Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EGR vikako ?=> 3 suutin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    EGR vikako ?=> 3 suutin

    Eukon työmatka pirssi alkoi nykimään kun kierroksia on jotain 2500rpm tai kaasupoljin on painettuna tietyn matka alaspäin. Kaasun lisäminen tai vähentäminen yleensä poistaa nykimisen. Nykii myös vakionopeussäätimen kanssa.
    Nykiminen on kuin katkois polttoaineensyöttöä tms...
    Laakkosella luettiin vikakoodit => ei mitään. Autolla ajettu 166tkm ja A4 2.0TDI B7 -05.
    Joku väläytti EGR venttiilivian... ?!?

    Onko ko. vika mahdollinen ja mitähän korjaus mahtaa maksaa ?
    Missä venttiili sijaitsee ja pystyykö vikaa korjaamaan mitenkään itse ?


    (Ja joo... haulla löytyy EGR:stä jotain tietoa, mutta ei suoranaisesti juuri niitä taikasanoja joita haen ; ))
    Viimeksi muokannut japix; 13.9.2009, 20:29.

    #2
    ...

    Selvitystyötä tehty ja vika paikallistuu EGR:n päällä olevaan jonkinlaiseen pakokaasujen jäähdyttimeen. Jäähdyttimen putkessa on joku reikä/halkeama tms. josta tulee pakokaasua melko kovalla paineella. Uusi maksaa marmorilla 353,- ?. Saattaa vuotaa kylläkin vain tiivisteestä ja se olis 300 euroo halvempi vaihtoehto. Selvitystyö jatkuu...

    Comment


    • #3
      Moro,

      Itsellä sama pirssi tekee joskus nykimistä kiihdyttäessä hitaasti D:llä esim liikennevaloista.. Luulin aluksi että se pienentää vaihdetta, mutta en usko että se noin isolle nakkaa sitä vaikak vauhdista pysähtyykin.. ??

      Comment


        #4
        Putki oli irronnut ts. ratkennut liitoksistaan => irroitettu ja hitsattu kiinni. Samalla katottu EGR: -täysin puhdas... mutta... ongelma ei poistunut !!!

        Edelleen... kun kone lämpeää, alkaa nykiminen 2000 - 2800 kierroksen paikkeilla...

        Mitenköhän olis kaasupolkimen asentoanturi ? Onko kellään kokemuksia jos anturi rikkoontuu, miten se kertoo viasta ? Vikamuistissa ei vikoja.

        Miten ilmamassamittari oireilee ?
        Viimeksi muokannut japix; 9.9.2009, 18:33. Perustelu: lisää kysymyksiä

        Comment


          #5
          Pajalla löytyi kolme vikakoodia:

          16687 sylinteri 3 sytytyskatkos havaittu: katkonainen

          18076 suuttimen venttiili, sylinteri 3; häiriö virtapiirissä

          16567 polttonesteen lämpötunnistimen A virtapiirin korkea syöttö

          Lisäksi ilmamassamittarin alhainen syöttö, mutta johtunee siitä kun mittari irti koe mielessä.
          Korjaaja onnistui saamaan koneen käymään kolmella pytyllä !?! Joop... vaikuttaa siltä että 3 suutin on risa ja vaatii vaihtoa. Mistähän sitä lähtis kysymään ? Onko kellään tietoa pystyykö suuttimia tilaamaan saksasta tms. edullisemmin ? Joka tapauksessa... kalliista osasta lienee kyse ????
          Polttonesteen lämpötila-anturista ei ole mitään tietoa, ei edes että missä se sijatsee saatikka että paljonko maksaa...
          Onkohan tällänen vika yleistä 2.0TDI motissa ? Moottorikoodi on BLB.

          Comment


            #6
            Pumppusuutinkone vissiin vielä? Kyllähän siihen silloin satasia maksaa suutin. Toinen kysymys on se, että jos sieltä on yksi mennyt, niin mikä mahtaa olla muiden suuttimien tulevaisuus.

            Comment


              #7
              Useampi sähköihin viittaava vikakoodi voisi laittaa epäilemään myös liitin- tai johtovikaa. Pumpparin ruiskutushetken alkuaikaa tarkkaillaan Ross-techin mukaan hyvittäin pienellä jännitteellä, jolloin pienikin kontaktihärö aiheuttaa kiukuttelua.

              Tuo syttyhärö voisi olla seurausta tuosta suuttimen sähköhäröstä. Sen voisi koittaa sulkea pois ennen suuttimien vaihtoa. Suuttimia suositellaan vaihdettavaksi sarjana ja pummpusuuttimet on kalliita.

              Comment


                #8
                Muistelen, että vanhemmissa pumppareissa oli tuota suuttimien johtosarjavikaa.
                Mahtaisko tässä voida olla sama juttu tai sitten vain huono kontakti?
                Johtosarja ei kallis suhteessa suuttimiin ole.

                Comment


                  #9
                  Johtosarja vaihdettu ja nyt vaan testaillaan notta auttoiko. Tosiaan... sarja 150 € eli jos tällä toimii niin...

                  Comment


                  • #10
                    Moi,

                    tuliko 150e ihan pajalla asennettuna?

                    Comment


                      #11
                      siis osa n.150 €... ja siihen työt piälle.

                      Comment


                      • #12
                        no siis katosiko oire :) ?

                        Comment


                          #13
                          TOIMII ku junan vessa ; )) 500 km ajettu eikä nykiny kertaakaan vaikka on konetta vähän kiusattukin.

