Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TDI:n imusarjan puhdistus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Taitaapa olla rajoilla. Olikohan -03 ja siitä uudemmat, joissa pitää jo kikkailla muutakin eli oman muistini mukaan voit laipata. Letkuilla ei niin väliä.

    Comment


    • #32
      Itse suivaannuin koko imusarjan läppä hässäkkään ja revin sen pois. Samalla suljin EGR:n Eli otin alipaineletkun irti ja tulppasin sen. Ainoastaan nuo imusarjan servomoottorit piti jättää paikoilleen, sillä niiden poistaminen antaa yllättäen Emission control valon :) Auton kulku tuntui aavistuksen paranevan operaation jälkeen...

      Alkusysäys operaatioon oli tuo Emission control -valo, joka aiheutui välyksistä imusarjan läppien akseleissa. Yritin alkuun korjailla systeemiä, mutta oli tehty niin hempulista tavarasta nuo akselit, että päädyin poistamaan koko järjestelmän turhana.

      Auto on A6 2.7 TDI -06.

      Comment


      • #33
        AFB:ssä en jaksanut irroitella kahta imusarjaa vaan tyydyin putsaamaan imusarjoille menevän putken, johon EGR yhdistyy. Oli aivan täynnä sontaa. Pistin putken täyteen polttoöljyä ja poltin pihalla tyhjäksi. Lopuksi vielä jarrucleaneria aimo annos sisään ja liottelu. sitten vielä viimeinen silaus painepesurilla.

        Imusarjoihin kun katseli sisään, niin siellä ei ollut kuin noin 1mm paksuinen nokikerros seinämissä, niin en katsonut tarpeelliseksi alkaa irroittelemaan.

        Samalla korjattu EGR kuntoon, oli semmonen outo vika siinä että rikkoo moottorin tuollaisella oudolla mustalla mönjällä joka ei meinaa lähteä millään.

        Kulutus tippui noin 2dl/100km, joten se siitä "luonnon säästämisestä"

        Comment


        • #34
          Lainataas vanhaa ketjua.

          Eli suunnitelmissa olisi tuon A4 -01 AWX masiinan egr-tulppaus ja imusarjan putsaus. Aiempaa kokemusta näistä ei ole, joten varmistelisin vaan että oon ymmärtänyt kaiken oiken.

          1. Egr irti imu-ja pakosarjasta.
          2. Ahtoputki irti imusarjasta.
          3. Imusarja irti
          4. Putsaa imusarja
          5. Imusarja paikalleen uuden tiivisteen kanssa.
          6. Egr paikalleen imusarjan laipan kanssa. Vai tarviiko pakosarjaan kans?
          7. Ahtoputki paikalleen imusarjaan.
          8. Kovaa ajoa?

          Eli uusi osia ainoastaan imusarjan tiiviste, ja toki tulppauslaipat ? Niin ja onkos tää kuin iso homma noin ajallisesti? Ensikertalainen tässä hommassa, mutta työkalut pysyy kyllä näppärästi käsissä.

          Comment


            #35
            1. Egr-putki irti imu-ja pakosarjasta
            2. Ahtoputki irti EGR-venttiilistä
            3. EGR-venttiilistä ja sammutinläpän kellolta alipaineletkut irti
            4. Imusarjasta EGR-venttiili/sammutinläppähässäkkä irti
            5. Imusarja irti
            6. Putsaa imusarja, esim. polttoöljyllä liotus ja kuumalla vedellä painepesurilla huuhtelu, toista x-kertaa
            7. Imusarja paikalleen uuden tiivisteen kanssa
            8. EGR paikalleen imusarjan sokean tiivisteen kanssa, mieluiten joku tiiviste laipan molemmin puolin *
            9. Ahtoputki paikalleen EGR-venttiiliin
            10. Alipaineletkut takaisin kiinni, EGR:n alipaineletkuun voi laittaa tulpan
            11. Kovaa ajoa

            *vesijäähdyttämättömän EGR-putken voi jättää kokonaan poiskin jos ei pelkää katsastusmiestä, tällöin paksummat (mielestäni väh. 3mm) laipat imusarjaan ja pakosarjaan. Jos haluaa pakopaineen ja/tai -lämmön mittauspisteet, ne on kätevä tehdä pakosarjan n. 8mm laippaan.

