Ei tarkkaan nyt aikaa muista ku ei o tarvinnu muutamaan kuukauteen tehdä, mut kyl siin jokusen hetken sai pyörittää. Veikkaan et joku 10-15
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Auto sammui, A6 2.5 Tdi V6, -00 quattro
Collapse
X
-
Aivan totta, nyt kun tuli puheeksi niin kyllä ne sen akun olvat siellä Bernerilläkin ladanneet yön aikana kun audo oli siellä sulamassa.
Kun sain taas omiin käsiini tuon niin vaihdoin uuden akun.
Voisko vanhan akun jännite sitten startissa laskea niin alas että menee moottorinnohjausyksiköllä sielu paskan kanssa sekaisin alijännitteestä?
Comment
-
JEEES!! Auto käy ja kukkuu!!
Viimenen niitti oli kun tänään kävin uuden akun hakemassa, niin eikun suutinputket auki ja starttia... Kun löpöä tuli kaikista, niin kaikki muut kiinni paitsi kaksi keskimmäistä. Ja uusi startti niin auto rupesi lupailemaan ja hetikohta neljällä pyörimään! :D Sitten loput suutinputket kiinni (Sitä tavaraa sitten tulee, kun auto pyörii! :D) Ja eikun tallia siivoilemaan. Annoin pyöriä jonku 10min ja sit sammutin ja siivoilin tallia, noin 10min päästä sitte kuskinpukille istumaan ja virta-avainta käännettäessä auto oikein räjähti pyörimään. Todella kätevä laite ilmaukseen tuo Motonetin alipainepumppu, parilitraa imas tankista jossain puolessa minuutissa.
Mutta mitä tämä lysti kustanti?
Polttoaine suodatin, (Laakkonen) = 48e
Jarrujen ilmauslaite JML, (Motonet) = 47,90e
Letkun kiristin 5kpl, (Motonet) = 2,90e
Akku 80Ah/700A, (Motonet) = 95,50e
Lapin Kulta 12pack, (Lidl) = 10,68e
Yhteensä: 204,98e
Mutta tein itse ja säästin! :)
Comment
-
Mahtavuutta!
Itsekin olin niin iloinen kun auto taas toimi että putsailin vielä nupiksi MAF:in kun olin niin intoa täynnä... Ihan vaan siis irrotin sen putken missä k.o. anturi sijaitsee ja puhdistusaineella josta ei jää jäämiä sohotin menemään kunnes mustaa pikeä ei enää irronnu niin oho, nythän tuo laite ei meinaa käsissä pysyä. Auto siis.
Comment
-
-Hyvä notta pelit lähti tulille. Se on tosiaan aika piru ilmattavaks tuo kutonen. Kun seuraavan kerran on filtterin vaihto edessä. Kannattaa laittaa puristimet joka letkuun filtterille ja uus muki piripintaan täyteen naftaa, niin lähtee ontumatta tulille. Nyt ei muuta kovaa ajoo :)
Comment
-
Kannattaa muuten kiristää nuo suutinputket kunnolla sit. Itellä jäi vähän ainakin tuo öljykorkin viereinen siitin "höllälle", kun on niin pahassa paikassa. Kun ihmettelin dieselin katkua konehuoneessa, kun ei alkanut haihtumaan, niin huomasin, että parin suuttimen alapuolelta oli venttiilikopat hieman märät. Ei paljoa, mutta senverran että haisi. Rykäsin nuo sitten kunnolla kiinni ja auto oli keula ylöspäin pihassa, niin oli perkele senverran ilmaa sieltäkautta sitten ottanut, että ei käyntiin!
