Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9 Tdi 1Z:n veto pois!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1,9 Tdi 1Z:n veto pois!

    Moro,
    eli kyseessä vm. 1996 1,9 Tdi 1Z, johonka vaihdettiin 93 80:sen 1Z: kone. Ensimmäisen 100 km aikana kaikki vaikutti hyvältä, kunnes sitten yks päivä lähin liikkeelle, ja vetoa ei ollut ollenkaan. Toimi just , niiinku ei olisi turboa ollenkaan. Putsasin ilmamäärämittarin ja vaihdoin alipaineletkut uusiin, mutta mitään ei tapahtunut. Pysäytin auton ja vaihdoin niiden letkujen paikkaa, jotka tulevat siihen N75: een (Jos oikeen oon ymmärtänyt, että se on N75), niin tehot olivat tallessa ihan normaalisti hetken aikaa, kunnes hävisivät taas kokonaan.
    Missähän mahdollisesti vikaa?
    Jos ilmamassamittarin "pistokkeen" irroittaa, niin ei mitään vaikutusta toimintaan...

  • #2
    Jos kerran ei ole mitään merkitystä, jos ottaa ilmamassa-anturin pistokkeen pois, niin eikös anturi ole sit rikki.
    Viimeksi muokannut maaklu; 21.9.2009, 22:47.

    Comment


    • #3
      Loppuviikosta näkee, ku tilasin uuden Lontoosta.

      Comment


        #4
        Varmasti tuo massa-anturikin tekee sen, mutta kyllä vuoto alipainepuolella tekee saman. Ei se anturi auta suuntaan tai toiseen, jos turbon kello ei liiku mihinkään?

        Edit: Piti oikeen lukea uudestaan. Siis hetkeksi tuli takas vedot, letkujen paikan vaihtoi?
        Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.9.2009, 09:56.

        Comment


        • #5
          Eikös tuo ole hukkaportillisella ahtimella, eikä VNT:llä. Kokeile ottaa hukkaportin letku irti, ja katso sysääkö paremmin. Ahtaa toki sen mitä ahdin pystyy, eli ei kannata pitkään kokeilla. Ja luultavasti menee nopeasti vikatilaan yliahdon takia. Kuittaa kun käyttää sähköt päältä pois, ja taas hetken kulkee.

          Tai sitten hukkaportti jumittanut auki, eikä paineet nouse ollenkaan. Onko ahtomittaria tai vag comia millä näkisi edes osittain painetiedon?

          Comment


            #6
            Niin nojoo. On se tosiaan hukkaportillinen. Sekotin taas vaihteeksi.

            Comment


            • #7
              Tänään pääsee piuhan nokkaan, tonne nimim. epepeen luo.
              Varmaan selviää jotain. No tilasin kuitenkin sen maffin ku oli vain 54 euroa postikuluineen.

              Comment


              • #8
                On kyllä varsin mielenkiintoisia testausmenetelmiä ja muita erinäisiä toimenpiteitä vaikkei autoa ole vielä käytetty lähelläkään vag-comia :D

                Se kyllä kertoo ajolenkillä, yleensä, kaiken tarvittavan.

                Comment


                • #9
                  Nyt kävi piuhassa ja ilmamassamittari oli ihan pimeänä. Loppuviikosta tulee uusi. Samalla säädettiin pumpun ajoitus kuntoon.

                  Comment


                  • #10
                    Miten noin halpa maffi? Uusi? Edellinen auto oli 1Z koneella, ja siihen maksoi maffi yli neljäsataa. 94 vuoden mallit tehtiin käsittääkseni kahdella eri ilmamassa-anturilla. Se halvempikin oli luokkaa (muistaakseni) 170. Kokemusperäiseen tietoon perustuen maffeja voi tekohengittää, putsaamalla sen kuparinlangan jollain sopivalla liottimella. Oli pakko tutustua aiheeseen, kun vaihtoehtona oli ostaa se 420 egen maffi.

