Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alaväännön puute

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alaväännön puute

    Tervehdys jälleen arvon audistit. Tarvisin taas expertin tietämystä ongelmassani. Eli auto on A4 1,9TDI 1z -96 ja ongelma on alaväännön puute. Tämä on vaivannut jo jonkin aikaa ja tuntuu menevän pahemmaksi "hitaasti mutta varmasti". Väännön puute alakierroksilla. Kierrosväli 1500-2000 alkaa olla melko hengetön jos tekee pientäkin kiihdytystä niin kone käyttäytyy niinkuin vedättäisi todella matalilla kierroksilla. Täristää eikä tahdo ottaa kaasuun. Vasta kun kierrokset menevät yli 2000rpm alkaa tapahtua ja auto liikahtaa.

    Autoon on vaihdettu 1000km sitten katti eli koko alkupään pakoputki turbolta lähtien joustin palkeen hajoiltua. Uskoin ensin että tämä olisi ongelma, mutta ei. Koneella ajettu n. 278tkm ja käytössä on PSI-boxi. Vag-comilla yritin saada tietoja, mutta ei ilmoittanut mitään. Ja tuon Vag-comin käyttö vistassa on vähän epävakaata muutenkin. Mieleen tuli että voisiko olla vaan että imusarja on paskan peitossa ja aiheuttaisi alakierroksilla tehottomuutta. Toisin sanoen kun kierroksia ei ole paljon tuo ilma ei tahdo päästä virtaamaan sylintereihin ja kone ei tahdo reagoida. Toisin kun kierroksilla se menee sinne sylintereihin väkisin ja suuremmalla paineella. Turbo "kuulostaa" hyvältä eikä ääntele mitenkään erikoisesti. Itse en ole imusarjaa tarkistanut ja Egr ei ole tulpattu.

    Luulen vaan että nämä kilometrit ja "se" karsta alkaa tehdä temppuja. Tämä on vain oma spekulaatio. Muuten kone toimii mukavasti ja siitä löytyy menohaluja, mutta nyt kun saisi vielä herätettyä tuon alaväännön niin täällä olisi tyytyväinen sovinisti-audisti :D hatun nosto Esko Kiesille. http://naurunappula.com/501525
    Viimeksi muokannut okkim; 17.9.2009, 11:05. Perustelu: Lisätty kappalejaot

    #2
    Saisitkos vikakoodit luetettua jossain? Pystyisi rajaamaan vikamahdollisuuksia kovastikin. En ihan ekana veikkailisi kuitenkaan imusarjan möhnää. Lista voisi olla perinteinen:
    - N75 + letkujen tarkistus
    - MAF
    - ah, DIN

    Auttaakos virrat pois ja uusi startti?

    Comment


    • #3
      Pitäisi ottaa tuo ross-tech syyniin ja koittaa saada se toimimaan kunnolla Vistassa. Esim USB-nopeutta muuttamalla. Ongelma ilmenee ajossa. Eli jos kierrokset on alle 2000rpm niin ainakin 4-5 vaihteella on turha kiihdyttää. Aiheuttaa vaan hirveää ravistusta koneelle, aivan kuin vedättäessä todella alhaisilla kierroksilla.

      Esimerkiksi jos ajelee 80km nopeusrajoituksilla niin melkein pakko käyttää 4-vaihdetta "kierrokset n. 2300-2400" ja jos käyttää 5-vaihdetta tuolla nopeudella "kierrokset n.1800rpm niin auto "liukuu" tasakaasulla mukavasti, mutta kaasua antaessa kone "tärisee" kunnes kiekat yli 2000rpm. MAF:ia ajattelin itsekin aluksi, mutta kun kaikilla tuntuu olevan ongelmat MAFin kanssa hieman toisenlaisia.

      Oma pirssi kulkee kyllä ihan kiitettävän mukavasti kierrosvälillä 2000-4000rpm. Hyytyminen tulee vastaan vasta 4000 jälkeen Dieseleiden tapaan. Ja antaa tuo PSI vähän laajemman kierros-skaalan. Ongelma on nimenomaan tuo alavääntö. Paikallaan kierrättäessä ei huomaa mitään erikoista ja tyhjäkäynti on tasainen ja pysyy n.750-800rpm paikkeilla. Mutta joo tuo OBD-testaus pitäisi saada toteutettua huolellisesti. Uudessa läppärissäni vista ja pätkii melko pahasti tuon yhteyden kanssa.
      Viimeksi muokannut okkim; 17.9.2009, 11:06. Perustelu: Lisätty kappalejaot

      Comment


        #4
        MAF-piuha irti ja kokeilua, selkenee nopeasti onko entinen. Startin jälkeen vaan heti liikkeelle niin huomaat jos eroa on.
        Edit: vilkaisehan ne N75-letkutkin läpi.
        Hyytyminen tulee vastaan vasta 4000 jälkeen Dieseleiden tapaan.
        Juu, joillakin viidessä, joillakin kuudessa tuhannessa ;)

        Edit2:
        Paikallaan kierrättäessä ei huomaa mitään erikoista
        Kaipaa "jarrua" eli kuormaa mitä vasten vetää. Tyhjäkäynnillä ei ahtimen tarvitse juurikaan töihin käydä. Liikkeelle.

        Edit3:
        ja käytössä on PSI-boxi.
        Irti ja kokeilua.
        Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 17.9.2009, 00:36. Perustelu: Liian hapokasta

        Comment


          #5
          Eihän tuo 1Z mikään vääntötykki ole alle 2000rpm muutenkaan, mutta ravistusta ei saisi kyllä olla.

          Ja pliis jos sitä rivitystä vähän voisi käyttää, niin ei olisi niin hankala lukea tekstiä.

          Eikös tässä laitteessa ollut jotain ongelmia jo aikasemmin, mutta mitä ne oli?

          Comment


          • #6
            Onkos tuossa VNT ahdin?

            Jos on, siipien jumittaminen johonkin asentoon saa aikaan hirveän rykäisyn 2000rpm kohdalle (kuten itselläni oli) tai sitten saa odotella ahtoja pitkään ja hartaasti jos on toisessa päässä jumissa

            Etsi tuolta viesteistäni tai jostain muutaman kuukauden takaisesta ketjusta kuvia operaatiosta, ei ole kovin paha homma putsata ahdin, joskin aikaa vaatii eli kiireessä ei kannata yrittää. vähintään 3 päivää ilman akuuttia auton tarvetta vaatii. edit_ tai yhden tooosipitkän illan, mutta en suosittele

            Comment


            • #7
              Vois kokeilla hammermodea, eli pumpun mekaanista perussyöttöä hieman lisää.

              Comment


                #8
                Ei ole VNT 1Z:ssa jollei ole hieman viritelty.

                Comment


                • #9
                  Logit tauluun vag-comilla ja tänne excel-pdf printti näytille käyrien kanssa.
                  MAFfit, MAPit, nopeus ja kierrosluku kiitos =)

                  Comment


                  • #10
                    Tuossa mallia. Omassa ehkä (edit_ turbon-)säätötangon asento ei ole ihan priima, moottorijarrulla ahtaa 0,3bar yli pyydetyn.

                    http://dl.getdropbox.com/u/1139308/23_09_09.pdf

                    Comment


                      #11
                      Onkos tähän tullut selvyyttä?

                      Comment

                      Working...
                      X