Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 TDI (AEL) huono käynnistymään?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Sami P: Ihmetellythän sitä on täälä varmaan itse kukin. Hyviä vihjeitä tai neuvoja tai edes arvauksia on sitten saatu vähemmän. Itse en ole mikään asiantuntija, enkä kyllä vieläkään oikein täysin käsitä miksi vag-comilla säädetty ennakko olisi jotenkin huonommin säädetty kuin mekaanisesti.

    Vag-comilla katsottaessa auto käy aina tyhjäkäyntiä ja moottorin pitää olla käyntilämmössä. Ts. ruudulla näkyvä ennakko pitäisi oman järjenjuoksuni mukaan olla perusennakko + sähköisesti säädetty ennakko. Sähköisesti ennakkoa ei ole myöskään mahdollista säätää, joten säätö tapahtuu aina pumppua kääntmällä -> vaikuttaa perusennakkoon. Sikäli että vag-com ei lähtökohtaisesti näytä täysin puutaheinää, pitäisi perusennakon asettua alueelle kun ruudulla ennakko on tontilla, vai?

    Comment


      #62
      Keskustelufoorumi on keskustelua varten.

      Meistä löytyy niitä, jotka ei tiedä kaikkea, mutta on kiinnostunut aiheesta. Minä olen yksi sellainen.

      Siitä olen samaa mieltä, että tämänkin topikin aiheen korjaamiseksi on monta eri ratkasua, eli siis syytä. Aika moni näistä AEL koneisista autoista on tavalla tai toisella harrasteita.

      Tännekin on mahdollista tehdä faq:eja, eli vapaasti voi luoda ohjeistuksen AEL/AAT jne koneiden käynnistymisen parantamiseksi.

      Comment


      • #63
        itellä AKE koneella oleva a4 ei tahdo lähteä käyntiin jos auto seisonu useamman tunnin , mutta sitte kun lähtee niin käy nätisti, ja muuten lähtee kyllä hyvin käymään, eli onkohan tässäkin mahollisesti pumpun ajoitus pielessä??

        Comment


        • #64
          jos ensin säätää koneen kellolla ja sen jälkeen kahtoo vag comilla niin minkähän laisessa asteikoissa siinä sillon pyöritään. onko kukaan kokeillu?

          Comment


            #65
            Ei ole vaggomista kokemusta mutta voisin veikata että aika auto kohtaista.

            Comment


            • #66
              mutta maalais järellä ku ajattelee niin samaa "osaa" siinä sääjetään toinen näyttää viisarilla toinen taulukolla.
              joka tapauksessa toisen jos laittaa kohilleen niin toinen taas ei ole kohillaan jos minä oon ajatellu asian oikein. että yhtä aikaa kumpiki ei voi olla just kohillaan?

              Comment


              • #67
                Mr.Crossfire: Kun Vag-comilla siirtyy katselemaan Group 000:n arvoja, tässä tapauksessa sitä kenttää nro.2, näytetään korjattu ennakko. Kun klikkaa Switch to basic settings, näytetään kyseisessä kentässä perusennakko. Sähköistä ennakon korjaustakin voi kyllä säätää, mutta tässä käynnistyvyys -topikissa sillä asialla ei ole mitään merkitystä.

                Comment


                • #68
                  Minun autossa on sellainen tilanne että vag-comin mukaan ajoitus on todella aikaisella. Niin aikaisella että juuri ja juuri näkyy TDI-Graphin "kartalla" eli siellä ylimmän viivan yläpuolella. Tarkoitus oli säädättää tällä viikolla, mutta pajalla oli jotain muuta hommaa. [Hieman ihmetyttää että miten tuo on noin ajoitettu.]

                  Tein sitten testin...-30 lämmintä ulkosalla, ~5 minuuttia webastoa, pari hehkutusta ja starttia. Ei lähtenyt parilla startilla käyntiin. Kolmas pitkä startti siten että yritti ja yritti syttyä. Koko ajan startilla avustaen ja kaasu antaen tavallaan käyntiin pytty kerrallaan todella mustan savun saattelemana ja sitä savua oli paljon. Lähes heti kuitenkin alkoi käymään normaalisti, aluksi aavistuksen matalilla kierroksilla.

                  Sama sitten parinkymmenen minuutin webastolämmityksellä (hehku valo vain vilahti) ja melkein kuin "palmun alta" käyntiin.

