Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 v6 tdi ravistaa alle 2000rpm ajossa ja paikallaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 v6 tdi ravistaa alle 2000rpm ajossa ja paikallaan

    Yritin tuossa selailla vanhoja juttuja, mutta en oikein löytänyt täsmälleen tällaista tapausta.
    Eli tyhjäkäyntiä käy nätisti. Kaasua kun alkaa lisään niin about välillä 1200- 1800rpm kone ravistaa ja tärisee selkeesti. Toistuu sekä paikallaan, että ajossa, pikkuvaihteilla ainakin (6v-manuaali). Tehot ei mitenkään katoa tuolla alueella, häiritsee vain hieman tuo tärinä.
    Koneessa on nyt uutta ruiskupumppu, suutinkärjet, nokka-akselit hilppeineen, jakopään hihnat ja osat, niistä ei pitäisi johtua. Vagcomillakin olen kyttäillyt, että arvot ja asetukset näyttäis olevan kohdillaan. Satunnaista vikakoodia Intake Air Temp Sensor (G42):sta tulee toisinaan.
    Olisko vinkkiä mikä perhana täristää?
    Voiko 2-massa vauhtipyörä tehdä tällaista?

    #2
    Noissahan on sähköisesti ohjatut moottorin vaimennus/kiinnitys-kumit. Niiden ohjaus vaihtaa tilaa kierrosten noustessa jäykistäen sillon vaimentimet eli pienillä kierroksilla vaimentimet ovat normaalisti pehmeät. Mutta jos ohjaus puuttuu, ei tule perille tai vaimennin on rikki, niin ne ovat jäykkiä myös pienillä kierroksilla. Voisi sopia noihin oireisiin...
    Viimeksi muokannut airscrew; 29.8.2009, 09:01. Perustelu: tarkennettu

    Comment


    • #3
      Viallinen kaksoismassapyörä ei ainakaan itsellä ravistanyt tyhjäkäynnillä, vaan ainoastaan vedossa.

      Comment


      • #4
        Minulla johtui vastaava virheellisestä nokan ajoituksesta, mutta potilas oli AEL.
        Kumityynyt on löysät tyhjäkäynnillä, se voisi selittää tyhjäkäynnin "tasaisuuden".

        Comment


        • #5
          Kiitoksia vihjeistä, tosiaankin tuossa on sähköistetyt moottorin tukikumit, melkoista hifistelyä. Noh, kokeilin ensin alkuun nypätä johdot irti molemmilta puolin ja kas kummaa ravistelut noilla kierroksilla hävisivät. Yläkierroksillakin tuntuu käynti tasaiselta. Ainoo, että tyjäkäynnillä hiukan tutisee nyt puolestaan, mutta kyllä tää asetelma on paljon parempi.
          Eli jotenkin noiden säätimien logiikka mättää, mutta en tiedä jaksanko enempää tutkia.

          Kerrankin oli halpa audin korjaus:)

          Comment


          • #6
            Älä pelkää, niitä sattuu vain ja ainoastaan todella harvoin.
            Vuotava egr vena pistää vähän kanssa välillä ravistamaan, ainakin tyhjäkäynnillä?

            Comment


            • #7
              EGR on tulpattu siitä imusarjaan menevästä laipasta. Jotain suhinaa venttiili silti pitää, kun imuputki on edelleen siinä kiinni. Tarvii vissiin tulpata se imuletkukin?

              Kokeilin irrottaa sen ohjaavan liittimenkin siitä rintapellin mötikästä, mikä ohjailee sitä alipaineen syöttöä. Vikakoodia ei ainakaan tullut, kun nypin sitä koneen käydessä irti,
              mutta vaikuttaako se silti moottorinohjaukseen jotenkin?

              Comment


                #8
                Siis otit EGR:n magneettiventtiilin johdon irti? Ei sen pitäs vaikuttaa mihinkään, mutta letkut tulppaaminen on parempi vaihtoehto.

                Jospa sen EGR:n kalvo on rikki, ja vuotaa sieltä? En kyllä muista, että se venttiili ääntä pitäisi muuten.

                Comment


                • #9
                  Johtojen irrottaminen kumityynyistä oli purkkapaikkaus, vika on edelleen olemassa. En tiedä miten pitkään kumityynyt kestää löysinä vääntörasituksia ja moottorin heilahduksia. Samoin kaikki apulaitteiden putket ja letkut kuormittuu ei suunnitellulla tavalla.

                  Vuoden 1991 2.4D satkussa oli jo nuo sähköhydrauliset kumityynyt, siinä kuului pieni runkoääni kun kumit jämähti.

                  Comment


                  • #10
                    Joo, lykkäsin taas nuo johdot kiinni. Ajattelin seuraavaksi mitata puristuspaineet, josko jossain pytyssä olis jotain falskia. Katotaan nyt kuinka piukassa hehkut on, että saako niitä irti.
                    Pitäs käydä vertailemassa samanlaista konetta jossain, niin tietäis että onko tuo nyt jotain epämäärästä tutinaa, vai olenko vainoharhainen...

                    Comment


                    • #11
                      Alaväännöillä täryttää/nykiii, mutta kierroksilla pelaa paremmin?

                      Jep, eli mittauta puristuspaineet ja varaudu muutamiin uusiin hehkutulppiin ja kierretappilla kierteiden korjaukseen.
                      Jos puristuspaineet on alhaset joissain pytyissä -> kansi auki ja venttiilien tarkistukset. Mulla oli ainakin vähän samanmoisia oireita ja ventiilejä oli pari palanut.

