Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI:n muuttuvageometrinen turbo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 TDI:n muuttuvageometrinen turbo

    ujeltaa kun kierroksia polkee auton ollessa parkissa..
    Miten muilla tuo V6 käyttäytyy kun pihalla pistää tulille ja antaa parkissa varoen kierroksia?
    Mulla ihan selvästi kuulee vinkunaa/ujellusta :)

  • #2
    toiset on aika tarkkoja näistä diesel kysymyksistä muualla kuin diesel osastolla, mutta asiaan, kyllä sieltä jonkinlaista ääntä pitää kuulua paikallaankin polkiessa. Kokeiltu ja todettu on

    Comment


    • #3
      Anteeksi.. Valitsin vaan turbot-osion ja turbokysymyshän tuo oli..

      Comment


        #4
        Ai meinasiks niinku tälleen.
        Ihan normaalia, sanon. :)

        Comment


        • #5
          Ei se nyt mulla ainakaan tolleen ujella niinkun tuossa Martinin videossa.
          Mutta sitten kun polkee kierroksia, niin kyllä se sieltä aika voimakkaasti ulahtaa.

          Comment


            #6
            Riippuu kuin paljon on ajettu, niin voisit käyttää jossain turbopajalla tai itse kurkit
            et onks siivissa mitään. Tossa koneessa kun se purku+kasaus on ehkä vartin homma,
            kun sijaitsee siinä koneen päällä heti toi. Pari pulttia on hieman hankalassa kulmassa,
            mut kyl neki aukenee. :)

            Comment


            • #7
              -"Niinhän se viheltää kun vanha Valmetti", sano kaveri kun männäviikolla passattiani kuulosteli. Turbon kunnosta en tiedä, kilometrejä mittarissa 150tkm. Öljyä liikkuu imuputkistossa hiemasen, johtunee huohotussuodattimen eliminoinnista. Olen ite tullut näitten kutosten kanssa siihen johtopäätökseen, ettei kaikista ulinoista ja raksutuksista kannata olla kovin huolissaan. -Enemmänkin siitä kannattaa huolestua jos meteli yllättäen lakkaa ;) Se huonomaineinen turbo on kuin Juice-vainaan maksa. -Se kestää koko sen elämän...

              Comment


                #8
                Garretin pikku-gt:n päittäisvälyksen luulisi aiheuttavan huolestuneisuutta tässä vaiheessa - ennenkuin akseli katkeaa. Eihän se kuormitustilanteessa muuta tee kuin työntää öljyn palotilaan, mikäli kompurapuolelta pääsee karkaamaan. Halpoja nuo v6-koneet..

                Comment


                • #9
                  -No näinhän minä vähän tuolta aiemmista teksteistä lueskelin. Jätetään vaan suosiolla nämä turboasiat ammattilaisten tutkittaviksi, säästytään turhilta murheilta.

                  Comment


                    #10
                    Joo ja mullaki toi vihellys/suhina kyl kuului heti uudesta saakka. Ja se et se noin kuuluu hyvin, johtuu vaan siitä, että puuttuu pari vaimenninta ja katalysaattori.
                    Oikeastaan ainut mikä on paikallaan on 3" alasputki. :D
                    Viimeksi muokannut 8866; 11.5.2009, 20:09. Perustelu: Anna foorumin hoitaa rivitys.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                      Joo ja mullaki toi vihellys/suhina kyl kuului heti uudesta saakka. Ja se et se noin kuuluu hyvin, johtuu vaan siitä, että puuttuu pari vaimenninta ja katalysaattori.
                      Oikeastaan ainut mikä on paikallaan on 3" alasputki. :D
                      Minkälainen vaikutus tehoihin KATtien poistolla?

                      Comment


                        #12
                        No eipä siinä tehoihin ollut vaikutusta, mut kone hengittää paremmin korkeamilla kierroksilla etenkin. Ohjelmalla sitten otetaan vapautunut kapasiteetti käyttöön. :)

                        Pitäs muutenki toi ahtimen piikittelyä pienentää jollain lailla. Säätö on niin hidas,
                        että ei kerkee säätymään edes ykkösellä.

                        Comment


                        • #13
                          Eiköhän diesel turbo kärsi KATin ja putkiston vastapaineesta kuten muutkin, tuskin vakiona mitään hyvin hengittävää harvaa kisakattia löytyy.

                          Olikohan R10 Le Mans -autossa KATit, jos oli niin sen tyyppisillä voisi pitää uudehkon dieselinsä laillisena?

                          Comment


                            #14
                            Ainut toimiva katti on varmaan vakiokatista sisuskalut pois ja putki läpi. ;)

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja SLEI Näytä viesti
                              Olikohan R10 Le Mans -autossa KATit, jos oli niin sen tyyppisillä voisi pitää uudehkon dieselinsä laillisena?
                              Ei pelkästään katalysaattori, mutta myös totaalisesti "hengityksen pilaava" hiukkassuodatin. Hyvin on silti Le Mansissa pärjännyt :).

                              Dieselissähän tuo itse katalysaattori joita löytyy noista vanhoistakin peleistä, on yksinkertainen hapetuskatalysaattori (vähentää HC ja CO -päästöjä). Aivan yhtä lailla dieseleissä kuin bensakoneissakin putkisto ja siinä olevat päästövähennyslaitteet on mitoitettu ns. sopiviksi, ei virityskäyttöön. Yhtä lailla moni sankari kolistelee päästölaitteista "varmuuden vuoksi" sisuskalut pihalle, vaikka niillä ei mitään todellista haittavaikutusta olisikaan.

                              Ja asiaan: Dieseleihin kyllä myydään virityskatteja. Luulisi esim. 3" 200cell jalometallikatin virtaavan riittävän hyvin 2.5TDI:tä ajatellen. Olettaen että säätäjä osaa hommansa, eikä vain maksimoi savutusta.

                              Comment


                              • #16
                                Dieselissä tietääkseni katalysaatori on poistamassa korkean puristuksen ja laihan seoksen tuottamia typpioksidipäästöjä.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja SLEI Näytä viesti
                                  Dieselissä tietääkseni katalysaatori on poistamassa korkean puristuksen ja laihan seoksen tuottamia typpioksidipäästöjä.
                                  Kuten sanoin, kyse on hapetuskatalysaattorista. Oma (rajallinen) kemianosaamiseni sanoo, että NOx-päästöihin ei hapetuskatalysaattorilla ole käytännössä minkäänlaista positiivista vaikutusta. Toki varmasti jokunen NO muuttuu NO2, mutta siitä nyt ei ole mitään iloa.
                                  Voit toki näyttää sen reaktioyhtälön jossa hapetuskatti tekee NOx -> N + 02 :).

                                  Ylipäätäänkin typen oksidien päästöjen vähentäminen dieseleissä muuten kuin urea/AdBlue-ruiskutuksella on todettu kovin vaikeaksi. Mersun Bluetecissa on selvitty ilman AdBlue-lisäainetta laittamalla hapetuskatin ja hiukkassuodattimen perään varastoiva NOx-katti, joka tuottaa itse ammoniakkia pakokaasuista, sekä SCR-katti. Voimalaitoksissakin pääasiallinen ase NOx-päästöjä vastaan on polttotekniikka (esim. low-NOx-polttimet).

                                  Uusien hiukkassuodattimella varustettujen dieseleiden suurin ongelma ovat juurikin NOx-päästöt.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X