Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI (AFN) ja ahtojen puute

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 TDI (AFN) ja ahtojen puute

    Eli ongelma on aikalailla kuten aiheessa kuvataan. Huomasin kyllä että juuri on parikin 1.9 ongelmaa käsittelevää aihetta, mutta ei ihan tämän kaltaista ongelmaa, enkä halunnut kaapata muiden keskustelua.

    179tkm ajettu -00 A4 AFN koneella, jonka ahdot on hukassa.

    VNT on katsottu että liikkuu, sekä kokeiltu ainakin tyhjäkäynnillä että sykkii ylös alas kun kaasua painelee.
    Imusarja on juuri puhdistettu, eikä vikakoodeja ole ilmennyt. Turbo jätettiin putsaamatta, imusarjan ollessa "suht" puhdas. Plus suuri vaiva.
    EGR laipattiin imu- ja pakosarjan puolelta.
    Vikakoodit varmaankin olisivat kielineet jos N75-prakaisi.. ?

    Mutta mutta. Ahdot uupuu. 80-100km/h menee n. 6 sekuntia kolmosella. Ja sama jatkuu mitä enemmän nopeutta, joka tekee ohituksista vähintäänkin mielenkiintoisia, valitettavasti. Tuntuu että ahdot pikkuisen välistä heräilee, ihan vähän vain nykäisten, ei kuitenkaan tarpeeksi että olisi mitään hyötyä.

    Mistä tätä vikaa kannattaisi seuraavaksi lähteä paikantamaan, ja miten?

    Pitäisikö turbon alipaineletkun muuten päästää ilmaa läpi kun sitä imee, ja puhaltaessa olla täysin tukossa? Kai se toimii kun kerran VNT liikkuu.. ?

    Kiitoksia vastanneille.

  • #2
    Millä tuo ahtopaineiden uupuminen todettu, mittarilla vai vag comilla? Tuo menohalujen puute voi johtua muustakin, kuin ahdoista. Esim vikaantunut maffi vähentää syöttöjä = vähemmän voimaa. Mutta jos vika selkeästi on todettu, että ahdot uupuu, voi vika olla myös siinä N75:ssa. Sen pystyy vag comila (vcds) testaamaan: meas block group 11:ssa -> basic settingsiin. Ajaa siipiä laidasta laitaan.

    Savuttaako rajusti? Jos mustaa tulee, eikä ole ahtoja, voi vika olla myös ahtovuodossa.

    Comment


    • #3
      Ahtojen puute on todettu ajotuntumalla, en ole päässyt vielä vag-comiin tai mittariin lyömään kiinni. Pitää päästä moiseen, toki.
      Savutus on olematonta, konepuoleen puolellakaan ei nokea näy, ja turbon ääntely on sangen terveen kuuloinen.

      Tuo maf ei tullutkaan vielä mieleen. Saako sen testattua / tarkistettua ilman erikoisempia vimpaimia tai vag-com:ia?

      Comment


      • #4
        Vaikea sitä maffi vikaakaan on todeta, jos ei pääse jotenkin arvoja katsomaan. Saattaa antaa jopa vikakoodin, jos oikein surkeaksi on päässyt.

        Tekohengityksenä noita maffeja on elvytetty poraamalla takaseinään reikä, joka parantaa ilmavirtausta. Mutta ei kannata tehdä ennenkuin on todennut, että vika oikeasti on siinä.

        Voihan vaikka kaverin autosta lainata ehjää, ja kokeilla sillä. Jos ei satu lähistöltä testeriä löytymään.

        Comment


        • #5
          Jos savuakin puuttuu, niin vika voi myös olla katalysaattorissa (tukossa).

          On vaan kaksipiippuinen juttu tuokin. Katin ollessa tukkeessa myös maf näyttää liian pieniä arvoja.

          Maf maksaa ja katin tsekkaus työlästä. Itse maksaisin siinä vaiheessa ehkä ensin sen maffin ja jos ei auta, niin sitten katin tsekkaus.
          Ellei sitten jollain ole pätevää konstia tähän, muuta kuin lainamaf.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia vastanneille.

            Vika paikantui maffiin, johon porattiin reikä takaseinään ja ongelma parani kuin taikaiskusta. Varmaankin jo tänään ajelen hakemaan uuden. Motarilla. :D
            Ajo on kyllä muikeasti parempaa, nyt.

