Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Melkein kesälaatua tankissa ja nyt naftapumppu sökö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Melkein kesälaatua tankissa ja nyt naftapumppu sökö?

    Moro!

    Etelän pakkaset pääsivät "yllättämään" tänä aamuna ja auto hyytyi motarin varteen. Tankissa 30litraa kesäkamaa ja 20 litraa talvilaatua...
    Oletin pelkän filtterin vaihdon auttavan (ja tietty talvilaatua tankki täyteen) ja paikallinen korjaamo lämmitti auton hallissaan. Noh, soitto liikeeseen ja naftapumppua veikkaisivat antaneen periksi pakkasessa!
    Auts, hintaa tietää siis! Voiko hyytynyt nafta tosiaan jopa rikkoa tuon pumpun????
    Ja sijainti tuolla pumpulla taitaa olla tankin sisällä ja tankin irroitusta vaatii tietenkin?

    Viitsiikö joku kurkata omasta ETKAstaan (itse en ole ladannut) tuollaisen sigun kulkineen naftapumpun osanumeron, jotta saisi tuosta vähän hintatietoja jostain päin?
    Eli A4 B7 2.7Tdi V6 vm.2006 ja koneen koodi taisi olla BPP.

    #2
    No jos lohduttaa niin tuo on Commonrail kone, eikä siinä ole siis perinteistä ruiskutuspumppua.
    Sinänsä välilaatua näytti olevan yleisesti myynnissä Helsingissä muutenkin.

    Siirtopumpusta ehkä kyse. Paljonko oli pakkasta?

    Comment


    • #3
      Joo, juurikin tästä siirtopumpusta on kyse, joka siellä tankin tienoilla sijaitsee. Oli kuulemma filtteri melko tyhjä polttoaineesta, eli se sieltä siis on kälähtänyt... Tänne Turkuun tuo talvilaatu tuli joillekin (minun käyttämilleni) asemille vasta viime viikon lopulla, joten ei montaa saumaa ole ollut tankatakaan sitä.

      Pakkasta oli motarilla -20 astetta, eli viima on ollut kyllä melkoinen.

      Comment


      • #4
        No niin, jatketaan tätä kirjoittelua, vaikka menisikin yksinpuheluksi.
        Saa liittyä keskusteluun, jos jotain tämän tiimoilta kerrottavaa...

        Eli nyt se pirssi sitten käy tuolla korjaamolla, mutta käynnistyksessä onkelmia kuulemma. Tähän väliin kysymys, käykö auto lainkaan, jos korkeapainepumppu on rikki? Entäs, voiko pelkästään PA- filtteri aiheuttaa sen, että kone ei vedä kunnolla, mutta ottaa kyllä kierroksia hyvin?
        Ja ilmaa tuolla järjestelmässä on varmasti tuon hyytymisen jälkeen, sekin siis varmasti on oma lukunsa tuohon käyntiin?

        Laitelkaahan juttua, siirtopumpuista luin jo palstalta juttuja, mutta lisätietoa vailla silti!

        Kitoos!

        Comment


        • #5
          Ei se kyllä kävisi lainkaan mikäli korkeapainepumppu on rikki, sillä kun on ainoastaan yksi tehtävä, tuottaa paine. Commonrailin pitäisi kyllä ilmata itse itsensä. Onko vikakoodit luettu?

          Comment


          • #6
            No niin minunkin mielestäni, että "se kalliimpi pumppu" ei voi olla syynä, jos se rotisko kerran käy edes. Vikakoodeja ei varmaankaan luettu, kun ei ole merkkiliike. Pitää ottaa huomenna läppäri töihin mukaan ja käydä lukemassa ne vikakoodit sieltä, niin sittenhän sekin olisi tehty. Ja jos niistä selviäisi jotain...

            Niin, ja jos tällä faktalla on jotain merkitystä, niin kun tuo auto hyytyi tien varteen, se vilkutteli hehkun merkkivaloa. Muita varoitusvaloja ei palanut/vilkkunut. Hehkuissa jotain häikkää, onko mahdollista???
            Saako hehkun vian selville noista vikakoodeista?

            Comment


            • #7
              Hehkun merkkivalo toimii ainakin vanhemmissa myös moottorin vikavalona, lienee näin myös uudemmissa. Omassa vilkutteli samoin kun loppui nafta...
              Niin onko se suodatin jo vaihdettu? Pakkaskeleillä kuitenkin 90% dieselin käyntiongelmista johtuu siitä.