Eikun auto tasaselle ja tuossa pihamaalla suoritettiin uudelleen ilmaus ja heti lähti. Ilmeisesti hörppäs vielä ilmaa noista siittimistä, mitkä ei ollu kiristetty kunnon tiukkuuteen ja sitten kun starttas, niin tämä ilma tuli ulos ja sit lähti tulille. Nyt kun kiristin ne, niin se ilma sieltä ei päässyt ulos ja auto ei lähtenyt tulille. Tämä kone on siis TODELLA tarkka ilmauksen suhteen. Aamulla oli keula alaspäin pihassa ja lähti kun palmun alta. Pitää seurata, että nyt tuo dieseli kuivahtaa tuohon venakopan päälle ja jos vielä näkyy läikkää, niin sitten viedä jonnekkin kunnolla kiristettäväksi, kun ite ei kireämmälle uskalla.
ps. Perjantaina kävin pumpum ajoituksessa tuolla FinDieselillä ja kyllä kannatti. Oli meinaan jonkunverran myöhäisellä. Nyt auto lähtee oikeen räjähtämällä käyntiin ja loppu se kierrosten hummailu kylmällä. Aiemmin auto kylmänä nosti kierrokset 900rpm ja hummas siinä 850-950rpm, lämmetessään sitten tasasesti 900rpm.
Nyt ajoitetulla pumpulla auto nostaa kylmänä kierrokset 1000rpm ja pysyy siinä kuin nakutettu. Käyntiääni on todella tasainen. Lämmetessään sitten laskee kierrokset tuohon 900rpm.
Comment
-
Aamulla töihin mennessä moottoritiellä (110km/h) alkoi hehkun valo vilkuttelemaan. Siinä sitten sydän kurkussa ajelin eteenpäin ja 2km päässä kun liikennevaloihin jouduin pysähtymään, niin samalla pysähtyi myös moottori. Ja uudelleen käynnistys ei luvannutkaan.
Auto sitten hinaukseen työmaan parkkipaikalle ja joukolla ihmettelemään mitäs nyt sattui. Aika kova naftan haju nousi konehuoneesta joten toivossa oli että ainakaan pumppu ei lauennut. Vikakoodejakaan ei ollut jäänyt (vaikka vikavalo vilkkui????)
Oli yhden suuttimen paluuletku irronnut pumpun päästä ja päässyt valuttamaan pa-järjestelmän tyhjäksi. Tankissa oli vajaa 1/4 naftaa joten ei jaksanut imeä tavaraa takaisin. Ei muuta kuin hakemaan kanisterilla 40l dieseliä tankkiin sekä uusi pa-suodatin. Tallikaverilta sitten kaapeleilla virtaa kun oli tuo akku kerinnyt jo melko tyhjäksi. Montaakaan sekuntia ei tarvinnut sahata kun jo taas Audi hörähti. Kun vielä uusi PA-suodatin (vanhassa päiväys vuodelta 2001... tuskin koskaan suomessa tuota vaihdettu kun auto 2003 tuotu suomeen) niin taas mentiin, ja tuntuu kyllä että mennään huomattavasti pirteämmin kuin aikaisemmin.
Sellainen jäi vielä mieltä askarruttamaan, että olisiko mahdollista että siirtopumppu on pimeä kun ei lähes tyhjällä tankilla polttoainetta saanut? Mitenkähän tuon asian voisi varmistaa. Kun autoa tutkittiin virrat päällä niin jonkinlainen tasainen naksutus kuului jostain päin. Voisikohan tuo olla merkki että siirtopumppu jotain teki?
Comment
-
Hyvä että sait kuntoon. Ei ainakaan itelläkään tuo siirtopumppu työntäny tavaraa virrat päällä, että ilmeisesti käynnistyy kun auto käy? Eli jos kylmä ilma ja akku huonossa hapessa, niin ei laita kaikkia rensseleitä päälle, että jaksaa startata.
Muuten vieläkin dieseli haisee tuossa konehuoneessa. Onko noihin suutinputkiin mitään tiivisteitä, jotka vois vaihtaa, niin sais mahdollisesti tiivistymään paremmin kun tuntuu että vieläkin hieman märkä se öljykorkin viereinen suutin. Ylämäkeen en ole vieläkään uskaltanut autoa sammuttaa...
Comment
-
Onpa noissa putkissa ollut josku halkeamia tai murtumiakin. Tosi ei kokemusta Audin omista ole.
Voi ilmetä myös kostumalla.
Joskus on vain jääny kanittamaan myös putki ja sillon tihkuu hieman. Mutteri irti ja sovitus uudestaan paikalleen.
