Vikakoodit lukemaan ensin VCDS:llä. Jos et sitä tähän hätään ole niin käytä esim. J&J Garagella Linnakalliossa katsottavana.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
DPF regenerointi
Collapse
X
-
On mennyt DPF niin pahasti tukkoon, että hehkun valo palaa eikä pönttö suostu puhdistumaan edes pakkoregeneroinnilla. Vikakoodit kertoo DPF:n tukkeutumisesta. Onko tähän ideoita miten sen saisi vielä elpymään ja valon sammumaan? Auttaisiko jos kuittaisi DPF:n vaihdetuksi ja heti sen jälkeen polton pakotus? Olen yrittänyt sitä testerillä pakottaa päälle mutta ei se aloita koko regenerointia ajon aikana eikä paikallaan. Vikakoodit kun poistaa niin pomppaavat samantien takaisin.
Jos ei mitkään keinot auta niin vaihtoehtona taitaa olla pöntön irroitus ja käyttäminen DPF-pesukoneessa. Tai sitten se toinen lopullisempi vaihtoehto...
Onko niin, että CAPA-koneen DPF on heti siinä ahtimen jälkeen ja purettavissa pois konehuoneen kautta? Ja onko kyseinen pönttö ns. yhdistelmäsuodatin, jossa on samassa paketissa myös katalysaattori?
Comment
-
Paineanturin arvo muuttuu ja siltä osin ok. Hehkun merkkivalo vilkkuu ja auto on jatkuvassa nilkutusmoodissa. Moottori on siis 3,0TDi CAPA
Vikakoodit:
- P242F Particulate Filter Restricted Clogged
- P2002 Particulate Trap Bank / Efficiency Below threshold
* Oil Ash -arvo on 0,46L
* Soot Mass Calculated 77,72g
* Soot Mass Measured 39,36g
Voiko tuosta jo päätellä että DPF:n elvyttäminen VCDS-käskytyksellä on toivoton tehtävä?
Comment
-
Tuliko tähän JKK74 onglemaan mitään ratkaisua?
Oma ongelma on saman tyylinen. Moottori CCWA. Autossa on ailahtelevaa egr vikaa ja ilmeisesti siitä syystä dpf ei tee polttoa säännöllisesti. Nyt sitten sytytti taas hehkun valon vilkkumaan ja auto limp-modeen. Nollasin koodit ja aloitin pakkopolton vcds:llä. Poltto meni läpi, kun aika ja km laskuri tippuivat nollaan. Odottelin vielä hetken ja suljin sivun vaikka ohjelma ei vielä kertonut, että poltto olisi valmis. Tämä oli selkeästi virheliike. Pieni lenkki autolla ja uudestaan hehkun valo vilkkuu. Nyt koodeja ei enää saa poistettua vaan tulevat parin sekunnin päästä takaisin, eikä myöskään anna tehdä pakkopolttoa. Olen kerran aiemmin tehnyt pakkopoltin ja auto toimi sen jälkeen ihan ok. Mitenhän tätä ongelmaa kannattaisi nyt lähestyä?
Comment
-
Nyt olin hieman liian hätäinen asian kanssa. Ensimmäinen regenerointi päättyi omaan hätäisyyteen ja toinen ei ilmeisesti onnistunut, kun autolla oli ajettu ennen pakkopolton aloittamista. (sessio kesken) Pakkopoltto ei myöskään lähde päälle jos auto ei ole saavuttanut käyntilämpötilaa. Kaikki koodit siivottuna ja auto lämpimäksi käytettynä, pakkopoltto onnistui ihan normaalisti. Seuraavaksi etsimään tuota vian aiheuttajaa eli (P0401 00 [096] - Insufficient Flow) egr virtaus ongelmaa.
Comment
-
Onko miten paljon km takana tuolla CCWA-moottorilla? EGR tukkii ajan myötä paitsi itsensä niin myös imusarjaa ym. Tuon EGR:n avaus ja putsaus voisi auttaa?
(Aiemmin tänä vuonna oli toisenmerkkisessä saman tyyppistä probleemaa, joka asettui vasta sillä että myös imusarja vaihdettiin uuteen, ja oli siellä anturikin imusarjassa kaputt...)
