Onko ihan normaalia tuo mustan savun pölläyttely kun kiihdyttää vähän rankemmin? Aina jää musta savu leijumaan takanatulevien iloksi, kun polkasee oikein kunnolla... Jos on vikaa, mistä johtuu? Auto siis A8 3.3tdi Tipillä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Musta savu kiihdytyksissä?
Collapse
X
-
Mulla vitoskoneessa sama laulu ja johtunee ylikokosuuttimista, eli ilmaa on liian vähän. Ilmansuodattimen vaihdon jälkeen voi tehdä painetestin ahtovuotojen varalta. VNT-mekanismin liikkuvuuskin on helppo todeta käsipelillä tankoa liikuttamalla.
Tuo V8 TDI ei ole niitä yleisimpiä koneita, mutta taitaa olla läheistä sukua V6 TDI:lle, joten temput sen hoitoon taitaa olla aika hyvin sovellettavissa sieltä.
Comment
-
Pölläyttely voi tulla suuttimistakin tai syöttö saa ilmaa jostain.
Sauhutteleeko koskaan kylmänä startin jälkeen ja lähteekö hyvin käyntiin.
Ahtovuoto aiheuttaa myös savutusta.
Normaalisti tuon ei kai pitäisi liiemmin savutella.
Lastu tai jokin muu viritys voi myös aiheuttaa tollasta.
Comment
-
Dieseliä pitäis polkea säännöllisesti rankalla aspektilla, niin pysyy paikat puhtaana (ja nokat öljyssä). Muuten nokea kertyy lähinnä putkistoon ja ajan mittaan muuallekin. Eli jos polkaisee vaikka vaan kerran päivässä, niin putkista tulee muuna aikana kertynyttä nokea. Tämäkin niin, että mitä terveempi kone sitä puhtaampana pysyy. Todellisen savutustilanteen näkee, kun on ensin putsannut putket muutamalla vedolla.
Huippukalliiden suuttimien vaihtoa ei tarvinne harkita, tutkii jo mainitun ilmanputsarin ja huohottimen (työntääkö painetta mittatikun reijästä). Maffien kunto sitten jne.
Comment
-
Kyllähän tuo on ihan selvä dieseleiden "ominaisuus", että ajat vaikka 20-30km 90km/h vakionopeudensäädin päällä ja sitten kun polkaiset oikein kunnolla, niin ihan kivat mustat savut antaa ulos. Parin kunnon polkaisun jälkeen sitten ei tule enää putkesta mustaa -> homma ok!
Enempi huolestuisin, jos savutus olisi jatkuvaa.
Comment
-
Ei kaikki dieselit pölläyttele. Meikän pumpparikoneet on molemmat ollut ns savuttomia. Ei pölläyttele vaikka polkasee.
Varmasti vähän mustaa tulee, mutta ei niin paljon, että peileistä näkisi.
Caddykin lopetti savuttelun, kun otti EGR:n pois käytöstä. Mulla on markan boksi kiinni siinä ja EGR:n kanssa päästi kivat savut ykkösellä kiihdytettäessä
Golffi taas päästää mustaa ja osa syy on isommat suuttimet. Ilmapuolelle tai softalle, kun ei ole tehty muutoksia. Eli enemmän ilmaa tarttis saada.
Ettei olisi ihan normaalia tuolla 3.3:lla? Siinäkin on EGR. Kokeilee ottaa ohjausletkun irti niin näkee mitä tapahtuu. Moottorin vikavalo voi syttyä palamaan tai sitten ei. AJM PD ei sytyttäny valoa, mutta Caddyn PD sytyttää.
Comment
-
kuten todettua, savutus johtuu periaatteessa siitä että turbo ei ehdi työntää tarpeeksi ilmaa syötettyyn dieseliin nähden.
tehoja optimoitaessa pieni pölläytys on jopa välttämätöntä, eikä mitenkään vaarallista. paras kulku kuitenkin saadaan kun sitä soppaa on tarvittaessa käytettävissä riittävästi...
kannattaa antaa jokusen kerran kenkää kunnolla ja tutkia sitten ilmestyykö savu vielä. vaikka pakkovaihteet tippilootasta päälle ja kunnolla kierroksiakin, tyyliin motaria 4000rpm taulussa.
jos sen jälkeenkin savuttaa, kannattaa hieman tutkia. toki,jos kulku on normaalin tuntuinen niin tuskin on isoa ongelmaa, ahdovuodot jne kyllä tuntee selkänojassa.tai siis jää tuntematta.
mulla "isohkojen" suuttimien vuoksi pölläyttää aina enemmän tai vähemmän, tuota GT1749VA turboa isompaa kun ei tuohon tehdastekoisena saa,vaan pitäisi alkaa kokoilemaan ahdinta palikoista =(
Comment
-
Vieras
Tiedossa on yksi tapaus, jossa EGR;t jumitteli aika lailla ja saivat aikaan melkoisen savun. Sinällään harmitonta jos auto muuten toimii.
Edit: Kyseessä siis oli 3.3TDI.
Comment
Comment