Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 TDI (AEL) huono käynnistymään?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Minun ongelma on vain ja ainoastaan lämmin moottori tai lämmitysroikan päässä ollut auto. Pyörittää muttei käynnisty...kylmänä käynnistyy nätisti. Pumpun ajoitus pitäis olla ok (syksyllä säädetty) ja ilmakuplia ei esiinny...mitä muita vikakohteita voi olla. Mun threadini (yllä) suljettiin, koska samantyyppinen ketju on esillä, mutta autoni vika on vain lämpimällä moottorilla.

    Comment


      #92
      valottakaa tyhmää mikä tuo hammermodi on?
      Pumpun kantta siirretään hyvinhyvin pienin liikkein, jolla iq saadaan sopiviin arvoihin eli lisätään tai vähennetään syöttöä. Käytännössä kolme neljästä torxxista noin ½ kierrosta auki, sitten vasaralla tms. naputellen kantta liikuttelemaan. VagComista sitten tutkaillaan, miten iq muuttuu.

      Comment


      • #93
        Ihan jos jotakin kiinnostaa niin voisin kertoa omia kokemuksia tuosta ko. ael moottorin heikosta käyntiinlähdöstä. Eli ostin oman a6 audin noin 6 vuotta sitten keväällä. käyntiinlähtö oli takkuista ja sitten kun tuli syttyi sylinteriin tuli putkesta komeat savutkin. Viedessäni autoa hihnan vaihtoon ilmoitin aiheesta. Korjaamolla säätivät pumpun ajoituksen. Ongelma jäi sinne korjaamolle joksikin aikaa. Viime kesänä vaihdatin taas hihnan + pumpun ajoituksen säätö mekaanisesti. Tuntui, että moottorin kaikki pienet muulit olivat muuttuneet hyväkuntoisiksi suomenhevosiksi. No nyt kun pakkaset alkoivat alkoivat taas nämä käynnistys ongelmat. puolilämpimän koneen käyntiin saanti oli suoranainen ihme ilman apuvirtaa. No ei kun pumpun ajoituksen säätöön. (vaikka edellisestä säädöstä oli vain noin 10tkm) käyntiinlähtö helpottui heti. Miksi säädätin nyt taas. Pumpun hihnapyörät ovat jo niin kuluneet, että ne ei vedä kuin hampaan nokilla. Hihna kuluu nopeasti ja ajoitus on metsässä melko nopeasti. Nykyinen käyntiin lähdön rajoitin taitaa minun autossa olevan pienikokoinen akku. Mutta kun isompaakaan sinne penkin alle ei mahdu. Onneksi kevätaurinko kohta paistaa.

        Comment


          #94
          Kaima taitaa olla ytimessä. Mulla on jotenkin edellisestä AEL:stäni muistikuva, että asentaja kertoi myös hihnapyörien kulumisesta --> kohta on hihna taas löysä. Samainen asentaja suositteli pumpun ajoituksen säätöä heti, kun käynnistysongelmaa ilmenee.

          Comment


            #95
            Kantsii myös kokeilla ruikkia saippuavettä suuttimien ja hehkujen juureen ja tsekata, ettei sieltä vuoda paineita pihalle.
            Mulla hehkujen vaihdon jälkeen oli osa jääny löysälle ja sieltä iloisesti kupli kun näytti fairia. Suuttimien juurestakaan ei saa tulla tietenkään mitään.

            Comment


            • #96
              Viikonlopun remontti putken myötä käyntiin lähtöä saatiin hivenen parannettua.

              Suurin syyllinen oli polttoaineen tuloletku. Syöttöpumpun kylkeen tuleva jatko holkki johon tuo tulo letku sitten kiinnittyy oli jostain syystä löystynyt.
              Imi koko ajan ilmaa pumppuun ja päästi polttoaineet valumaan puhdistimeen sammutuksen jälkeen.

              Jostain syystä tuota alkuperäistä osaa ei saatu pitäväksi vaikka tiivisteet uusittiin (kierre kiero??) Varastoista löytyi onneksi sopiva letkun liitos.

              Tämän lisäksi vaihdettiin kaikki konehuoneen kumiset letkut ja puhdistimen päällä oleva muovinen "termostaatti".

