Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneesta meni nokkahinna poikki!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAT koneesta meni nokkahinna poikki!

    voisiko olla että moottorista ei menny kuin hydraaliset nostimet?
    hihna meni poikki tyhjä käynnillä ku olin parkissa.
    käynnistyksen jälkeen kävi pari sekunttia ja kuulu pari nopeaa kilahdusta ja moottori pysähty kuin seinään.
    kyseinen auto on automaattilaatikolla niin jätin sen kaupunkiin kun en uskaltanu hinata kotiin (noin 8km)
    onko kellään siis tietoo miten kovaa ja pitkää matkaa tuota saa hinata ettei mikään hajoa?

    saako foorumin kautta halvalla venttiilejä ynnä muita mitä tuossa saatto hajota?

    kaiken lisäksi ostin auton nyt lauantaina ja myyjä väitti hihnan olleen vaihettu 60tkm sitten ja autosta kyllä löyty kuitti siitä. eikö hihnan pitäisi kestää 90 tai 120tkm?

    #2
    90tkm on näissä hihnan vaihtoväli. Jos tyhjäkäynniltä katkesi, on paljon mahdollista että mitään dramaattisempaa vahinkoa ei ole syntynyt. Olen nähnyt tapauksia joissa hydraulinostaja on toiminut ikäänkuin "sulakkeena" ja vaihtoon on mennyt ainoastaan pari venttiiliä. Kansi kannattaa kuitenkin käyttää irti ja tarkistaa paikat.

    Comment


    • #3
      ukon kans korjattiin kerran 1,9td, muistaakseni joku aaz oli koneen malli? siitä oli vaan nostimet menny rikki.

      kannen käytän irti ku kone on 387tkm ajettu ja käytän kaikki venttiilit irti. hion ja tarkistan kunnon. toivottavasti oin venttiilit ehjät ;)

      mutta entä tuo hinaus asia?

      miten muuten ku hihna ei ole kestäny vaihto väliä ja se on 4 vuotta vanha niin voiko siitä saaha jotain korvausta jostain vai meneekö tämä omasta pussista kokonaan?

      Comment


      • #4
        nyt tuli mieleen muuten että kun täys kaasulla kiihytti niin pari kertaa summerit soi ja tuli km/h teksi mittaristoon. mitähä tämä meinannu ja liekkä jotain yhteistä tämän katkenneen hihnan kans?

        Comment


        • #5
          Oisko nopeusvahti? Semmonen ympyrä minkä sisällä km/h. Sen voi asettaa tiettyyn nopeuteen ja se piippailee aina kun ylität sen rajan. En nyt äkkiseltään muista miten sen sai asetettua ja miten pois/päälle.

          Comment


            #6
            Kuka sen hihnan on vaihtanut? Jos oli merkkitiski, voit koittaa kysellä heidän kantansa asiaan. Muussa tapauksessa voi olla aika vaikeaa hyvityksen saanti.

            Tuo nopeusvahti ei liitty asiaan millään tavalla.

            Vinkkinä, kun nyt jakopään hiluja joudut uusimaan, katso apulaitehihnan kiristinpaketti huolella läpi. Sen niveleen saattaa ilmestyä klappia, joka aiheuttaa ikävää vikinää siltä suunnalta. Omassa hihnaremppa tehty viimekesänä ja juuri tuo paketti alkoi ääntää. Harmittaa, kun olisi samalla vaivalla laittanut silloin..

            Comment


            • #7
              Tais olla jossain automaatti-aiheisessa keskustelussa justiin hiljattain noita hinausohjeita, nyrkkisääntö oli vissiin nopeus max 50km/h ja hinattava matka max 50km. (nii ja keppi N-asennossa kun hinataan)

              Comment


              • #8
                joo. kiitos vastauksista. pitää rueta soittelee itselle paikkaa mihin viiä auto kun ei kehtaa kyllä ulkona rueta purkamaan :)

                Comment


                • #9
                  ei isoja vikoja moottoriin tehny tuo remmin katkeaminen. yksi venttiilin hydraalinennostin oli rikki hihnan lisäksi :)

                  Comment


                  • #10
                    todennäköisesti silti kieroja venttiileitä. TDI:n männissä on palotilat, joihin venttiilin lautanen hienosti pääsee kallistumaan mäntäkosketuksessa. Ota vaan kansi irti. BTDT.

                    Comment


                    • #11
                      venttilit piti paineilmaan kyllä ku hehkunreijästä pantiin 9bar. ja venttilit liikku normaalisti ku niitä paineltiin. mulla ois ollu tarkoitus kesällä tehä moottoriin isompi remontti jolloin vaihan laakerit ja männänrenkaat. nyt kun en päässy lämpimään talliin remonttia tekemään.

                      mutta kerta siellä on männissä tilat niin pakkokai se on käyttää kansi pois ja tarkastettava.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla väänty kaikki pakoventtiilit ja yksi imuventtiili. Ei tosin ollu tyhjäkäynnillä, 160 vauhdista nostin jalan kaasulta, nykäisi eikä vetänyt enää kun painoi kaasua. Kammen päästä irtosi pultti, kansiremonttiinhan siinä joutui. Yksi venttiilinpainin oli laeltaan haljennut ja nasta joka venttiilivartta painaa, niittaantunut varteen n.5mm. Piti hitsata mutteri ja vetää liukuvasaralla irti kannesta. Olin omistanut auton kolme päivää.