                    Comment


                    • #11
                      Tekohengitetty on, mut luultavasit lanka poikki. Itekki kysyin tarvikeliikkeistä motonetistä 158e(pierburgin kopio), sama tarviketorilla 170e (tingattuna). Ebayn kautta, kun laittoi hakuun vain varaosanumeron, niin jo alko löytyy halvempaa.

                      Comment


                      • #12
                        Uusi maffi on nyt paikallaan. Eipä ollut maffista johtuva tämä vedon puute. VArmaan pitää keskittyä seuraavaksi tohon N75: seen.

                        Comment


                        • #13
                          Ootko käyttäny nyt tuota autoa piuhan päässä uudella maffilla? Antaako paremmat arvot sille? Meinaan, ettet turhaan vaihtanut ehjää osaa.

                          Comment


                          • #14
                            Niin, jos tosiaan ei antanu mitää lukemia, voisi vika olla hyvinkin vaikka liittimessä / johdoissa.

                            Comment


                            • #15
                              Menossa on piuhaan, samat aatokset on ollut, mutta nyt on mahdollisuus testata samalla toimivaa N75 tosta. Alkuviikosta on jo ehkä viisaampi...

                              Comment


                              • #16
                                Kumma on tämä Turren auto. Tänään kokeiltiin toimivalla n75:sella ja ehjällä orggis maffilla, mutta sama vetojen poissaolo vaan jatkui. Auto kulkee kuin se olisi jatkuvasti limp modessa.

                                Vikakoodeja/dataa en pystynyt nyt kattomaan kun adapteri meni kaapelista rikki, mutta viikko sitten siellä oli ilmotus maffista ja laturista. Laturista tais olla joku kuormitussignaalin puuttuminen tms ja maffin vikakoodi viittas muistaakseni myös johonkin signaalihäiriöön.
                                Maffin johdot näyttivät pikavilkaisulla ehjiltä, eikä mitenkään erityisen kärsineiltäkään.

                                Onko niin että vikatila ei välttämättä aina lähde pois, vaikka vaihdetaan toimivia osia tilalle, vaan jotkut vikakoodit ovat niin "painavia" että ne pitäisi poistaa jotta toiminta (syötöt) palautuisivat normaaleille kartoille?

                                Yksi huomio oli myös se että n75:nen alkoi heti tikittämään kun löi virrat päälle, tietääkseni sen ei kuuluisi tehdä niin? Vai onko tuo n75:sen tikittäminen vaan "suojelua" vikatilassa jotta ahdot eivät pääsisi missään tapauksessa nousemaan?

                                Ja kun tuo vika on tullut tuolla tavalla, niin tuntuisi kuitenkin että sen syy olisi jossain n75 - maf akselilla?

                                Oisko hyviä arvauksia? :)

                                Comment


                                  #17
                                  Joku anturi/kaapelihärö sen on pakko olla.
                                  Koodeja jos ei tule mistää ja auto ei toimi, niin aika hakuammuntaa se ehkä on.
                                  Onhan se letku vaihdettu myös mikä menee N75:lta Boksille?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa se letku menee coolerin päästä eculle, jos sitä map:in letkua tarkoitit? Se kuitenkin näytti olevan kans paikoillaan ja kunnossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mites päin sen nyt toimiikaan hukkaportillisessa kun nyppäsee N75 sähköliittimen irti?

                                      Eikös hukkis ole tällöin kiinni, eikä aukeakaan kun N75 ei sitä ohjaa. Menee sitten lopulta vikatilaan yliahdosta.

                                      Jos se menee noin kun muistelin, niin N75:ltä sit vaan liitin irti ja kokeilemaan kulkeeko edes sen hetken.

                                      Comment


                                        #20
                                        MAP:sta ei letkua lähde, mutta N75:sta menee letku ecuun.
                                        Kävin Golffista kattomassa noita letkuja. N75:sta lähtee Sininen, punainen ja musta letku. Punanen menee turbolle, sininen menee myös sinne suunnalle, mutta en tiedä mihin se menee.

