Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

110kW AFB lastutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    110kW AFB lastutus

    Koska autokuumetta ei saanut hillittyä vaihtamalla autoa kun ei löytynyt siedettävillä välirahoilla parempaa, niin tuli mieleen että jos tämän vanhan sitten hiukan kutittelisi niin ajaisi hetken uuden auton asemaa. Eli mielessä kävi koneen lastutus jotta saisi hiukan lisää potkua, sitten uudet ja isommat vanteet ja alustasarja. Kuinkahan nämä AFB-moottorit ovat tuota tehon lisäämistä kestäneet. Joku ainakin epäili että saattaisi tuo tyyppi-nokkavika ilmaantua jos lisää tehoa koneesta otetaan. Samaa moottoriahan saa 180heppasena joten ei luulisi tuon ainakaan olevan mikään ongelma. Onkos jollakin suositella hyviä vaihtoehtoja tuohon, mielellään täältä Pohjanmaan alueelta.
    Auto siis vajaavetoinen, 305tkm ajettu 6-lovisella manuaali askilla.

    #2
    Ensinnäkin, tuo tehojen ottaminen ei vaikuta yläkerran heebeleiden kulumiseen. Sen tekee voitelupuoli. AFB:n tiedetään ainakin sen reilu 250heppaa kestävän.

    Comment


      #3
      Kyllähän se periaatteessa voi pakonokkien kulumiseen vaikuttaa tuo lastuttaminen alkuperäisellä pilleriturbolla. Sylinteripaineet nousee ja sitä kautta pakoventtiilin avautumista vastustava voima.

      Mutta käytännössä aina kun edellinen on voimassa, on myöskin kierroksia koneessa, jolloin voitelun pitäisi olla kansissakin kunnossa.

      Comment


      • #4
        Samanikäiseen, mutta vain 100 000 ajettuun 110 kW AFB Quattroon yritin 2008 kesällä JP-Autotuningin (Siilinjärvi) ohjelmalla tehoja ja vääntöä lisätä. Homma onnistui liiankin hyvin - jouduimme palauttamaan alkuperäisen softan, kun 5- ja 6-vaihteella kiihdytettäessä (suurilla väännöillä) kaksoismassavauhtipyörän jousitus rupesi jurnuttamaan, eikä kestänyt lisääntynyttä vääntöä. Muutoinkin tuntui, että auto piristyi selvästi ja voimaa oli se luvattu noin 133 kW ja 380 Nm (ei kylläkään mitattu). Kyllähän tämä pirssi ihan riittävästi kulkee muutenkin näihin nykytieliikenneoloihin :)

        Comment


        • #5
          Karalan ohjelmalla ko. moottoriin onnistuneesti laitettu reilusti lisää "käyttömukavuutta". Ei ole vielä ainakaan kytkin/vauhtipyöräongelmista kuulunut.

          Comment


            #6
            Tuntuis hyvin kestävän semmoiset 550nm väännötkin toi vakiosetti. Kunhan se 400nm on yli 2000kierroksen niin tuntuis hyvin pitävän.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
              Tuntuis hyvin kestävän semmoiset 550nm väännötkin toi vakiosetti. Kunhan se 400nm on yli 2000kierroksen niin tuntuis hyvin pitävän.
              Lisäselvityksenä omasta tapauksestani, että "jurputusongelma" esiintyi siis ainoastaan alakierroksilla (80 km/h nopeudesta vain 5. ja 6. vaihteella kiihdytettäessä noin 2500 kierrokseen saakka, jonka jälkeen pelitti normaalisti). Kytkin ei myöskään ollut ongelma, se kesti ihan hyvin.

              Voihan toki olla niin, että vauhtipyörän jouset ovat kuoleentuneet ja vika olikin siinä. Asiaa ei tarvinnut enempää selvittää, kun softa palautettiin entiselleen ja "jurputus" poistui.

              Comment


                #8
                Eihä sitä olis tarvinnu palauttaa, sitä olis voinut myös säätää ja varmaan saanut vähän lisääkin voimaa ulos. :)

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                  Eihä sitä olis tarvinnu palauttaa, sitä olis voinut myös säätää ja varmaan saanut vähän lisääkin voimaa ulos. :)
                  Parikin kertaa säädettiin "miedommaksi". Vika häipyi (lähes kokonaan) vasta orkkissoftalla.

                  6. vaihteella "laiskanmiehenohituksissa" (siis kun ei viitsi pienemmälle vaihtaa ja tarve olisi rivakkuuteen) lievästi vielä jurisee. Ehkä kokeilusta jäi pysyviä vaurioita 2-massalevyn jousiin.

                  Mutta ei tästä enempää - ajattelin vain kertoa omat kokemukseni ketjun aloittajalle.

                  Comment


                  • #10
                    Samanmoinen auto olisi itselläkin tarkoitus lastuttaa. Kommenteista päätellen pitäis kestää huoletta ainakin sen 180hp? Lastuttaja toki osaa kertoa (ainakin pitäis osata) mitä auto kestää mutta eihän näistä ikinä tiedä, aika autokohtanen juttu? Omani on tiptronic, ei pitäis tuottaa ongelmia? Ajettu on n. 270 000km.
                    Syöttöpumppu on vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Nokissa ei ainakaan viime katsomalta (pari kuukautta sitten) ollut mitään huomautettavaa.

                    Comment


                      #11
                      Etuvedon tippilootan (5HP19) väännönkesto on hyvin rajallinen ainakin nelisylinterisissä, muistaakseni ~310Nm. Tuo 2.5TDi taitaa vääntää tuon verran jo vakiona...

                      Comment


                      • #12
                        Empä osaa sanoa sen kummemmin, auto on ollu vasta pari-kolme kuukautta niin ei vielä joka paikkaa autosta tunne. :) ..tai ainakaan muista ulkoa.

                        Comment


                          #13
                          Mullekkin saapi kertoa miten tuo 2.5tdi:n tippiloota noita vääntöjä kestää.. Vaikken kyllä ihan vielä lastuttamassa tuota olisikaan :)

                          Comment


                            #14
                            Jos pitää softan esim. vakiona 2000 kierrokseen asti ja sen jälkeen vaik se 400nm punarajalle asti. :)
                            Oha nois vakiona 370nm 180hp malleis ja sama loota.

                            Comment


                              #15
                              Ok kiitos tästäkin tiedosta, nyt vaan hallitukselta aina kyselemään milloin rupiaa oleman voimaa liian vähän ;)

                              Comment


                              • #16
                                Harvassa vakiovehkeessä on voimaa tarpeeksi :)

                                Comment


                                • #17
                                  Noniin, Audiin tulee parin viikon päästä Rican lastu, 147hv --> 200-210 hv. Väännöistä en vielä tiedä, fiksumpi osais laskea :) Jos jollakin on kiinnostusta, lastuja laitetaan näillä näkymin Taivalkoskella 5-7.8.
                                  YVllä enempi tietoa jos on halukkaita !

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mahtaako olla minkä hintainen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Riippuu autosta mutta ei ole pahan hintanen :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        No nyt on lastua ja hyvin pellaa (ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen pellaa kuin unelma!), lupasivat 180-185hv ja 400-450Nm. Enempää ei ilmeisesti kestä laittaa tuolle laatikolle nuin vaan :) Mutta kiva on ! Mennee jo epävirallisella kellotuksella (ja minun ajolla..) 0-100 km/h 8,5sek.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X