Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1,9 TDI automaattilaatikolla - kestävyys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1,9 TDI automaattilaatikolla - kestävyys?

    Tervehdys. Olen aikeissa hankkia kyseisenlaista autoa. Ajattelemassani hintaluokassa kilometrejä alkaa olla takana +300tkm. Kun kokemusta ei ole, enkä löytänyt vastausta suoraan haulla niin ajattelin kysyä.
    Ymmärrän, että noilla ajomäärillä kuluvat osat ovat mitä ovat, mutta juurikin moottorin ja automaattilaatikon yleinen kestävyys askarruttaa.

  • #2
    Omaa kokemusta ei ole kuin yhdestä ~200tkm ajetusta 81kW:sta. Hyvin se pelasi vaikka on ärsyttävä laatikko toiminnaltaan.

    Täällä on muutamat ongelmat noista kirjoitettu ja kerron vähän yhdestä reilut 200tkm ajetusta, jonka isäukkoni omistaa tällä hetkellä.
    On B5 A4 81kW AFN koneella.

    Olisko pari kuukautta tuo auto nyt ollut isällä. Ei tunnistanut ongelmaa kun auton kävi ostamassa, mutta pikku hiljaa huomasi, että ongelmia on.
    Sen huomasi kyydissä istuessakin jo nykivistä vaihdoista ja luistosta.
    Lisäksi saattoi 120km/h vauhdissa lyödä pienempää pesään, siis kakkoselle.
    Ei tunnu kuulemma kivalta...

    Laatikkoa oli Nätkinin toimesta korjattu jo 1500e:lla + laatikon irroittaneen pajan kulut päälle.
    Nätkinille laatikot tulee kuulemma irroitettuna, joten puhelimessa ei muistanut mistä lodjusta kyse.
    Sen perusteella isä sen uskalsi ostaa kun korjattu oli.

    Vikakoodit luin ja valitti momentinmuuntimesta.
    Auto meni 1500e remppaan RAM-autoon ja turbiini korjattiin, tuli luiston puolesta kondikseen.
    Mutta pienempää heitti pesään vieläkin satunnaisesti.

    RAM-auton ropari sitä mieltä, että noille AG4 askeille kovasti tyypillinen johtosarjavika, joka johtuu yhdestä vaivaisesta pyöreästä liittimestä askissa.
    Johtosarja 1000e marmorilla mutta sattui romikselta 20e löytymään liitin.

    Liitin on nyt vaihdettu ja ongelmia ei ole.
    Isä jutteli Nätkinin kanssa tosiaan puhelimessa ja Nätkin oli sitä mieltä, että ehkä paskin laatikko mitä koskaan nähnyt tuo AG4. Kuulemma jos sen korjaa, niin ei mitään takeita siitä etteikö hajoaisi heti huomenna uudelleen.

    Vanhempien taloudessa on toki useampi kymmentätuhatta kilometriä vaivatta taittanut taivalta AG4 askilla oleva TDI Passat 74kW koneella, joka on kuitenkin lähes koko tuon saman taipaleen ollut liki 90-100kW ohjelmoinnin ansiosta.

    Comment


    • #3
      Puhutaanko nyt vanhasta "jostakin" laatikosta vai tippilootasta? tippilootassa ei pitäis ongelmaa olla, ainakaan jos on joskus öljyä vaihettu askiin.

      Comment


      • #4
        Minun entinen A4 oli juurikin 81kW AFN-koneella 1.9TDI. Automaatti oli juurikin näitä perus 4-vaihteisia tomaatteja. Itseäni lähinnä ärsytti hidas kickdown ja oppivan laatikon omatoimiset sekoilut aina silloin tällöin. Sen verran huono maku jäi suuhun, että jos joskus automaatin vielä hankin niin siinä ei ole momentinmuunninta vaan siirryn suosiolla kaksoiskytkinvaihteistoihin.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja kontio Näytä viesti
          Puhutaanko nyt vanhasta "jostakin" laatikosta vai tippilootasta? tippilootassa ei pitäis ongelmaa olla, ainakaan jos on joskus öljyä vaihettu askiin.
          Tässä on yksi vaihtoehto. Mikä lie aski tuossa on. ZFxHPxx?

          Comment


          • #6
            Mikä perkele noita myyjiä vaivaa... sen verran vois panostaa että tietäis paljonko autossa on kilowatteja. 85kw on pumppari, jota tuo ei ole nähnyt edes tehtaalla (koska pumppari tuli vm `00 =D )


            ÄH, kertokaapas nyt joku että mikä erottaa ilman käsivaihtomahdollisuutta varustetun kromikehyksisen tomaatin ja tuon muovikittanan? Ja koskas se käsivaihdolla varustettu oikea tippiloota tuli??
            Meitsi on ihan pihalla...
            Viimeksi muokannut kontio; 15.5.2009, 23:38. Perustelu: pihalla ku lumiukko

            Comment


            • #7
              Kiitos. Jatkan etsintää. Ruotsi houkuttelee, sillä veli osti juuri sieltä R1200GS:n ja sai hyvän halvalla.

