Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DPF regenerointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko tuossa koneessa jo ureajutut ja toisekseen onko tuossa kyse noesta vai tuhkasta.

    Sinänsä ihan hyvä kuvaus ja 300km väli olisi normaali. Kone sen varmasti kestää, ajetaanhan niillä autobaanalla 150 km/h.
    Ainut haitta lienee öljyn oheneminen, mutta haihtuuhan siitäkin osa ja vaihtoväliksi 15k

    Comment


    • Soot = noki eli pieni mutta olennainen korjaus.

      Comment


      • Kyllä ea288-koneisiin on jo naitettu kusivehkeitä myöhemmässä vaiheessa että täyttää euro6 luokitukset. Ja joo korjasin pienen asiavirheen edelliseen viestiin, eli noesta oli kyse ei öljytuhkasotkusta.

        Comment


        • Pientä päivitystä dpf:n onglemaan

          Poltto lähtee yhä päälle kun (soot mass measured) arvo nousee noin 24g:n eli noin 1-2min ajon jälkeen joka sitten jatkuu ja jatkuu. 28g tienoilla lävähtää dpf valo tauluun ja saa pois vaan tyhjäkäynnillä. Measured arvo laskee vain tyhjäkäynnillä paikallaan mutta calculated arvo laskee ajossa lähes nollan tienoille pitkällä matkalla. Vikakoodinkin sain ulos ja on sellainen kuin P2452. Nyt mietinnässä paine-ero anturin vaihto ja sopeutus. Pitäisi varmaan letkut puhaltaa jos siellä tukosta? Pöntön luulisi olevan aika tyhjä noesta kun polttoa jatkuvasti käynnissä tuhkasta sitten paha sanoa mutta yhä 65.2g näyttäisi olevan. Differential pressure myös nyt kahtena päivänä näyttänyt negatiivisia arvoja (-5) kun auto ei käynnissä. Ennen ei ollut negatiivisia arvoja. Poltto päällä noin 100hPa paikallaan ja ilman noin 40hPa paikallaan. Isoin luku ajossa ollut päälle 900hPa tienoilla. Lämmöistä tuskin kiinni tukos ainakaan noen osalta kun vklp:na helsingistä mäntsälään ajossa sain 638c asti lämmöt pöntössä. Anturi vaihtoon nyt varmaan ja jos ei auta niin pesu kutsukoon? Olisi jo aika saada ratkaisua tai tulee uutta kaaraa tilalle lähinnä ollut tuo a6 180kw versio mielessä jos vaihtaa :)

          Comment


          • Alkaa 265tkm ajetun A3:n 2.0 TDI:n DPF yskiä siihen malliin, että olisi kaksi vaihtoehtoa eli joko uusi tai nykyisen pesu.

            Onko jollain kokemuksia pesusta, kannattaako vai onko järkevämpää ostaa uusi? Ja kiinnostaa suositukset hyvistä pesupaikoista pääkaupunkiseudulla.


            Viimeksi muokannut Killeri; 2.5.2024, 15:35. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

            Comment


            • Itsellä yhä kans tuota dpf ongelmaa vielä en ole pessyt kokeilen vielä ensin laittaa soosia suoraan lämpötila-anturin reiästä ja kunnon ajoa jos auttaisi. Varmaa tietoa ei tosin ole että onko tukossa vai ei mutta luulisin kun polttaa jatkuvaa soittoa AJOSSA. Paikallaan loppuu noin 5-10min seisonnan jälkeen… mutta itse tosiaan tota hubon autoa katsonut jos pesasee pöntön sijaitsee Tuusulassa ihan Vantaan rajan tuntumassa. Heiltä saa myös diagnoosin pöntölle jonka otan ennen kuin mitää pesua tehdään niin tietää mistä kyse ja uusihan tietty on aina uusi pönttö hinta tietty hieman eroaa pesuun ??
              Viimeksi muokannut Killeri; 5.5.2024, 21:26. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

              Comment


              • Pieni päivitys omaan tilanteeseen.
                Tuli dpf vaihdettua uuteen jonka tilasin saksasta ja toimii hyvin eikä enää polta jatkuvaa tahtia. Ainoa murhe joka tuli tämän jälkeen on että kovalla kiihdytyksellä heittää p0234 eli turbo overboost condition. Ennen dpf vaihtoa oli pari viikkoa aliahtoa p2099. Tuli ajettua tänään kuitenkin moitetta Helsinki-Kouvola väli edestakas melkein yhtä juoksua ei ongelmia normiajossa. Olisiko siis siivet jumissa vaan vai mikä olisi paras tapa edetä?

