Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Neuvoja kaivataan 2,5 TDI V6 AKN (Alkaa viat selvitä pikku hiljaa) VAROITUKSEKSI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Neuvoja kaivataan 2,5 TDI V6 AKN (Alkaa viat selvitä pikku hiljaa) VAROITUKSEKSI

    Pari viikkoa sitten olin emäntää töistä hakemassa, kun matkan teko tyssäs Audilla semmoiseen äänekkääseen napsahdukseen. Tutkittiin asiaa ja hutkittiin. Testerillä näytti dieselipumppu. No se on nyt sitten vaihdettu vag huollossa, mutta eipäs Audi pyörikkään kuin 5 sylinterillä normaalin 6 sijasta. 5 sylinteri ei kuulemma syty, ja pumppu työntää soppaa enemmän sen korjaamiseksi.

    Tyrkäsivät reilun 1500? laskun näppiin, ja ajeleppa sillä. Savutti niin perkeleesti ja pysy just ja just käynnissä. Päätin jättää auton huoltaliikkeen pihaan. Ajoin kuorma-autolla 200 km autoa hakemaan . Asteen verran vitutti. Joku kesäpoika, suviuuno, märkäkorva ajatteli että nokat on menny. Se oli kuulemma kerran semmoista talossa korjattu. (jokainen korjaaja kertoo samaa tarinaa omanaan) Siihen tokaisin että kaikki tyyppiviat tuli sitten kertaheitolla autoon. Ilman ennakkoon varoittamista. Nokat katsottu 200 tkm kohdalla merkkiliikkeen toimesta.
    Voiko se nyt kerralla hajota ilman mitään merkkejä? Palamaton polttoaine haisi joskus aikaisisemmin pakokaasusta, joka kuulemma pumppuun viittaa.

    Onko tässä nyt voinut käydä jotain muuta ....? Vinkkejä te Audi nerot ja moottorivelhot.
    Viimeksi muokannut iku78; 29.7.2009, 16:07.

    #2
    Diesel tarvii syttymiseen ruttua ja lämpöä itse polttoaineseoksen kaveriksi. Jos esim. venttiili jää auki, ei ole puristusta, eikä seos siten syty. Nostaja, nokka, venttiili? Toisaalta sitä ainetta voi olla liikaakin tai se on niin isoina pisaroina, ettei pala oikein tai ollenkaan. Suutin?

    Tuommoisia nyt tuli nopeasti mieleen, vaikka enpä minä mikään velho olekkaan, nerosta puhumattakaan..

    Comment


      #3
      Siis työnsivät 1500e laskun käteen ja antoivat auton edelleen rikkinäisenä takas? Jos näin, niin melko reilua sanoisin.
      Itse viasta on vaikea sanoa, mutta aika murphy saa iskeä, jos menee nokat ja pumppu samalla kerralla. Paljonko sillä on ajettu nyt?

      Kannattaisi tehdä puristuspainetesti, jos sitä ei ole tehty vielä. Vai miten ovat päätelleet, ettei jokin pytty sytytä?

      Tottahan siellä ovat pumpun ajotuksen laittaneet kohdalleen, mutta tulipahan mieleen vain. Käynnistyykö kuitenkin suht nätisti sahaamatta?

      Comment


        #4
        Joo, 1500 eur laskulla koneen pitää kyllä käydä kuin kello. Eikun valitusta (ja uhkailua) peliin vaan. Hyvällä tuurilla voi tietty olla vaan ilmaa yhdellä suuttimella, mutta aika uskomatonta touhua korjaamolta, eihän tuo mikään korjaus ole !!

        Mikä kaupunki, mikä korjaamo ?

        Comment


        • #5
          Kun olen kerran nähnyt miten tuo egr paskoo kutosen imukanavat, olisin taipuvainen uskomaan jotta karstaknööli irrottuaan jäänyt venttiililautasen väliin. Tämän seurauksena "naps", ja ventiili mutkalle. Jo lakkaa käymästä sillä pytyllä. Mutta että se pumppukin paskaks samalla hetkellä?? Voiskoos siellä olla suutin hirttännä...

