Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

mitä öljyä 1,9tdi -05 audiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • mitä öljyä 1,9tdi -05 audiin?

    kertokaas mitä öljyä pitäis laittaa "05 a4 1,9 tdi audiin....????

    #2
    CastrolEDGE 5W-30
    EDGE Turbo Diesel 5W-40

    Comment


    • #3
      Jos on pumppusuutin vehjes, niin pitää olla ehdottomasti pumppusuutin öljy!

      Comment


      • #4
        Linkissä mukava yhteenveto noista VAG-öljyluokituksista:

        http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

        Comment


        • #5
          juu kiitokset kaikille. nyt on koneessa mobil esp 5-30 öljyt...kaiketi ihan ok öljyt tuohon :)

          Comment


          • #6
            Riippuu tietysti onko LL käytössä vai kiinteellä vaihtovälillä.
            Molemmissa tietysti käy LL öljy, mutta pääsääntösesti on vielä kalliimpaa kuin normi pumppareihin sopiva öljy.

            ESP taitaa olla LL öljyä?

            Comment


            • #7
              Esp on käypää LL öljyä.

              Comment


              • #8
                Mitä öljyä ostan tuohon -02 1.9TDi:hin? Kone on 100hp ja eikös se ole PD? (Miljoona eri moottori tyyppiä kun näistä löytyy.. )Longlife huollot tehty ja lisäks öljyt aina 15thkm välein.

                Comment


                • #9
                  Jotain PD lisäaineistettua 5W-40 ölppää.

                  Ylempää löytyykin linkki ja sitä skrollailet kohtaan 505.01, sen alta löytyy sopivia öljyjä.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vastauksesta. Osaisko joku vielä kertoa paljonko sitä menee ja onko roppua öljypohjassa ollenkaan?

                    Comment


                    • #11
                      On roppu ja taitaa kaikissa 1,9 koneissa selvitä 4l tonkalla?

                      Comment


                      • #12
                        1.9tdi PD koneet:

                        Öljytilavuus suodattimen kanssa 3,6l
                        Laatu kiinteällä vaihtovälillä VW 505.01 ja Longlifellä VW 506.01

                        Öljypohjassa on roppu, muistaakseni 19mm tai 21mm hylsy käy. Suodatin on koneen oikealla puolella pystyssä.

                        Comment


                        • #13
                          Laiskaks menen tän homman kans, mutta pitääkö pohjamuovi irroittaa? jotain aukkoja siellä näkyy mutta ei ihan näe roppua. Suodatinkin on hommattu, mutta emmin tässä pitäiskö huomena ajaa TI-halliin nosturille jahka ei tarvis koko pohjaa purkaa..

                          Comment


                          • #14
                            Lienee suht samanmoinen kuin jakajapumpullinen, eli:

                            -auto ylös, ei tarvite kuin jonkinmoinen tunkki. edit_ ja pukit ettei tipu niskaan.
                            -konttaat talttameisselin kanssa sen aikaa, että kaikki noin 7 pohjamuovin kiinnitysruuvia saat auki ja nykäiset muovin pois. tämä on hankalin homma ensikertalaiselle. jos siellä on 2-osainen pleksi, tuo vähän lisää hommaa vielä.

                            -about 19mm lenkki käteen ja astia alle,(edit_kuuma öljy juoksee paremmin, mutta on tietysti kuumaa eli hanskat käteen) pidä propusta kiinni ja vedä pois kun irtoaa ettei tarvi etsiä tiivisterinkulaa ja proppua jäteöljystä. ehtii kyllä, vaikka öljyt vähän paineella tuleekin. laske auto tunkilta ja anna valua tyhjäksi.
                            -sitten suodattimen kimppuun, peitä lattia jollakin. rapatessa öljyä roiskuu.
                            ellei suodatin irtoa käsin tai pyöränketjusta tehdyllä avaimella (biltema tms), ota terävä piikki tai akkupora ja poraa reikä. siitä järeä meisseli läpi. älä lyö yläosassa oleviin kiinnityskierteisiin. vääntämällä aukeaa ja mukavasti valuttaa rei`istä ölkyt lattialle.
                            -suodattimen tiivisteen voitelu öljyllä ja suodattimeen öljyä, suodatin paikalleen ja kiristys niin tiukkaan kuin saat työhanska kädessä väännettyä.
                            -auto ylös, jäteöljyt turvaan ja proppu ja tiiviste (oikein päin!) kiinni. oikea momentti ei ole kovin paljoa, oisko ollu 15Nm eli vaikka ruuvarityyppisellä kädensijalla ja hylsyllä voit vääntää, ranteella ei yli 15Nm saa aikaan ilman vartta. sellainen kevyt momentti mutta kiinni kuitenkin.
                            -litkut sisään ja ajoa.edit_ ja pohjapleksi kiinni. pysyy paikat puhtaana ajaessa.