                Comment


                  http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...8/P0234/000564

                  Ahto- ja alipainevuodot syyniin ensin. Olikos ahdin sähköservo vai alipaine ohjattu?

                  Comment


                  • Potilas on -12 A6 2.0 TDI ja alipaine ohjattu versio tässä. N75 vaihdettu kun oli tuo vikakoodi p2099. DPF vaihdon jälkeen lykkäsi tuota p0234 vikakoodia kovassa kiihdytyksessä. Noin 4000 kierroksilla heitti limpin päälle mutta käynnistämällä uudelleen häviää. Mitään vuotoa ei ole näkynyt missään letkuissa (vai onko itse sokea) ja mapin pitäs olla ok. Hieman veikkaisin alipainekelloa tai että siivet jumissa. Toisaaltaan silllon kun välillä tuota p2099 lykkäsi nii kierrätti konetta yli 4k huoletta ja vauhtiakin sai sen verran että autobaanalle olisi voinut mennä?

                    Comment


                    • Potilaana A6/C7/4G Allroad Bi-turbo 235kw, ajettu 200tkm. Oireena DPF suodattimen merkkivalon palaminen, joka ei ajamalla regeneroidu. Vikana korjaamon epäilys että suodatin on vaurioitunut ja tätä tukee vikakoodi P226D00 particulate filter component damaged ja U111300 function restriction due to fault value receved.

                      Mitäs tässä olisi tehtävissä? Uusi loukku maksanee 2000€+, joten ainakin vien tarkempaan avaukseen, jotta pääsee käsitykseen onko suodattimen sisältö murentunut.
                      Onko kokemuksia käytetyistä ja löytyisikö keneltäkään?
                      Näitä suodattimia on myös ilmeisen monet aikanaan poistaneet/tyhjentäneet, mutta meneekö enää katsastuksesta läpi?

                      Comment


                      • Tyhjäksi vaan, paikoilleen ja Vetoja! Varalle käytettyä pönttöä jonka käyttää puhdistuksessa ja vaihtelee sen paikoilleen jos katsuri niin haluaa.

                        Comment


                        • Sulla on macchina vähä erilainen tapaus ku meikäläisellä. Omassa katiskassa ei myöskään regeneroitunut ajossa mutta pönttö oli ehjä… oli vaan niin perkelee tukossa vaikkei koodia siitä ollut. Uusi tuli tilalle ja toimii. Vanha pönttö ois joutilaana yhä mutta sopii nakkikone nelipyttyyn vaan valitettavasti ? Mutta laita tyhjäksi vaan ja huolehdi sitten vasta jos katsuri nalkuttaa.

                          Comment


                            Ennemmin tai myöhemmin se katsuri puuttuu tilanteeseen, varsinkin tämän uuden lain myötä, että hieman tyhmää purkaa nyt systeemiä pois ja sitten taas uudelleen asentaa. Jos sormella pyöräyttää putken päästä, niin onko sormi musta? Yleisesti ottaen suodattimet ei hajoa itsestään, vaan jonkin muun vian seurauksena. Onko auto vakio?