Toki ne paluuletkutkin kantsii tarkistaa.
Comment
-
tuossa omaani vaihdoin eilen suodattimen seuraavasti: keula oli hieman alaspäin---tankissa 3/4 naftaa eli riittävästi---- suodattimeen imureiästä naftaa sisään noin puoli litraa( puhtaus tärkeätä )---putket kiinni ja ilman kaasunpolkemista käyntiin---- samalla toinen laittoi VAROVASTI paineilmaa letkulla tankkiin näin helpottaen p-a:n nousemista---starttasimma kaksi kertaa noin 15 sek. pätkiä taukoa oli pari minuuttia,että startti hieman jäähtyi ---- kone oli tulilla ilman mitään kakomisia...
Nyt kun sinulla käynnyt sillai et kokonaan pa loppunut niin joutuu ilmeisesti avaamaan suuttimenputkia ilman pois saamiseksi....
Muista vain pitää riittäviä taukoja startatessasi syöttöpumpun aivojen jäähdyttämiseksi;)
Comment
-
suodattimeen imureiästä naftaa sisään noin puoli litraa( puhtaus tärkeätä )
Comment
-
Lisätään nyt vaikka tähän:
Tankissa olevan pumpun saa pyörimään kun irrottaa sulakkeen nro 28 ja vetää akkuplussasta johdon sulakepohjan oikeanpuoleiseen reikään. Pumpun käyntiäänen (surinan) kuulee kyllä. Tämä tarpeellista siis silloin kun tankissa on alle 40 litraa tavaraa ja ilmata pitäisi. Se pumppu ei sitten edelleenkään nosta ainetta suodattimelle mutta varmistaa että sitä on imettävissä.
Taistelen tuolla tallilla juuri tapauksen kanssa joka on seissyt kuukauden suutinputket irti pakkasessa eikä nokkaremontin jälkeen oikein lupaile käyntiin. Naftat vähissä ja akku huono...
Comment
-
Lainailen ketjua, kun tuntuisi sopivalta tämä aihe. Omassa V6 AKN -aatussani oli aamulla töihin tullessa kummallinen ilmiö; osaako kukaan arvailla syytä / onko kokemuksia? Ajelin autolla Leppävaaran kohdalla alamäkeen n. 60km/h, kun moottorin kierrokset (ja tietysti myös vauhti) alkoi sahailemaan eestaas. Tätä kesti vain noin 100m, jonka jonka jälkeen kaikki pelitti normaalisti. Mitään vikavaloja ei syttynyt, mutta erittäin kummalliselta tuo tuntui.
Sahailu tai "aaltoilu" oli hyvin vähäistä, mutta selvästi tuntuvaa ja kierroslukumittariltakin nähtävissä. Autolla on mittarissa noin 171tkm, josta minulla viimeiset ~80tkm ja _mitään_ vastaavaa en ole aiemmin huomannut. Viikonloppuna ajeltiin ~700km ilman vastaavia oireita. Suodatin on vaihdettu elokuussa, pumpulle, maffille ja suuttimille ei ole koskaan tehty mitään.
Comment
-
Tankki on 3/4 täynnä, joten siitä tuo ei johtunut. Ensimmäinen ajatus oli tosiaan se ettei kone saa jostain syystä löpöä. Mittaristossa ei kuitenkaan alkanut mikään vilkkumaan, joten toivotaan tuon jäävän ainutkertaiseksi hikaksi. "Perusennakko" lienee kunnossa, auto käynnistyy loistavasti ja toimii muutenkin kaikinpuolin kunnolla.
Noh, ylihuomenna on aika varattuna nelipyöräsuuntaukseen Alppilan Autohuoltoon, katsotaan samalla läpi vikakoodit.
Comment
-
Tänään katsottiin nelipyöräsuuntauksen ohessa myös vikakoodit, eikä sieltä mitään löytynyt. Eipä ole tosin tuo sahailu uusinutkaan toissapäiväisen jälkeen. Jos oikein miettii, niiin vähän on alkanut tuntumaan toisinaan puutumista kiihdytettäessä, eli pitänee tässä joskus vaihtaa MAF.
Comment
Comment