                  Onko kokemuksia mitä vaikuttaa noin liian suuri ennakko? Käynnistyvyyteen tai tehoihin?
                  Ja entäpäs hehkuista... Tavalliset vai keraamiset? Onko tietyn merkkisiä hehkuja joihin ei kannata sekaantua tai jotka on käytännössä todettu hyviksi?
                  Viimeksi muokannut Rusty; 19.2.2010, 23:03.

                  Comment


                    #69
                    Mulla on ennakot VAG-Comin kartan yläpuolikkaalla, noin suurin piirtein speksissä, ja ihan samalla tavalla se yskien lähti tuo minunkin ratsu tulille. Mulla tosin tarvittiin useampi startti.

                    Comment


                    • #70
                      Tuon 5min webasto-lämmityksen jälkeen heikko käynnistyminen -30:ssä ainakin minusta tuntuu varsin normaalille. Ei tuohon pure minkäänlainen säätö.
                      Kartan yläpäässä oleva ennakko on varmasti näillä keleillä suotavaa. Siellä se pitää ollakin. Jos ennakkoa on vielä reilusti enemmän mitä kartan sisällä, kasvaa kulutus, käyntiääni on karkeahkoa ja kulku hieman nihkeämpää.

                      Kai nokan ja kampiakselin asennot on oikein?

                      Comment


                      • #71
                        Minulla oli enakkoa 0.78, kun oli edellisessä huollossa ensin vaihdettu pumpun hihna ja tarkistettu dieselhuollossa ajoitus. Sitten muutama tuhat myöhemmin vaihdettu nokkahihna eikä tarkistettu ennakkoa! Kuitenkin koko nokka-akselin ajoitus oli onnistuttu laittaamaan hampaan verran aikaselle :)

                        Auton entinen omistaja kertoi moneen otteeseen ajoitusten olevan kunnossa, kun minä taas kerroin aikaisella olevasta syötöstä (moottorin ääni kuin V6 TDI :) Nokan ajoitus korjaantui sitten vasta seuraavassa hihnahuollossa. Autolootan toimintakin muuttui hyvästä eriomaiseksi. Kaikki vaan pitäisi itse tarkistaa tai käyttää vain osaavia huoltoja ;)

                        Comment


                          #72
                          Paljos se kartan yläpään reuna suunnilleen on?
                          Nyt kun mulla laitettiin 0.5 ennakkoa niin kylmänä joutuu sahaamaan käyntiin edelleen mustan savun kera. Ja kun lähtee niin käy heti kaikilla.
                          Nuhainen tuo on edelleen ja kulutuskin mun mielestä on noussut. Puolitankkia ja niukka 500km pääsi säädön jälkeen. Ennen säätöä pääsin alle 7 kulutukseen tuhannella.

                          Puolilämpösenä jne lähtee heti käyntiin

                          Mietin, että pitäskö tuo sittenkin säätää sinne 0.25:een mitä autodata ilmeisesti ehdottaa?

                          Tässä vaiheessa ei pysty käymään teknisesti sen enempää tuota läp.

                          Edit:
                          Tossa pohdiskeltiin asiaa ja voisko tuo viitata ennemmin siihen, että kylmänä se ei saa tarpeeksi ilmaa? Esim EGR jumissa ja imusarja paskanen tai suodatin vaihtokunnossa?
                          Sunnuntaiksi on luvattu lämpöstä, joten vois tutkia paremmin viimeistään silloin tuota. Suuttimet olis menossa kärkien vaihtoon ens viikolla.
                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 23.2.2010, 12:08. Perustelu: Lisäpohdintaa:

                          Comment


                          • #73
                            0.25 on mulla. eikä kyllä mitään ongelmia ole ollut käynnistyksen suhteen. autodatassa muistaakseni 0.25 - 0.27 . voin kyllä muistaa väärinkin. 6,7 l / 100 . Ouluun ja takas tasamaalle, neljä isoa äijää kyytis. Tosin ajotietokoneen mittaama kulutus tuo. alakanttiin varmaan jonkin verran.

                            Comment


                            • #74
                              On liikaa ennakkoa tuo 0.5 ja kyllähän vanhat suuttimetkin vaikuttaa. Kellolla säätämällä sinne 0.28 nurkille käynnistyy ja toimii. EGR on näissä vielä vähän karstaava. Jos on ollut alipaine poissa, niin on juuttunut kiinni itsestään. Toimivuuden saa selville kun puhaltaa paineilmapistoolilla EGR:n kellon reikiin, kalvo nostaa venttiilin jos ei ole jumissa.