                            Comment


                            • Minusta ne pöntön sisuskalut on metallia faceliftissä. Ainakin mitä omaani kurkistin (CVUA). Että aika rajusti saa olla punahehkua tai saada osumaa molempiin pöniköihin. Luulen että joku vika tullut johonkin komponenttiin ja on aikansa estänyt regeneroinnin -> liikaa ajettu ja nyt luulee että on paskonut (jotku ehdot täyttyy softassa). Sitten tiedossa on että joku näistä saastepäivityksen jälkeisistä softista on jo tehtaalta pielessä ja jatkuvasti pyytää regenerointia (itselläni oli sellainen). Se päivitettiin ja loppui jatkuva valon vilauttelu. Eli voisi olla softapuoltakin mukana. Etsisin jonkun pajan, joka hanskaa softapuolta. Lähtisin sieltä suunnalta tutkimaan ongelmaa (ellei ihan selkeästi rikkinäisiä osia löydy). Pöntölle ehkä irroitus ja pesu / päivitykset ja arvojen nollaus sitten softapajalla.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Jones3 Näytä viesti
                                Itsellä yhä kans tuota dpf ongelmaa vielä en ole pessyt kokeilen vielä ensin laittaa soosia suoraan lämpötila-anturin reiästä ja kunnon ajoa jos auttaisi. Varmaa tietoa ei tosin ole että onko tukossa vai ei mutta luulisin kun polttaa jatkuvaa soittoa AJOSSA. Paikallaan loppuu noin 5-10min seisonnan jälkeen… mutta itse tosiaan tota hubon autoa katsonut jos pesasee pöntön sijaitsee Tuusulassa ihan Vantaan rajan tuntumassa. Heiltä saa myös diagnoosin pöntölle jonka otan ennen kuin mitää pesua tehdään niin tietää mistä kyse ja uusihan tietty on aina uusi pönttö hinta tietty hieman eroaa pesuun ??
                                Tein tarjouspyynnöt DPF:n pesusta (lähetettynä tai toimitettuna suoraan DPF-pesuliikkeeseen) tuossa pari viikkoa takaperin:
                                - Hinnat vaihtelivat 320 ... 400 eur (liikkeet Tre - H.linna akselilta)
                                - Liikkeessä irroitus/asennustöineen + sopeutus (arvojen nollaus) + lähetys edestakaisin yhteen yo. DPF:n pesuliikkeistä: 540 eur
                                - Verrokkina katsoin että hinta virolaisessa alan liikkeessä (henkilöauton DPF): 100 eur + rahdit.. ja tietenkin operaation kesto hiukan pitempi.

                                Mitä olen lukenut asiasta, niin aika huonoja kokemuksia noista halvemman pään tarvike-DPF:ien laadusta. Em. liikkeessä (muun merkkiseen) tarjous uuden/halvan DPF:n vaihdosta 790 eur. Jos vaihtaa uuden DPF:n niin sitten pitäisi mennä jo OEM-laatuiseen ja ollaankin nelinumeroisessa summassa melkein malliin kuin malliin(?)

                                En sitten itse asiassa lähtenyt pesettämään, enkä vaihdattamaankaan tuota (noh, emännän auton) DPF:ää. Irrotin ja pesin sen viime viikolla itse ;-)
                                Ja kyllä kannatti tehdä tuo pieteetillä: 'Auto tuntuu tuon operaation jälkeen kuin uudelta!' - kommentti ko auton 'pääkäyttäjältä'.

                                PS. mulla on tuosta lisää stooria toisella foorumilla ja jopa juutuubissa. Jos jotakuta kiinnostaa tehdyn DIY-pesun detaljit, niin nakkaa Yv:llä.
                                Viimeksi muokannut Zac73; 14.8.2024, 10:57.

                                Comment


                                • DPF jutut ahdistaa (siis mua, ei toivottavasti autoa). Meillä on paljon pätkäajoa, ja vaikka toisella kulkineella tuleekin noin 1-3 pidempää pätkää maantieajoa per kk, niin toisella ei tule pakosta yhtään, eikä viitsisi ihan vaan sen takia maantielle lähteä...etenkään kun sekään ei takaa sitä, että se poltto varmasti tapahtuu. Ajaessa en ole kummallakaan autolla kertaakaan havainnut sitä kun se suorittaa polttoa, mutta VCDS:n mukaan ainakin tämä meidän ykkösauto on polttoja tehnyt. Toinen on niin vasta tullut meille, ettei siitä osaa vielä sanoa. Olis kätevä kun sais itse määrätä, että milloin se poltto tehdään, kun ei se auto voi tietää kuin pitkästi on tarkoitus ajaa.

