Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Transporterin (T5) ahtoletkut susia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Transporterin (T5) ahtoletkut susia

    Juuri kun pääsin kehumasta yhdelle henkilölle, että hienosti on pelannut, niin Ahto lähti karkuteille.
    Painemittausten mukaan paristakin paikkaa.

    Syy siihen on Stigan tapaan materiaali, joka ei kestä rasitusta.

    Kuvaa en hoksinu ottaa eilen kun käytin yhtä letkua irti ja netistä ei nyt löytyny, mutta lisätään jossain vaiheessa.

    Tuossahan ei ole perinteistä klemmarikiinnitystä, vaan letkut menee toistensa sisään. Ikään kuin viemäriputki.
    Letkujen päät ovat n. 5cm matkalta alumiinia ja sisemmässä letkussa on sitten tiiviste ja "klunssit" alumiinista tietty kanssa.
    Kiinnitys päälle tulevaan letkuun tapahtuu sokalla, jota varten päällimmäisen letkun alumiiniosassa on hahlo.

    Nämä sisäletkun klunssit ei sitten kestä rasitusta, vaan kuluvat hakkautuessa niin, ettei sokka enää pidä sisäletkua paikallaan.

    Että tarkastelkaa niitä, jos olette portterin ostossa. Sen huomaa heti kun nyppää letkusta kiinni ja yrittää vetää irti liitoksesta. Liitos ei saisi liikkua.

    Letkuja tässä meidän AXB koneessa on kaiken kaikkiaan 6kpl, joista kahden liitos ainakin vuotaa.
    Letkusta riippuen ne maksavat about 60-180e/kpl. Ihanan kallista.

    Itse on tarkoitus metsästää seudulta joku alumiinihitsari. Vie letkut sinne, pyytää räkäisemään jonkun sortin kasan siihen ja viilailee kotona sitten sopivaksi.
    Mahtaisko onnistua? Muuten on ideat vähissä kun ei ole vehkeitä, että sais pitkästä tavarasta ja Samcon mutkista väännettyä.

  • #2
    Enpä ole sen tarkemmin tutkaillut noita putkia, mutta nyt kun otit puheeksi niin onhan ne liitokset aika löysät. Vuotoa olen kyllä epäillyt kun paineilla pitää sellasta pientä viserrystä. Talvella napsahti alipainepumpulta lähtevä putki siitä muovimutkasta poikki, aika haurasta mutskua kyllä oli. Nyt on kumiletku siinä jatkona ja taas pelittää.

    Comment


    • #3
      Vuotoa olen kyllä epäillyt kun paineilla pitää sellasta pientä viserrystä.
      Tuon takia minäkin lähdin sitä tutkimaan.

      Otin maffin jälkeen letkun irti ja sysäsin painetta putkistoon. Aika hyvät pihinät.

      Ihmettelen, että vag-comin mukaan paineet nousee piikkinäkin parhaimmillaan 1,3bariin.

      Lisäksi pöläyttelee ja on puoleen kaasuun saakka ihan puuduksissa koko laitos. Kone on kylläkin 1.9, joten tuntuu kyllä heti jos muutama humma on pois.

      Lisäksi tämä huohottaa nyt aika tavalla. Long lifen jäljiltä oli kyllä aika mömmöä joka paikassa, joka nyt on mm. öljykorkista hävinnyt.
      Lienee katsottava onko huohotinjärjestelmä tukossa, toivottavasti.

      Comment


      • #4
        Tuli mieleen josko olisi olemassa sellaisia letkunkiristimiä, joilla saisi noi fiksattua.
        Kuva liitoksesta, siinä näkyy selvästi miten liitoskohta "nauraa".

        Jos jollain on jostain tämän tyyppisestä letkunkiristimestä hajua, niin otan tietoa mielellään vastaan.
        Tuo on liian pieni, letku lienee luokkaa 55mm halkaisijaltaan.

        Comment


        • #6
          Toi toimisi kyllä hyvin tuossa kohtaa. Varsinkin kun on ainut liitos johon pääsee helposti käsiksi, molempiin päihin.

