Errh, olisit nyt hinannu vaan kotipihaan ja laittanu latinkia ja lämmitintä kiinni. :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Auto sammui, A6 2.5 Tdi V6, -00 quattro
Collapse
X
-
Mites onko mahdollisuuksia että vika piilisi jossain sähköpuolella??
Comment
-
Valitettavan tutulta kuulostaa.....
Vikakoodit pitäisi saada luettua.
Tosin muistaakseni pumppuvian kohdalla sieltä ei välttämättä tulee mitään tietoa.
Muistaakseni täällä joku osasi korjata sen ohjaimen "papu"-vian. Se olis se halvin.
Seuraava on sitten, että pumpusta on se säätöpyörä haljennut, minkä jälkeen ei enää kykene säätämään paineita kun säätövara loppuu. Pumppu siis silloin Turkuseen korjattavaksi.
Paljonko autossa on kilometrejä ? Yleinen kestoikä on 200-250 tkm.
Comment
-
"- Fehlercode 01318 (J-399)"
Tuonlaisen vikakoodin tiemmä antaa ohjarivika VAG-laitteissa. Lainattu Puolalaisen Zipartin sivuilta (WWW.vp44diesel.de). Siellä on lähin paikka missä onnistuu boksin korjaus. Antavat vielä 18kk takuunkin. Ooppelimiehet ovat menestyksekkäästi käyttäneet yrityksen palveluita ja lukemani mukaan ovat olleet tyytyväisiä. Viikon sisällä ovat parhaimmillaan saaneet koneen takas tulille. Sivuilla on todella hyvät ohjeet miten boksi irroitetaan,sekä lähetys ja pakkausohjeet. Hinta hommalle näytti olevan 328,18 ?.
Suomessakin asia on kuulemma "viteillä" , mutta oikean korvaavan osan etsintä on vielä kesken. -Että tälleen...
Comment
-
Kävi tuossa semmonen homma, että olin lähdössä töihin autolla ja siinä sitten laitoin auton tulille ja aloin putsailla ikkunoita. Noh yht'äkkiä auto sitten sammui kesken lumien putsauksen ja olin, että mitäs helvettiä.
Siinä sitten menin takasin ratin taakse ja starttasin, niin vähän huonosti starttas ja tuntu jo, että akku vähän huonona olis siinä. -25 pakkasta, niin ei ihme, jos ei virtaa luovuta. No pummasin sitten työkaverilta kyydin siitä töihin ja aamulla laitoin akun sisälle lataukseen. Ollu latauksessa nyt yli vuorokauden ja kelitkin lauhtunu, eikä auto edes lupaa.
Sahata en uskalla, ettei tuo pumppu särkyisi tuosta vehkeestä. Nyt ois hyvät neuvot kalliit...
EDIT:
Kaverille soitin tuossa ja hän epäili, että kun auto oli paripäivää seissyt ja pakkasta oli tuo 25raadia, niin olisi jähminyt polttoaine suodattimeen. Auto olisi pyörinyt noilla löpöillä, mitkä oli putkissa ja sitten sammunut. Nyt lämpimällä voisi tiisseli taas nestemäistä, mutta järjestelmässä ilmaa -> ei lähde?. Meinattiin tuossa, että työnnetään auto pihalta talliin lämpiämään ja sit alotetaan suodattimen vaihdolla ja ilmauksella.
Voisko edes kuulostaa mahdolliselta skenaariolta?
Comment
-
Vähän epäilisin jotain ilmaa/vettä/jäätä jossain suodattimessa esim.
Vikakoodin luku olis ensialkuun hyvä, Kuopiossa tota tietämystä löytyy esim. findieselilta.
www.findiesel.fi
Comment
-
Kannattaa käyttää laatufilsuja. Ite olen todennut Knechtin olevan tähän mennessä paras. Kutoseen kannattaa ehdottomasti vaihtaa filtteri joka syksy kun mittareista saa varmasti jo talvilaatua. Pyytää huolto-ohjelma mitä hyvänsä. Muutenkin herkkä pumppu on tosi kovilla kun joutuu ryystämään naftaa parafinoituneen pahvin läpi. Ilmaa liikkuu putkissa jo paljon ennen kuin oireilu alkaa. Omassa volkkarissa eka oire oli viime syssynä aavistuksen pidentynyt kylmästartti. Vuoden vanha filsu mäkeen ja uus tilalle niin avot. -29 pakkasesta lähtee niin ettei juur kierrosta ehdi startilla pyörähtää. Saas nähdä sitten jahka oikeet pakkaset alkaa ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viestiKävi tuossa semmonen homma, että olin lähdössä töihin autolla ja siinä sitten laitoin auton tulille ja aloin putsailla ikkunoita. Noh yht'äkkiä auto sitten sammui kesken lumien putsauksen ja olin, että mitäs helvettiä.