                                  Eli kysymyksiä:

                                  Onko moottorin käyntinopeudella jokin raja, joka vaaditaan että poltto käynnistyy, ja kauanko sitä pitää sitten "huudattaa", että poltto on varmasti valmis?

                                  Kannattaisko ihan vaan varmuuden vuoksi tehdä etenkin tuolle toiselle kulkineelle pakotettu poltto, ja pystyykö sen tekemään ajamalla (ja kuin tiheään...ja pitääkö silloinkin olla jokin tietty kierrosluku)?

                                  Mitä arvoja kannattaa seurata VCDS:llä, ja onko jokin arvo mistä oikeasti näkee sen että kuin täynnä se pönttö jo on?

                                  Auttaako nuo polttoaineen sekaan laitettavat DPF puhdistus- ja suoja-aineet mitään, joita on esimerkiksi TEC4 ja Liqui Molylla?

                                  Molemmilla autoilla noin 300tkm mittarissa, eikä tietoa että olis hiukkasloukkua vaihdettu.
                                  Viimeksi muokannut op76; 1.9.2024, 15:04.

                                  Comment


                                    Mulla A7 3.0 BiTDI kyllä polttelee DPF:ää taajama-ajossakin, ilmeisesti silloin kun siihen on tarve. Tuon huomaa että vaihteisto pitää pientä vaihdetta päällä ja liikennevaloissa saattaa tulla käry sisään. Jos ajaa pätkäajoa niin sitten ennen pitkää mittaristoon tulee ilmoitus partikkelisuodattimesta ja siitä ohjekirja sanoo seuraavaa:

                                    The diesel particulate filter requires regeneration. You can assist the self- cleaning function of the filter by driving as follows:
                                    Drive at a speed of at least 60 km/h for about 15 minutes with the selector lever in position S (or in 4th or 5th gear on vehicles with manual gearbox). Keep the engine speed at about 2000 rpm. As a result of the increase in temperature, the soot in the filter will be burned off. The indicator lamp will go out once the cleaning process has been completed successfully.

                                    Comment


                                    • Täällä BiTdi kuulostaa selkeästi äänekkäämmältä aina kun on poltto päällä.
                                      Välillä äänen aiheuttama drone on niin paha että emäntä kysyy mitä tein ja pyytää laittamaan sen pois.
                                      Auto 100% vakio ja on tehnyt tuota aina.

                                      Eikö tämä olekaan ominaisuus?


                                      Edit: 2018-2021 B8 sai pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa, alle 10 km päivässä.
                                      DPF vikavalo tuli näytölle harvemmin kuin kerran kuussa ja se lähti noin 15 km motarilenkillä.
                                      Viimeksi muokannut Makrilli; 3.9.2024, 08:40.

                                      Comment


                                        Mulla on pakoäänivahvistus koodattu minimiin, sehän varmaan pitää ääntä jos auto ajaa suuremmilla kierroksilla tai pienemmällä vaihteella.

                                        Comment


                                        • Valitettavasti kyse ei ole feikki-äänistä.
                                          Dronea esiintyy myös comfortilla ja se kuulostaa sekä seuraa kierroksia ja kaasupolkimen asentoa ihan eri lailla kuin kaiuttimien v8-pörinät.
                                          Ongelma ei ole vakava mutta jos tuo ei olekaan normaalia niin voisi varmaan alottaa silmäilemällä pakoputken ja sen ripustusten kuntoa.

                                          Comment


                                          • macchina Selvisikö tuolle oireelle syyllinen? Ajattelin kysäistä kun tuosta (kommentista) nyt jo kuitenkin toista kuukautta aikaa.

                                            Olen kyllä samoilla linjoilla kuin Poikarukka yllä - ei noita DPF:iä niin helpolla "rikki" saa... Ei varsinkaan vielä 200tkm kohdalla, joka on tuolle vasta about puoliväli käyttöiästä, väittäisin.
                                            Millaiset paine-erot on ennen ja jälkeen pönttöä? Tuo kertoisi jo aika paljon siitä onko se vain tukossa, ja silloin siihen auttaa ensikädessä kunnon pesu...