          Comment


          • #6
            Autolla on ajettu 230 tkm. Nyt vähemmän jo vituttaa. No ei auta kuin odottaa, kun ne tutki sitä lisää. 50 € /tunti . Uskon ja toivon että ne olisi jotkut muut kun nokkakepit hiluineen, mutta pidän ajantasalla käänteistä. Voi kun olisin lukenut näitä juttuja ennen Audin ostoani. Noita 4-sylinterisiä dieseleitä on ollut 6 kpl:tta. Ei sitten mitään kalliinpaa nyt alkaa puolet auton arvosta olla pelissä. Vag-comilla se testi on tehty että yrittää korjata palamattomuutta syöttämällä vitosta täysillä ainemäärillä.

            Eilinen tilitys oli suuren vitutuksen vallassa kirjoitettu. Korjaamosta sen verran että 2.sukupolven rassaajia ja keskittyneet Vaggineisiin. Entinen naapurikin vielä, joten omaa syytä malttamattomuus. No positiivisena puolena, että johan se pyörii. Nyt vielä kun kunnolla sais pyörimään 6:lla sylinterillä oltaisiin pitemmällä vaihteeksi.

            Voiko olla mitään mitä olisi tehty väärin asentaessa pumppua ? Onko jakohihnan pomppaaminen yksi mahdollisuus, tai pumpunhihna ei ole kohdallaan ? Elikkä pähkinänkuoressa suutin jumissa, venttiilit ei aukea kunnolla, tai mäntä halki ? Onko tässä nämä mahdollisuudet ? Kuulemma pumppua ei ole voitu ehjätä väärin koska testeri sen ilmottaisi Kiitoksia vastauksista tähän mennessä
            Viimeksi muokannut iku78; 17.7.2009, 08:42.

            Comment


              #7
              Mitenkähän se pumppu on hajonnut?
              Jos se on sanonut naps, niin onko se leikannut totaalisesti.
              Mietin vain, että jos kunnolla tempasee kiinni niin voisko se aiheuttaa jaonkin sekaamisen. Kilsoja kuitenkin 230tkm, joten olettaisi remminkin olevan suht tuore vielä.
              Ei varmaan turha toimenpide tarkistaa myös jako.

              Comment


              • #8
                Joo siitä en osaa sanoa kiihdyttäessä napsahti ja siihen loppui ajo. Nyt siinä on tosissaan täydellisesti rempattu pumppu. Ne ei vaan saa sitä pyörimään 6:lla.

                Katsoovat sen suuttimen ja samalla nokat siitä vitos sylinterin kohdalta. Jos sieltä yhtään tulis viisautta tilanteeseen. Pitää huomauttaa asiasta.

                Comment


                  #9
                  Ettei olis vaan pumpusta määräsäätimen pääte kärähtänyt, kun kiihdytyksessä meni. Jos mäntä on leikannut, on järjestelmässä varmaan ollut ilmaa. 1500€ on koko pumpusta aika edullinen lasku, joten luulisin, että vain ohjain on vaihdettu.

                  Jotain siinä on nyt tapahtunut tai tehty hassusti, kun kerran ennen remonttia pelasi kuten pitää, poislukien tuo polttoaineen käry.

                  Mielenkiinnolla odotan, mitä löytyy..

                  Comment


                  • #10
                    Niin tosissaan voisi kysyä mitä siihen on nyt korjattu siihen pumppuun. Äly siihen on vaihdettu ainakin ja käsittääkseni se oli vaihtopumppu. Johon uudet osat on vaihdettu. Joensuun dieselhuolto 1152 € koko ehjäys. Vuoden takuu pumpulle tuli, ja on hyvämaineinen dieselpaja Bosch valtuutettu huolto. Jotenkin tuntuu uskomattomalta että kerralla tuli vainaa koko motista. Toivon kovasti että se on se suutin. Voiskohan 2 viikon seisonta aiheuttaa suuttimelle jumin. Pitää laittaa Audi seisomaan, ja ruveta suunnittelemaan halvan kotteron ostamista. Talveksi kun sais kuntoon niin oon tyytyväinen. Jos joku tietää Kainuusta ko. V6 velhoa niin tästä projektia tyrkkäis.
                    Viimeksi muokannut iku78; 17.7.2009, 13:28.