                                        Lisäksi Golffissa on ilmeisesti letkuja jotka menee ainakin ilmanputsariin, putkeen ennen turboa, imusarjaan ja johonkin vesiputkeen jne
                                        Nämä menee oman mokkulan kautta.

                                        MAP on ahtoputkessa ennen imusarjaa oleva anturi.
                                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 29.9.2009, 18:34.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nooh, tuossa audissa se on tehty erillain tai sitten olen väärässä :) N75:selle tulee kompurakotelolta paine, jota venttiili sitten ohjaa ecu:n käskyjen mukaan toista letkua pitkin hukkaportille ja viimeinen letku on "huohotusletku" josta ylimääräinen ilma menee imuputkeen ennen turboa.
                                          Sitten map anturille on lähtö coolerin jälkeen ja se menee luultavasti ecu:lle kun se map minun käsityksen mukaan tuossa 1z:ssa ecu:n sisällä? Sitten on tietenkin egr:än letkut vielä erikseen.

                                          Tuossa 1z:ssa sen pitäisi toimia juuri noin kuten Aki sanoi, jos pakopaine ei jaksa aukaista hukkista ennen vikatilaa. Ja jos hukkista (tankoa) ei ole roplattu ja jousi on kunnossa + syötöt "normaalit", niin ennemmin se vikatilaan menee.

                                          Se tässä hullua onkin että se ei kulje edes hetkeäkään vaikka esim. vauhdista käyttää virrat pois.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Se tässä hullua onkin että se ei kulje edes hetkeäkään vaikka esim. vauhdista käyttää virrat pois.
                                            Tällä just hain sitä, että jos N75:n johdot on kuitenkin jostain matkalta nirhautuneet.
                                            Tolla töpselin irroittamisella pitäis selvitä venttiilin ohjauksen mahdollinen vika, jos kerran uutta venttiiliä on kokeiltu.

                                            Sitten map anturille on lähtö coolerin jälkeen ja se menee luultavasti ecu:lle kun se map minun käsityksen mukaan tuossa 1z:ssa ecu:n sisällä?
                                            Kyllä, kaikissa joissa letku menee eculle on ecun sisällä map. Ulkoista mappia vag dieseleissä alettiin käyttää vuoden -98 tietämissä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Okei, mun täytyy tsekata mikä anturi tuossa ahtoputkessa oikein on Golffin 1Z:ssa.
                                              Ja kattoa vielä uudestaan mihin nuo letkut tai oikeastaan se musta letku menee N75:sta.

                                              Kauheasti en usko olevan eroa kansanauton 1Z:n ja Audin sovitteiden kanssa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ongelma ratkesi. MAF ille menevistä piuhoista yksi oli nirhautunut poikki. Kylläpä tuntuu auto raketilta kaiken tämän jälkeen... ;)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Apua kaivataan hyvät herrat, joten nostetaas topikki taas "maanpinnalle".

                                                  Tuossa lueskellut monet topicit otsikonmukaisesta aiheesta, mm. tämänkin: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...1&highlight=1z

                                                  Ongelmat ovat yhtenevät edellämainitun topicin ja tämä tekstin kanssa: Moottori on ns. vikasietotilassa, eikä anna kerätä vauhtia kunnolla yli 100km/h. Veto uupuu. Havaitsee helpoiten 3, 4 ja 5-vaihteella. Veto loppuu aina n.100km/h-vauhdissa. Tämä tila vissiin suojelee moottoria isommilta voimilta. Vika on lisääntyvään päin, välillä sammuttaminen auttoi, nykyjään ei edes sekään. Ei savuta, ei syö nesteitä.

                                                  Aluksi oletin että turbo on tiensä päässä, mutta tätä keskustelua lukiessani voisin epäillä jo jotain muutakin. Kuulemieni mukaan, on ilmeisesti normaalia 1Z:ssa, sekä muissa vagilaisissa, että imuputkessa on öljyä jne..??

