Sokka pois ja nitkuttamalla pitäisi saada vedettyä pois.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
V6 2.5 diesel koneen jakohihnan vaihdosta.
Collapse
X
-
-
En saanu, irrotin koneen puolesta ja seki lähti vain lämmön avulla, pirun tiukassa. en irrottanu ihan kaikkea jakopään edestä pois. Tilaa tuntus olevan vaihtoon, nyt sitte seuraaviin ongelmiin. Pitääkö viskon tuulimettimen jälkeen irrottaa vielä se visko-osuus ? onko nimeltää viskonkytkin ? näyttäis olevan esteenä jakopään muovisuojuksen irrottamiseen. voiko muoviin tehdä vain kolon vai joutuuko tämän osan irrottamaan joka tapauksessa ?
EDIT: Onko viskon akselin kierteet ns. väärän kätiset ?Viimeksi muokannut Pelimies; 30.3.2018, 19:23.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pelimies Näytä viestiAuttakaas miten toi ylävesiletku lähtee irti, se jossa on sokka ja ei näyttäis olevan muuta ? jäähdyttimelle menevä. A6 2.5TDI 2002 Bensiini
Comment
-
Ylävesiletkun kanssa oon siitä syylärin vierestä etupuolelta laittanu jonkun leveän talttapään tai vastaavan päin sitä muovia ja siihen kopannu vasaralla. Ei ehkä eniten kosher mutta ne on niin tiukassa jos 15 vuotta istunut paikallaan ettei se käsivoimin mihinkään lähde.
Comment
-
Kirjotusvirhe oli mulla, Kyllä Diesel pannu löytyy alta, eikä bensalla potkiva potkuri.
Eilen projekti jäi siihen pisteeseen että nokka akselien lukitus ja kampiakselien lukitus pitäis saada esille, nokissa ei sinäänsä ongelmaa ole mutta heräsi kysmys kun alipainepumpun irrottaa kuskin puolen nokka-akselin päädystä. Joutuuko sinne vaihtamaan myös uuden tiivisteen ? Tarkempaa sijaintia kampiakselin lukitukseen otetaan myös vastaan.
Letkujen irrottamiseen vinkkiä muille, "U kulmassa" oleva meisselin kärki menee hyvin letkun sisään jolla pieni löysytys liike saa letkun irtomaan. Pahimpiin paikkoihin hiukan kuumailmapuhallinta apuun
Comment
-
Mielestäni näin 1 tai 2 kpl kuusiokolokantoja, ja sitten yhden kuusiokolokannan jonka koko kanta oli lohkon sisällä, muiden kannat oli kokonaan esillä lohkon ulkona. Olenko edes oikeissa suunnissa ? jos etäisyyttä miettii, onko se pultti ihan moottorin etuosassa, keskivaiheilla vaiko moottorin takapäädyssä ?
Comment
-
Tuolla olisi kuvallista ohjetta remonttiin => http://m.atlib.info/blog/73-audi-a6-...lt-replacement
Kampiakselin lukitus työkalu tuli muistaakseni moottorin puoleenväliin tai sen etupuolelle. A8 joutui asentamaan näppituntumalla kun paikkaa ei tahtonut nähdä. Kaverin Passatissa oli enemmän tilaa. A6 kanssa ei ole kokemusta. M6 ruuvilla muovitulppa reijän peittona. Omassa tulppa oli kiinni kuusiokoloruuvilla.
Comment
-
Taisimpa löytää vihdoin kampiakselin lukituksen, todella esillä joten ei silmät tajunnu, sillä tulppa oli hiukan eri kuin muilla. Onko sijainti oikea ? ja onko lukitus tohon isompaan kuusiokolon reikään ? pitääkö ottaa pienempikin kuusiokolopultti vierestä auki ?