              Edit: ilmeisesti se on jo siis vaihdettu.

              Comment


              • #8
                Entäs, voiko pelkästään PA- filtteri aiheuttaa sen, että kone ei vedä kunnolla, mutta ottaa kyllä kierroksia hyvin?
                Kyllä, suodatin vaihtoon jollei jo ole vaihdettu.

                Comment


                • #9
                  Joo, eli tuo filtteri ei ole vielä vaihdettu, sillä eihän täältä Salon periferiasta mitään hyllystä löydy! :)
                  Mutta onko se mahdollista, että se tuollaisen vian tekisi? Siis pelkkä filtteri?
                  Vaihtoon tuo filsu menee joka tapauksessa, sitten kun sellaisen saavat...

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Osviitan Näytä viesti
                    Mutta onko se mahdollista, että se tuollaisen vian tekisi? Siis pelkkä filtteri?
                    On. Toki se kierroksia ottaa ilman kuormaa helposti, kun silloin tarvitaan naftaa huomattavasti vähemmän kuin vedossa.
                    Hyvin suurella todennäköisyydellä se vika löytyy siitä filtteristä.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä on mahdollista.

                      Itsellä tapahtui muutama vuosi aikaa vastaava ilmiö, kylläkin vanhemman kaluston kanssa. Auto hyytyili mutta kävi tyhjäkäyntiä.

                      Vika poistui löpöfiltterin vaihdolla.

                      Edit: Matti olikin nopeampi...

                      Comment


                      • #12
                        No perskule, pitääkin soitella tuonne korjaamoon ja käskeä niiden vaihtaa pelkkä filsu ensin ja kokeilla sitä. Jos ei apua, niin SITTEN vasta vaihtaa se liki 300?:n pumppu.

                        Comment


                        • #13
                          Niin toisaalta, toki jos auto on ollut kunnolla lämpimässä, niin parafiinin olisi pitänyt muuttua takaisin nesteeksi ja auto pitäisi kyllä toimia suodattimen puolesta.
                          Ellei siellä ole oikein kunnolla vettä seassa.

                          Comment


                          • #14
                            Soitin firmaan ja kertoivat, että kokeillaan pelkkää filtteriä ensin, mutta oli siellä kuulemma tankilta tuleva PA:n paine 1/5 normaalista, mitattu suure siis. Ja mitattu tosiaan ennen filtteriä jo, eli taitaa se silti olla tuo pumppu. Mutta kokeillaan, kun osat saapuvat paikalle.

                            Comment


                            • #15
                              Datsunissa kävi silleen, kun oli kesälöpöt jääny sisään, niin appiukko noitui, kun ei auto lähteny käyntiin. No 10sek meni, niin tajusin jo mielessäni mikä on vikana ja menin tankkia tyhjentämään. Sit talvilöpöä sisään ja kuumailmapuhaltimella filtteri kädenlämpöiseksi. Auto kerrasta tulille ja sitten ajelemaan. Muutaman päivän piti tuolla puhaltimella houkutella käyntiin ja sitten alkoi jo talvinafta vaikuttamaan ja toimi siltään.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                Niin toisaalta, toki jos auto on ollut kunnolla lämpimässä, niin parafiinin olisi pitänyt muuttua takaisin nesteeksi ja auto pitäisi kyllä toimia suodattimen puolesta.
                                Onko noin? Muistelisin että kerran jäätynyt/parafoitunut suodatin olisi entinen. Saatan olla väärässäkin..

                                Comment


                                • #17
                                  Näin ne väittää.