              Tuo pumpun liitos oli pirullinen kun imi ilmaa niiden rauta osien välistä kuplat näkyi vasta kun laittoi pumpun paluu puolelle kirkkaan letkun.

              Nyt lähtee hyvin roikasta ja ilman roikkaakin yrittelee mutta ei lähde 20 asteen pakkasesta. -10 kelistä lähti ilman roikkaa.

              Puristukset oli lämpimästä koneesta 30 - 32 bar joten senkin puolen pitäs olla kohdillaan.

              Onko kellään kokemusta vaikuttaako suutin kärjet kylmä käynnistykseen?
              Epäilen vähän että nuo on alkuperäiset kärjet ja mittarissa 390tkm...

              Tuon letku rumban jälkeen myös dynamisen ennakon säätö arvon hyppiminen väheni selkeästi.

              Comment


                #97
                Kyllä ne vanhat kärjet vaikuttavat, ei ole ruiskutuskuvio enää samanlainen kuin tuoreilla/huolletuilla. Lisäksi jo aiemmin toitotettu iq kohdalleen ja ajoituskuviot kuntoon --> väitän, että AEL starttaa mukisematta kovemmallakin pakkasella ilman roikkaa.

                Comment


                • #98
                  Ajoitus on kyllä nyt just eikä melkein kohillaan.
                  Sorvailin heittokello sovitteen ja kaverin kans kokeiltiin niin monesti, että se oli jus kohillaan. Sitten vielä viimeinen silaus pumppua kääntämällä auto käyntilämpimänä.

                  Tuota IQ arvoa en päässyt tutkimaan.
                  Onko muilla toiminut tuohon AEL koneeseen 12233 koodi?
                  Mulla pätkäsee yhteyden poikki eikä yhdisty uudelleen ennen kuin käyttää koneen sammuksissa.

                  Ja adaption ei tietysti näytä mitään kun ei hyväksy tuota koodia...

                  Jaha tuolla näyttäs olevan jotain vihjettä :)
                  http://audifans.net/ftopic-23565-days0-orderasc-0.html
                  Viimeksi muokannut nirape; 10.3.2010, 19:45.

                  Comment


                  • #99
                    22158 tuolla päästiin yhteen a6:seen

                    Comment


                      Onko heittokellon sovittelleen jotain strategisia mittoja antaa?
                      Kello löytyy, mutta sovitetta ei.

                      Ja minkäkoisia alipaineletkuja tuolla moottoritilassa oikein on? pärjääkö 6mm letkulla joka paikassa?
                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 11.3.2010, 13:46.

                      Comment


                      • Eihän siinä muuta, kuin että on kierteille käypänen holkki ja sitten hitsaa riittävän pitkän tapin. Joskus taisin porata ylimääräiseen ilmausruuviin reijän tapille, sorvattu holkki hitsaten kiinni ja lukitus heittokellolle. Halpaa, mutta toimi. Edellinen versio oli mittakello nidottu syöttöputkiin kiinni ja rautanaula ilmausruuvin reijästä läpi :)

                        Comment


                          a minkäkoisia alipaineletkuja tuolla moottoritilassa oikein on? pärjääkö 6mm letkulla joka paikassa?
                          3,5mm letku on hyvää, sopivan jämäkkää 4mm "kovien" letkujen ja letku karojen päälle!

                          Comment


                          • Alipaine letkut on ilmeisesti samaa tavaraa kun suuttimien paluu letkut 3mm sisä reikä. Niitä kovia muovi putkia en ole mittaillut. 6mm letkua tais olla kaikki loput polttoaine putket.

                            Voin ottaa kuvan tuosta omasta heittokello sovitteesta huomenna.

                            Comment


                              Suodatin jalalle tuleva letku on 8mm ja loput PA-letkut 6mm.

                              Comment


                              • http://suutarinkyla.kicks-ass.net/jako/vag/DSC00070.JPG
                                http://suutarinkyla.kicks-ass.net/jako/vag/DSC00072.JPG

                                Siinä pari kuvaa tuosta sovittimesta.
                                Piikki on 3mm paksu ja 80mm pitkä 4mm käy kans 3mm kierre päässä.
                                Ruonko osa 70mm 12mm alumiini tangosta porattu n. 5mm päästä 4mm reikää ja loppu 8mm. Heittokello kiristetään tuolla mutterilla kiinni. Toiseen päähän sorvattu kierre.

