Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 TDI (AEL) huono käynnistymään?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,5 TDI (AEL) huono käynnistymään?

    Mistä voisi johtua että otsikon mukainen kone on näillä pakkasilla niin pirun huono lähtemään käyntiin? Roikassa pitäs olla jatkuvasti jos meinaa johonki liikkuaki. Kaikkein kovimmilla pakkasilla nii ei tahdo enää roikassa olokaan auttaa. Eilenkin muutaman tunnin seisoi pihalla (-11) ilman roikkaa nii sai 6 pitkää starttia tehdä ennenkuin suostui pysymään käynnissä. Ja kone lämpiää mahdottoman hitaasti vaikka pahvin pala on keulalla.
    Hehkut on vaihdettu vasta uusiin ja ei entisetkää pahat ollu nii vika ei voi ainakaan olla niissä.

    #2
    Tarkista ajoitus ja huollata suuttimet. Ja laita se pahvinpala sinne sivuritilään, coolerin eteen.

    Comment


      #3
      No mulla oli hehkujen liittimet haljenneet, eivät pysyneet paikoillaan, eli sattumanvaraisesti hehkutti joitain sylintereitä ja käynnistäminen oli vaikea uusillakin hehkuilla.
      Katsotaan nyt jos sitten fiksatuilla liittimillä käynnistyisi paremmin kunhan saadaan jakopää kasaan.

      Comment


        #4
        Mulla on kanssa kylmällä kelillä (~20 pakkasta) vaikeuksia saada tuo AATu syttymään. Eilen se lähti kuitenkin noin -6 asteesta kiltisti käymään kolmen viikon seisonnan ja parin hehkutuksen jälkeen.

        Hehkut on vaihdettu jouluna, eikä se tuntunut sillon juurikaan auttavan syttymisessä. Lohkolämmitin (Defa) on tottakai risa. Löytyis nyt se prkleen talli, että sais ton muttereiksi ja laajennetun 400 tkm huollon käyntiin. Nythän tuolla ei olis niin tarvettakaan, kun talvella ei vajaavedolla ajeta, kun q kerran on pihassa.

        Comment


          #5
          Täälä syttyy hyvin, yks aamu tuli hieman kiire lähtö eikä ehtiny yhtään eeberöimään lämpöö mosaan niin ~25 pakkasta ulkona ja auto lähti kuin palmun alta parilla hehkutuksella ikään kuin tallin lämmöstä olisi käynnistäny.

          Comment


          • #6
            Periaatteesta vastustan moista ystävän rääkkäystä, mutta jos ihan pakko saada käyntiin, niin tämä toimii:

            Lyhyt startti 1-2 sek heti ilman hehkutusta ennen. Tällä saadaan polttoainesumua koneeseen. Sitten normaali hehkutus tai oikein kylmällä 2 ja starttia. Kyllä lähtee ;)
            Viimeksi muokannut jamietti; 15.1.2010, 17:07.

            Comment


              #7
              Joo, ei tuo tervettä ole tuo "raakana" käynnistäminen. Onneksi harvoin joutunut näin tekeen.

              Comment


                #8
                Eilen sain ekan kerran testata pakkaskäynnistyvyyttä. Noin -20 pakkasta ja aika tuskasesti se lähti käyntiin. 3-4 piitkää starttausta ja vasta kun pisti lämän pohjaan startatessa, lähti käyntii. Eikä auta yhtään, että siellä on sekapolttoaineet. Hehkut pitäis varmaan vaihtaa varmuuden vuoksi ja se lohkolämppärikin olis aika pop.
                Hieman jäykkä oli ajella ja heitinkin vain parin sadan metrin lenkin, ettei se jäädy kovin kauas.

                Comment


                • #9
                  Hetkinen, siis kylmäkäynnistit auton 20 asteen pakkasessa ja ajoit pari sataa metriä? =) Itelle jotenkin jääny vain perimätietona semmonen fiilis, että kovin kylmällä kannattais antaa moottorin käydä lämpimäksi. Joku muu saa selittää miksi, jos se edes on kannattavampaa moottorin kannalta.

                  Comment


                    #10
                    Kyllähän se pitäisi aina vähintään käyntilämpöihin asti ajaa. Ei se sitä riko, vaikka se joskus vajaaksi jäisi, mutta pidemmän päälle paikkoihin kertyy kondenssikosteutta jne. lieveilmöitä, jotka sitten tukkii paikkoja etc.

                    Comment


                      #11
                      Joo kyllä pari sataa metriä tuli ajeltua. Tankissa oli kuitenkin iso osa keskieuroopan dieseliä, jolle tuo -20 voi olla jo liikaa.
                      Vaihdettiin autoa, kun tuo toinen oli lämmin.
                      Eipä tartte varmaan tuota nyt käyttää jos pakkaset säilyy tälläsinä. Pitäs saada ne hehkut vaihdettua ja tuolla pihalla ei ole mikään herkku tuollasta tehdä.