Illalla tilanne ei ollut muuttunut.
Marmorilta hain seuraavana päivänä orkkis - suodattimen ja vaihdon jälkeen ilmausyritys pihalla. Oli putket niin tyhjät (muutamia kuplia putkia raottaessa havaittavissa) etten raaskinut kiusata kovin pitkään vaan soitin lavetin paikalla ja kuljetutin (vakuutuksen piikkiin) merkkihuoltoon, varsinkaan kun en ollut varma mikä vika oli kyseessä (Vikakoodinlukijalla ei koodeja).
Seuraavana päivänä soitteli huoltomies ja kyseli oireet, vikakuvauksen lisäksi kerroin että suodatin on uusi ja varmasti ilmaa järjestelmässä. Sitä seuraavana päivänä tuli soitto notta auto käy ja kukkuu. Kysyttäessä sanoivat että oli otettu auto halliin edellisenä iltana ja aamulla nykäisty ulkoisella pumpulla putkisto täyteen naftaa, ilmattu normaalisti ja kaikki OK. Varoitteli vielä sahailemasta "kuivalla" pumpulla, tulee helposti >1000? -remppa.
Vanhassa suodattimessa oli vuosiluku 2004, en tiedä onko ollut siitä asti autossa vai pitkään hyllyssä.
Tuli oppia nilkan kautta, etten sanoisi. Kustannuksia 80? ilmauksesta + suodatin, joka Kouvolan Bernerillä maksoi 45?.
Comment
-
Noniin, haettu laakkoselta uus suodin ja motonetistä tuo kompuraan yhdistettävä alipainepumppu (jarrujen ilmaukseen tarkoitettu).
Ongelma on, etten saa ilmoja pois...
Laitoin tuon pumpun filtterille tulevaan paluuletkuun? siis siihen pienempään. Päättelin, että tuo paksumpi kirkas letku on pumpun tuloletku ja se pienempi täysmusta on paluuletku filtterille. Voiko joku vahvistaa? sitten siihen filtterin kohdalle, mistä tuon paluuletkun otin irti, niin pistin tulpan. Suodattimen täytin dieselillä ennen paikoilleen laittoa. Sit laitoin tuon ilmausvehkeen pyörimään ja aloin kattelemaan kuplasia, jotka tuli putkesta ja korkkasin oluen.
Ryystin oluen naamariin ja kävin kusella. Sit huomasinkin että alko olemaan tuo säiliö täynnä (0.75l). Otin vehkeet irti ja ja pistin letkut paikoilleen. Korkkasin ja join toisen oluen. Korkkasin kolmannen oluen ja löystyttelin suutinputket. Kutsuin pikkuveljen starttailemaan autoa ja katselin kun ensin muutamasta suutinputkesta roiskui dieseliä, sitten kaikista kuudesta olutta samalla hörppien. Siinä hymyssä suin hörppäsin loput kaljat naamariin ja kiristin neljä reunimmaista suutinputkea ja jätin molempien lohkojen keskimmäiset suuttimet auki ja korkkasin neljännen oluen. Käskin pikkuveljen startata ja katselin kun keskimmäisistä suuttimista tuli hieman dieseliä ja samalla huomasin kun siitä kirkkaasta paksusta letkusta joka menee pumpulle, niin meni ihan kunnolla ilmaa ohi, eli ilmoja oli vielä jossakin. Ryyppäsin neljännen oluen loppuun ja kiroilin.
Kiristin suutinputket ja korkkasin viidennen oluen. Laitoin ilmausvehkeet uudelleen kiinni alkuperäiseen asetukseen ja aloitin ilmaamaan. Kuplia taas tuli, mutta sen kirkkaan letkun juuressa oli ilmaa ihan kunnolla, joka ei lähtenyt sitten millään kulkemaan pumpulle päin. Join viidennen oluen naamariin ja kiroilin. Irrotin vehkeet ja sammutin valot tallista, tulin sisälle ja siirryin audiclubin foorumille avautumaan.
Mikä meni vikaan? Aaattakee!!
Comment
-
-Paljonko naftaa tankissa? Mieluiten mahd. täynnä. Jos alle puolillaan, seuraa ongelmia. Olet vissiin nyt ilmaillut sen tankissa olevan välisäiliön tyhjiin. Pitäis saada siirtopumppu hetkeks tulille jotta välisäiliö täyttyisi. Passatista lähti ilmat parhaiten kun laittoi paineilmaa tankkiin korkista. Filsun kierrätysjuntturi irti ja tuijotusta reikään, kun kaveri samalla tohootti ilmoo tankkiin. Kun sylkäs naftaa kunnolla yli, natsa paikoilleen ja vasta sitten siittimien putkia aukomaan. -Jo kohta alkoi tuttu ronksotus!