                                Tuon valmistus vaati sorvin jossa kierteen teko mahdollisuus. Ja noita mittoja voi joutua muuttamaan heittokellosta riippuen.

                                Comment


                                • Isälle tuli kanssa hankittua AEL koneinen A6:nen ja siinä piti heti säätää ajoitusta, kun oli myöhaisellä. Aikas paljon piti säätää eri asentoon kuin tehtaan merkit ja perussäätö on. Ei meinannut uskoa. Tehtaan merkeillä oli aikaisella, VAG com :lla arvo oli 225, kun piti olla jotain 50 luokkaa...ihme että edes sai käymään kauhean "sahauksen" jälkeen.

                                  Comment


                                  • eikös tuo ole aivan liian aikasella jos on 225?

                                    Comment


                                      Mulla tuo AEL hehkuttaa vaikka olis melkeen +10 lämmintä. Onko tuo ihan normaalia? Onkos näissä jokin erillinen lämpötila-anturi hehkulle, vai käyttääkö se jotain yhteystä anturia? Lämpömittari näyttää kyllä oikein.

                                      Edelleen on ajotus liian aikasella, mutta tuo tuskin johtuu siitä.

                                      Comment


                                        Hehkutusta ohjaava lämpötila-anturi on siinä ylävesiletkun kannen yhteessä päälimmäisenä!

                                        Comment


                                          Mites tuo toiminta ehjänä ollessa? Kylmänä siis hehkuttaa mun mielestä normaalisti, mutta noihin 1.9tdi koneisiin verrattuna tuo hehkuttelee mun mielestä turhaan lämpösenä. Noissa muissa ei kuin vilkahda plussa keleillä tuo hehkunvalo.

                                          Comment


                                          • Avain suoraan starttiin asti, kyllä lähtee. Mulla yleensä käynnistyy samalla kuin ovi menee kiinni, D-päälle ja jarru irti, kierrokset 2000 ja alkaa ekat risteykset lähestyä vyötä hamuten. Jos odottaa hehkutukset jää elämässä jälkeen n. sata metriä joka kerta, toisaalta turvavyö jo kiinni eikä vasta ekassa risteyksessä. On tälläkin merkitystä kun hyppää Autoon kymmeniä kertoja päivässä.

                                            Laatuhehkut kestää näissä kyllä. AFN:ssä harmittaa se, kun se lähtee lähes pari sekuntia AEL:ää hitaammin käyntiin, tuskin odottaa immoa? Toki mitä enemmän sylttyjä, sitä nopeampaa on käynnistyminen.

                                            Mesessä (E270CDI automaatti) oli hyvä systeemi: käyttää avainta nopeasti starttiasennossa, päästää irti ja voi vetää vaihdetta päälle kun kone starttaa taustalla. Ei tosin nopein mahdollinen tämäkään, mutta helpottaa liikkumista.

                                            Comment


                                              Edelleen on pumppu ajottamatta yms, mutta mulla ottaa silmään tuo, että volttimittari näyttää reilusti alle 12v kun kylmänä menee starttaamaan.
                                              Lataus on kyllä kunnossa ja jahka tuon kerran on saanut käyntiin, näyttää volttimittari yli 12 sammuksissa.
                                              Sen huomaa startatessa, että hieman nopeampaa kun pyörittäis niin lähtis paremmin käyntiin.

                                              En ole mittaillu kyllä vielä volttejakaan, enkä pääse startilta kylmänä ihan heti sitä tsekkaamaankaan.

                                              Mutta onko näissä jotain tyyppivikaa esim maadotuksessa tai startissa, josta moinen vajaus voi johtua. Mittarit kyllä pitää muuten kutinsa.
                                              Ja joskus Typ43 2l dieseliin vaihdettiin 9v ankkuri, jollon se pyöritti kyllä melko vinhaa. Ja lähti myös käyntiin hyvin.

                                              Comment


                                              • Akulle aika ranttuja koneita, eli jos jännite on matala startatessa niin kone pyörii, mutta ei lähde käyntiin.