                                                  Tietämättömänä näistä asioista, N75 lienee tuo mötikkä, minne tulee punainen, sininen ja musta kuitu(?)päällysteinen letku?? Punaisessa letkussa on hiertymää, voiko tämä punainen aiheuttaa ongelmaa kuten tuossa edellisessä viestissä mainittiin? Missä ECU, siellä MAP? Entäs MAF?
                                                  Viimeksi muokannut welloo; 6.6.2011, 21:39.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    MAP on ecun sisällä, joissain malleissa. MAF ei koskaan. Vikakoodit lukuun, helpottaa varmasti vianhakua. Saattaa päästä ihan vain yhden osan vaihtamalla :)

                                                    Luultavasti menee vain yliahdoille ensimäisessä pidemmässä kiihdytyksessä, jonka jälkeen turvaohjelma hyppää kehiin. Sähköjen käyttö pois ja takaisin palauttaa tehot hetkellisesti, kunnes ahdot jälleen hyppää yli rajojen. Mutta tämä vain oletus, koska ei ole tietoa vikakoodeista.

                                                    Imuputkissa on järjestään aina hieman öljyä, eli normaalia. Ajan kanssa sitä kertyy sinne jopa enemmänkin.

                                                    Mutta että kuituletkuja jonnekkin liittimeen? Ööh. Piuhojen värit ei hirveästi kerro vielä.

                                                    N75
                                                    MAF

                                                    1Z moottori kuitenkin on perus hukkaportti ahtimella, joten todennäköisesti tuo vika on joko N75 venttiilissä tai esim irronneessa/katkenneessa alipaineletkussa, joka menee ahtimen hukkaportille.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kiitos nopeasta vastauksesta. Unohdin mainita, että kyseessä on tässäkin tapauksessa juurikin tuo 1Z-nokipannu.

                                                      Valitettavasti meikäläisellä ei ole VAGCOM-mahdollisuutta, mutta ehkäpä jollakin ystävällisellä ihmisellä täällä on. Toisaalta, vikakoodien ulossaaminen ei varmaankaan kerro meikäläiselle mitään. Näinkin teknisten asioiden parissa, kun en ole pahemmin ennen painiskellut.

                                                      Punaisella letkulla tarkoitan tätä(lievästi hiertynyt). Imuletkun vieressä taas on tuo mötikkä, jonka oletan olevan N75??

                                                      Turren tapauksessa vian aiheutti vissiin tuo MAF:n piuhat. Mistäs kyseisen lootan löytänen, jotta voisin tarkastaa johdotuksen nirhautumisien varalta?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuohan on juurikin N75, mitä nyt kuvasta näkee. Jos tuo letku vuotaa riittävästi, voi aiheuttaa sen, ettei hukkaportille mene riittävästi ohjauspainetta, eikä avaudu = yliahto + vikatila.

                                                        Kannattaa jäsenenä hyödyntää tätä ketjua: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30871

                                                        MAF löytyy ilmanputsarilta lähtevästä letkusta, joka menee ahtimelle. Halkaisia noin 75mm. Kuvassa vasen ylänurkka jossa hieman näkyy maffin kulmaa :)
                                                        Viimeksi muokannut Razur; 6.6.2011, 22:31.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Juurikin selasin tuon sivun auki. Aina ei muista, mitä jäsenenä on mahdollista hyödyntää ;)

                                                          Nuo letkut tuntuivat meikäläisestä kovin haurailta, että voipi vika olla siinä. Vaihto-operaatiota kehiin.

                                                          Täytyy tuo maffi kattella kans paremmalla ajalla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä niissä N75:ssa voi vikaa olla. Golffiin jouduin ensimmäisenä aikoinaan vaihtamaan N75:n kun ohituksissa alko meno aaltoileen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X