Comment
-
tankissa olevasta vesisäiliöstä en ole kuullutkaaan
Comment
-
Saisko tuota siirtopumppua mitenkään manuaalisesti pyöritettyä? Mikäs funktio tuolla filtterin päällä olevalla ilmausruuvilla on? Kuhan emäntä tulee asioilta, niin pitää hakea motonetistä vähän erikokoista putkea, niin imen tuon filtterin läpi suoraan tuolla pumpulla naftaa. Tuon pumpun läpi imettäessä tahtoo olla homma vähän liian hidasta ja kompura huutaa kokoajan.
Comment
-
Jossain toisessa topicissa puhuttiin että vähintään 3/4 pitää olla löpöä jos siirtopumppu ei toimi/käy. Jos siis imeksii putkiston kautta löperöä ilman että virrat on autossa ja tankki alle 3/4-osaa voisin kuvitella että tuo k.o. välisäiliö tosiaan tyhjenee. Itse täyttelin tankin kanisterista liki täyteen tuossa pihalla ennen kuin yrittelin ilmausta. Tuo ilmaus ei sitten itseltä onnistunut ja usko loppui ja soitin lopulta hinurin.
Tässä ketjussa VAG-kohtalotoveri vaihtaa vaikeamman kautta suotattimen volkkariin mutta suodatin on ihan samannäköinen, vaikkakin eripäin.
Tässä kuvassa k.o. natsa on siis tuo takimmainen likainen härpäke josta on irrotettu letku. Siinä oksassa joka menee suodattimeen on se pahamaineinen O-rengas joka usein kovettuu ja vuotaa ilmaa. Myös edellisessä kiisselissäni tämä sama kohta aiheutti ilmavaivoja kun päästi tankkilinjan valumaan tyhjäksi.
Huomautan vielä että tässä kuvassa vakuumia imeskellään paluuletkuun, tämä käsittääkseni on täysin turhaa... :D
Comment
-
Mikäs funktio tuolla filtterin päällä olevalla ilmausruuvilla on?
Comment
-
Suodattimeen asti kun vetää täyteen, niin voi alkaa jo sahailemaan. Pumpun puolelle
menevään letkuun voi yrittää vähä purskuttaa löpöä sisään, et saa vähä alkuun heti.
Sitä ei vaan hirveesti mene.
Tuo kuva on joo ihan hukassa. Imuri pitäs olla filtterin ja pumpun välissä kiinni.
Comment
-
Noniin, täytin tankin hieman yli 3/4. Tämmösellä setillä aloitin uudelleen ilmaamisen.
Tuolla tavalla imin suodattimen läpi parilitraa tiisseliä ja sit täytin sen pumpulle menevän putken. Nyt starttailin sit joku 4-5kertaa 5-10sek startteja suutinputket höllennettynä ja löpöä valui niistä sit laitoin takasin kiinni niitä ja jätin keskimmäiset auki ja starttausta, sit nekin kiinni ja starttausta parikertaa (tässävaiheessa akku oli jo todella lopussa)
Eikä lähteny viel käymään. Kuinka pitkiä sahauksia ootte käyttäny noissa? Pumppu pelottaa niin perkeleesti, että ei vaan uskalla...
Comment
-
Jos akusta uupuu terävin kärki, niin saat sahata loppu akun. :)
Itellä oli kans, et vaik akku oli suht uusi ja vihreä tuikkuki paloi, niin käynnistyksessä tarvitava virtapiikki jäi liian pieneksi - ei lähteny vaik kuin kaua sahas.
Niin kauan kun pumpulle tulee ainetta tossa sahauksessa ei o niin hätää kauan sahaa. Viimeiset suuttimet mä oon pannu kiinni sen jälkeen ku auto on ollut jo käynnissä.
Comment
-
No akku on varmasti aika vanha, kun WV/Audin merkit on on kyljessä, mutta vihreä tuikku kyllä palaa. Ei se kyllä kylmällä jaksanu kovin hyvin starttia pyörittää ja vaihtoon olin tuuminut sen laittaa, eli on jo hieman kulahtanut kun ei lämpimänäkään jaksa kovin montaa pitempää starttia.
Saitko sitten uudella akulla sen tulille vai miten? Kauan jouduit sahailemaan.
Siinä isossa kirkkaassa putkessa ei mene nyt kuplia ja se on täynnä dieseliä, niin hätää ei kai ole?
Comment
Comment