Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 TDI (AEL) huono käynnistymään?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Pakkasella ajosta auton sammuttaa, ja kun seuraavan kerran lähtee johonkin parin tunnin päästä, hehkun valo vain vilkahtaa ja konetta saa sahata pitkähkön ajan. Se starttaa kyllä ilman rykimisiä kuitenkin aivan kuin pitääkin.

    Jotenkin viittaa polttoainepuoleen ja sen saantiin. Suodatin nyt vois olla eka kohde, mutta onko näissä jokin takaisku tai paluuventtiili jonka pitäs pitää paine tuolla linjassa?

    Hehkut vaihdoin viikko sitten ja se omassa ainakin autto merkittävästi tuohon kylmästarttiin. Niistä vaan ei ole iloa puolilämpimällä koneella :)

    Comment


      #32
      Kyllä tuon ajoituksen jälkeen ainakin itellä muuttui tuo puolilämmin startti aivan totaalisesti. Aikaisemmin ei muutaman pakkasessa seistyn tunnin päästä meinannu lähteä oikein millään ja nyt ei kierrosta kerkeä pyöräyttää niin jo lähtee. Ainoat ongelmat olen huomannut vain silloin kun weba lopettaa kesken ja kone täysin kylmä, pihalla -20 ja lämpöanturi on hiukka lämmintä saanut niin ei sitten viitsi hehkutella. Mutta tämä siis vai silloin kun on kylmää (seissyt +5h pakkasessa) yrittänyt lämmitellä mutta ei niin onnistuneesti.

      Comment


      • #33
        Ajoitukselle ääni täältäkin, sehän pitäisi säätää 30tkm välein.

        Comment


          #34
          Kans tuosta ajoituksesta vielä. Nuo ajoitusmerkithän (pumpun kyljessä olevat viivat) eivät pidä paikkaansa pumpun oikeasta ajoituksesta. Kaikkista varmin konstihan toi ajoitus on laittaa kohdilleen heittokellolla. Pumpun ajoitus käännetään kohilleen avaamalla nokka-akselin hammaspyörä(syöttöpumpun päästä) jonka kiinnitys on kartio ja näin liikuttamalla vain syöttöpumppua, jolloin kone ei pyöri. Eli ajoitusta ei kohdisteta näissä AAT ja AEL koneissa koko syöttöpumppua kääntämällä.
          Ajoitushan näissä molemmissa koneissa on 0.25mm +(-) 0.02mm ja tuosta toleranssista voi hieman päätellä kuinka tarkka ajoitus oikeasti on. Ja kokemuksesta tiedän että kone ei enää kunnolla käynnisty esim. kylmänä jos ajoitus on vaikka 0.15mm, samoin kusevat suuttimet tekee samaa jos ajoitus on kohdillaan.
          Muistaakseni ajoitus ohje käski kääntää ajoituksen 0.32mm, jonka jälkeen kiristetään hammaspyörä 160Nm ja tämän jälkeen tarkastaa että ajoitus on tuo 0.25mm.

          Oon myös ihmetellyt ajoitusta VCDS:llä, mutta aina ensin laittanut ajoituksen mekaanisesti kohdilleen tuolla heittokellolla. Tuon kellon käyttö vaatii hieman aivo jumppaa, kun ensimmäistä kertaa käyttää.

          Eli sitä ajoitusta ei saa millään merkkien kohdistuksella kunnolla kohdalleen muutakuin uskomattomalla tuurilla.. Eli jos ajotuskohilla, suuttimet ei kuse ja hehkut kunnossa niin noi koneet varmasti käynnistyy.

          Comment


          • #35
            itellä huomaa ku hehkut menettäny varmaan tehonsa ja suuttimet on varmaan alkuperäset ja mittarissa liki 400tkm niin 10 asteen pakkasessa tekee jo pahaa käynnistäminen ilman webastoa.
            seuraava ostos on kyllä isommat suuttimet ja hehkut.

            Comment


              #36
              Eli ajoitusta ei kohdisteta näissä AAT ja AEL koneissa koko syöttöpumppua kääntämällä.
              Mikä ettei? Muuttuu se ajoitus pumppuakin kääntämällä.

              Comment


                #37
                Samahan se kumpaa käntää, pumppua vai hihna pyörää.