            Mmh. Tietty se että millainen MAF. Katselin http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/283279/1 jonka pitäisi sopia, ja kuvien perusteellakin kyllä näyttää sangen samanlaiselta kuin edellinen.
            Viimeksi muokannut Oko^^; 13.8.2009, 14:10.

            Comment


            • #7
              Itsellä on tuollainen motonetin maffi, ainakin 10tkm mennyt jo ongelmitta. Arvot sellaisia kuin pitääkin. Siitä ei tietoa, miten pitkäikäinen mahtaa olla. Aika näyttää.

              Hyvä että vika selvisi :-)

              Comment


                #8
                Passattiin vaihdoin Motonetin Maffin ja edelleen toimii, vaikka auto on nykyään jo kaverilla.
                Logitin sitä tässä taannoin ja arvot on edelleen yli 1200 max.

                Comment


                • #9
                  Mulla taas kävi Motonetin maffin kanssa niin, että automaattilaatikolla olevassa TDI:ssä alkoi kierrokset hummailemaan.
                  Kun siirsin sen maffin manuaalivaihteiseen TDI vehkeeseen, niin tajuton nykiminen.
                  Ongelmana oli ilmeisesti liian isot arvot (näin ainakin viisaammat sanoi), olikohan jotain 1275 kun se antoi.

                  Laitoin marmorilta maffin tilalle ja homma ok.

                  Comment


                  • #10
                    Jos savuakin puuttuu, niin vika voi myös olla katalysaattorissa (tukossa).
                    Kerro tarkemmin: miksi savutus vähenee, jos pakopaine nousee rajoittaen tuntuvasti tehoja eli jo osakuormalla ja kaasua on painettu reippaasti tehojen toivossa? Oletetaan että kone toimii muuten ok, vain katti ns. tukossa.

                    Comment


                    • #11
                      Ei vaan tule läpi? Näin ainakin käsittäisin.
                      Kone ei periaatteessa siinä tilanteessa toimi normaalisti, silloin ilmamassa jää myös vajaaksi ja jääkö myös syöttö, vai mitä sille tapahtuu?

                      Comment


                        #12
                        Näissä vehkeissä minun käsittääkseni syöttöjä ohjataan mitatun ilmamäärän (tai -massan) mukaan. Ilmaa vedetään mittarin ohi sitä enemmän, mitä nopeammin kompressorisiipi pyörii, noin pelkistetysti. Kopmpuran nopeus taas on (karkeasti) riippuvainen sitä pyörittävän pakokaasun virtaamasta. Jos putki on tukkeessa, ei turbiinikaan pyöri, kuten suunniteltu. Siitä sitten ketjua takaisinpäin ja ollaan ongelman lähteellä.

                        Jos ei tule ilmaa, ei tule soppaakaan. Niin kauan, kuin soppaa ei ole ylimääräistä, ei pitäisi olla savuakaan.

                        Oletan, että Aki meinasi tätä samaa.

                        Comment


                        • #13
                          Oletat ihan oikein, en vaan ollut varma josko tuo syöttöhomma menee ihan oikeastikin noin :)

                          Comment


                            #14
                            Näin minulle jäi kuva, kun erään lastuntekijän kanssa asiasta haastelin. Varmaksi ei tietenkään pysty väittämään.

                            Comment


                            • #15
                              Ilmamäärällä lasketaan syöttä tai siis se on yksi vaikuttava tekiä.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos, tämä antoi hyvän motivaation rakennella takapönttö uusiksi! Ja jos haluaa vaikka kerran vuodessa hallita savutusta, tässä yksi konsti lisää.

                                Comment


                                • #17
                                  Pitänee koputella puuta. Hyvin tuntuisi toimivan.
                                  Kiihtyvyyskin on kohdillaan.

                                  Sivuhuomiona, se maffin poraus on ihan oikeasti melkoista tekohengitystä. ~200km sisään alkoi jo tuntua hiipumisen oireita.

                                  Comment


                                  • #18
                                    edit_ hyvä että sait toimimaan. Kyllä se läppäri kiinni ja maf lokit tauluun on ensimmäinen toimenpide jos ei kulje kunnolla =)

                                    Mulla on 8mm reiällä varustettu maffi toiminut hyvin jo 20tkm... Tiedä sitten.
                                    Mersun pierburgilaisen sinne vois modata kun tuo antautuu...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X