                    Comment


                      #11
                      Jos siinä uudessa pumpussa on vikaa? huonoa mäihäähän semmonen on, mutta ei silti mahdotonta.

                      Comment


                        #12
                        No eiks nyt kannattais avata kaikki suutinputket ja kattoa tuleeko löpöä, vaikka sit
                        yksi kerrallaan.

                        Comment


                          #13
                          Ei huono idea.

                          - ilmaus suutin kerrallaan (jos mykkä pytty on tiedossa, aloittaisin siitä), vaikka olisihan noiden pitänyt jo ilmaantua paluulinjaa myöden, jos ei sitten hori sitä ilmaa sieltä.
                          - Venttiilikoppa/-kopat irti ja venttiilikoneiston tarkistus
                          - puristuspaineen mittaus
                          - Suuttimen/suuttimien irroitus ja avautumispaineiden tarkistus

                          Noilla aloittaisin itse, olettaen, ettei vikakoodit kerro mitään. Minua viisaampia on maailma väärällään, joten sellaiset kertoo varmaan mikäli viksumpia reittejä on. =)

                          Tässä edettäisiin noin suunnilleen edullisimmasta/helpoimmasta toimenpiteestä seuraavaan.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitoksia vastauksista näillä mennään etiä päin ! Onko siis näin että jos yksi sylinteri ei ns. syty se työntää kaikille sylintereille sitä soppaa enemmän. Eikä ole niin viisas että valikois juuri tuon 5 syltyn ? Siitä siis se saatananmoinen savuaminen taitaa johtua. No

                            Comment


                              #15
                              Tuli täs vaan mieleen, et mites onko puristuksia mitattu?

                              Comment


                                #16
                                Jos yksi pytty jättää syttymättä tai palaa vajaasti, se kama tulee joko raakana putkestä pihalle tai jonkin värisenä savuna.

                                Comment


                                  #17
                                  Niin, minusta ecu ei pysty mistään tietämään syttyykö joku sylinteri vai ei, mennään sillä perusteella mikä on polkimen asento, imusarjan paine ja MAF-anturin arvo. Mutta savuahan siitä tulee jos joku pytty ei syty.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Luulisi tuossa dieselissäkin olevan "misfire"-toiminto eli joka analysoi moottorin pyörintänopeutta - siitä tuleevaa käyrää. Kyllä Ecun pitäisi helposti huomata, jos joku sylinteri ei toimi, mutta enhän minä näistä dieseleistäkään mitään ymmärrä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Vanha rivivitonen ei jätä mitään merkkiä vajaalla käymisestä, vaikka eipä se tarkoita sitä, etteikö uudemmissa ECUissa olisi jo sen verta älyä. Samaa tekniikkaa ne kuitenkin ruiskutuksessa käyttää (jakajapumppu).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllähän näissä näkyy suuttimien korjausarvot vaikka vcds:llä

