Tervehdys tietäjät,
10 vuotta palvellut Bora olisi menossa kiertoon. Tilalle olisi tarjolla pari kiinnostavaa vaihtoehtoa: a6 avant 2,0 tdi DPF manuaali ja a6 avant 2,7 V6 tdi DPF manuaali. Molemmat mallia 06, mutta otettu käyttöön 05 puolella. Kilometrit ovat molemmissa samat, noin 90 t.
Eniten askarruttava seikka on noiden erot kulutuksen suhteen. Olen parin viime päivän aikana kahlannut kaikki foorumin kulutukseen liittyvät ketjut läpi (ei siis kannata laittaa vastaukseksi linkkejä) ja niiden anti on suurinpiirtein seuraava:
2,0 on taloudellinen valinta
2,0 ei ole taloudellinen valinta
2,7 kuluttaa siistissä ajossa jopa vähemmän, mitä 2,0
2,7 kuluttaa siistissä ajossa saman, mitä 2,0
2,7 kuluttaa huomattavasti enemmän, mitä 2,0
Omaa ajotapaa voisi ehkä kuvata sanoilla "pappamainen köröttely/nautiskelu". Yhtenä ilmentymänä tästä on Boran alkuperäiset jarrupalat ja -levyt, joilla ajoin 200 t.
En ole kepittäjä, muistan muutaman kerran, jolloin olen ohituksissa työntänyt kolmosen pesään ja vedättänyt rajoittimeen asti, mutta niitä kertoja ei ole montaa (1,6 bensakone ei juuri liikuta Boraa siltikään). Koeajoin myös 2,0 tdi koneista multitronic automaattia, eikä sen suorituskyvyssä ollut minuun makuuni valittamista. Automaattiin en ole silti nyt päätymässä.
Nopeuksien suhteen ajan rajoitusten mukaan, tai tarkemmin sanottuna sakotusrajan alittavaa ylinopeutta. 14 ajokorttivuoden aikana en ole vielä ehtinyt ajaa liian kovaa tutkaan. Joskus motarilla saatan ajaa alinopeuttakin, ellei ole kiire. Bora pitää 130 vauhdissa melkoista meteliä, miksi joskus tulee ajettua hitaamminkin.
Audin kilometreistä 4/5 tulee olemaan matkalla Turun keskusta - Helsingin keskusta, mutta ruuhka-aikoina en yleensä ko. väliä aja. Suurin osa siis motaria. Loput ajot ovat Turussa ja sen ympäristössä pyörittelyä muutaman kymmenen kilometrin säteellä.
Renkaiden osalta laittaisin todennäköisesti molempiin 16-tuumaiset pyörät alle, halvempina ja ymmärtääkseni myös mukavampina.
Eli kysymys on siis kumpi tarjolla olevista audeista olisi itselleni "sopivampi", kun mieluusti ajelisin kohtuullisesti kuluttavalla autolla? Kohtuus on tietysti suhteellista, mutta yli 10 litran kulutus ei sitä minun mittareillani enää ole. Eli millaisiin kulutuksiin ajotapani huomioiden voisin päästä noilla kahdella tarjokkaalla?
Talouden suhteen yksi merkitsevä seikka on kai 2,7:n hihnattomuus, mutta tämä ei ilmeisesti kovin suurta eroa huoltokustannksiin tee?
Kysyn asiaa teiltä tietäjiltä siksi, että olen autoissa/tekniikassa melkoisen tumpelo, joten automyyjät pystyvät myymään minulle juuri mitä haluavat. Tarkoitus on loppuviikolla tehdä päätöksiä, eli käytännössä ottaa jompi kumpi tarjolla olevista Audeista. Kansanmalli-volkkarista parannus tulee olemaan melkoinen, riippumatta kumman valitsee.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
10 vuotta palvellut Bora olisi menossa kiertoon. Tilalle olisi tarjolla pari kiinnostavaa vaihtoehtoa: a6 avant 2,0 tdi DPF manuaali ja a6 avant 2,7 V6 tdi DPF manuaali. Molemmat mallia 06, mutta otettu käyttöön 05 puolella. Kilometrit ovat molemmissa samat, noin 90 t.
Eniten askarruttava seikka on noiden erot kulutuksen suhteen. Olen parin viime päivän aikana kahlannut kaikki foorumin kulutukseen liittyvät ketjut läpi (ei siis kannata laittaa vastaukseksi linkkejä) ja niiden anti on suurinpiirtein seuraava:
2,0 on taloudellinen valinta
2,0 ei ole taloudellinen valinta
2,7 kuluttaa siistissä ajossa jopa vähemmän, mitä 2,0
2,7 kuluttaa siistissä ajossa saman, mitä 2,0
2,7 kuluttaa huomattavasti enemmän, mitä 2,0
Omaa ajotapaa voisi ehkä kuvata sanoilla "pappamainen köröttely/nautiskelu". Yhtenä ilmentymänä tästä on Boran alkuperäiset jarrupalat ja -levyt, joilla ajoin 200 t.
En ole kepittäjä, muistan muutaman kerran, jolloin olen ohituksissa työntänyt kolmosen pesään ja vedättänyt rajoittimeen asti, mutta niitä kertoja ei ole montaa (1,6 bensakone ei juuri liikuta Boraa siltikään). Koeajoin myös 2,0 tdi koneista multitronic automaattia, eikä sen suorituskyvyssä ollut minuun makuuni valittamista. Automaattiin en ole silti nyt päätymässä.
Nopeuksien suhteen ajan rajoitusten mukaan, tai tarkemmin sanottuna sakotusrajan alittavaa ylinopeutta. 14 ajokorttivuoden aikana en ole vielä ehtinyt ajaa liian kovaa tutkaan. Joskus motarilla saatan ajaa alinopeuttakin, ellei ole kiire. Bora pitää 130 vauhdissa melkoista meteliä, miksi joskus tulee ajettua hitaamminkin.
Audin kilometreistä 4/5 tulee olemaan matkalla Turun keskusta - Helsingin keskusta, mutta ruuhka-aikoina en yleensä ko. väliä aja. Suurin osa siis motaria. Loput ajot ovat Turussa ja sen ympäristössä pyörittelyä muutaman kymmenen kilometrin säteellä.
Renkaiden osalta laittaisin todennäköisesti molempiin 16-tuumaiset pyörät alle, halvempina ja ymmärtääkseni myös mukavampina.
Eli kysymys on siis kumpi tarjolla olevista audeista olisi itselleni "sopivampi", kun mieluusti ajelisin kohtuullisesti kuluttavalla autolla? Kohtuus on tietysti suhteellista, mutta yli 10 litran kulutus ei sitä minun mittareillani enää ole. Eli millaisiin kulutuksiin ajotapani huomioiden voisin päästä noilla kahdella tarjokkaalla?
Talouden suhteen yksi merkitsevä seikka on kai 2,7:n hihnattomuus, mutta tämä ei ilmeisesti kovin suurta eroa huoltokustannksiin tee?
Kysyn asiaa teiltä tietäjiltä siksi, että olen autoissa/tekniikassa melkoisen tumpelo, joten automyyjät pystyvät myymään minulle juuri mitä haluavat. Tarkoitus on loppuviikolla tehdä päätöksiä, eli käytännössä ottaa jompi kumpi tarjolla olevista Audeista. Kansanmalli-volkkarista parannus tulee olemaan melkoinen, riippumatta kumman valitsee.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Comment