Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 V6 TDI jakorempanjälkeinen "nakutus"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 V6 TDI jakorempanjälkeinen "nakutus"

    Tein jakopääremontin autoon mielestäni aivan oikein, mutta eka starttaus ja koneesta kuului nakuttava ääni!

    Tuntuu kuin ajoitus olisi pielessä. Käytössä oli kuiteskin kaikki Vag:in erikoistyökalut..

    Kysymys kuuluukin että kestääkö nokka-akselit yhtään liikkua kun hihna vaihdetaan? Epäilen/tiedän että vänkärin puolen nokka liikkui noin 2mm (maximissaan) kun irroitin hammasratasta nokka-akselin päästä vaikka lukitusrauta oli nokissa kiinni...

    Ja toiseks öljypohjan irroitin niin löytyi sieltä mettalin palasia, näytti että olisi ollut nokkien keinujen tai niiden "painikkeiden" palasia...

    Ei kait se auta kun taas alkaa purkamaan!!!

  • #2
    Vika selvisi!

    Venttiilikopan kun irroitti niin löytyi yksi rikkinäinen keinuvipu! Vivun palasia löytyi pari öljypohjasta.. 15? marmorilla kpl, ei paha jos tuolla tulee kuntoon!

    Muuten, nokat todella hyvässä kunnossa vaikka ajettu 260 000 km!

    Comment


    • #3
      Oire taisi selvitä, mutta oletko miettinyt, mikäs tuon katkeamisen aiheutti?

      Comment


      • #4
        15€ marmorilla kpl
        -No huhhuh! Millähän Laakkonen tulee toimeen näin lama-aikaan kun osia saa jo lähes ilmatteeks! ;)

        Comment


        • #5
          Tulipa käytettyä nokka-akselit pois paikaltaan. Ei ollut mikään särkynyt, mutta se rikkinäinen keinuvivun palanen on jäänyt saksan remonttireiskalta poistamatta! Eli joskus nokat on vaihdettu, ei huoltokirjassa ainakaan merkintää..

          Joku joka on purkanut nokka-akseleita niin tietääkö että mihin merkkeihin vänkärin nokka-akselit ( imu ja pako) kohdistetaan? Ainakin kuskinpuolen nokissa oli pikku täpät merkkinä että ties oikeihin hampaisiin asettaa akselit...

          Toinen akseli pitää tietysti kohistaa siten että lukitustyökalu mahtuu oikein paikalleen, mutta se toinen...??

          Vika oli/on siis siksi koska vänkärin nokat väärässä asennossa...

          Nokka-akseissa luki että Audi RS4, vakiotko??

          Comment


            #6
            Ei voi olla rs4:sta, kun venttiilejä on vähä enempi rs4:ssa. :)

            Comment


            • #7
              nokkien ajotus ei ole niiden pikkutäppien mukaan vaan hahlot kansien mukaisesti.(kaikissa nokissa sama)

              Comment


              • #8
                Johan alkoi pelittämään!

                Syy oli tosiaan että vänkärin sylintereiden nokat väärissä kohissa.

                Tosiaan hahlot nokan päissä pitää olla kannen "tasolla" eli samansuuntaisesti..

                Tuli vaan lisähommaa kun löysin sen rikkinäisen keinuvivun palasen öljypohjasta sekä venttiilikopan alta.

                Ajoitus on TODELLA tarkkaa hommaa...

                Comment


                • #9
                  Olikos sulla nuo nokat väärässä asennossa kun starttasit ja sitten lenteli palaset?

                  Tosiaan viirut vaateriin.

                  Oliko sulla muuten vain öljypohja irti vai tuliko palanen vaikka öljypropun reiästä?

                  Comment


                    #10
                    Epäilen että tossa ei o hirveesti varaa pistää nokkia väärään asentoon, niin alkaa vipuja katkeilemaan jo.