Tarkotan pienemmällä kuusiokololla kohtaa, jossa 2 samankokoista kantaa on päällekkäin ja alimman vasemmalla puolen on vielä lohkon sisässä pieni kuusiokolokanta esillä. Ei näy kuvassa kovin hyvin, mutta kuvia ja sijainteja kun vertaa niin näyttää samalta kuin edellisen henkilön linkkaamassa linkissä
Kuva https://imgur.com/a/gB0UC
Samaan syssyyn taisin saada hajotettua metallisen / muovisen tulpan oikean nokka-akselin takaa, onko näitä tulppia helposti saatavilla ja minkälaisista hinnoista puhutaan ?
Osaa on tullu purettua järjetön määrä Mut nyt on päästy siihen pisteeseen että voi alkaa irrottelemaan apulaitehihnoja että saa jakopään esille
Comment
-
Tilasin vemon termarin, minkä valmistajan on alkuperäinen ?
Muuten setti on Gatesin valmistamaa jonka pitäisi olla kohtuullisen hyvä.
Vemon termari + hellan tiiviste on tulossa. Jos korkkaa niin eipä siinä maailma kaadu, sama projekti uudelleen ja uus termostaatti. Seuraava vaihto meneekin jo silmät ummessa kunhan pääsis nyt kasaa osat loppuun, osat postissa ja mies tärisee jo vaihtohaluista, ennen kaikkea odotan että pääsen kurvailemaan audin v6:lla kun tämä korjauksen ajaksi ostettu kauppakassi on mitä on :D
Tietääkö kukaan paljonko marmori tiskillä maksaa nokka-akselin suojatulppa ? onko tälle oikea nimi keinovipuakselin koneistusluukun tulppa ?
EDIT: En tilannutkaan Vemon termaria, tilasin Gatesin termarin: GATES Termostaatti, jäähdytysneste 87°C
Comment
-
Se oikean puoleisen kannen takapää tulppa maksoi noin kympin merkkiliilkessä pari kuukautta sitten. Sen ostettuani huomasin, että Gatesin jakohihnasarjasssa tuli kyseinen tulppa mukana. Eli olethan tarkastanut siitä Gatesin paketista ettei sulla ole jo tulppa olemassa?
Alipainepumppuun saa uuden tiivisteen merkkiliikkestä, mutta itse katsoin mitat varaosaohjelmasta ja hain hydrauliikkaliikkestä alle eurolla. Merkkiliikkeessä se oli muistaakseni tuhottoman kallis O-renkaaksi. Köyhälle toki kaikki on kallista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala
Alipainepumppuun saa uuden tiivisteen merkkiliikkestä, mutta itse katsoin mitat varaosaohjelmasta ja hain hydrauliikkaliikkestä alle eurolla.
Comment
-
Kiitos Huomiosta!
https://www.topautoosat.fi/gates-7278021.html
Kyseisen setin tilasin ja ainakin kuvassa se tulppa kuuluu varustukseen. Hyvä ettei näin pyhien alla ollut marmoritiski auki ja säästin muutaman euron =)
Harmillisesti topauto-osan tiedot tuotteista on mielestäni vajavaisia joten varmuuden saa vasta ensviikolla
Pitää mennä alipainepumpun tiivisteen kanssa kierrokselle hifleksiin ja katsoa löytyykö.
Jäi mietityttäää alipainepumpun takaisin asennuksessa, että kun nokka-akselilla on "ristikko" siellä sisällä johon tulee alipainepumpun "laippa" kiinni, onko tällä laipan asennolla mitään seksuaalista merkitystä kunhan se ja itse pumppu menee vain perille asti ?
