Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Minkälaisia savutusarvoja katsastuksessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Minkälaisia savutusarvoja katsastuksessa?

    Kävin tuolla AVF koneella varustetulla pasaatilla leimalla ja savut olivat 1,65. Kuullosti vähän korkealta, kun ilmeisesti 2 on raja.

    Minkäslaisia arvoja olette saanee katsastuksessa ja minkälaisilla paketeilla?

  • #2
    Raja on itse asiassa 3.
    1.03 oli itsellä, lastutettu ja EGR laipattu. Tuokin oli vähän korkeahko.

    Vanhemmilla oli lastutetussa 74kW pumpparissa muistaakseni jossain kahden nurkilla ja se auto ei todellakaan saa kenkää, äiti nimittäin ajelee sillä.

    Comment


      #3
      AFN-Passatissa oli kolmannella polkaisulla (kesäloman jälkeen) muistaakseni 2,7 ja nykyisella AAT-A6:lla 2,65. Passatissa oli PSI:n boxi ja AAT:ssä AEL:n suuttimet.

      Passatista taisi inssi mainitakki, ettei ole ainakaan käyty motarilla polkemassa ennen leimalle tuloa.. =)

      Comment


        #4
        AFN-> Ultime DSS II:set +VA +EGR laipattuna = 1,74.

        Comment


          #5
          AAT, EGR laipattuna viime talvena 0,92

          Comment


            #6
            AFB otti hylyt 3.8 arvolla. Täytyy ajella kone motarilla puhtaaksi ja yrittää sitten uudestaan. Vähän kyllä epäilen Q-paikan mittariakin...

            Comment


            • #7
              Muutamia 1.9tdi pd:tä katsastettu ohjelmoinnin jälkeen alta yhden arvoilla.
              Muistaakseni pienin meni 0.65.

              Comment


              • #8
                Ei noista savuarvoista kannata stressata. Passat (AVF) savuarvot vaihteli katsastuksesta toiseen 0.57 ja 2.7 välillä ihan riippuen oliko käyny polkemassa ennen leimaa vai ei.

                Comment


                  #9
                  Ja kun viitsii huolehtia, että ei mene tukkoisella ilmanputsarilla katsastamaan niin savutkin vähenevät ryntäytyksissä.

                  Jos ekalla polkaisulla savut on alle 2, niin ei tarvitse polkaista dieseliä 'ylikierroksille' toista ja kolmatta kertaa.

                  Lienee siis ihan oikeasti kannattavaa ajaa moottori lämpimäksi ja huolehtia hyvästä ilmansaannista. Toistaiseksi ei ole tarvinnut polkaista 2.5TDI V6 -konetta kuin kerran kussakin katsastuksessa.

                  Comment


                    #10
                    0,96 taisi olla savutusarvo viime torstaina. 1.9TDI PD ATJ-kone.

                    Comment


                      #11
                      Maaliskuussa katsastuksessa 1.13 oli savut. Uudet öljyt ja suodattimet ja konttorille mennessä hieman puhdistusta nelos tiellä.

                      Comment


                      • #12
                        Kesäkuussa katsastettu A4 -96 AFN, EGR laipattuna 0,2

                        Comment


                        • #13
                          Vaikuttaako katalysaattorien kunto tuohon ... ? Tai jos niitä ei ole ollenkaan.

                          Comment


                            #14
                            Tukkeutunut katti ahdistaa putken virtausta, joten väitän, että näkyy. Poistettu katti näkyy varmaan pienempänä savuarvona.

                            Comment


                            • #15
                              Katin pitää olla todella ummessa, jos esim. rajoittaa kuormittamattoman moottorin kierrosten nousua ja maksimikierroksia. Turbohan ei pääse savutestissä kunnolla hommiin.

                              Suurimmat syyt löytyy noesta joka irtoaa putkesta, säädöistä mm. ajoitus sekä maffin ja suuttimien kunnosta.

                              Lappu lattiassa Puijon mäki ylös jarrulla säätäen nopeutta riittää mainiosti putken puhdistukseen. Jos tippi tai multi niin en suosittele.

