Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 TDI (AEL) huono käynnistymään?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuosta ajoituksesta vielä... En löytänyt vauhtipyörältä merkkiä kun olisin tarkistanut ajoituksen. Laitoin etupään hihnapyörän merkin kohdalleen mutta se ei ainakaan ihan kohdallaan ollut vauhtipyörän kanssa kun siinä kohtaa ei merkkiä näkynyt :). Muistelen hihnanvaihdon ajoilta semmoista että pelkästään kiilaurasta ja kahden rattaan pulttiliitoksesta tuli niin paljon heittoa että etupään OT-merkin perusteella ei ajoitusta voi säätää?

    Onko se vauhtipyörällä semmoinen koneistettu, reilun kokoinen v-ura starttikehän vieressä kun ei muisti tahdo palailla pätkittäinkään?

    Comment


      Kampuran rattaassa ei kyllä varmaan saisi olla välystä. Tai yhtään vaihtamatta ja uutta ratasta tutkailemalla sen pitäs olla kyllä just eikä melkeen. Ja yläpäässä ei kiilaa varmaan olekkaan?
      Eli jos vain homma on oikein tehty ja ratas ja kampuran pää on kunnossa+ nokka-akseli on lukittuna niin ei voi mennä pieleen?

      Comment


      • Itsellä oli muistaakseni bosch S4 77ah sillä lähti jos oli lähteäkseen, mutta oli niitä ilmavuotoja pumpun käyttöakselilla...

        Mahtui tuo korkeampi akku kun oli 2 paikkainen paku.

        Tuossa S4 oli huomattavasti korkeampi kylmäkäynnistysvirta.

        Taitaa olla nuo boschin akut olla vartan tekeleitä eikä ainakaan itseä ole vakuuttaneet kestvyydellä.

        Comment


          Jukka: Kyllä vauhtipyörältä löytyy ajotus merkit, menee vaan helpolla ylitte. Otat hehkut tai suuttimet pois niin on helpompi hakee kohdalleen.

          Petri: Olikos sulla jo uudet hehkut tai oletko varmistanut että ne oikeasti hehkuu?

          Comment


          • Ensin kun laittaa sen pikkupyörän kampuran päähän niin siinä on hiukan välystä kiilaurassa/ kiilassa vaikka kummassakaan ei ole silminnähtävää kulumaa eikä sitä kyllä olekaan. Toinen välys tulee niistä neljästä pultista ja siitä kohdistusrypylästä mikä on pienen ja ison hihnapyörän välissä.

            Nämä yhdessä tekevät sen verran klappia että vaikka kyse ei olekaan monista asteista, että ei tuon varaan viitsisi konetta yrittääkään ajoittaa.

            Se auto ei ole mulla nyt tässä mutta siinä vauhtipyörällä oli semmoinen iso jyrsitty poikittaisura... profiililtaan v:n mallinen. Eli sekö se merkki on?

            Se oli nimittäin senttikaupalla alempana kun kone oli ykk hihnapyörän OT-merkin mukaan!!

            Nokastaanhan nämä tuskin niin tarkkoja ovat, että tarvitsisiko tuota nokan pyörää edes löysätä hihnanvaihdon yhteydessä. Kattoisi vaan pumpun ajoituksen kohdalleen ja sillä hyvä.

            Comment


              On uudet hehkut, mutta ei ole kyllä testattu hehkuuko.
              Mites noita käyttöakselin vuotoja pystyy tarkistamaan?

              Comment


                Ei mitenkään jos ei vuoda ulospäin. Ajan myötä kun se kuluu enemmän niin alkaa vuotamaan uloskin päin, mutta alkuun voi kyllä vuotaa vain ilmaa sisäänpäin.

                Oletkos katsonu nokan ajotusta?

                Yhtenä vois kokeilla kääntää pikkasen pumppua aikaisemmalle niin että vag-comin mukaan annakko on jo jonkin verran taulukon ulkopuolella.

                Omani on kellolla ajotettu kohdalleen ja vag-comi näyttää annakot käppyrältä jonkin varran ulos.