                        Ihme on jos venat suorana on pysyny, männissä tosin melko isot palotilat jonka reunat ovat venttiilien keskikohdan sivussa. Ja venttiili on saanut melkoisen laakin vaikka olisi suorana pysynytkin joten henkilökohtaisesti en uskaltaisi jättää sellaisia koneeseen. Jos venttiili katkeaa tulee vielä pahempaa jälkeä.

                        Minkäs takia AAT rengastaa ja laakeroida pitää? Omalla 600tuhatta pian takana eikä mitään kaipaa. Jakopään tuhon jälkeen ajettu 200tuhatta.

                        Sitten laita uusi pultti kammen päähän, ja lainaa jostakin se värinänvaimentimen lukitustyökalu että saat pultin kunnolla kiinni. Uuden pultin momentti siis 180Nm+180astetta. Mulle on Locktiteäkin kierteeseen vielä laitettu.

                        Näissähän kuuluu 30 tuhannen välein huollossa tarkistaa jakohihnan kireys ja tarvittaessa säätää. Mulla on ainakin ollu pieni kiristyksen tarve joka kerta. Voi vaikuttaa hihnan ikään jos se "läkättää" liian löysällä, voi olla osasyy katkeamiseen. Jos hihnaa kiristää, kannattaa myös tarkistaa pumpun ajoitus sen jälkeen, kääntyy myöhäiselle eli vaikuttaa käyntiinlähtöön ja vetoon.

                        Muuten nämä on pirun hyviä ja lujia autoja, jakopääkin pelaa kun osaa käsitellä sitä. Ei kannata pienistä masentua. Kansiremontin jälkeen antanee taas mukavaa kyytiä. Yli 200tkm(390-600) ja 6 vuoden kokemuksella samalla profiilin Audilla.
                        Viimeksi muokannut Quuhullu; 28.9.2009, 23:10.

                        Comment


                        • #13
                          no pakko se on sitte käyttää kansi irti ja sama ostaa uudet venttiilit. eipähän ainakaan tuu mäntään reikää jos jää huomaamatta murtunu varsi joka sitte katkeaa ajaessa.

                          lähinnä sen takia rengastan ja laakeroin ku on ajettu vajaa 400tkm ja ens kesäksi etin isommat suuttimet ja turbon.

                          olen lukenu tätä foorumia jo jonku aikaa ja laskeskellu mitä ostan tonne pellin alle.

                          Comment


                          • #14
                            Etsisin itsekin tuolle aat:n laakereiden vaihdolle jonkin paremman syyn, kuin mainitsemasi. Pelkästään vaihtamisen ilosta niitä ei kannata lähteä vaihtamaan.

                            Vahva epäilykseni on, että koneesi alakerta ei tarvitse muuta kuin kovaa ajoa. Sen verran vahvoja koneita ovat.

                            Männänrenkaiden vaihtoon en pysty näin etänä ottamaan kantaa, muttei niitäkään huvikseen kannata vaihtaa. Taisivat olla myöskin hulvattoman kalliit tuohon koneeseen, ilmeisesti siksi, ettei niitä juurikaan mene kaupaksi.

                            Comment


                            • #15
                              Komppaan, ei kannata mitään ylimääräistä alakertaan vaihtaa ja varsinkaan jos ei tule orggista tilalle. Sitten joskus tulee hitaasti tiensä päähän öljypumppu ja on tarvetta laakeroinnille. Sulla on Audi! :)

                              Comment


                                #16
                                Siis riippuu varmasti millasta tehoa koneesta halutaan ottaa ulos tulevaisuudessa?
                                Kaikki koneet ei ole identtisiä kulumisen suhteen, joten ei se aina turhaakaan ole vaihtaa uusia kaluja.

                                Jos männänrenkaat haluaa tsekata, niin helpointa lienee ottaa kone pois nokalta? Samalla ne laakerit & tiivisteet alakerrassa tulee tarkistettua.
                                Ja jos kerran kone on auki, niin miksei sinne laita samalla uutta tavaraa?

                                Comment


                                • #17
                                  nythän tuo auto tempun lykkäs. näyttää siltä että pitäisi ilmastoinnin kenno ottaa pois että saa jakopään laitettua? paljonko maksaa sen täyttäminen?
                                  flektit ei mahu tulemaan moottorin ja lukkopellin välistä ja alhaaltakaan ne ei suostu tulemaan pois. ja jos ne on paikallaan niin ei käsi mahu suorastaan sormia pitemmälle.
                                  meijän tallissa on vaihettu jakopäitä 4 pyttysiin volkkareihin kymmeniä mutta tämä näyttää jo mahottomalta :)
                                  pitänee lähtee kahtoo onko alfamerillä tai vastaavaa kirjaa missään.