                                  Ite ei ole muuten päässyt kokeilemaan muuten kuin vaihtamalla sen parafoituneen uuteen, joten minä en osaa todellakaan varmaksi sanoa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla lähti vihdoin tänään HDI käyntiin kun vähän lämpeni kelit. Ainakin kuumaksiajolenkin toimi ok ja kävin heti tankkaamassa yli puolitankillista talvilaatua, joten toivotaan ettei tarvi muuta kuin kovaa ajoa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin, jouluja viettämässä perheen toisella autolla ja lisäinfoa autosta sain menomatkalla Kajaaniin. Eli soittivat sieltä korjaamolta, että vaihdettu nyt se filtteri ja mittasivat piruuttaan sen polttoaineen paineen vaihdon jälkeen ja edelleen se paine kuulemma romahtaa aika ajoin. Mutta ajoivat sillä kaksikin testilenkkiä ja kone toimi kuin junan vessa??? WTF???
                                      Mahtaisiko joku aivoboxi vaan säädellä/tiputella tuota painetta aika ajoin, tilanteesta riippuen?
                                      Välipäivinä pääsen tuota autoa nyt sitten kokeilemaan ja vedättämään itse kunnolla, niin katsotaan, että toimiiko se varmasti myös.
                                      Mutta näillä näkymin veikkauksenne PA- filtterin "syyllisyys" olisi osunut oikeaan, en olisi uskonut kyllä. Kiitokset avuista ja mukavia joulun jatkoja!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos siellä ei se siirtopumppu toimis ni tuskin se edes käyntiin lähtis tai kävis. Senhän voi helposti kattoo mitä testeri antaa paineeks sinne polttoainekiskolle. En nyt tiiä mitä se pitäs tommosessa koneessa olla mut jotain 300-500 barin välillä veikkaisin. Jos se paine siellä hurjasti tippuu ajon aikana ni jotain vikaahan siellä sitten on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sitähän se tuppaa olemaan, eli tässä hieman ennen joulua otin yhden A6 1.9TDI liikennekäyttöön, katoksesta, pakkasta -15, tankissa pelkkää kesää...
                                          Joku kilsa siinä jolkoteltiin ja sitten nykäs muutaman kerran ja kone pysäs ja eikun tienlaitaan ja oottelemaan hinuria, auto lavalle ja huoltoon jonne olisin muutenkin ollut menossa huollattamaan ja huollettiinkin ja huollon jälkeen käyntiin ja mittarille ottamaan puolet tankkia talvilöpöä... ja kovaa ajoa...

                                          Ennen wanhaan oli tapana näissä tilanteissa heittää se suodatinpatruuna talveksi sinne ojan taakse ja ajeltiin ilman putsareita kun ei ollut talvilaatujakaan, taisi jotkut jatkaa petroolilla.
                                          Eli ei se löpö muuhun hyytynyt kuin putsariin ja samaten kai se tekee nytkin, tosin nyt on toki kaikki vermeet hieman fiinimpiä kuin 40-50 vuotta sitten.
                                          Tuossakin em. tapauksessa eberi ei toiminut juuri lainkaan, hetikohta alkoi savu nousemaan kun tulet sammui.
                                          Se pakkasenkestävyys ei kuitenkaan parane siinä talvilaadulla sekoituksessa aivan yks yhteen, eli puolen tankin lisäys ei vielä takaa että -20 menee onkelmitta...

                                          Comment


                                            #22
                                            kyllä mulla ainakin tankissa oleva syöttöpumppu piti kuolemankorinaa joka sitten loppi kun ilmat lämpeni

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla kävin vanhainaikaisesti tässä pakkasten tultua. Aamulla pakkasta -18. Ilman lämmitystä käyntiin ja parin kilsan ajo. Tunnin päästä lähdin ajamaan uudestaan. En päässyt kuin muutama sata metriä kun sammu ja ei käyntiin enää sitten millään. Tankissa oli ainetta alle puolivälin ja vähäisistä ajoista johtuen oli ollut jo pari viikkoa. Välilaatua dieseliä oli tankissa joten olisi pitänyt enemmänkin pakkasta kestää.

                                              No,auto hinattiin lämpimään talliin sulamaan. Illalla töiden jälkeen menin kokeilemaan käyntiin. Ei lähtenyt. Suodattimen kun vaihdoin niin sitten lähti taas käymään. Tankkasin sitten tankin täyteen talvilaatua ja olen sen jälkeenkin pitänyt tankin ihan täynnä. Tankannut heti kun ainetta mahtunut. Laadun on saanut vaihtumaan talvilaatuun. Hyvin on toiminut.

                                              Suodatin menee tosiaankin niin tukkoon parafiineista tai jostain että se ei enää aukea vaikka saa olla lämpimässäkin. Pa-suodatin oli vaihdettu vuosi sitten.Laiskuudessani en vaihtanut pa-suodatinta pari viikkoa sitten kun vaihdoin öljyt. Sen siitä sitten sai:)

                                              Comment


                                                #24
                                                Hmnn. Åressa oli -24°C ja sieltä sai talvilaatua. Sen tankillisen ajoin tyhjäksi muutamassa päivässä ja nyt larusta saa vain välilaatua. Olisiko niin että se yksi tankillinen talvilaatua on huuhdellut järjestelmän parafiineistä ja nyt toimii minulla välilaatu riittävän hyvin?

                                                nimim: aloitteleva dieselisti

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eiköhän.