                      Comment


                        #12
                        Varovasti sitten kun nyit niitä tulpan hattuja irti. Ne lohkeilee näillä pakkasillä satavarmasti. Ei muuten, mutta lohjennut hattu ei välttämättä pysy enää kunnolla tai ollenkaan paikoillaan.

                        Comment


                          #13
                          Viddu mulla lohkeili melkein kaikki vaikka syys lämmöissä pari vuotta sitten vaihtelin, olivat kaikki aikas lujaa kiinni. Niitä on sitten kiva liimailla kasaan jos ei haluu uusia vaihtaa.

                          Comment


                            #14
                            Saako noita irrallaan/nätisti vaihdettua? Nimimerkillä pari lohkaistua hattua.

                            Comment


                            • #15
                              Veikkaan, ettei ole synteettisiä sisällä, mielellään kun säästävät tuolla saksanmaalla. Käy sitten tuollaisessa kylmästartissa pahimmillaan niin kuin 80-luvulla, että lähtee laakeriliuskat pyörimään mukana... Kun ajat joskus lämpimäksi, niin vaikka fortet sisään ja sitten kunnon öljyä ym. huoltoa.

                              Epäilen että hehkut toimii, kun kerran lähti -20.

                              Comment


                                #16
                                Niin en tiedä vielä hehkuista. Silleen pitkillä starteilla pytty kerralla se lähtee näissä pakkasissa.
                                Voihan tuossa olla jotain oikeetakin vikaa, kun ei vielä ei ole kerennyt sitä tarkistaa tarkemmin.
                                Pumppun ajotus pitää tarkistaa myös. Ja nuo hehkut laitan myös. Eilen sillä ajelin välillä, kun kerran sen aamulla rykäs käyntiin ja sun se 3-4h seiso, niin hehku vaan välähti ja tarvitti sellasen 10 sekunnin sahauksen jotta se starttas. Moottori ei ollu varmana enään lämmin.
                                Siirsin tuota nokkakolhittua golffia hieman syrjemmälle ja se lähti hyvin käyntiin. Toki vähä epätasaista se käynti oli, mutta ei tarvi kun avainta juuri näyttää.
                                Millanen on normaali 2.5tdi joka on kunnossa? Kai näiden ilman lämpöä pitäs kuitenkin lähteä melkein aina käyntiin?
                                Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.1.2010, 10:50.

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla lohkesi 4 viidestä lämpimässä hallissa vaihtaessa. Sen jälkeen jo -15 asteessa startatessa kone "kävi" starttimoottorin varassa mutta heti jos päästi avaimesta niin sammui. Ja savun määrä oli aivan valtava. Nyt nuo hehkun liittimet on korjattu puukolla, eli veistelin liittimien muvoit pois, painoin pihdeillä metallirinkulan hieman soikeaksi , iskin ne uusiin hehkutulppiin kiinni, tuohon sitten kutistesukka päälle siten että se sekä tiivistää että auttaa pitämään liittimen mekaanisesti paikallaan. Sunnuntai-illan quick and dirty ratkaisu.
                                  Ohjekirjan peruusteella Audi lupaa että saksan talvilaatu (-15 astetta) kävisi -25 asteen lämpöihin asti polttoaineen kierrättämisen aiheuttaman lämpiämisen vuoksi, eli suurimman osan vuodesta pärjäisi ihan suomalaisella kesälaadullakin....

                                  Comment


                                    #18
                                    Missäs päin näissä oli hehkun sulake?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tekipä taas satku päivällä tempun. Nyt kun vepasto toimii, ja lämmittikin toista tuntia, niin ei minkäänlaista yritystä käyntiin. Moottori oli selvästi lämmin, niin lämmin ettei ensin hehkuttanutkaan. Ei kuitenkaan yrittänytkään vaikka hehkuttikin. Tuuppasin sisälle lämpimään talliin ja akut laturiin. Äsken sitten kävin kokeileen ja väänsin käyntiin... Eilen jätin siihen suoraan ajosta, mitään vikaa ei sillon ollut. Jäätääköhän tuolla jokin ettei saisi löpöä, vai onko tuo pumppu niin paska? Suodatin on kesällä vaihdettu.

                                      Comment


                                        #20
                                        Täällä teki starttaus tälläviikolla tempun, välillä vetää ja välillä ei.
                                        Hain Motonetista uuden virtalukonpohjan, joka ei sitten käynytkään virtalukun tappiin.
                                        Eipä tuo muutenkaan kovin hyvin käyntiin lähde, pumpun ajoitus uudella hihnalla odottaa...