                          Comment


                          • #14
                            Pysyikö vika poissa? Itsellä nyt samat oireet.

                            Comment


                            • #15
                              Pitääpä lähteä tiedustelemaan Kouvolan Berneristä tätä vinkkiä.

                              Comment


                              • #16
                                Vian etsintä jatkuu... vikakoodi 00560 - Exhaust Gas Recirculation System ilmestyi ja turbo lakkasi toimimasta alarekisterissä.. Auto pajalle ja uusi egr paikalleen. Varoitusvalo sammui, mutta edelleen tehoton. Takaisin pajalle. Totesivat että venttiili täytyy 'sopeuttaa' eli testeri kiinni autolle tieto että venttiili on vaihdettu. Noh, tämän operaation jälkeen auto toimii normaalisti, paitsi että tänään taas moottorivalo iloisesti rupesi loistamaan mittaristossa.
                                Turbo kyllä toistaiseksi toimii normaalisti, ehkä. Rupee olemaan jo luulotautia että toimiikohan kuitenkaan. Mitäs seuraavaksi keksisi? Ilmamäärämittari?
                                Niin ja vanhaa egr:ää kun tutkin niin näytti kyllä yllättävän puhtaalta.. Veikkaan että vika ei ole edes egr:sä.

                                a4 2.5tdi v6 -04

                                Comment


                                • #17
                                  2.5 V6 tdi:ssa ohjelmalla/moottorinohjainlaitteella ei ole mitään käsitystä vaihdetaanko sinne mekaaninen venttiili vai ei, eikä sitä näin ollen tarvitse sinne mitenkään sopeuttaa. Noissa vehkeissä venttiili on täysin mekaaninen, alipaine ohjattu.
                                  Jos ohjaussolenoidi vaihdetaan, ei sitäkään tarvitse ohjainlaitteelle kertoa.

                                  Se että vikavalo on sammunut huollon yhteydessä johtunee siitä, että se on siellä sammutettu. Aikansa se antaa ajella ennenkun uudestaan sytyttää valon.

                                  Veikkaisin, että ongelma löytyy EGR:n ohjauksen alipaineletkuista. Myös noi ahtopuolen ongelmat viittaavat vahvasti alipainevuotoihin.

                                  Lähtisin selvittämään vikaa seuraamalla alipaine säiliöltä tulevaa letkua, se haarautuu jossain kohtaa sekä ahtimen solenoidille, että tuolle egr:n solenoidille. Saattoipa siinä välissä olla vielä joku pakoputkessakin olevan venttiilin solenoidi.

                                  Toinen vaihtoehto on lähteä seuraamaan suoraan ahtimen ja egr:n kelloilta lähteviä letkuja, rohkenen väittää että jostain kohtaa löytyy murtunutta letkua.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vika löytyi. Huolto oli tilannut/laittanut väärän venttiilin. Tarvikeventtiilissä reiät oli täysin erilaiset.
                                    Orkkis venttaali paikoilleen ja nyt reilun 200km ajon jälkeen tuntuis toimivan niinkuin pitääki.
                                    Melkoista säätämistä...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on alkanut tuleen nykimista tuossa autossa (A6 1.9tdi AVF+multitronic). Oireilee seuraavasti, kun moottori tiellä ajaa alle 80-100 niin nykäsee aina välillä tasasin välein kierrokset on jossain 1600-1800 paikkeilla ja viisari heilahtaa aina nykäsyn yhteydessä hieman ylöspäin. Vikakoodeja ei ole ollut kun viimeksi tarkistin mootorista ja vaihteistosta, laatikosta on jonki aikaa sitten sopeumat nollattu mutta ei vaikutusta. Onko muilla ollut vastaavan laista ongelmaa voisko vika olla laatikossa vai koneesta autolla ajettu 363tkm ja laatikko on vaihdettu n.40tkm sitten tehdaskunnostettuun.
                                      Tällainen nykiminen on tosi ärsyttävää joten pakkohan se on alkaa tutkimaan jos ei täältä apuja löydy. Tekee myös sievässä kiihdytyksessä (esim. risteyksestä) nykäisyn.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla on toi BJB 1.9tdi tehnyt semmosta, että saattaa nykästä välillä maantiellä ajaessa. Ei vikakoodeja.
                                        Tekee randomisti, eikä haittaa käyttöä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Osaako joku antaa vinkkejä mitä kannattais seuraavaksi tsekata?
                                          auto on a4 1,9 tdi 85kw -06.ongelmana nykii kun ahdot nousee,kier.noin n.2000-3000.kuuluu pieni kurahdus ja nykimistä.maffin johdon,kun ottaa pois nykiminen ja kurahdus poistuu.n75 vaihdettu ja kokeiltu uutta maffia ei auttanut.tasakaasulla ei ole mitään ongelmia.vikakoodeja ei ole.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla on sama auto ja sama vika. Mun mielestä ahdot tipahtaa hetkeksi tuossa nykäsyn aikana ja oon ite epäilly egr:ää tuon aiheuttajaksi. Onko sulla selvinny tuo vika vielä?

                                            Edit. Joo katoin vaan että elokuussa kirjotettu viesti. Ois voinu vuojenki kahtua.[emoji4] Ehdotuksia saa antaa vian aiheuttajasta..
                                            Viimeksi muokannut okkim; 18.11.2015, 14:52. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X