                                                  Meillä oli portterissa tietenkin tankki täynnä kesätavaraa kun pakkaset alkoi. Ei muuta harmia kuin Webasto ei pelannu laisinkaan jossain reilun kympin pakkasissa.

                                                  Ihmettelin oikein kun auto kulki silti yli 15 pakkasissa. Löpösuodatin kyllä vaihdettiin varmuudeksi syksyllä.

                                                  Kun oli puoli tankkia ajettu, niin laitettiin täyteen talvilaatua. Joku öljy-yhtiön edustaja oli sanonut, että 50/50 seos ei saa aikaan kuin korkeintaan -17 asteen suodatettavuuden mutta kyllä Webasto ja auto vaan pelas sen jälkeen hienosti yli 20 asteen pakkasellakin.

                                                  Aina vaikuttaa myöskin komponenttien sijainti, Passatin 3BG tuntuis olevan melko herkästi jäätyvää sorttia.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ilmeisesti autoissa tuossa asiassa mennyt kehitys taaksepäin. Katsoin omasta ohjekirjan ja väittää Audi että saksalaisella talvilaadulla (-15c) toimii -25 asteeseen saakka koska löpö lämpiää ennen suodatinta. Olisko kuitenkin että asemilla on huonolaatuista kamaa ja ehkä turhankin paljon vettä joukossa?

                                                    En tiedä mitä nykydieselit tykkäävät aiheesta mutta muistan 80-luvulta että oli ihan yleistä että dieseliä jatkettiin joko petroolilla (halvempi) tai bensalla jotta saatiin parempi suodatettavuus. Joitain prosentteja sekaan (alle 5 kuitenkin) ja meno jatkui.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jotkut rekkamiehet taitaa edelleen tunkea osan bensaakin tankkeihinsa.

                                                      Minä olen ollut äärettömän laiska vaihtamaan polttoainefilttereitä, mutta toistaseksi ei ole jäänyt tiellä sen takia.
                                                      Golffissakin taitaa olla nyt 2 vuotta ja 100tkm siitä kun viimeksi siihen vaihdoin filtterin.

                                                      Mutta aivan tyhjäksi en tankkia ole päästänyt kovinkaan usein talvisin. Heti tankille kun vain on neljäsosa jäljellä.

                                                      Ja mitä tulee polttoaineitten laatueroihin asemilla, niin parasta ainetta saa huoltamoilta missä rekatkin tankkaa. Siellä on tuo vaihtuvuus sen verran suurta, ettei litkut säiliöissä pääse kovin pitkään lojumaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Palveluksessa lennokkikerhon puolella laitettiin kerosiiniä, ei ole voitelevaa sekään.

                                                        Täälläkin joka toinen syksy pa-filtterin vaihto ja ei ole ollut mitään ongelmia jakajapumpullisissa TDI:ssä. Pari veden poistoa teen välillä, yleensä ei tule kuin muutama pisara vettä.

                                                        Silloin ei kannata tankata dieseliä kun huoltoasemalla on tankkiauto, saa sekoittuneet vedet omaan tankkiin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Silloin ei kannata tankata dieseliä kun huoltoasemalla on tankkiauto, saa sekoittuneet vedet omaan tankkiin.
                                                          Olisin valmis allekirjoittamaan tuon ihan kokemuksen pohjalta. Kesällä kerran, wanhaan aikaan kylläkin tankkasin samaan aikaan tankkiauton kanssa ja jokusen kymmenen kilsaa sen jälkeen pääsin ja kone hyytyi, aikani pähkäiltyäni aloin jäljittämään että mihin asti löpöä tulee ja kuinka ollakaan suodattimen vedenerottimessahan oli vettä kovin runsaasti ja sitä aloin liruttelemaan pois ja eihän se loppunut lainkaan, aina vaan sama juttu, vettä täynnä.
                                                          Puoli tankkia suunnilleen kärsi laskea vettä ulos ennenkuin alkoi "rasvaisempaa" tavaraa tulemaan, mutta ei siinä mitään, kone lähti kiltisti käymään kun vesi loppui...
                                                          Olen tosin kuvitellut ettei tuollaista enää nykyisin voisi tapahtuakaan...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuosta bensalla jatketusta diisselistä sanoo meitin volvon V70 tdi -98 manuaali seuraavaa , "20% matalaoktaanista bensiiniä voidaan laittaa polttoaineen joukkon ilman haitta vaikutuksia ". Ja näissähän on "samanlainen" moottori .

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X