                Comment


                  Tarkotus olis kyllä tarkistaa jako samalla kun pumppu ajotetaan taas kerran.
                  Asteikolla siis ei olla nyt ollenkaan. Kun säädin sen asteikon rajalle (pumppua kääntämällä kaiken mitä oli varaa) käyntiääni pehmeni reilusti, mutta sai sahata hieman kylmänä käyntiin kesälämpötiloissa. Nyt käänsin sitä aavistuksen takas ja starttaus helpottu, mutta käyntiääni karkeni.

                  Ehkä palaan asiaan kun oikeasti on tullu nuo ajotukset tsekattua.
                  Tähän mennessä siis suutinkärjet on uusittu, paluuletkut vaihdettu ja hehkut uusittu, + akku vaihdettu. Ei ilmakuplia startatessa ja käynnissäkin normaalia satunnaista pikkukuplaa.

                  Comment


                    Akulle aika ranttuja koneita, eli jos jännite on matala startatessa niin kone pyörii, mutta ei lähde käyntiin.
                    Uskallan olla erimieltä! Viime talvena kun tuo AEL mottinen mulle tuli saksasta niin siellä oli 60 amppeerinen no name akku jossa vuosileima 2006. Tuolla akulla lähti kuitenkin hyvin käyntiin vaikka pakkastakin oli pahimmillaan rapiat 20 astetta ja tietenkin ilman minkään laista esi lämmitystä. Tulloin nokan ajotus oli pikkasen pielessä mutta pumppu kuitenkin kohallaan ja hehkut kunnossa. En tuota raaskinu kun yhtenä aamuna tehdä ennen kun laitoin auton käyttö kunnostus remonttiin.

                    Comment


                    • Ei se akun ikä ikä ja amppeeritunnit ratkaise vaan kunto. Itsellä on tuossa passatissa alkuperäinen akku (04) ja on ainakin vielä lähtenyt käyntiin.

                      Aikoinaan (olikohan talvi 00-01) typ81 dieselissä kesti vartan sen hetken paras akku yhden talven kunnolla jolloin melko säälittä pantiin yli 600tuhatta ajettu vanhus 35 asteen pakkasesta käymään kylmiltään kun ei armeijassa saanut roikkaan (piti muuten pieni hetki konetta pyörittää ennen kuin jaksoi ominvoimin käydä) niin seuraavana talvena ei tahtonut jaksaa pyöriä 15 asteen pakkasessa. Koneessa oli saman merkkiset öljyt koko ajan ja startti kunnossa.

                      Se akun kunto selviää helposti panemalla autoon apuvirtaa kunnon kaapeleilla kun starttaa aamulla ensimmäistä kertaa.

                      Kannattaa käyttää pumpun hihnaa löysällä ja kokeilla onko akselissa välystä ennen kuin käytät ajoituksen säädössä. Sitä saa heiluttaa siinä suunnassa mihin hihna vetää kohtuu voimakkaasti edes takaisin, kun stefa on aika jäykkä ja yrittää katsella onko pumppu hikoillut stefan välistä.

                      Yksi mistä pumppu ei tykkää on kuivana starttaus jota tulee herkästi kun vaihtaa polttoaine suodattimen. Itse vedin järjestelmästä ilmat pois isolla lääkeruiskulla, irrotin pumpulta tulevan paluuletkun ja siihen panin ruiskun kärjen ja imaisin, toistin kunnes ilmaa ei tullut. Helppo keino pitää ruisku mukana jos joutuu jostakin syystä ilmaamaan tien päällä.

                      Jos pumpussa on pieniä kulumia ja vetää jostain vähän ilmoja, mutta ei vuoda polttoainetta päällepäin niin sähköinen siirtopumppu voisi auttaa asiaa.

                      Comment


                      • Omaa joutui sahauttamaan kun lämpötila oli hieman nollan alapuolella, hehkujen vaihdon ja pumpun säädön jälkeen tärähtää hienosti käyntiin vaikka olisi -20 pakkasta. Kaikki hehkut oli pimeitä...

                        Alkutalvella joutui vääntämään kylmästä käyntiin kun ei ollut minkäänlaista lämmitintä :(

                        Comment


                          Kolmisen tuntia kerkes auto seistä Nahkapaikan pihassa -23 asteen pakkasessa. Kun lähettiin ei hehku kun välähtäny, eli tulkitsi varmaan olevansa vielä lämmin tuo kone.
                          No tokalla se lähti nätisti käyntiin.