                                                Kannattaa kokeilla apuvirran kanssa.

                                                Pumppu ehdottomasti heittokellolla kohilleen, on tarkka siitä

                                                Eihän vedä ilmoja esim. käyttöakselilta tai muualta. Huonoja koneita ilmaamaan itsensä startilla.

                                                Comment


                                                  Voi toki akussakin olla vikaa, mutta alle vuoden vanha sekin on.
                                                  Harvakseltaan menee kuplia, mutta tiedä sitten saisko se jostain muualta ilmaa. Saippuavedellä hehkut ja suuttimet tsekkasin, eikä se sieltä ilmaa saa.

                                                  Nuo voltit vain ihmetyttää.

                                                  Comment


                                                    Muistelen havainneeni joskus vähän vastaavaa. Joskus teki oikeen tenän lentokentälle, eikä kentän huoltojengin akkukaan autoa saanut käyntiin. Isäukon Golffiin yhdistettynä tärähti tulille, kuin ei mitään.. Akku oli Bannerin valmiste ja noin vuoden vanha. Ratkaisua ei löytynyt, mutta vastaavia kokemuksia siis. Hehkuista se ei ollut kiinni.

                                                    Kerrothan jos ajoittaminen auttaa, osaan sitten opastaa auton nykyistä omistajaa tuon ropleeman kanssa. Painii kuulemma taas saman kanssa. =)

                                                    Comment


                                                    • Löysää pumpun hihna löysälle ja kokeile paljonko on välystä, saa heiluttaa kohtuu voimalla.

                                                      On niitä aika uusiakin akkuja menny huonoksi. Kannattaa valita mahdollisimman suurella käynnistysvirralla oleva, eri asia kuin amppeeritunnit. Heittelee samoilla amppeeritunneilla olevissa yllättävän paljon

                                                      Ilmoja voi myös vetää suodattimen jalan paluukierrosta, siitä muovipalikasta, kannattaa vaihtaa uudet o-renkaat. varo ettet katkaise siitä letkun lähtöjä.
                                                      Myös aika usein vuotaa paluuletkuista, kannattaa uusia, ei ole kallis investointi. Parhaaksi ovat kehuneet mersun common rail koneen paluuletkua.

                                                      Saippuavedellä tuskin näet vuotoja, jarrukliinerillä paikka puhtaaksi ja kuivaksi, sitten seurataan kostuuko paikka uudestaan.

                                                      Comment


                                                        Nyt pikkupakkasella mittailin, että lataus on akulta 14.2v
                                                        Laturille tulee virrat päällä sammuksissa käytännössä sama kuin mitä akku näyttää, eli +12v. Mittaristo näyttää hieman alle totuuden.

                                                        Comment


                                                        • Ihan hyvä latausjännite näyttäisi olevan. Itse olen mitannut valot ja muuta kuormitusta päällä, pitäisi tulla ainakin 13,8v 1000-1500 kierroksella. Säätimiä laturiin löytyy 13,8-14,5v väliltä.

                                                          Lepojännite ruukaa olla noin 12,5v

                                                          Kannattaa käydä tekemässä akulle kuormitustesti, jos epäilee akun kuntoa.

                                                          Comment


                                                            Mites kun kylmällä tuon starttaa niin jarrujen punanen valo vilkkuu pari -kolme sekunttia koneen jo käydessä. Vikakoodeja ei tuosta ole mun mielestä tullut.
                                                            Voiko tuo olla volttien syytä vai mistä asioista tuo valo voi vilkkua?

                                                            Akkuhan on Boschin S3:nen, joka ei kyllä ole testeissä pärjännyt.

                                                            Comment


                                                            • Paljonkohan sitä jää voltteja välille kun penkin alta asti pitää sähkö tuoda? Omassa Transporterissa ainakin pyöritti startti paljon nopeampaa kuin mitä tuossa AEL-koneisessa Audissa tai auttaisiko sitten startin huolto ja rasvaus; ei ole tullut käytettyä hyppysissä tämmöisen starttia mutta ainakin noissa nelipyttyisissä Volkkareissa on hyvin yleinen ongelma startin "kuivuminen" eli pelkkä puhdistus ja voitelu muuttaa starttauskierroksia dramaattisesti.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X