Comment
-
Alipainepumpun tiiviste on aika iso, 50x2.5 on reilusti liian pieni jottei muut osta ihan edellä mainittujen mittojen mukaan. Huomenna ilmoitan tänne oikean mitan ainakin AYM moottorin osalta
Mutta eikö kukaan osaa vastata siihen pumpun takaisin asentamiseen, että onko sillä pumpulla mitään väliä miten päin "ristikko" "laipat" asennetaan ? peilin avulla katsottuna vaihtoehtoja on 2, syvempi ura ja se ura johon tulee lukituslevyt
Comment
-
Okei, enpä tällästä huomannut peilin kautta kun näyttää että akseliin jyrsityt urat olisi ollut akselin keskellä. Sen verta kovasti odotan uusia osia ja täten uutta autoa että öljyiset sormet syyhyää näppäimistön takana esittämässä perusasioista kysymyksiä. Eli ei hätää sillä pumppua ei voi väärin asentaa
Comment
-
Vaikutat tietävän pumpusta sen verran että osaatko valaista mitä varten pumpun päässä oleva osa, joka menee kyseiseen uraan josta puhutaan, on liikkuva ? ja mitä vinkkejä pumpun takaisin laittoon on, sillä se ei lähtenyt suoraa vetämällä pois vaan pumppua piti hiukan nitkuttaa että se lähti irti nokka. Meneekö takaisin laitto kuitenkin niin että pumpussa olevat osat laittaa keskelle kaikkea ja työntää sen oikeaan uraan nokka-akselissa ?
Comment
-
Tuo tilaamasi Gatesin sarja on sama kuin se minkä tilasin. Siinä siis tulee se oikean kannen takapään tulppa mukana. Tuo Gatesin sarja on näköjään se on vähän halvempi tilata Sparetolta. Tonne Topautoosiin / Autodociin joskus joutunut jotain reklamoimaan, niin ei jäänyt oikein semmonen maku että hoituipa helposti. En ole tämän jälkeen tilannut tuolta. Yleensä vielä toimitukset venyvät luvatusta huomattavasti. Spareton asiakaspalvelusta ei ole kokemuksia.
AKE-koneeseen alipainepumpun O-rengas pitäisi olla 56x2,5mm. Itse muistaakseni ostin 56x2,6mm, koska se oli lähin varastokoko ostopaikassani. Halkaisijatiedon kaivoin tästä: http://www.oemepc.com/audi/part_sing...1/lang/e#sec_2
AKN-koneisen (ja AFB) alipainepumpussa O-rengas on 50x2,5mm, kuten Lipponen tuossa jo mainitsikin. AYM-konetta en äkkiä löytänyt tuolta.
Comment
-
En muista että pumpun päässä oleva "kieleke" olisi varsinaisesti liikkunut sivusuunnassa sen suuremmin.
Tässä kuva siitä nokan päästä (peilin kautta katsottuna):
Eli kuten diffas sanoi, niin se alipainepumpun kieleke pitää pyörittää siihen asentoon että se osuisi tuon peilikuvan klo 1-7 suunassa olevaan uraan (=siihen joka on pystymmässä). Eli itse asiassa se kieleke on silloin pystyssä suhteessa sylinterikanteen.
Ja pumppu itsessään menee kanteen paikalleen kevyesti painamalla, kunhan o-rengas on voideltu ja tosiaan se kieleke on oikeassa asennossa.
Toivottavasti vastasin kysymykseesi?
Comment
-
Kyllä vastasit kattavasti asentamiseen,
https://www.ebay.co.uk/p/Audi-A6-Ava...00T/1609352179
Kuten tässä kuvassa, tarkasti kun kattoo niin toi akseli(?) ja siinä olava laippa / kieli joka menee pysty suuntaisesti nokka-akseliin jyrsittyyn koloon. On alipainepumpussa suorakulmioksi jyrsityssä kolossa, jossa alipainepumpun akseli(?) heiluu sivuttais ja pysty suunnassa. ei silti ihan itsestään vaan pitää hiukan sormilla liikuttaa. Ei kuitenkaan voimaa tarvii yhtään liikkeeseen. Tätä mietin että mikä on asian tarkoitus ? kuitenkin pumppu keskitetään suoraa tonne nokka-akselin keskelle
PS. Tarkasti kun kuvaa katsoo niin huomaa että lukitusura on epäkesko, omassa autossa ihmettelin myös sitä että nokka-akselin ura ei ole aivan suorassa jyrsittyjen urien kanssa mutta ainakin öljypumpun lukitusreikä on kohdallaan ja edellisen jakopäärempan tekiän kohdistus merkit. Onko ajoitus oikein vaikka hiukan hämäävästi toi nokka-akselin lukitusura onkin kuvassa myös edellisessä kuvassa ? Meneekö tollasessa asennossa lukituslevyt paikallaan ?Viimeksi muokannut Pelimies; 3.4.2018, 07:23.