                      Comment


                      • #12
                        Suurin piirtein noin.
                        olen lukenu noitten hehkujen helppoudesta, ja isompi puuhastelu ei nyt taas uudestaan oikein innostaisi. Mutta kaippa se tarvii jossain vaiheessa suorittaa. Taidanpa kysästä ensin, josko joku paja mittaisi ne ;)

                        Comment


                        • #13
                          Mittasin sitten itse ne paineet, kun sain sopivasti laitetta käyttöön kotopuolessa. Hehkut lähti onneks kivuttomasti irti, ettei niistä tullut ongelmia.
                          Mutta paineet olivat aika tarkkaan 25 baria joka pytyssä, joten tästäkään ei nyt vielä selvinnyt tohon täristykseen mitään.
                          Vauhtipyörä on nyt sitten ilmeisesti seuraavana listalla?

                          Comment


                          • #14
                            Ei varmaan tästä johdu, mutta kun aikanaan vaihdoin jakohihnan ko. koneeseen hihnan kiristin meni huonosti paikalleen ja jakohihna jäi löysäksi niin kone hiukan tärisi tietyillä kierroksilla. Hihnan kireyden saat helposti tarkistettua.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, ei se siitä hihnastakaan johdu, kurkkasin sen tuossa samalla kun säädin ruiskupumppua hiukan aikaisemmalle jotta käynnistys onnistuis paremmin.
                              Kytkimen tähystykseen en ole vielä ryhtynyt.
                              Mainitaan nyt vielä, että se täristys tuntuu myös moottorijarrutuksessa kun kaasuun ei kosketakaan, mutta kierrokset osuu tuolle otsikon alueelle.

                              Comment


                              • #16
                                Olivatko nokkien ajoitukset kunnossa?

                                Comment


                                • #17
                                  Toikin on käynyt mielessä, mutta kyllä ne ohjeitten mukaan 6tkm sitten laitoin. Nokka-akselien päässä olevat hahlot kansien suuntaisesti 4mm lattaraudan palasten avulla ja kampiakselin lukitustappi paikoillaan, remmi kireelle ja sen jälkeen nokkien hihnapyörät kiinni. Vai voiko noitakin nyt sitten vielä hienosäätää, kuten tuota ruiskupumpun ajoitusta piti korjailla?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei tarvitse hienosäätää, kunhan ovat just. kohdallaan. Jos ei muuta keksi, niin tarkistaa ja varmistaa tilanteen, vaikka pieni puuhastelu onkin. Samalla voi tarkistaa kaiken muunkin yläpäässä, paininvivut paikallaan jne. Jos 2-massa on huono, niin pitäisi kolkattaa tai jurputtaa kiihdytyksessä, ei niinkään täristää.
                                    Viimeksi muokannut jamietti; 9.10.2009, 09:40.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täälläkin alkoi tässä hiljattain tutina, varsinkin vaihteen ollessa silmässä ja seisoessa jarrulla(Tippi), ja kas kummaa, vikakoodia pukkaa:
                                      01375 - Valves for Engine Mounting: Stage 1
                                      38-10 - Output won't Switch or Short to B+ - Intermittent

                                      Liekköhän tähän jotain tyyppivikaa, vai täytyiskö haravoida vaan kaikki läpi?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olisiko niin, että moottorin kumityynyt ei vaihda tilaa, vaikka jännitettä tarjoilee. Tarkistaisin kontaktit ja johdot tyynyille.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuli sitten tarkistettua nokat ja ajoitukset ja olivat ihan kohdillaan edelleen. Katkesi nimittäin moniurahihna, kun kiristäjä oli löystynyt ja päässyt vinoon... Nyt uusin myös kaikki rullat sinnekin hihnan lisäksi.
                                          Tässä olen edelleen täristystä ja jurinaa tarkkaillut, niin kyllä se tuntuu kovassa kiihdytyksessä varsinkin jurnuttavan aika selkeesti (korkeille kierroksille asti >4000), samoin moottorijarrutuksessa täristää.
                                          Tasakierroksilla ajossa menee välillä ihan nätisti. Ja sitten paikallaan kaasutellessa tietyillä kierroksilla vapisee kuin horkassa.
                                          Kytkin ja vauhtipyörä odottavat edelleen tarkistusta...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Melkein vuoden jaksoin tolla täryjyrällä ajaa, kunnes katsottiin se vauhtipyörä. Ja sehän se siellä mäsänä oli, keskilaakeri aivan sökö, kaksoismassan osat pääsi klappaan 5mm "selkäheittoo". nyt kun on uusi vauhtis ja kytkin, niin autohan menee kuin unelma :D

                                            Comment


                                              #23
                                              Ihan mielenkiinnosta, paljonko autolla oli ajettu, kun vian ensioireet havaittiin?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sama juttu oli mulla. Momentinmuunnin eli kytkin uusiks. Jo loppui täristys moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä ravistus.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Se oli siinä 260tkm nurkilla, kun taisi alkaa. Ensin pienempää tutinaa ajoittain. Joskus sammuttaessa vissiin 2-massa lonksahti jotenkin hyvään asentoon, kun toisinaan se startatessa kävi sitten nätimmin. 290tkm kohdalla alkoi häiritteen sitten jo niin paljon, ettei viittiny enään sellasella ajella..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lainaan vanhaa, vaikkei oma ajokki ravistakaan. Vikakoodia pukkaa;
                                                    1 Fault Found
                                                    01375 - Valves for Engine Mounting; Stage 1
                                                    38-10 - Output won't Switch or Short to Plus - Intermittent
                                                    Readiness: N/A


                                                    Ei mielestäni ravista missään tilanteessa, eikä oireile muutenkaan. Tuo koodi on kummitellut tuolla useamman kuukauden. Palaa viikon sisällä takaisin jos sen poistaa. Pitäisiköhän tuosta huolestua?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X