Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI jäähdytysneste vähenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TDI jäähdytysneste vähenee

    Profiilin mukaisella A6:lla ajettu 200tkm. Taannoin huomasin jäähdytysnesteen vähentyneen - nyt lisäysten jälkeen "kulutus" on vajaa litra /1000km. Ei tiputa alle, käynnistettäessä ei tule valkoista pöllähdystä pakoputkista. Auton alla pakoputken päällä (kohdassa, jossa pakoputki kääntyy vaakasuoraan, n.40cm moottorilohkon takapäästä taaksepäin) ja sivuilla on punertavanvalkoisia kuivuneita valumia. Makean maunkin perusteella jäähdytysnestettä siis. Voi vain ihmetellä, miten jäähdytysnestettä on joutunut niin pitkälle taakse?

    Mistään vaan ei tahdo löytyä tätä olematonta vuotokohtaa. Toki vielä en ole mitään purkanut. Onko hyviä ideoita mistä ja miten kannattaisi tutkia ennenkuin vie kalliiseen huoltoon?

    EDIT: Nyt aamulla auton alla oli ensi kertaa makeaa märkää - siis ulkoinen vuoto, nyt vain tarttee löytää mistä. Kellään tietoa tyyppivioista?
    Viimeksi muokannut laitima; 16.10.2009, 08:03.

    #2
    Onko putken yläpään lähistöllä jokin jäähdytysjärjestelmän liitos? Meikäläisen vanhoissa kulkineissa nuo muoviset kotelot ja liittimet tahtoo hapertua ajanmittaan ja halkeilevat. Miksei se voi olla myös tiivistekin.
    Ilmeisesti vuotoa tapahtuu myös putken jo jäähdyttyä, kun se kerran noin kauas ehtii.

    Comment


    • #3
      Itselläni oli paisarissa hiushalkeema ja alkoi vuotamaan kokoajan vain reilummin. Kannattaa kokeilla sen paisarin alunen onko kostea ajon jälkeen voi olla sitten lämmintä :)

      Comment


        #4
        Kiitos vihjeistä, mutta tutkien alta ja päältä valojen ja peilin avulla vuotokohtaa ei vaan löydy. Vuodon havaitsee auton pohjalevyn ja vaihteisto-kardaanitunnelin suojana olevan alumiinisen levyn välistä vaihteiston takapään kohdalta.

        Nyt olen tilannut huoltoajan Laakkoselta Keravalta, katsotaan kuinka käy...

        Comment


        • #5
          Mulla vähenee kanssa neste vasemmalla kuvaillusta autosta. Nyt kun ilmat ovat kylmenneet ja neste ei lämpene niin paljon, väheneminen on hitaampaa. En ole löytänyt valumia mistään. Kulutusta en ole laskenut mutta lienee samaa luokkaa kuin ketjun aloittajalla. Paisari on ehjä, olen sen tutkinut läpikotaisin.

          Comment


          • #6
            VAG:ssa vuoto voi olla melkein missä vaan.

            Yleisimmät lienee ns. vesiharavat. Myös vesipumppu voi vuotaa.

            Haihtuminen ja pohjapanssari yhdessä ahtaan konetilan kanssa hankaloittaa vuotojen etsimistä.

            Toista se on näiden vajaamukisten eläkeläishevosvoimien kanssa kun mahtuis melkeen samanmoinen moottori rinnalle.

            Comment


              #7
              No nyt on syy selvillä - lämmityslaitteen kenno vuotaa.

              Onko kellään ohjetta kuinka se vaihdetaan ja kuinka isosta työstä on kysymys. Voisi arvata, että kenno sijaitsee jossain hansikaslokeron takana. Vai onko niitä peräti kaksi erillistä, koska lämmitystä/jäähdytystä voi säätää kahdessa eri lohkossa?

              Comment


              • #8
                Tuossa saattaa olla oikea varaosakuva:
                http://www.lb-shop.ru/spares/audi/20.../D5D11728.html
                Pos.33 lie syyllinen. Kennossa kolme letkuliitäntää joten lämmönjako onnistuu. Vaihtotyö,
                Elsasta infoa löytynee?

                Comment


                  #9
                  Nyt sitten oli keskiviikkona aika kennon vaihdolle - varoiksi varattu koko päivä työaikaa... Ohjeajan mukaan 400 EUR työ.

                  Huoltoneuvoja soittaa pahoitellen yhdentoista maissa: Ei se olekaan kenno kun vuotaa vaan siihen tuleva putki/letku. Toki kennoon (>200 EUR) nähden "halpa", reilut 80 EUR, mutta letkuksi kyllä tosi kallis. Ko. osa Ruotsissa, tulee torstai-iltapäivillä. Lupailevat autoa perjantaipuolillepäivin.

                  Kun ei kuulu mitään niin soittelen perään: Asentaja toteaa, että ei taida tänään valmistua, joten menee maanantaille. Nyt päivän päätteeksi lupailivat sitten maanantai puolillepäivin.

                  Putki on jossain lämmityslaitteen kennon takana, kenno piti poistaa ja moottoritilan puolelta samoin tulipelti. Tunteeko kukaan rakennetta tarkemmin, yo. räjäytyskuvasta ei oikein pääse kiinni.

                  Jatketaan tarinaa maanantaina....

                  P.S. Mikä muuten on elsa?

                  Comment


                    #10
                    No niin, Audini tuli ehjättyä Keravan Laakkosella maanantaina. Vuoto oli yo. räjäytyskuvan putkessa positio 28. Toiseen päähän mihin letku loppuu (paksunnoksen kohtaan) oli tullut hiushalkeama, josta jäähdytysneste tihkui ulos. Uutta putkea oli sen verran modifioitu, että siinä ko. paksunnosta ei ollut.

                    Kustannusarvio piti ja alkuperäisen väärän vikadiagnoosin takia sain vähän alennustakin. 86 EURon putken vaihdolle tuli vianetsimisineen kokonaishintaa 500 EURoa. Kiinteästi hinnoiteltuja työosuuksia olivat melusuojan irrotus, lämmönvaihtimen putken vaihto, ohjauspilarin korkeussuunnassa löysäys ja jarrusylinterin irrotus.

                    Vaikka rahaa menikin ja auto oli muutaman ylimääräisen päivän korjaamolla olen tyytyväinen kokonaisuuteen. Itseltä olisi tällä kertaa jäänyt tekemättä tai ainakin olisi pitänyt olla tämä ELSA.

                    Comment


                      #11
                      ELSA = data, mistä siellä marmoritiskilläkin osia katselevat? Sisältää paljon muuta, mihin -->
                      ETKA, ETOS, vanhempaa kamaa eivät kykene.

                      Viisaammat korjaavat, eikä mene kauan.

                      Comment


                        #12
                        Elsa on korjausohje yms tekninen ohjelmisto.
                        Etka ja Etos ovat varaosa-ohjelmistoja.

                        Comment

                        Working...
                        X