Comment
-
Kerrottakoon tähän topikkiin vielä varmistus tieto AYM koneen alipainepumpun tiivisteestä, koko on 56 x 2.5 ja marmorilla hinta on 26e. Lähin tiiviste löytyy ruotsista, soittelin monen monta paikallista pajaa läpi eikä kellään ollu sopivia tiivisteitä. Onko heitellä vaihtoehtoja Pirkanmaalle ? Korjakumi, Tools, Hiflex, Motonet, Bildema, Top osat ja Masan autotarvike joka tarjoo alkuperästä hintaan 29e. Eikö tosiaan löydy halvemmalla mistään ? :D
Comment
-
Älä mieti turhan syvällisesti ;)
Tässä vielä kuva:
https://imgur.com/a/iuSTS
Punainen viiva kuvaa lukitustyökalua. Kuvassa oleva punainen viiva kuvaa lukitustyökalua, mikä on 4 mm paksu latta. Nokan päässä oleva ura on noin 4,3mm leveä. Eli latta on vähän väljä, mutta sellainen se on. Juuri tuossa asennossa pitää nokan olla että lukitystyökalu menee paikalleen.
Alipainepumpun akseliin en osaa sanoa sen syvällisempää. Se on varmaan ihan ok? Kyllähän se sitten hajoaa jos ei ole - huomaat kyllä kun mm. jarrutehostin ei enää toimi ;)
O-rengas löytyi ekasta paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä, oliko sitten tuuria vai ei. Ostin tosiaan 56x2,6mm, kun se on todellakin riittävän lähelle sopiva. Osan olisi saanut ilmaiseksi, mutta annoin euron. Joku Hiflex voisi olla hyvä paikka aloittaaa. Kyllä ne sitten saattavat osata neuvoa jonnekin muualle jos sieltä ei löydy.
Mainitsemasi öljypumppu tarkoittanee (ruiskutuksen) syöttöpumppua? Sen lukitukseen käytetään 6 mm akselia. Esimerkiksi poranterän sileää vartta.
Kaikki ajoitukset ovat ok kun:
- Kampiakseli on lukittu lukitustyökalulla
- Molemmat nokat on lukittu lukitustyökaluilla
- Syöttöpumppu on lukittu sillä 6mm tapilla
Nokistahan pitäisi irroittaa ne nokkapyörät kartioistaan irti. Älä käytä nokkien lukituslevyjä nokan kiinni pitämiseen kun avaat nokkapyörien pultit.
Gatesin mukanakin taisi tulla joku ohje. Ja taisin löytää jopa suomenkielisen ohjeen gatesilta googlettamalla. Toki foorumiltakin löytyy kattavat ohjeet jostain topicista.
Ja ruskupumppuhan pitää / kannattaa vielä hienosäätää VCDS:llä kohdalleen, niin lähtee paremmin kylmänä käyntiin. Tästäkin löytyy ohje foorumilta.
Comment
-
Miten toi oikean puolen tuuletin toimii jäähdytttimessä ? (konehuoneen puolel) Pyörii ku puolukka pillussa, puuttuuko jotain / onko rikki ? en tajua miten se lukittuu tai toimii. Illasta tai huomen raporttii työstä ! jouduin purkaa keulan irti kun pyöristy kuusiokolokanta kampiakselin kiinnityspultista
Comment
Comment