                                        Tänä aamuna ruuvarilla starttasin uudella pohjalla -21 astetta ja hehkutuksella(ilman lohkaria siis) hienosti tulille. Saattoi olla sattumaa, mutta taitaa tulla mulle virtalukonpohjasta 300th huolto-osa jatkossa...

                                        Comment


                                          #21
                                          Missäs päin näissä oli hehkun sulake?
                                          Joko on löytynyt? Releen ja hehkun väliin katoaa sähkö...

                                          E: Vänkärin jalkatilassa mattojen alla ECUn vieressä. Nyt hehkuttaa.
                                          Viimeksi muokannut MJF; 24.1.2010, 20:10. Perustelu: Löysin jo

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pumpun ajoituksen säätämisestä kyselen. Saako merkit pyöriteltyä kohilleen muuten kuin kapiakselilta.
                                            http://picasaweb.google.com/maukka.jatka
                                            Kuvassa nuolella osoitetut merkit pitäis olla kohakkain ja valkoset merkit kans?
                                            Viimeksi muokannut M.auri; 30.1.2010, 11:00.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sama vaiva tuli (luultavasti, en tälle talvelle muistaakseni ole kiusannut kylmästarteilla ennen tätä) näiden kovien pakkasten aikana ja näkyy "tilanne" olevan yhä päällä. Eilen -16 eikä millään käymään ilman lämmitystä. Pyörii ja hörähtelee. Alle 5 minuuttia lämmitystä Webastolla eikä mitään ongelmaa käynnistyä. (Aika pienestä kiinni.)

                                              Tänään -13 ja sama testi. Ei käynnistynyt normaalisti. Nyt tosin lähti käymään kun pumppasin kaasua samalla.

                                              Viime talvena oli pakko kokeilla miten käynnistyy -20asteessa ilman lämmitystä ja tulillehan se lähti melko nätisti kahdella startilla.

                                              Pitää ainakin ajoitus ja hehkut tarkistaa.
                                              Viimeksi muokannut Rusty; 31.1.2010, 19:35.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla kanssa oli ongelmia ton käyntiinlähdön kanssa. Mutta huomasin semmoisen että talviaineella ei oikein tahdo käyntiin saada, mutta nyt kun tankkasin (ruskiloissa) ei ollut talvilaatua, ainoastaan -20 ainetta, ni jopas lähtee käyntiin hyvin. Talvilaadustahan on kuorittu parafiini pois. Ja polttoaineen lämmitin piti asennella paikoilleen... mut silti ei tartteis tulla kovia pakkasia enää...
                                                Lämmittimen ansiosta aine suodattimella on reilun 30asteista muutaman kilometrin ajon jälkeen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pumppua kääntämällähän tuo normaalisti säädetään.
                                                  Kiinni 3 x m8 pultilla, putket pitää löysätä jne.
                                                  Nuo kuvan merkit on vaan viitteelliset koska hihnapyörät voivat olla kasattu mihin ajoitukseen tahansa.

                                                  Jos valkoisetmerkit ovat tosi, niin silloin on kyllä ajoitus todella metsässä ja helpoin varmaan hakea ensin hihnan hampaat oikeaan loveen ennen hienosäätöä...
                                                  Viimeksi muokannut tomi schroderus; 31.1.2010, 17:29.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Yksi paikallinen vag houllon työntekijä meinasi että valkoset merkit on vain remmin vaihdossa laitettu. Jos nokka-akselilla oleva merkki on kohdallaan niin tuo valkonen merkki on kans. Pumpun rattaalla oli toisetkin merkit vähän matkan päässä.
                                                    Kumpaan suuntaan pumppua pitää kääntää että ajotus aikastuu. Vagcom helpottais tietenkin asiaa. Mistä niitä saa ostettua ja paljonko maksaa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ite tarkistin just ajotuksen omasta. Oli just keskiviivalla, eli ei sen puoleen ongelmaa.
                                                      Akku pitäs kokeilla vaihtaa, että pyörittäisi vähän nopeammin. Tuntuu, että kun se lähtee käyntii niin kierrokset jää vähän matalalla. Samaten aika raakalle haisee pakokaasu, joten olisko suuttimissa jotain sanomista jo.

                                                      En halua miettiä tässä vaiheessa puristuksia :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kumpaan suuntaan pumppua pitää kääntää että ajotus aikastuu
                                                        Kuskin paikalta katsoen vastapäivään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eli keulalta katsottuna oikealle.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Niin siis Keulalta katsoen hihna pyörää oikealle eli myötäpäivään. Eli pumpun runkoa vastapäivää.

                                                            Kuskin paikalta katsoen vastapäivään.
                                                            Hihnapyörää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X