Comment
-
Tällä yksilöllä 310 tkm takana. EGR-venttiili vaihdettu uuteen kesäkuussa (pierburg) eikä ollut vaikutusta koodin ilmentymiseen. Imusarja ja haitariputki käytetty heinäkuussa irti ja putsattu, ei vaikutusta. Imusarja sekä haitariputki varsin vähän karstottuneita kun vertasi netissä olleisiin kuviin. Pari kertaa mr muscle uuninpuhdistajaa ja letkusta vettä niin tulivat lähes kiiltävän puhtaiksi. Seuraava puhdistusoperaatio kohdistuu egr-jäähyyn, mutta puhdistuksen onnistuminen vs uuden jäähyn vaihto vs lastutus ja egr poisto pyörii seuraavaksi mielessä.
Comment
-
Olen huonolla menestyksellä yrittänyt etsiä tietoa, mistä johtuu savuttaminen DPF polton aikana. Potilas on -10 mallin Yeti, jolla on ajeltu n. 400 tkm. Auto savutteli hieman jo puolta pienemmillä kilometreillä, mutta nyt peittyy jo maisema savuun. Ongelmasta löytyy kysymyksiä maailman foorumeilta, mutta vastauksia ei. Kiinnostaa siis juurisyy. Savutus on pahentunut lisääntyneiden kilometrien myötä. Jäähdytysnestettä ei katoa, ja savu valkoista/vaaleaa. Savuttaa vain dpf polton aikana. EGR poistettu käytöstä ohjelmallisesti.
Onko kokemuksia ongelmasta ja ennekaikkea sen ratkaisemisesta?
Comment
-
Tosiaan ajokkina C7 CGLC koneella, joka tässä parisen kuukautta syönyt menovettä jatkuvan polton takia tuplasti ajomatkaan nähden. Samalla hävinnyt 1-2tkm välein suunnilleen litran öljyä.. poltto lähtee päälle heti kun mittarissa suunnilleen 60km/h vauhtia ja jatkuu loputtomiin ei ole poltto loppunut missään vaiheessa (ajettu pitempää pätkää ei käyty kaupunkiajeluilla moneen kuukauteen). Ajettu +2h putkeen ja takaisin saman päivän aikana jos pönttö olisi jotenkin tukossa ei vaikutusta. Vedot tallella ja kierrokset nousee punaselle asti. Dpf monitorilla ja caristalla seurattu vajaa viikko tuloksia ja näyttäisi differential pressureen tyhjäkäynnillä 45-90 väliltä ja vedossa jopa melkein 700. Oil ash residue 65,1g. Soot mass measured alin ollut 6,1g ja calculated 3,8g. Heti myös polton päälle lähdettyä näyttää että pönttö täyttyisi 100% heti mutta kuitenkin lähtee hiljalleen arvot tippumaan. Paikalla lämpimänä ku polkasee tulee harmahtavaa savua joka haisee jollekki palaneelle sekä dieselille ku satamassa ois. Vähän väliä pitemmällä matkalla heittää dpf valon tauluun muita merkkejä ei ilmestynyt missään vaiheessa. Dpf valo sammunut vain ku sammuttanut ja käynnistänyt uudelleen. Anturi vikaa vai pönttö elämänsä nähnyt?
Comment
-
Onko luettu vikakoodeja esim. VCDS:llä? Myös pakkopolttoa kannattaa kokeilla.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...y_Regeneration
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiKatoaako jäähdytysnestettä?
Comment
-
Oma CGLC teki samaa, ei tullut kyllä vikavaloa missään vaiheessa eikä vikakoodeja. Pönttö oli kuitenkin täynnä ja kävi pesussa. Ennen pesua öljyä meni noin 0,5 litraa/1000km. Pesun jälkeen öljynkulutus oli yhtäkkiä noin 1,5 l/1000km. Diagnoosin jälkeen täydellinen koneremontti.
Jatkuva poltto lauhduttaa öljyä ja voitelu heikkenee, eli tähän kannattaa reagoida aika nopeasti.