            Itse kasasin jopa vanhalla imusarjan tiivisteellä, kun oli hyvän näköinen ja ehjä ja tuli tehtyä tuo homma vähän hetken mielijohteesta eikä ollut uutta tiivistettä käsillä. Aikaa menee käytettävissä olevan kaluston ja kemikaalivarannon mukaan tuossa imusarjan putsaamisessa, itse liottelin polttoöljyssä ja pesin aina välillä painepesurilla kuumalla vedellä.

            Comment


            • #36
              Ahaa, hiukan oli meikäläisellä näköjään väärä kuva tosta systeemistä kokonaisuudessaan, kiitoksia vaan korjauksesta!

              Eiköhän näillä ohjeilla onnistu, tosin hiukan pelottaa ruveta avaamaan pakosarjan päästä niitä muttereita. Näytti melekoosen tehokkaasti ruostuneen.. Noh, raportoidaan sitten lopputuloksesta tänne, tai "Nyt ottaa päähän"-ketjuun :)

              Comment


              • #37
                Syttyykö audissa vikavaloja tuon egr tulppauksen yhteydessä AWX koneisessa?

                Comment


                • #38
                  Ei ainakaan mulla syttynyt.

                  Comment


                    #39
                    AVF:ssä ei myöskään syttynyt. FFP:n puolella on keskusteltu asiasta ja ilmeisesti MAF:in mittaamat ilmamäärät kasvavat kun EGR:n tulppaa ja tästä syystä voi valo heräillä. Vähän jäi auki vielä että johtuuko vain ja ainoastaan tuosta.

                    Comment


                      #40
                      Itsellä Motestilla ohjelmoitiin EGR pois pelistä... Nyt varmaan vaan tarvis putsata se imusarja ja varmuudeks vielä tulpata putket.

                      Comment


                      • #41
                        Mitä hyötyä puhdistuksesta on ja mitä seuraa jos ei puhdista?

                        Comment


                        • #42
                          Imukanava joka alunperin on ollut esim. 40mm voi ajansaatossa karstan johdosta pienentyä vaikka 10mm mittaan. Tuosta voi jo päätellä mikä on hyöty. On toki muutakin haittaa, mutta tuossa nyt esimerkki

                          Comment


                          • #43
                            Onko mitattua eroa tehoissa tai kulutuksessa? Onko tapauksia joissa olisi kikkare irronnut ja mennyt esim. venttiilin väliin?

                            Comment


                              #44
                              Tehoihin se lähinnä vaikuttaa, koska estää konetta saamasta riittävästi ilmaa.

                              Comment


                              • #45
                                Mitä tiivisteitä tarvitaan AVF koneeseen kun tuon tekee? Imusarjan tiiviste 028129717D? EGR putkeen mitkä, 7 ja 9 sekä O rengas 2? http://www.partscats.info/audi/en/?i...ent_id=1003755 Tulppaus olisi tarkoitus tehda samalla, eli kaksi tiivistettä. Tuleeko tulppa 7 vai 9 kohtaan?

                                Comment


                                • #46
                                  Itse laittaisin 7-kohtaan. Tämä siksi että sillon vielä pakokaasut pääsisivät lämmittämään tuota jäähdytintä (3) eikä välttämättä pakkasilla olisi aivan niin hidas lämpeämään kuin jos molemmat päät olisi tulpattu.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jäähdytin taitaa olla vain automaateissa?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Juuri näin.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Jäähdytin on myös manuaalissa ainakin bke-koneen yhteydessä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          No niin, auto kävi imusarjan puhdistuksessa. Oli kuulemma hieman karstainen, mutta suurin ihme oli irronnut "kaasu"läppä. Se oli kanavaa tukkimassa ja keräämässä karstaa. Nyt siellä ei ole enää läppää, ei kai sillä mitään virkaa ole? Saman tyylinen pyörteiden aiheuttaja kuin Bemarin surullisen kuuluisat läpät? Samalla tukittii egr. Hieman pirteämmin kulkee.

                                          Comment


                                          • #51
                                            AFN:n imusarjassa ovat myös nuo "läpät" tai "ohjurit" millä nimillä noita voikaan sanoa. Onko mitään käytännön merkitystä vai voiko napata kokonaan pois. Aika heiveröisesti tuntuisi olevan kiinni.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Jäin siihen käsitykseen että läpän tarkoitus on aiheuttaa pyörrettä jotta egr sonta sekoaa paremmin puhtaaseen ilmaan.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X