                          Pitäs varmaan ihan vain huvin vuoksi testata toisella lämpöanturilla.

                          Comment


                          • Aivan saman lailla käyttäytyy mullakin, omassa on muutaman kuukauden vanha anturi mutta ei ollut mitään hyötyä ainakaa tuohon ongelmaan. Se vain lukee et nesteet on yli 8 asteiset, silloinhan se ei tainnut hehkuttaa.
                            Anturin vaihdoin omaan koska ennen talven tuloa huomasin ettei hehkuttanut aamulla vaikka oli lähellä nollaa, siihen se anturin vaihto ainakin auttoi.

                            Comment


                            • Ei pitäisi kulkea kirkkaassa letkussa kuplankuplaa missään tilanteessa. Eikä tuossa meikäläisen autossa kulje vaan hankalaa on edelleen käynnistys.

                              Jos pumppu vetää ilmaa niin nehän eivät välttämättä kulkeudu paluupuolelta menopuolelle kirkkaaseen letkuun mutta luulisi edes osan.. mutta ei. Ei kuplan kuplaa.

                              Ajoitus on nyt jotain 0,40mm ja käynti alkoi jo mennä aaltoilevaksi, tiedä sitten johtuiko siitä mutta ainakaan käynnistys ei edelleenkään ole kummoinen.

                              Mitähän seuraavaksi? Onko joku kokeillut tuon sähköpumpun lisäämistä linjaan esim. ennen suodatinta?

                              Comment


                              • On niitä laitettu nuihin vanhoihin romuihin ja on auttanut vaikka pumput on joskus vuotaneet aika härskisti.
                                Itse en kerennyt kokeilemaan AAT moottoriin kun pääsi autokuume kasvamaan liian kovaksi...

                                Tuli muuten tapeltua tehojen häviämisen ja kylmäkäynnistyvyyden kanssa tuossa viimeksi olleessa C4:ssa v......seen asti ja kaiken lisäksi tuo vapaa-aika on talvella työn vuoksi aika kortilla, eikä tuo pohjolanliikenteen halli (eli pihalla) houkuttele vähinä vapaa aikoina.

                                Eihän olisi Jukalla startattu joskus pumppu kuivana, tekee nestepäälle aika pahaa. Eräskin pumppuseppä sanoi olevan liiankin yleistä ja oli sanonut oireiden olevan tuon suuntaisia.
                                Kuivana käytettäessä on nestepäähän tullut jopa naarmuja.
                                Lähteekö lämpimänä ja haaleana miten, sekä oletko kokeillut melkein heti uudestaan kun olet saanut kylmänä käymään, eli kun mikään paikka ei ole kerennyt oikeen lämmitä.

                                Comment


                                • Eihän olisi Jukalla startattu joskus pumppu kuivana, tekee nestepäälle aika pahaa. Eräskin pumppuseppä sanoi olevan liiankin yleistä ja oli sanonut oireiden olevan tuon suuntaisia.
                                  Kuivana käytettäessä on nestepäähän tullut jopa naarmuja.
                                  Lähteekö lämpimänä ja haaleana miten, sekä oletko kokeillut melkein heti uudestaan kun olet saanut kylmänä käymään, eli kun mikään paikka ei ole kerennyt oikeen lämmitä.
                                  Mistäpä sen tietää... Lämpimänä ja puolikylmänä lähtee käyntiin muuten normaalisti mutta ehkä hiukan starttauttaa eli ei hörähdä aivan just tulille.

                                  Taidanpa ainakin kokeilla sähköisellä siirtopumpulla.. tiijä vaikka se lamellipumppu vetelee viimeisiään tuolla jakajapumpun sisällä.

                                  Comment


                                  • Kannattaa kyllä kokeilla, tai ainakin itsekin kokeilisin. Kerroppa sitten lopputulokset.

                                    Comment


                                    • Ajoitusmerkkijumppaa.... Eli ei ne muutamat kuplat siellä polttoaineputkessa mitään haittaa vaikka ei niistä nyt varsinaista hyötyäkään ole ja kun käynnistysongelman syy ei ollut polttoaineen saannissa ei sähköpumpun asennuskaan mitään apua tuonut. Siinähän tuo aikansa naksutteli...