Minkä ikäinen auto ja milloin hankittu?
Comment
-
Vuosimallia -13 ja ostettu viime elokuun lopulla k-autolta. Tässä onneksi mitään muuta negatiivista ei ole tapahtunut ja toivotaan ettei tapahdukkaan. Toiminut muuten aivan moitteetta! Nyt kilometrejä takana karvan verran päälle 270tkm. Olisikohan siis uusi pönttö vaikka saksasta parempi vaihtoehto kuin pesu? Kuinkakohan todennäköistä että täytyy kajota moottorin sisuksiin?
Comment
-
Aika extremeä, että DPF pesun jälkeen moottori menisi. Eihän se DPF:n pesu moottoriin itsessään vaikuta. Siellä on käynyt jotain muuta samalla, jos pesun jälkeen on alkanyt syödä.
Tottakai se on jatkuva poltto on rankempaa moottorille pidemmän päälle, sehän tehdään kuormittamalla moottoria keinotekoisesti, eli poltetaan ainetta enemmän.
Jäähdytysnesteen katoaminen lienee liitoksissa vuotavaan EGR jäähdyttimeen, joka siis vuotaa silloin pakoputkeen ja DPF ei siitä pidä. Sehän on yksi potentiaalinen vuotokohta, jos nestettä alkaa katoamaan. Meidän Sharanissa juuri vaihdettiin EGR jumittelun takia, ja myös mahdollisen nestevuodon takia, mutta jotenkin vaikuttaa, että edelleen katoaa nesteitä. DPF on kyllä listalla seuraavana, polttelee aivan liian usein eli noin 300km välein.
- 1 like
Comment
-
Oma cgcl myytiin merkkiliikkeestä hyväkuntoisena ja aina siellä huollettuna. Niin myyjän kuin minunkin yllätykseksi kone söi öljyä alkuun 0,5L ja muutaman tuhannen km jälkeen 1 L/1000km. Eli aika nopeasti voi tuo öljynkulutus lisääntyä.
Auto laitettiin kuntoon, ei syö enää öljyä. Poraus ja kansityö. Kansi lienee suurin syy öljynsyöntiin. Dpf pestiin, uusitiin egr ja paine÷erokytkin.
Kaikki dpf ja anturiarvot ovat normaalit, kulutus maantiellä 6L.
Kaikesta tuosta huolimatta auto tekee polton 300 km välein, 24g > 6g. Reippaalla ajolla polttoväli on 400km. Kaikki toimii mainiosti
Onko tuo päästöhuijauskorjauksen ominaisuus, vai mistä tuojohtuisi. Kaikki osat nollattu ja sopeutettu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja HAlosseppä Näytä viestiOma cgcl myytiin merkkiliikkeestä hyväkuntoisena ja aina siellä huollettuna. Niin myyjän kuin minunkin yllätykseksi kone söi öljyä alkuun 0,5L ja muutaman tuhannen km jälkeen 1 L/1000km. Eli aika nopeasti voi tuo öljynkulutus lisääntyä.
Auto laitettiin kuntoon, ei syö enää öljyä. Poraus ja kansityö. Kansi lienee suurin syy öljynsyöntiin. Dpf pestiin, uusitiin egr ja paine÷erokytkin.
Kaikki dpf ja anturiarvot ovat normaalit, kulutus maantiellä 6L.
Kaikesta tuosta huolimatta auto tekee polton 300 km välein, 24g > 6g. Reippaalla ajolla polttoväli on 400km. Kaikki toimii mainiosti
Onko tuo päästöhuijauskorjauksen ominaisuus, vai mistä tuojohtuisi. Kaikki osat nollattu ja sopeutettu.
Comment
-
Taitaa olla niin päin että öljyä syövä kone tukkii DPFn ja se sitten oireilee ja lisää kulutusta. Itsellä kävi A4 Allroad CGLC koneella koneremontissa, mutta kanelle ja DPFlle ei tehty kaiketi mitään, joten itsellänikin on vissiin nyt DPF tukossa kun regeneroi aika usein(luokkaa 100km välein), mutta tosin vaihtelee aika paljon. Koneremontissa kun kävi niin kertoivat että EGRn vikaantuminen tai huono toiminta aiheuttaa mäntien/renkaiden/sylinterien kulumista joka sitten johtaa kasvaneeseen öljynkulutukseen ja se palava öljy kaiketi sitten tukkii sitä DPFää mikä sitten lisää kulutusta.