                    Comment


                    • #11
                      eikö sitä vain, että alku pään viestissä kerrotaan, että oli kaikki työkalut pelissä mutta eipä tainut olla nokissa levyt paikallaan kun jälkeenpäin vasta koppia availi.

                      Joskus vaihtelin itse vastaavaa ja toinen nokkahan pyrki pyörimään toista helpommin niin tulin siihen tulokseen että pitänee lukita nuo ja noilla 4mm *40mm levyillä mennee asetuksetkin kohdalleen.

                      Kopat kun otti irti ei ne enää sen jälkeen öljyjä pitäneet ennen tiivisteiden uusintaa. Jotenka itteä ei houkuttanut koppia liikaa/liian usein aukoa.

                      Mulla ei nakuttanut:)

                      Comment


                      • #12
                        Vänkärinpuolen nokat oli väärässä asennossa kun ekakerran starttasin. Noin 2mm pääs liikkumaan vaikka lukituspalat oli nokkien päissä kiinni..

                        Tämä pääsi tapahtumaan siinä vaiheessa kun irroitettiin vänkärinpuolen nokkahihna ratasta eli sitä pulttia. Näissä Vag-ryhmän nokka-akselin lukitustyökalussa on pieni lovi päässä, joka antoi ton 2mm myötä.

                        Öljypohjan irroitin ennen ensimmäistä starttia, koska piti tiiviste vaihtaa. Joskus autosta on keinuvipu/ja hajonnut, mutta osia ei ole poistettu/löydetty.

                        Nyt ajettu 300km rempan jälkeen, toimii niinkuin pitääkin ja tehot tallella..

                        Ajoitus oli siis todella vähän pielessä, maallikko ei olisi ehkä kuullut tuota nakutusta..;) Ei onneksi rikkonut mitään!

                        Comment


                        • #13
                          Elikkä hyvä hyvä:)

                          Comment


                            #14
                            Pitääkö tässä siis ottaa hihnapyörät jostain syystä irti nenäkepeistä hihnaa vaihdettaessa? Oletettavasti siellä ei sitten ole kiilaa ja tuollainen hammashihnapyörä saattaa pyörähtää pois paikaltaan kiristysvaiheessa - vai kuinka?

                            Uudella hihnalla ajoitus on sitten täsmälleen kohdallaan. Eihän tuohon tietääkseni kosketa hihnanvaihtovälillä, joten miksi ajoitus pitää säätää aina uudestaan uudelle hihnalle kohdalleen jos käyttää joka kerta saman valmistajan hihnaa?

                            Comment


                            • #15
                              Nokkien hihnapyörät pitää löystyttää lähinnä sen uuden hihnan kiristysvaiheen takia. Jos kaikki hihnapyörät olis lukittuna paikalleen, ja heittäs hihnan paikoilleen ja sitten päästäis hihnakiristäjän auki, niin hihna ei olis kireellä kuin kahden hihnapyörän väliltä. Sen jälkeen kun irrottaisi akselien lukituspalat, niin nokka-akselien ajoitukset menis hieman metsään, koska hihna kiristyisi vasta silloin tasaisesti koko matkaltaan.

                              Nokka-akselin rattaan saa kiristettyä silla paikallaanpitotyökalulla.

                              Comment


                              • #16
                                Miten kampiakseli lukitaan paikalle hihnan vaihdon ajaksi?

                                Comment


                                • #17
                                  lukitustyökalulla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuolla listassa ei ollut AFB-moottoria, mutta ilmeisesti siinäkin tuollainen tappi kierretään johonkin lukitsemaan kampiakseli? Missä päin moottoria on reikä tuolle tapille?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kampiakselin lukitustyökalun saa vanhasta kampiakselin pultista sorvauttamalla... Eikun poran terillä kokeilemaan mikä on sopiva. Minulla oli 8mm halkaisialtaan ja 9mm syvä, jos nyt oikein mittasin. Reikähän oli vasemmallapuolella ilmastointi kompuran takana. Kone on AFB

                                      Comment

                                      Working...
                                      X