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu, Arton kostilla lähtisin itekkin vikaa ettimään, eli suutinputkia yks kerrallaan löysälle ja tarkkaillaan tilannetta. Ja kannattaa sitten suhtautua kunnioituksella sitä purkautuvaa naftasuihkua kohtaan. Tulee noin 1600barin paineella eli leikkaa läskiä kuin sulaa voita! Toki määrä on pieni, mutta sopivasti vaikka ranteeseen sihauttaessaan saattaa näkyä jopa verenkuvassa ;)
                                          Kuseva suutin oireilee vajaakäyntinä, reippaana raakana savuna ja koneen paukuttavana äänenä. Sitä ei voi olla huomaamatta. Rempassa saattaa helposti putkiin livahtaa roskaa, ja se tietää murheita. Toki jos kyseessä on vaihtopumppu, voi siinäkin olla vikaa kuten edellä todettiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tulee noin 1600barin paineella
                                            Totta, myönnän olleeni väärässä :) Ei saisi olettaa liikaa, vaikka vastaavien pumppujen kanssa on tullut enemmänkin väännettyä...
                                            Viimeksi muokannut Dieselman; 19.7.2009, 16:25.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Für leistungsgesteigerte, emissionsoptimierte Pkw-Dieselmotoren mit Direkteinspritzung wird ein maximaler düsenseitiger Einspritzdruck von mehr als 1300 bar benötigt. Hierfür ist die Radialkolbenbauweise vorteilhaft (ausgeglichene radiale Belastung des Nockenrings, keine Kolbenrückführfedern, bessere Dichtheit durch größere Nutzhübe). [COLOR="Red"]Die VP 44 erreicht in Pkw-Applikationen Einspritzdrücke bis maximal 2000 bar und in Nkw-Anwendungen bis ca. 1500 bar.[/COLOR] Es können Zylinderleistungen bis 45 kW abgedeckt werden.

                                              Bild E76 zeigt den grundsätzlichen Aufbau mit den besonderen Merkmalen:

                                              hochdynamische Mengenzumessung über ein zentrales Hochdruckmagnetventil (Einspritzmengenzumessung), das dadurch die Möglichkeit zur Voreinspritzung beinhaltet. Zur exakten Mengenbestimmung wird auch der tatsächliche Schließzeitpunkt des Hochdruckmagnetventils aus dem Verlauf des elektrischen Stromes der Ansteuerung ermittelt.
                                              Winkel-Zeitsteuerung des Magnetventils durch ein in der Pumpe eingebautes Inkrementsystem, auch Drehwinkelsensor (DWS-System) genannt, das auch örtliche, zylinderabhängige Drehzahlschwankungen bei der Zumessung berücksichtigen kann.
                                              die Integration des Pumpensteuergeräts in das Pumpengehäuse ist erforderlich, um einen exemplarspezifischen Kennfeldabgleich zum Ausgleich der Systemtoleranzen (Toleranzen im Magnetventil, Pumpenteil und Ansteuerung) zu ermöglichen. Das Pumpensteuergerät kann auch die Motor- und Fahrzeugfunktionen aufnehmen, so dass nur ein Steuergerät für das Motormanagement erforderlich ist.
                                              Spritzbeginnregelung über Regelung des Steuerdrucks mittels Magnetventil. Der Förderbeginn und damit der berechenbare Spritzbeginn wird durch den Schließzeitpunkt des Magnetventils bestimmt. Ein separater Nadelbewegungssensor ist deshalb nicht zwingend erforderlich. Der Spritzverstellerkolben wird durch einen mittig in demselben angeordneten Regelschieber gesteuert. Ein Steuerkolben, der auf den integrierten Regelschieber wirkt, wird durch den über das Magnetventil modulierten Druck auf den Sollwert eingestellt. Dadurch ist eine schnelle und hysteresearme Spritzverstellung möglich, da über das getaktete Magnetventil nur die geringen Mengen für den Steuerkolben beeinflusst werden müssen. Der Förderbeginnverstellbereich kann bis zu 40 Grad Kurbelwellenwinkel betragen.
                                              Die Förderrate der VP44 ist wesentlich höher als die der Axialkolbenverteilereinspritzpumpen wegen der größeren Zahl der Pumpenkolben und den an die Anforderungen anpassbaren Durchmessern. Bild E77 zeigt drei Beispiele für die Förderkolbenanordnung in der VP44.