Itselläni lakkasi öljyn kuluminen koneremontin jälkeen mutta DPF regeneroi usein. Kulutus on ehkä hivenen korkeampaa mitä voisi olettaa, nelostietä satasta ajellessa ehkä 6.5l/100km, kovempaa kun ajaa niin kulutus kasvaa selvästi.
Onko tuollainen DPFn pesu tällaiseen koneeseen miten kallis operaatio ja osaako joku suositella osaavaa pajaa tässä suunnilleen PK seutu / Lahti -akselilla..?
Comment
-
Tuota on myös mietitty että tukkisiko se öljy juuri tuota pönttöä mutta pitää itse käydä diagnoosi teettämässä ensin niin tietää enemmän ja tässä miettinyt tuota hubon autoa tuusulassa. Tarjoavat diagnoosia (ei sisälly pesun hintaan) ja pesua ihan hyvään hintaan mitä itse tässä katsellut ja vertaillut muihin puljuihin tässä uudenmaan alueella. Euro 5 hinta 260€ ja Euro 6 350€. Diagnoosin jälkeen tietää sitten enemmän mitä tehdä omalle katiskalle :)
Comment
-
OK, joo, tuolla toki oli mainittuna että tuo oli vain itse pesu. Irroitustyö ja sopeutus maksaa sitten erikseen. Mahtaako jollakulla olla arvausta että minkälainen savotta tällaisen koneen kanssa on tuota DPFää irroittaa, pitääkö siinä kovin purkaa konetta edestä vai pääseekö tuohon jotenkin alakautta käsiksi?
Comment
-
Itse ymmärsin sen juurikin näin, että öljyä kuluttava kone tukkii DPF:än. Jatkuva regenerointi taas tekee sen että ylimääräinen polttoaine sekoittuu öljyyn, eli öljyn määrä tavallaan lisääntyy. Tällöin ei edes huomaa mikä todellinen öljynkulutus on, kuin vasta DPF pesun jälkeen.
Oma pönttö pestiin EkoDPF-partner korjaamolla. Irrottivat, lähettivät pesuun ja asensivat takaisin. Itse pesu oli noin 300e, purku ja asennus 6 tuntia a' 79e/tunti, sopeutus ja öljynvaihto päälle. Yhteensä vajaa tonni. Hubon auto pesee omalla pesurilla, vaikuttaa pätevältä pajalta vaikkei omaa kokemusta heistä olekaan.
Oma auto polttelee pönttöä vieläkin yllättävän usein, noin 250-300 km välein. Vaikka kone just rempattu ja DPF pesty.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vertti Näytä viestiMahtaako jollakulla olla arvausta että minkälainen savotta tällaisen koneen kanssa on tuota DPFää irroittaa, pitääkö siinä kovin purkaa konetta edestä vai pääseekö tuohon jotenkin alakautta käsiksi?
Comment
-
Kyllä tuo omaan korvaan kuulostaa normaalilta että regeneroi 300km välein, autohan pakottaa regeneroinnin n 700km jälkeen jos ei ole regenerointi onnistunut ja edit. NOKIkuorman ehto täyttyy. Tuo passiivinen regenerointi on usein sen verran huomaamaton ja lyhytkestoinen ettei sitä huolimattomampi kaveri edes noteeraa jossain moottoritieajossa esimerkiksi. Moottorinohjaus aloittaa passiivisen regeneroinnin jo 10g nokikuorman jälkeen vaiheittain aina huoltoregenerointiin asti (jos ei passiivinen/aktiivinen/regeneroiva ajo ole onnistunut).
Tuossa ote VW:n SSP:stä kuvana regeneroinnin asteista nokikuormaan suhteutettuna
Viimeksi muokannut jaeger; 13.3.2024, 17:34.
Comment
Comment