                                      Eli kyllä se ajoitusmerkki löytyi puusilmälläkin kun sen kanssa aikansa tupeloi. Kampiakselin etupäässä oleva merkki ei ole niin tarkka että sen kanssa kannattaa alkaa konetta ajoittamaan vaan merkkihän siellä vauhtipyörällä on paljon ylempänä kuin mitä ne kaksi kumitulpalla tulpattua reikää...ja selvä se merkkikin lopulta oli kunhan vain oikealta suunnalta osasi sitä katella.
                                      Tulikohan tämä nyt varmasti tarpeeksi vaikeasti selitettyä. :)

                                      Comment


                                      • Aika yleistä katsoa sitä merkkiä väärästä päästä kampiakselia. Joissakin vanhemmissa nelipyttyisissä piti ottaa semmonen vihreä muovimutteri pois ennen kuin näki merkit, tuli muuten aikoinaan vähän etsittyä ennen kuin löytyi.

                                        Nyt vissiin kylmäkäynnistyvyys on kunnossa?

                                        Comment


                                        • Ei päässyt vielä oikein sitä testaamaan mutta kyllähän tuon eron huomasi jo lämpimänäkin kun kone pyörähti tulille yhden puristuksen yli pyörähdettyään.

                                          Autosta käytettiin samalla suuttimet penkissä ja kolme viidestä kusi läpi niin, että meni vaihtoon.. tosin sen kyllä tiesi jo vanhastaan, että jos neljäsataatuhatta ajetun auton suuttimia vilauttaakaan diesel-korjaamon suuntaan niin tuomiohan niille sieltä tulee. Noh, kaksi oli kuitenkin hyväksyttävässä kunnossa joten ne sai jäädä.

                                          310,- kolme Bosch:n suutinkärkeä vaihdettuna suutinrunkoon Vihelän Konepajalle Oulussa. En tiedä mistä Turunen repäisi hinnan mutta siellä oli arvio 200,- per tappi!?

                                          Vihelän hintaan sisältyy lähes täysin puuttuva asiakaspalvelu joten jospa se tasoittaa tilannetta. :D

                                          Comment


                                          • Osaavat siellä Vihelässä tehä syöttöpumpulle muutakin kuin asentaa uuden, jos on vielä korjattavissa.
                                            Turunen taas meinasi ainakin minulle ettei niitä kannata/pysty korjailemaan, mutta sieltä saa osia pumppuihin hyllystä aika hyvin, tiiviste sarjakin oli halvempi kuin normi tarvikeliikkeestä
                                            Tarkoitan näitä sähkö ohjattuja pumppuja.

                                            Suuttimet kestää melkolailla tuon verran ja kuseva suutin rasittaa konetta aika paljon.

                                            Comment


                                              Pääs audi säikäyttään keimolanportilla. Reilu 300km matkaa ilman mitään ongelmaa ja kahvipaussin jälkeen piti hieman sahata käyntiin. No 10m pääsi ajaan kun se sammu. Sahaamalla aina käyntiin kaasu pohjassa.
                                              Kiristelin polttoaineletkut ja sain kuplat katoamaan. Nähtävästi tästä vain oli kyse.

                                              Kun kokeilin vesiä päästää suodattimesta, niin sieltä tuli vain ilmaa. Moottori tietysti saamuksissa ja hemmetististi se joko puhalsi tai imi ilmaa vedenpoistoruuvista. Ei mahda olla normaalia? No se on nyt toiminu taas +400km matkan ilman hikkoja.

                                              edit: Joo ei sittenkään. Vetelee ilmoja jostain kirkkaaseen letkuun tyhjäkäynnillä melko reilusti. Uusin tuon kirkkaan letkun ja kiristelin banjot ja muut letkut. Ei auttanu. Seuraavaksi ajattelin testata ottaa pumpulle syötön ämpäristä niin pääsee ehkä tsekkaan falskaako se tuosta suodatin jalasta vai pumpusta. Suodatin pitäs vaihtaa CAV malliin, mutta ei ole vielä tarvittavia osia kasassa. Joku siellä on ottanu nokkiinsa selkeesti.