          Turbolla sitten taas ainakin välijäähyltä tuleva liitos on jotain kovaa valuputkea, joten siihen pitäis keksiä jotain muuta.

          Suomestakin noita Samin ehdottamia saa ihan ok hintaan, taidankin tästä ottaa mauserin ja laittaa tilauksen menemään.
          Mm. http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=29_35

          Comment


          • #7
            Do dii, osat tuli pepantuonnista ja tällainen siitä tuli. Ihan ok.

            Tässä kuva mainitsemasti klunssista, tämä siis ehjä.
            Ja tämä jo niin kulunut, että ei pysy liitos kiinni.

            Alakierrosten nuhaisuus ja pöllyttely johtuikin EGR-venttiilistä. Tulppasin alipaineletkun siitä reilu viikko sitten ja ei ole pöllytelly ja ollut nuhainen.
            Ihmettelin kun ei syttyny mitään valoja kojetauluun tuosta. Hyvä vaan.

            Jostain turbon tietämiltä se taitaa pikkaisen vielä vuotaa, täytyypi tutkia avustajan kanssa.

            Jos tilaatte tuolta pepantuonnista näitä silikonitötsiä ja aluputkia, niin varautukaa toleransseihin. Noissa aluputkissa oli sellainen 3mm heitto halkaisijassa.
            Viimeksi muokannut A6tonen; 22.6.2009, 21:48.

            Comment


              #8
              Siitähän tuli just sellanen kuin itse ajattelin, pitää jossain sopivassa välissä kanssa kattoo pomon pakusta noita letkuja.

              Comment


                #9
                Oliskohan Caddyssä samaa ongelmaa. Alaväännöt ns kadoksissa ja savutteli kun reippaasti lähti ykkösellä tai kakkosella.
                Toki mulla on tuo pilipaliboksi kiinni joka lisää savutusta.
                Imusarjaan on tuollanen samanmoine liitos ja se pääsee jonkun verran elämään kun letkua heiluttelee. Painetestiä en ole tehnyt, koska en tuota jaloa taitoa ole opetellut vielä.

                Egr:n letkun otin irti ja ei takana savua enään samaan malliin. Vikavalo vain tuossa BJB:ssä syttyy, mikä ei ole hauskaa.

                Comment


                • #10
                  Jos on samanlaiset liitokset, niin en yhtään ihmettelis.
                  Taitaa olla aika liki samanlaiset koneetkin näissä.

                  En oikein ymmärrä tuota egr:ää. Savuttelu loppui ihan tyystin kun nykäisin alipaineletkun irti ja tulppasin molemmat päät.
                  Imeskelin siinä vielä letkun avulla egr:n päästä ja ainakin selvät äänet läpän toiminnasta kuului kun alipaineen päästi pois.

                  Laippaa huutais, mitat tarttis ottaa ja pyytää taas kaveria koneistamaan.

                  Muutenkin niin ihme kones. 1000-3000+rpm on toimintaa jonkinlaista, 3500rpm ja päälle on aivan kuoleman oma jo.

                  Comment


                    #11
                    No 77kw kone tuo on, mutta imusarjan liitos on apukuskin puolella.
                    Mulla on ns "kuollut" alle 2000rpm, ja 2500 kohdalla tulee selkee piikki.

                    Vika varmasti löytyy seuraavista: ahtovuoto, pakoputki/katti, turbo, egr,maf tms.
                    Auto vaan on niin paljo käytössä, ettei sitä voi ehdon tahdon pitää projektina pihassa kovin montaa päivää.

                    Comment


                    • #12
                      Onko kukaan täällä vaihtanut parempaa cooleria T5:een? 300x600x76 kiinalainen sopisi kuulemma mutta miten olette toteuttaneet ahtoputkien liitokset? Yks vaihtoehto vois olla laittaa supistuskulmat kiinacoolerin 3" liitoksiin, vetää coolerille tulevat kumiputket sokkaliittimiä ennen poikki ja laittaa alumiinipätkät klemmareilla väliin.

                      Comment

                      Working...
                      X