                                              Literatur:

                                              Robert Bosch GmbH (Hrsg.): Diesel-Radialkolben-Verteilereinspritzpumpen. Technische Unterrichtung, Best.-Nr. 1 987 722 053. Stuttgart, 1998
                                              -Siitä voi asiaa tarkastella lähemmin, valitettavasti saksan kielellä.
                                              Ps: olen niin laiska ukko etten viitsi kirjoitella tänne mitään soopaa, jos en asiasta tosissaan ole selvää ottanut;)
                                              Ei tuollasta VP44 pumppua olis ikinä keksitty jos vanhalla radiaalivehkeellä olis noille paineille ja tarkkuuksille päästy.
                                              Viimeksi muokannut vitonen; 19.7.2009, 19:47.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pumppussa jos jokin vika olisi niin. eikös se vikailmoituksena näkyisi testerissä.? Olin yhteydessä korjaamoon, ja konkari itse lupasi varata päivän Audin tutkimiselle. Uskon vakaasti että vika löytyy, ja vieläpä uskon että vika löytyy suviuunon ropauksista. Saada sitten korjamo se myöntämään on toinen juttu. Muutenkin tuntuu typerältä maksaa harjoittelusta. Pumpun vaihtoon menee3-4 tuntia semmoiselta joka on pumpun aikaisemmin vaihtanut. Nyt vaihdossa on 8 tuntia mennyt eli puolet harjoitteluun. Hinnasta viis kunhan autosta vika löytyy ettei tarvitse epätietoisuudessa elää. Kiitoksia vastauksista !!

                                                Lupaan kertoa miten tässä käy loppujen lopuksi. Vastauksia on tullut kuitenkin ihan kivasti. Tämä on kyllä hyvä foorumi, ja V6 dieselin omistajille tosissaan tarpeen.
                                                Viimeksi muokannut iku78; 20.7.2009, 09:40.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Yksi pakoventtiilihän se siellä on jumissa. Nokissa ei ole vielä merkittävää kulumisen merkkejä. Huh huh pyyhin hikeä otsalta sen osalta. Ilmeisesti se karsta irronnut ja siitä tuo naps. Se että pumppu teki tenän samalla menee "murphyn lain" piikkiin. Nyt taidettiin vielä selvitä n. 2000 € koko remontista. Käyn tänään kattomassa miltä siellä näyttää. Infoan miten tarina kehittyy. Joku taisi jo arvatakkin venttiiliä jossain vaiheessa.

                                                  No nyt on potilas nähty oli se vaan komea kun on 3 viikkoa ajanut fl6 Volvolla. Korjaamon pihalla oli V6 Audeja 2 lisää odottamassa. Nokissa ei todellakaaan ollut kulumisen merrkejä kuin yhdessä öljykorkista näkyvässä ekassa nokassa. Venttiili vuosi kuin seula siitä kohdalta.
                                                  Viimeksi muokannut iku78; 28.7.2009, 07:01.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Venttiilistä oli pinnoite lähtenyt varresta joka jumitti se sitten kanteenl. Ensimmäinen vastaava korjaajalle ihmetteli kovasti tapausta. Eli pala puuttui pakoventtiilin varresta.
                                                    Ensi viikolla audilla ajamaan näillä näppäimillä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hmm, olikos se pumppu sitten kuitenkaan alunalkaen rikki?.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Se venttiili ei o varmaan jumissa ollut alkujaan, ennen ku sielt on keinuviputippunut pois paikoltaan ja samalla sitten osunnu ja murjonu venttiilin jumiin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hmm oli siitä kuitenkin aivot palaneet pumpusta. Ei se lähtenyt käyntiin enää ennen pumpun vaihtoa. Vag-com ilmoitti dieselpump viaksi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pikkasen menee offiks, mut...Arto, miten muuten lienee tossa v6 koneessa onko sama ecu kuin r5 koneessa? Meinaan varaosanumero näyttäs samalta, lukuunottamatta että alussa a on vaihtunnut b:si.
                                                            Tai v6 ecuna joku semmosta kauppaa. Kaiken älyn mukaan se ei voi olla sama.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X