                                              Edi2: Ohitin suodattimen kokonaan vanhan mallin bensasuodattimilla. Ei tule kuplan kuplaa paluu tai tulopuolelle enään. Täytyy vielä testata tosin kylmänä uudestaan.
                                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 23.1.2011, 14:19.

                                              Comment


                                              • Kokeileppa vaihtaa siihen suodattimeen O-rengas siihen paluupuolen muovipalikkaan joka on suodattimen päällä. Aika yleinen vuotopaikka. Itsellä oli hitsattu reikä umpeen ja paluu suoraan tankkiin. Reikä tukkimalla saatiin se etu ettei tarvinut miettiä mikä suodatin se nyt pitikään olla.

                                                Comment


                                                  Houkuttelee tuo CAV jalka siksikin, että suodatin siihen on 3e hintanen ja ns orggis siihen jopa 5e.
                                                  Vuosi sitten ostin vakiosuodattimen tohon A6:een niin se makso 40e tiskillä. En tiedä mitä tarvikesuodattimet maksaa tosin.

                                                  Comment


                                                    On tää jännä värkki.
                                                    Nyt on suodatintaistelu voitettu ja pienen pienintäkään kuplan kuplaa ei mene. Sen lisäksi tuo IQ on nyt hieman alle 3, tiputusta 6.x->2.x

                                                    Tämän johdosta ilmeisesti tuo värkki lähti aamulla noin -24 pakkasessa käyntiin kuin kesällä. Siis avainta näyttämällä ilman lämmitystä.

                                                    Mitään muuta ei ole tuolle härvelille tehty.

                                                    Comment


                                                    • Puhuit hyviä ja kehuit sitä? Välilla tuntuu näillä olevan tunteet, eli jos haukut ja kiroat niin kostavat aivan varmasti...

                                                      Comment


                                                        Ehkä se on kuullu, että tässä ollaan toista autoa vaihtamassa :)

                                                        Comment


                                                        • Joo eipä tarvinnu itekkään paljoa ihmetellä, kun huomasin tuon alkuperäisen suodattimen ilmaherkkyyden.
                                                          CAVin jalka tilalle ja nyt sen suodattimen voi tosiaan vaihtaa vaikka joka syksy, kun maksaa sen <5e. (vrt. orkkis 48e)

                                                          Comment


                                                          • On niitä olemassa semmoisia suodattimia myös mihin tulee letkut suoraan kiinni ja suodatin on pannalla korissa.

                                                            Jääty kerran typ89 suodatin tien päällä ja kaveri haki valmiiksi uuden suodattimen, vaan eihän se passannut kun oli tuollainen malli vaihettu siihen.

                                                            Kovalla pakkasella tukkeutuneen suodattimen saa toimivaksi kun ottaa muovi ja kumiosat pois ja lämmittää kunnolla kuumaksi (yli 70 asteiseksi) silloin kiteytynyt parafiini muuttuu juoksevaksi ja suodatin valahtaa tyhjäsi. Em. tilanteessa joutui menettelemään noin kun kotia oli vielä 100 kilsaa jäjellä ja taisin ajaa vielä seuraavankin talven samalla suodattimella...

                                                            Puuhapete: Minun C4:en ei uskonut että olisin autoa vaihtamassa vaan jatkoi temppuilua...
                                                            Viimeksi muokannut jannev; 12.2.2011, 23:08. Perustelu: lisäsin tekstiä

                                                            Comment


                                                              En ole menettäny vielä uskoa siihen, että nämä AEL:t vois lähtee nätisti pakkasellakin käyntiin.
                                                              Juuri uuden ennätyksen nimittäin tein, kun sain -31.5 pakkasessa lotjan käyntiin lämmittämättä. Ei toki palmun alta, mutta lämä pohjas pitkä starttaus. Vähän toi Boschin akun kylmästarttauskapasiteetti epäilyttää.

                                                              En muuten testailis, mutta pitää tuohon käynnistyvyyteen olla pieni tuntuma, jos joutuu paikkaan missä ei ole sähkötolppaa tarjolla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X