Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tarpeeksi raskas kaasujalka on tärkein moottorin puhdistaja, mun kaikissa erilaisissa autoissa joilla olen ehtinyt ajamaan omalla ajotyylillä ennen leimaa on savuarvot ollut 0.2-0.7. Kylmällä leimalla ostetuissa on ollut 1.xx-2.xx arvoja kun olen vienyt heti leimalle.
Tukkoinen katti ja egr huonontaa arvoja. EGR pois, kat-delete, puhdas ilmanputsari, reilu vapaavirtausputkisto ja jenkaa koneelle niin pysyy vehkeet puhtaana ja kunnossa..
No se ryntäys kuuluu ajaa ns. rajottajalle. Jos siel on softanpuolesta nostettu vetäviä kierroksia, silloin se kiertää sen verran.
Mitenkähän tämä vastakkaiseen suuntaan? Katsastuksen ajaksi rajoitin pienemmille kierroksille, eikös tämäkin toiminto kuitenkin jo ole joissakin malleissa vakiona vapaalla kierrätettäessä. Kieltääköhän joku pykälä rajoittamalla itse autonsa max. kierroksia, vaikkapa softalla/kaasupolkimen sopeutuksella/kaasupolkimen mekaanisen liikkeen rajoituksella?
Vähäpäästöiseen moottoriin tehtävät muutokset vaativat muutoskatsastuksen.
Edit: Ja siis jos esim. ecun softaa muutetaan, pitäisi se muutoskatsastaa joka taas vaatii testit joka maksaa rahaa jne jne...
Pari vakiota BXE-koneellista konsernituotetta on tullut tässä viikon sisään katsastettua. Oma yli 200tkm ajettu, tais puhaltaa heti ekalla 0,37. Emännän karvan reilu satku ajettu, viimeksi huollossa ilman- ja polttoaineensuodattimetkin vaihdettuna, nippanappa alle rajan, luokkaa 1,3. Katsuri veti kolme polkaisua, samoissa heilui koko ajan kaikilla kolmella, oli hiukan lämmiteltykkin. Näkyvää mustaa ei kyllä tule. Erikoisinta kai tässä on että pari aikaisempaa kertaa on tuottanut 0,0x päästöjä...
Entinen vanhempi jakajapumpullinen veti tuollaisia reilun ykkösen päästöjä kans. Raja oli se kolme joten ei huolta, mutta sieltä nyt tuli oikeeta mustaakin...
Ei kai se ihme ole että noissa (Vitoskopan golfin pohjalevyille tehdyissä) on yhtenä yleisimpänä katsastuksen hylkäyssyynä dieselmoottorin päästöt. Mutta hiukan ihmetyttää onko tuo enää ajanmukainen testi, ja kertooko se mitään dieselin polton puhtaudesta..
Moni katsastajakin on ollut kanssani samaa mieltä, että noki irtoaa lähinnä pakoputkesta. Oikeasti huonokuntoiset koneet asia erikseen. Esimerkki: 15 vuotias c-mersu puhalsi 2.2. Jonkia ajan kuluttua tuskailin huonokuntoista pakoputkea. Vara-osaliike antoi hyvän tarjouksen koko putkistosta, joten vaihdoin koko p..kan. Mielenkiinnosta mitattiin uudestaan savutus. Tulos 0.65.
2.0tdi BPW+DPF 200tkm 0,05 tupsautti. DPF-poltto oli konttorille mennessä päällä kotvasen aikaa ja kävin pienen lenkin kaasuttelemassa kunnolla. Vuosi sitten 0,12.
AFN 1.9 k-arvo 2,98, BV43 ahin, darkside developments .275 suuttimet ja iq about 6..ois pitäny säätää alaspäin niin ei ois tarvinu rääkätä katastuksessa n. 7 huudatus sai vasta alle 3.0 arvot mittariin, ja oli ajettu "puhtaaksi" ennen katsastusta. Vakioputki lukuunottamatta takapöntön poistoa.
1,81. Hylsy tuli kun rajana olisi 1,50. Dpf poistettu ja OptimoiAutosi lafkan softa sisällä. Saisikohan arvoja alas jos ajaisi vakiosoftan sisään katsastusta varten?
A6 4F 3.0TDIq BMK, 298tkm.... 0,36 pölläyteltiin tänään (softattu ja EGR tukittu ei DPF:ää)... Konttorille sitten vaan peltiläpyskä poies että valot sammu ja kohta läpyskä takas ku vaan sade laantuu.
Viimeksi muokannut Ronde79; 16.6.2015, 15:04.
Perustelu: Tietojen lisäys
A4 B7 3.0 TDi ASB, 212 tkm ja DPF suolistettu, softaa on peukaloitu, mutten tiedä miltä osin DPF:n lisäksi. Syötöt ja ahdot vastaa kuitenkin vakiota. Arvoksi antoi 0,65. Konttorille mennessä laulatin kyllä huolella. Eipä muuten tuokaan kierrä paikoillaan kuin ~3800 rpm, vaikka on manuaali.
Pölläyttelee kyllä kaasua painaessa mustaa, niin että peileistä näkyy. Oliskohan softassa vikaa vai missä, ilmanputsarilla ei ole vielä juurikaan kilometrejä takana.
3.0 TDI ASB, 283tkm ajettu. DPF ja EGR poistettu käytöstä ja reilummin polettaessa savuttaa ankarasti (ahtoja puuttuu). Ajoin ennen päästömittausta isommilla kierroksilla jonkun matkaa ja ekalla polkasulla lukemaksi 0,08. Ei paha. :)
1,81. Hylsy tuli kun rajana olisi 1,50. Dpf poistettu ja OptimoiAutosi lafkan softa sisällä. Saisikohan arvoja alas jos ajaisi vakiosoftan sisään katsastusta varten?
Vaadi ohjelman korjausta. Oikein tehty softa menee heittämällä läpi testeistä. Ei sen kuulu vapaalla savuttaa.
Vaadi ohjelman korjausta. Oikein tehty softa menee heittämällä läpi testeistä. Ei sen kuulu vapaalla savuttaa.
Otin yhteyksiä softaajaan. Siellä on joku ohjelma nyt odottamassa kunhan kerkee lomiltaan sen ajaa sisään.. Vähän kyllä nyt epäilyttää tuo optimoiautosi toiminta kun kivenkovaan väittävät, että softa ei blokkaa mitään vikakoodeja mutta maksutta kyllä palauttelevat vakiota sisään "vianhaun" ajaksi... Suoralta kädeltä tiesi kertoa, että mulla olisi anturivika tai ahtovuoto.
Comment