                            Comment


                            • #15
                              Lyödäänkö tuosta muovisestakin suodatinkotelosta meisseli läpi jos ei lähde :D

                              Comment


                              • #16
                                muovisesta? kuulostaa pahalta. mä nostan kädet pystyyn =D

                                Comment


                                • #17
                                  Juu näissähän on sellanen suodatinpatruuna siellä suodatin kotelon alla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Suodatinkotelon irrotukseen löytyy avaimia Motonetistä. Hintaluokka n. 5EUR.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olihan homma perseestä ja vieläkin on öljyt vaihtmatta. Ensinnäkin ostin sellasen remmi suodatinavaimen, ihan perseestä. Ei lähtenyt sillä auki. Auto oli jo varatulla nosturilla ja nosturi alhaalla. Ei siinä mitään luovutin siinä paikassa ja pesin auton TI-Hallissa. Menin maksamaan ja kysyin kassalta löytyykö parempaa suodatiavainta. No löyty ja lähti auki. Sitten takas halliin ja autoa ylös. Voi VI**U sitä pohjamuovia, ois voinu joku valaista että ei se sieltä niin vaan lähe muutamalla ruuvilla. Mulla ainakin oli popniiteillä osa kiinnikkeistä siinä puskurin alaosassakin kiin. Ala sitten purkamaan puoli autoa ko vaihdat itse öljyt ilman imupumppua. Vittu ko ois ollu leikkurit ni oisin leikannu palan pohjamuovista pois, mutta ko ei ollut.. Sori mutta ottaa päähän aikalailla. Paljon helpompi ois ollu ko ois ajanu suoraan öljynvaihtoon..

                                      Comment


                                      • #20
                                        No, eipä se auta meille kiroilla miksei valaistu sinua siitä, että joku toinen apina on laittanu sen pohjamuovin poppareilla kiinni.
                                        Se kun ei alkujaan tosiaankaan ole popniiteillä.

                                        Toinen asia on toi panosmallinen öljynsuodatin. Siitäkään ei kannata sellasta hirveetä ressiä ottaa, jos ei vaihtaminen luonnaa just siinä paikassa.

                                        Sen saa kyllä vaihdettua jälkikäteenkin isompia sottaamatta, toki koneeseen jää jonkun verran vanhaa öljyä sitten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Millaset kuuluu olla kiinikkeet pohjamuovin/etuhelmam välissä? Ja milaliset etumaisen ja takinmaisen suojamuovin välissä? Noissa paikoissa niitit ja reunoilla sellaiset pikakiristys ruuvit. Niitit ei näyttäneet ihan normipoppareilta ja sillä luulin että ne on alkuperäiset. Muovin välistä näin pohjaropun ja näytti siltä ettei sitä ole ikinä aukastu. Imemällä vaihdettu aina öljyt..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ainakin B5:ssä on kiinnikkeet sellaiset talttapäiset korkkiruuvityyppiset ruuvit, jotka kiinnittyvät vain vastakappaleeseen. itse ajattelin joskus modata siipiruuvit niihin, olis vielä kätevämmät

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ainakin B5:ssä on kiinnikkeet sellaiset talttapäiset korkkiruuvityyppiset ruuvit, jotka kiinnittyvät vain vastakappaleeseen
                                              B6:ssa samanlaiset.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja maksaa ihanat ~2€/kpl marmorilla...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu nyt ojn öljyt vaihdettu ja kyllä siellä oli isoja popniittejä käytetty ja sen alla oli sellanen pyöreä muovilipake. Kyllä joku osaa sitten olla NIIN ääliö kun laittaa pohjamuovit niiteillä kiinni. Poraappa niitä siten sieltä pois. Noh nyt siellä on ruuvit paikoillaa, niin on ainakin suraavan kerran helpompi vaihtaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Omassa B5:ssa pohjamuovi on osaksi riekaleina ja kiinni takaa ruuveilla/nippusiteillä, edestä ja sivuilta nippusiteillä.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X