                Comment


                  #38
                  No kääntyyhän se siitäkin, mutta ite ainaki nois koneis sen siitä hammaspyörästä kääntämällä aina tottunu kohdistamaan. Helpompi mielestäni vain avata se hammaspyörä kuin löysätä se pumpunrunko ja suutinputket. Ja sillä Elsan ohjeella se menee laakista kohilleen, kun sen mukaan ajoittaa. Toisaalta samahan se on miten sen kohdistaa, kunhan vain on kohillaan :D

                  Comment


                    #39
                    Tyhmä kysymys. Jos Vag-comin mukaan ajotus on just eikä melkeen kohillaan, voiko pumppun ajotus silti olla pielessä?
                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 3.2.2010, 10:45.

                    Comment


                    • #40
                      Ainakin käynnistymisen ratkaisee staattinen ajoitus, mittakellolla saa kodalleen, eli vähän aikaiselle, niin hihnojen venyminen saattaa kohdalleen.

                      Comment


                      • #41
                        Staattisen näkee kyllä rekisteröidyllä comillakin: Switch to basic settings. Vai rajoittaako aatami-ecu tätäkin :D?

                        Comment


                          #42
                          Kyllä sen vakkomilla näkee aatami-ecustakin. Juuri muutahan sieltä ei sitten näekkään.

                          Comment


                            #43
                            Polttoaineen paluulinjassa on joku takaisku. Ite ostin uuden joku aika tapakerin ja meinasin jo ruveta uusimaan letkuja muutenkin, mutta homma tyssäsi yhteen banjoliittimeen. Sekin homma odottaa tallipaikkaa.

                            Tuo meikäläisen ratsu on seissyt melkeen koko talven. Muutaman pitkän reissun olen heittänyt tässä ja nyt kuukauden seisonnan jälkeen lähti noin -9 asteesta hivenen vaivalloisesti. Ekalla ei jaksanut jäädä käymään. Toisella meni jo nätisti. Nyt ~250 km, noin 7h seisonta ja ~ekalla puristuksella käyntiin, kun kahdesti hehkutin varmuudeksi. Kovilla pakkasilla ei meinannut syttyä millään. Tiedä sitte mikä stna siinä oikeen on. Välillä tuntuu kesäkeleilläkin pyörivän niin pirun pitkään ja sitte tärähtää pölähtäen tulille. Nyt ei taas mitään..

                            Comment


                            • #44
                              Nyt säädätin pumpun ajoituksen. Bosion koneella ei päässy boksiin kiinni, joten joutuivat mekaanisena säätämään. Ajoitus oli ollu ennen säätöa 0.20mm, ja olivat säätäneet n.0.35. Hihnat kun on ajettu 3tkm, niin pitäisi sitten venymisen myötä asettua kohilleen. Ainakin muutaman tunnin ajamattomuuden jälkeen läks kun palmun alta käyntiin, eikä vielä hehkuttannu ollenkaan.

                              Comment


                                #45
                                Näissä tdi:ssä kannattaa aina säätää ajoitus hieman aikaiselle ,niin on se hihnojen venymisvara.

                                Comment


                                • #46
                                  Vaihdoin koneeseen lämpöanturin ja siltikään ei lähde hehkuttamaan vielä -10 asteen pakkasissa. Kyllä se tosin lähtee siitä käyntiin, kun jonkun aikaa sahaa.

                                  Mikä johtohässäkkä sen lämpötunnistinanturin alapuolella on? Oli iso kumisuoja niiden johtojen päällä ja sisälle kurkattua löytyi runsaasti muovi? liittimien? purua. Onko vaarallistakin?

                                  Comment


                                    #47
                                    Hehkuja ohjaavan lämpötila-anturin alapuolella oleva ko? Jos tuota meinaat niin se on lämpötila-anturi mittariston moottori lämpötila mittarille, marmorilla konaisedulliseen ~80€ hintaa sellaisen luovuttavat eteenpäin. Se mötikkä pitäs ittelle vaihtaa kun mittari näyttää aivan mitä sattuu.

                                    Comment


                                      #48
                                      Itte nykäsin johon kokonaan pois ylemmästä anturista, nyt hehkuttaa. Uudella anturilla ei ollut vaikutusta, yhtä vähän haluaa hehkuttaa silläkin. Moninapa-anturi taisi olla Tepolla ~50e.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Taidan itsekkin nypätä sen johdon pois. Kerran kokeilin ja hehkuttamisen lopetti ainakin valon perusteella heti, kun kone lähti käyntiin, eli heti kun avainta käänsi.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Käytin ajotuksen takistuksessa auton näytti 4.00 ei ole ainakaan siitä kiinni. Ruiskutus määriä ku katso niin vastusboksilla (kcr) näytti vähemmän kuin ilmansitä. Pitää nyt kokeilla lähteekö ilman sitä paremmin käyntiin. Huoltomies (itsellään kaksi 80 toisella ajettu liki 600 tuhatta toisella 300+ diiseleitä. Enempi ajettu lähtee huonommin käyntiin.) Meinasi että minun autolla kans ajettu 600 tuhatta. Mittarissa 385 tiedä sitte tuotu saksasta 2001 jos nyt oikein muistan. Paljonko muitten autoilla ajettu.