              Comment


              • #8
                odottelepas torsti nyt vielä jonkun laatikkoasiantuntijan kommentteja, mä hieman tutkin ja oon ihan sekaisin =D

                1,9Tdi on hallussa mutta automaatit ei...

                Comment


                • #9
                  Eipä tämä nyt niin päivän tai viikonkaan päälle ole. Tuo nimen alla mainittu Lötkö ei kestänyt kuin 750tkm, joten olisi kiva palata merkkiin.

                  Comment


                  • #10
                    Tuossa mainitussa autossa on nelivaihteinen automaatti. Eikös tipissä ole aina käsivalintamahdollisuus (kromikehys) ja 5-vaihdetta (muut kuin A8). Mielestäni tippiä ei saanut jakajapumpullisiin 1.9 dieseleihin eli A4:ssa tulisi vasta facelifteissä -99 ->.

                    Tuo nelivaihteinen (AG4) ei ole missään luotettavan maineessa, varsinkaan jos sitä kiusataan lastuttamalla moottoria. Olen toisaalta nähnyt ehjän 400 tkm ajetunkin, en tiedä paljonko sitä on korjattu matkan varrella.

                    Comment


                    • #11
                      +300tkm ja automaatti? Itse jättäisin suosiolla moiset ostamatta, jollei seuraava ostaja autolle ole tarkoitus olla romis.

                      Paljon ajettua tomaattilaatikkoista voi olla aika kiva myydä.
                      Oman tippilootasen passatin sain kaverille myytyä melkein ilmaiseksi.

                      Comment


                      • #12
                        Jani lienee totuuden lähteillä.
                        Parhaiten tippilootan B5:ssä tunnistaa siitä kromikehyksestä ja lovesta D:n vieressä (manuaalivaihto).

                        Comment


                        • #13
                          Noniin. eli kromikehykselliset automaatit ilman käsivaihtoa jakajapumpullisissa ovat siis wanhaa 4v mallia? Onko siihen muutettu muuta kuin kromikehys?

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos kommenteista. Taidan unohtaa automaatin ja keskittyä ilmastoidun dieselin etsimiseen.

                            Comment


                            • #15
                              Taidan unohtaa automaatin
                              se on järkikauppa, sanoi kummelin mies kun motonettia mainosti =)

                              Comment


                              • #16
                                Täällä on toisenlaista kokemusta, mutta profiilin kulkineesta. 408tkm, ei havaittu häiriöitä laatikossa. 5 vaihto-ohjelmaa jotka loota itse valitsee ihan älykkäästi, sporttisuus painottuu. Nyt vuosi ja 25tkm ollut. Ankaraa käyttöä suosin, koska on työkone, ja usein (3 erilaista) peräkärriä perässä. Pihaan jäänyt rekkakin hinattu käyntiin. Irtoaa viivalta ja ominaisuus on käytäntö. Voisi odottaa laatikon joskus luopuvan, se pääsisi vahvistukseen ja kone tosissaan työn alle :)
                                Öljyt ja suodattimen vaihdoin alussa, pysyneet kirkkaina toistaiseksi. Manuaalejakin tallissa on, mutta suositus koskien vanhan liiton 2.5TDI+ZF4HP18

                                Comment


                                • #17
                                  Tomaatin kohdalla vaikuttaa enemmän aikasempien käyttäjien ajotyyli varmasti. Enemmän vaikuttaa varmasti se, että onko laatikkoon vaihdettu alkupäässä öljyjä.
                                  Huollettuun laatikkoon ite luottaisin enemmän.
                                  Mulla on ollu vain +200tkm ajettuja laatikoita ja kaikissa on ollu jotain yksilöllista ominaisuutta. V8:n perässä öljynvaihdolla sai ne toimimaan toki paremmin, mutta Passatin tippiloota ei muuttunut mihinkään.

                                  Toki mukaan löytyy huonoja ja hyviä yksilöitä ja onpa noita manuaalilootiakin tainnut mennä 2.5tdi:n perästä jossain välissä.
                                  Mun mielestä automaatti laskee auton arvoa, jos maileja on tarpeeksi. Remontti maksaa kuitenkin helposti sen 1500.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Yhestä passatista on kokemusta afn moottorilla ja automaatti. 500tkm eikä ongelmia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itsellä -96 A4 AFN ja AG4, ajettu 250tkm eikä mitään ongelmia, ei luista, ei kierrokset heittele maantienopeuksissa ja vaihtaa hyvin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No, profiilin kulkineessa on DMX-laatikko eli ZF5HP19FL. Siististi toimiva peruslaatikkohan tuo. Kilometrejä on 240 000. Yhden ainoan kerran laatikko tosin antoi kyytiä vain 100 km/h saakka, mutta Microsoft/IVO-bootilla siitä selvittiin. Samoin kävi eilen, kun jäähdytyddydteemin lämmöt eivät nousseet 80 astetta ylemmäs - kahville ja homma pelittää hyvin!

                                        Mutta tietääkseni Bill Gates ei nuoruudessaan ole Audeja edes pessyt, saatikka suunnitellut ...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X