                                  just tuota minä aattelin että jos koneen käyttää pois niin sitte on sama jo vaihtaa lakerit ku sitte se on helppo tehä.
                                  mutta jos ne on hirveen kalliit ja ei ole puristus paineetkaan hävinny niin tokkapa nuita vielä kannattaa vaihtaa

                                  Comment


                                    #18
                                    Se keula pitää purkaa ns. huoltoasentoon, jolloin syyläripakettia saa käännettyä edestä pois.

                                    Comment


                                    • #19
                                      eli lukko pelti pois? ilmeisesti puskuriki pitää ottaa pois?

                                      Comment


                                        #20
                                        Itse otin lukkopellin ja flektin siivet pois. Tuon siiven purkaminen oli kyllä yhtä persettä, suosittelen keksimään paremman kikan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tästä nyt on jokunen vuosi aikaa mutta muistaakseni:
                                          - puskuri pois
                                          - ilmastoinnin kenno sivuun
                                          - jäähdytin pois/sivuun
                                          - viskoflekti pois

                                          Comment


                                          • #22
                                            kiitti neuvosta. nyt luulisi onnistuvan tuo purkaminen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              nyt pitäs saaha jostain auttava työ kalu sen kampiakselin pultin irrottamiseen. meillä on nelipyttyseen tarkotettu ite tehty mutta se ei taida käydä tuohon.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikö saa vauhtipyörältä lukittua?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Saanee, mutta ei kannata. Riskinä on kampiakselin hihnapyörän kiilan vaurioituminen jo kiinnitettäessä. Ehdottomasti dampperin lukitsin hankintaan ja sitten vasta hommiin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    perkule ku en aikasemmin hoksannu että se iso pultti ptää ottaa. luulin että tässä onnistuu kuin 4pyttysissä että ottää vaan sen hihnapyörän niillä pikkupulteilla. jos oikein muistan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyllä se kampuran ratas pitää ottaa ainakin 1Z koneissa myös irti jos haluaa sen pysyvän paikoillaan. Ohjeena on vaihtaa se pultti aina hihnanvaihdon yhteydessä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        niin oliki. se 1,9 missä oli hihna katkennu niin oli johtunu just tuosta pultista ku oli löystyny. piti ostaa uus ratas ja koneistaa se akselin pää uudeksi

                                                        pitää mennä talliin kohta suunnittelemaan miten minä saan sen pultin auki ja uuden kiristettyä. pitää joku työ kalu kehittää.
                                                        oisko kuvaa siitä minkälainen siinä pitäisi olla?
                                                        Viimeksi muokannut 8866; 30.9.2009, 14:20. Perustelu: Yhdistin. Ps. lause alkaa isolla kirjaimella.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Se keula kannattaa ottaa huoltoasentoon. Siinä ei mene kuin puoli tuntia:

                                                          Umpioiden alta peltilistat pois; löytyy 13mm kannalla pultti, puskurin alareunan säleikkö pois; löytyy toiset kaksi pulttia. Sisälokarin alapäät puskurista irti. Vilkut irti; klipsi konehuoneen puolella umpion vieressä. Ite oon irrottanu umpiot erikseen ja sitten vasta lukkopellin, en muista miksi mut jotenki tuntu helpommalta niin. Lukkopeltiin jää kiinni kaikki jäädyttimet yms kennot. se kannatta laittaa roikkumaan jostakin kun kääntää sen sivuun. Ite en oo ottanu viskoa pois, irrottanu vaan ropellin. Visko voi olla huomattavan lujassa.

                                                          Sitten lukkotyökaluun. Kuvaa en löytäny, oon sen joskus mitoittanut sitä varten et tekisin itelle mut siitä on jo kuusi vuotta... Joka tapauksessa, kun olet saanut keulan huoltoasentoon, näet dampperin keskelle. Sinne, muistaakseni pikkupulttien ulkopuolelle sopii tietyn kokoinen ikäänkuin C-kirjaimen muotoinen ympyrän sektori. C:n muotoinen "osa" lukittuu dampperissa olevaan C:stä puuttuvaan sektoriin..vaikea selittää mutta kun näet sen, ymmärrät.

                                                          Mittaat dampperista uran halkaisijan, sisä ja ulko, sekä syvyyden, marssit lähimpään pajaan missä on sorvi ja teetät sellaisen renkaan. Sitten rälläköit, rautasahaat tms. irrotat renkaasta sopivan palan, jotta se sopii dampperin tilaan. Tämän hitsaat vahvan lattaraudan, esim 6-10 x 80 kylkeen ja lattarautaan ainakin metrin mittaisen varren. Lattarautaan renkaan keskelle pitää tietysti vielä saada niin iso reikä että siitä mahtuu hylsy kammen pultille.

                                                          Jos ei selvinnyt etkä löydä apuja muualta, voin yrittää piirtää työkalusta jonkinlaisen periaatemallin, skannata sen ja sähköpostata sulle.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            kampuran lukitsin

                                                            Lukitsin

                                                            reikä=50mm
                                                            ulkohalkaisija=60mm
                                                            kyljen aukko=pituus-suunnassa 35mmx leveys 25mm
                                                            putken pituus=65mm

                                                            Erään foorumi "veljen" tekele ja minulla lainassa

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X