                                          Comment


                                            #51
                                            Millä se päätteli, että on ajettu 600tkm? Mulla on 289tkm nyt mittarissa ja ohjekirja tukisi tuota. Samaten huoltotarrat mitä on löytynyt autosta öljyn/remminvaihdosta.

                                            Mulla menee ens keskiviikkona ajotuksen säätöön. Katotaan onko siitä hyötyä.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Mullakin näytti 5.00 ennen kuin se mekaanisesti laitettiin kohilleen.
                                              Mutta ei millään käyntiin. Eli sillä mitä mittari näyttää ei ole mitään merkitystä startatessa.
                                              Jossain topikissa oli juttua että startatessa ei ole boksin säätö käytössä.
                                              Tänään testasin kun oli pikkasen enemmän pakkasta että auto oli lämmityksessä sen 15min., eli kone käytännössä kylmä, mutta ei kuitenkaan enää hehkuta kun anturilla lämmintä vettä, ja läksi kuin palmun alta käyntiin.
                                              Eli käsitykseni on vahvistunnut että mekaaninen ennakko pitää olla kohdillaan.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Omassa AEL koneesa hihnanvaihdon jälkeen tuntui, että lämpöisenä ei lähde hyvin käymään. Joutui sahaamaan. Kylmänä lähti hyvin Käyntiääni oli hieman karkea, ja turbon herääminen oli jotenkin nihkeää. Lämpöisenä tyhjäkäynnillä koko auto hytkyi. Bosch:in 5000€ testerillä ei saanut yhteyttä. Hommasin VAG Comin +kaapelin(+rekisteröinti) (yht 100e) ja sillä sai yhteyden ja tarkistettua ajoituksen. Se oli liian aikaisella(arvo 15)ja nyt säädin sitten 5 arvoon ja homma pelaa. Käy nätisti ja vetää paremmin alakierroksilla. Perstuntumalla tehot yläkierroksilla hieman putosivat. Eli se automaattisäätö ei ilmeisesti tuota pystynyt kompensoimaan kokonaan.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Mulla oli pumppu myöhäsellä. Nyt lähtee avainta näyttämällä lämpötilasta viis. Oli siis 0.12 myöhäsellä, vaikka pitäs olla 0.25 ennakkoa. Mulla tosin laitettiin tuo 0.5 ennakolle.
                                                  Aikasemmin lähti kyllä näin -20 pakkasella kyllä jo suht helposti, mutta kierrokset jäi vähän alas. Nyt sekin korjaantu.
                                                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 18.2.2010, 13:59.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Täytyypä tuo perusajoitus tarkistaa omastakin.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      miten tuon perus ajotuksen näkee. pitääkö siihen olla kello vai näkeekö senki vag comilla jotenki?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Kellolla pumpun päästä!

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          niin arvelinki. pitänee joltain ehtiä kello lainaan. tänään käyn uudet hehkut ostaa ja sitte näkee onko niillä vaikutusta

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Täytyy kyllä nyt hieman pidätellä.

                                                            Tästä AEL, ym. vitos-dieselit, huonosta käynnistymisestä on vouhotettu täälläkin jo vuosikaudet. Aina olen tätä kovasti ihmetellyt: kuinka täysin kunnossa ja säädöissään oleva diesel ei VOI lähteä normaalisti käyntiin olipa keli mikä hyvänsä. Itse en aiheeseen ole voinut tarkkaan perehtyä sopiveliaan kulkineen puuttuessa pihasta. Vähääkään suoraruiskujen kanssa turanneet tietävät kyllä ettei esim. hehkuilla asiaan ole juurikaan merkitystä. Taisinpa kehottaakin jotakuta tutkimaankin asiaa kerran ja kunnolla, että asiaan löytyisi vihdoin ihan oikea syy. Väljää pumppua, lämpöanturia yms. on spekuloitu iät ja ajat. Vasta nytkö se syy löytyi siitä ensimmäisestä tarkistettavasta kohteesta... vai löytyikö?

                                                            Loppuun pyydän anteeksi, jos jollekulle vuodatukseni kärkevyys sattui liian syvälle.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Eli summa summarum. Vag-comin TDI-Graph ei näytä täyttä totuutta. Onko perusasetus täysin mekaaninen vai näkeekö sen vagcomilla jostain blockista?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X