                              Vag-comiin ei voi luottaa täysin vanhemmassa kuluneessa pumpussa staattisen ennakon säätöön, mittakello toimii hyvin.

                              Automaatin kulutukset matkassa on vähän alle 6 näin talvella. Jos alustaa laskisi nykyisen 2-3cm korotuksen (Bilstein+vakiojouset) sijaan tippuisi kulutus vielä jonkun desin.

                              Comment


                                #75
                                Pitäs aina itte tehdä että tulee niin kuin haluaa :)
                                Noh ens viikolla fiksataan tuo ajotus ja vaihdetaan kärjet.
                                Jos säätiedotukset pitää paikkansa, niin tsekkaan myös tuon EGR:n ja Ehkä imusarjan.
                                Filtterin haen jostain ja vaihdan senkin.

                                Opettelin tänään starttaamaan tuota. -25 näytti mittari ja heti kun kone alkaa käydä erittäin matalilla kiekoilla niin käsi irti avaimelta. Lähtee tuolleen pienellä sahauksella ilman mustaa käyntiin.

                                Nähtävästi tuollanen vajaa 7 on ihan ok tuolle quattrolle?

                                Comment


                                  #76
                                  Itse en juuri koskaan pääse alle 7. Ainoastaan jos maantietä ajaa pitkästi. Saattaa olla kaasujalasta kiinni tuo homma, myöskään suuttimet ei ole vakiot.

                                  Comment


                                    #77
                                    5-gang-vajaaveto alle 6 litraa Kotka - Oulu - Kotka hissuttelematta ja välissä vähän kaupunkipööpöilyä Ooulusa. Normaalisti perus pyörityksessä (kaupunki/motari) palaa noin 7 litraa.

                                    Alle 7 q-versiolla ei siis ole mikään paha.

                                    Comment


                                    • #78
                                      eilen illalla oli 14 astetta pakkasta eikä lähteny ekalla sahauksella käyntiin. toisella sahauksella jäy käymään ja 10 sekunttia kävi kuin pommikone eikä reakoinu kaasuun ja puhalteli savurenkaita.
                                      kummallaki tarttauskella hehkutin loppuun eli jonku 5-7sekunttia
                                      vag comin mukaan ajotus on ylimmän viivan kohdalla.
                                      pitää jostain metästää se kello että saa oikeen ajotuksen.

                                      mulla kulutus kaupungissa 10 ja maantiellä 9.
                                      joku mättää ja ei ihan vähäkään.!

                                      Comment


                                      • #79
                                        Täällä vika johtui tuosta ajoituksesta. Pahasti oli pielessä. Nyt lähtee pakkasella kuin pakkasella hyvin käyntiin vaikka ilman roikkaa. Täällä kulutus on ollu jotai vähä alle 7l luokkaa jos rauhallisesti ajelee. Itsellä kun tuppaa olemaan tuo kaasujalka vähä raskaampi niin menee tuon yli. Ja autohan on quattro niin ei omasta mielestä paha.

                                        Comment


                                        • #80
                                          ite olen vag comilla kokeillu monessa kohtaa ajotusta mutta kulutuksessa en ole huomannu eroa. ja käynnistyvyys on aina ollu yhtä heikkoa

                                          Comment


                                          • #81
                                            Joku diesel jeesus sais kyllä selvittää mistä tuo käynnistys ongelma johtuu.

                                            Ajotus on katsottu heitto kello 1. pytyn hehkun reijässä ja syöttöpumpussa ja dynaaminen ajotus vag-commilla viimesen päälle kohilleen.
                                            Uudet hehkut vaihdettu ja testattu johdot, kaikki toimii.
                                            Suuttimien avaus paineet ok.
                                            Nokka-akselin ajoitus lukitus työkalulla ja rako tulkeilla tarkistettu.

                                            -20 ilman roikkaa saa pyörittää akun tyhjäksi.
                                            Roikasta lähtee ja lämpimänä pelaa hyvästi ja tehojakin on.

                                            Ensi viikonloppuna mittaan puristus paineet, jos ne on kohdallaan niin kait se on sitten syöttöpumppu vaihdettava. (ennakon säätimen sylinterin seinässä on pientä kulumaa)

                                            Tietääkö joku millainen kotelo paine tuossa pumpussa pitäisi olla milläkin kierrosluvulla? Sen vois vielä mitata ennenkuin sijoittaa tonnin tuohon pumppuun.

                                            Suuttimet vois tietysti käyttää irti ja tarkistaa suihkun kuviot.

                                            Onko jollakulla vielä jotain tarkistus kohteita?