                              Comment


                                #16
                                Tähän tuoretta tietoa eiliseltä, eli ensimmäinen polkasu (röörin avaus) 3,2
                                II polkaisu 2,7
                                III polkaisu 2,1
                                IV polkaisu 1,55, ja lappuun tuli kolmen viimeisen keskiarvo. Eikä ole ilmanputsaria vaihdettu yli vuoteen!

                                Comment


                                • #17
                                  AAT:n kuusi kertaa katastanu ja aina 0,65-0,8.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eilen katsastuksessa V6 AKN:lle 1,85.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vähän ihmettelen tuota Janin auton polkemista. Itellä viimevuonna katsastuksessa polkaisivat kahdesti tuon "röörin avauksen" ja heti kun savut oli alle rajan, niin lopettivat tyhjänpäiväisen rääkkäyksen :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        77kW vakio T5 Transporterin (noh, EGR:n alipaine tulpattu) savutusarvo 0,3.

                                        Comment


                                          #21
                                          Äkkiä lisää syöttöä! =)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oon mä sitä ohjelmaa vaimolle useamman kerran ehdottanu. Kelpaa kuulemma hälle noin.

                                            Joskus salaa vois welhon luona käyttää ;)

                                            Comment


                                              #23
                                              77kw Caddy ja 0,93
                                              Mistähän lähtis ettimään "syytä"
                                              EGR käytössä ja ilman purkkavirityksiä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                02/03 vuosimallin Fiat Ducaton 2.8JTD kones tuossa moottorikesämökissä keulilla, savutusarvo 1,96.

                                                Onkohan sillä monon asennollakaan normiajossa lopulta merkitystä arvoon.
                                                Tuollaisella yli kolme tonnia omapainoa omaavalla, jossa alkovi vielä jarruttaa menoa, mennään nimittäin 70-80% ajosta läppä kirjaimellisesti pohjassa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  -03 atd 1.9tdi 130kw ilman egr ja 3" putkella : 0,4 arvot toisella ja eka polkasulla oli 0,6.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pihasta suoraan taajama-ajoa konttorille, AFB-koneesta arvoksi 1.7. Vissiin se koneen polkeminen kunnolla kuumaksi ennen mittausta jotain vaikuttaa, viime vuonna kun pakokaasut kiersi vielä "ylimääräisiä mutkia koneessa" ja kunnolla lämmitetyllä koneella tulos taisi olla jotain alle yhden luokkaa. Vai tekeekö tuo pakokaasujen kierrätys koneessa tästäkin koneesta todellisen vihreän moottorin?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Profiilin AEL 410+tkm, parivuotiailla suuttimilla ja reilu vuosi sitten brakleenilla puhdistetulla katalysaattorilla, ilman egr + vireistystä koneessa, arvo 0.14
                                                      Automaattivaihteisto ei tykkää yhtään tyhjänä kierrättämisestä yli 3000rpm, sanoi katsastusmies.

                                                      Normiajo on putkea puhdistavaa luonteeltaan, haittana että vajaavetoisen alatukivarsissa kumit repeää, toinen antaa jälkeen 20mm vedon suuntaan, josta korjauskehotus :)

                                                      Katsastuksen kokonaishinta oli 49e. Jotenkin tuo Q houkuttaa, kun olisi vielä pienellä kirjoitettu...

                                                      Omiin työkoneisiin olen jälkiasentanut näitä puhdistettuja autojen dieselkatteja, haju häviää/muuttuu ja esim. Volvon 6-koneen tyypillinen sininen kitku tyhjäkäynnillä häviää näkymättömiin. Riittää kun vaimentimen taakse laittaa putkeen, tai sitten ilman vaimenninta, jää mukava basso antamaan fiilistä hommiin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jarmo = säätäjä (ja +merkkisenä). Murinat ne pitää olla työkoneissakin!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
                                                          02/03 vuosimallin Fiat Ducaton 2.8JTD kones tuossa moottorikesämökissä keulilla, savutusarvo 1,96.
                                                          Nyt oli sitten 0,98. Mitään muuta en ole moottoripuolella touhunnu kun vaihtanu öljyt.

                                                          Katsastusasema ja mittauslaitekin sama, myös ajoa ollut about saman verran...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mul oli viime katsastuksessa 0.04 ja tuliki kehut hyvistä arvoista. :)
                                                            Pitäs varmaan käyttää nyt näil isoil suuttimil leimal ja kattoo mitä tulee ... :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X