                                            Comment


                                            • Q7 4.2v8 tdi dpf ongelmaa

                                              Dpf valo palaa vähän väliä, välillä hehku vilkkuu ja kerran moottorin vikavalon sytyttäny. Pakko polttoa en pääse tekeen. Bank2 näyttää että polttoa ei oo hetkeen tehty.
                                              Osaako joku viisaampi kertoa heitetäänkö pöntöilä lintua vai jotain muuta?

                                              Comment


                                                Eiköhän tuosta pesulla selviä. Onko muita vikakoodeja?

                                                Comment


                                                • Ei anna muita. Lambda tyrkkäs kerran et käy rikkaalla mut liekkö liittyy toho et yrittää polttaa koko ajan.

                                                  Comment


                                                    Samalla kun pöntöt pesettää niin kannattaa harkita dpf:n paine-eroantureiden vaihtoa. Niiden vaihto kun edellyttää mm. pönttöjen ja kattien poiston sekä vaihteiston laskun. Tämä siis kun potilaana on Q7 4.2 V8 TDI. Pikkukoneisissa helpompi homma.

                                                    Comment


                                                    • Kävisin ajamassa pöntöt irtaallaan että savuttaako. Voi olla jotain kun toiseen bankkiin kertyy nopeasti nokea, ja jos kerran lambdakin herjaa. Ihan paikallaan kaasuttelemallakin voi jotain nähdä.

                                                      Comment


                                                      • Nonii pönttö kävi irti ja ei toi silmämääräsesti kyl paskaselta näyttäny. Ajoin pidemmän pätkän eilen +3000rpm jonka jälkeen ei dpf koodeja oo näkyny. Ainoo pikku miinus et lämpötila-anturin piuhan todennäkösesti rikoin pönttöä irrottaessa kun joutu vähän väkivaltaa käyttään et lähti irti. Täytynee ottaa pätkä pois välistä ja juottaa kasaan. Mikähän muu voi aiheuttaa ettei polta pönttöjä kunnolla? Ajo pätkää ja välillä pidempiä matkoja. Egr?

                                                        Comment


                                                          Q7 V8 4,2 TDI alkoi taas tässä syksyllä ilmojen viilentyessä ja kosteilla ilmoilla näyttämään DPF-valoa. Reipas vuosi sitten pesetin pöntöt Pamex:lla, minkä jälkeen toimi ilman herjailuja.

                                                          Vikakoodeista löytyi Throttle body motor-vika eli imusarjassa oleva (sulku?)moottori, lisäksi oireita on saattanut auttaa todella väsähtänyt akku sekä se, että lyhyessä (alle 45min) ajossa moottori ei tahdo lämmetä kuin vasta loppumatkasta.

                                                          Vaihdoin akun (helppo homma Q7:ssa...) ja tuon viallisen läppämoottorin. VCDS:llä voi aina yrittää 10016-koodilla saada sitä pakkoregenerointia päälle, mutta sen käyntiin lähteminenhän ei ikinä tunnu muutenkaan onnistuvan, niin kuin ei nytkään. DPF-valo pysyi kuitenkin lämpimäksi ajettuna pimeänä.

                                                          Teippasin vielä maskista ison osan jäähdyttimille menevistä grillin aukoista umpeen ja pistin purkillisen Moly:n DPF-ainetta tankkiin. Pistäydyin Oulussa ja ainakin sen edestakaisen reissun ajan ja sen jälkeen on DPF-valo pysynyt poissa. En tässä välissä ole erikseen VCDS:llä tarkistanut onko jo tehnyt regenerointia näillä kilometreillä.

                                                          Comment


                                                            Emännän auton 3.0 V6 2009 CDYA dpf:,ään ei saa oikein mitään yhteyttä millään konstilla vcds:llä. 10016- koodi ei mene perille eikä 27971:lläkään pääse oikein minnekään. Mikähän taika tästä nyt puuttuu??

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X