                                            Edit. Sellaine vihje, että kannattaa vilkaista se syöttö pumpun paineen säädin. Se on siinä pumpun päällä polttoaineen tulo letkun alla. Aukeaa 10mm lenkillä.(kaksi lovinen kanta)
                                            Irroita se säädin ja tarkista molemmat o-renkaat ja pohjassa oleva musta lukitus sokka. Omassa sokka oli nousut pois kolostaan ja käynti lämpimänä parani selvästi, kun sen kopsautti tampillla takaisin säätimen rungon tasalle.

                                            Comment


                                            • #82
                                              miten muuten käypikö tuohon ajotusten kahtomiseen samanlainen kello ku vanhassa 1,6 kiisselissä?
                                              semmonen löytyy meijän kylältä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Ainakaan 6-pyttysen kello ei käynyt.
                                                Pumpun kierre tais olla 10mm x 1.0mm.
                                                Kuutoskoneen (volvo) pumpussa oli pienempi kierre.

                                                Nopeasti tuon kyllä testaa. Aika helpolla paikkaa se pumppu tuossa koneessa.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Nyt tärähtää käyntiin kunnolla. Suuttimet oli finaalissa (290tkm ajettu) ja uudet kärjet+säätö auttoi osansa. Lisäksi tuo pumpun ajotus pitäs olla lähempänä 0.25:sta nyt.
                                                  Pikkusen myös syöttöä lisättiin.
                                                  Pienieä featureita tuli tämän myötä, joihin pitää paneutua tarkemmin.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    "kyllähän vanhat suuttimetkin vaikuttaa"

                                                    Tätä itekki oon miettiny, kun ihmetellään tätä vag-comin "oikeaksi" näyttämää ennakkoa ja käyntiinlähtö silti tahmeaa. Ja vasta kun säädetään vag-comin mukaan reilusti aikaiselle niin käyntiinlähtö paranee.

                                                    Nuin mututuntumalta tuli mieleen, että voisko se syy olla väsyneissä suuttimissa, jolloin avautumispaine laskee ja suutin aukeaa ainakin osaltaan liian aikaisin ja vag-comin näyttämä ennakko tulee sen mukaan. Ja sen takia käyntiinlähtö tulee kuntoon joko mututuntumalla laittamalla ennakkoa tarpeeksi vag-comin avulla tai pumpusta heittokellolla kerralla speksien sisään.

                                                    On ollu puhetta myös tuosta pumpun kulumisesta, mikä siellä kuluu, nestepääkö?

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Omalla kokeilu listalla on nuo suutin kärjet on jo aika korkealla.
                                                      Avautumis paineet on mitattu, mutta suihkutus kuviot pitäs tarkistaa, eli irrotella suuttimet ja kokeilla testaus pumpulla miten ne kusee. Tai vahtoehtoisesti vaan laittaa uudet kärjet ja ootella pakkas kelejä.

                                                      Ilmeisesti pumpuista kuluu ainakin kotelo paineen tekevä siirto pumppu ja ennakon säädin mäntä + sylinteri(pumpun runko) Jotkut palautus jouset on kuulema kans katkeillut ja sitten tuo paineen säädin saattaa oksentaa sisukset pumpun sisään.

                                                      Miten Puuhapete lisäsit tuotta syöttöä? Hammerilla vai ihan softasta/vag-com kautta?

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        No ei mitään hajua. Syötön lisääminen tällä pumpulla tarkottaa nähtävästi kannen aukasua ja muutenkin työnä iso ja väärä menetelmä.
                                                        Mun mielestä sellasta tohon ei tehty. Tuo rukkaus tuli pyytämättä.
                                                        No kuitenkin nyt on lieviä käyntiongelmia lämpösenä tyhjäkäynnillä.
                                                        Ilmaa ei mene, joten fairilla pitää ruiskutella suutinpitimiä.

                                                        Pitää jutella säätäjän kanssa, että mikä tuolla vois olla.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Käsittääkseni Hammer tyylillä löysätään pumpun "ohjaus osan" pultit ja kopautetaan sitä vasaralla vähän eri kohtaan. Käsittääkseni myös vag-com:in kautta saa vähän säädeltyä määriä.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Eli hammermodin oli säätäjä tehnyt. Pitää säätää ilmeisesti IQ:ta isommalle, koska nyt tyhjäkäynnillä hieman pätkii käynti.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              valottakaa tyhmää mikä tuo hammermodi on? vasaraa, minne, miten ja miks? :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X