eli noin kahden tonnin kierroksilla ja suurimmalla vaihteella ajaessa silloin tällöin tapahtuu ikävän tuntuinen "puutuminen" joka korjaantuu saman tien; joko kaasulla tai ilman. Tilanne ei kestä kuin silmänräpäyksen, mutta tuntuu ikävältä. Vikakoodeja ei löydy ja auto on AEL 2.5 tdi C4 ja ajettu 270.000 km.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Auto "puutuu hetkeksi" tasaisessa ajossa
Collapse
X
-
Alipaine-linjan taka-isku venttiili, jarrutehostimen vierestä, liitin kiskon suojamuovin alta kaput. Aiheuttaa myös tuommoisia oireita jäädessään hetkellisesti virtaamaan väärään suuntaan! Tuntuu juurikin tuolla kierrosalueella parhaiten kun pitäisi olla ahtoa mutta ei sitten olekkaan!
Comment
-
Omassa AEL:ssä vähän samantyyppinen ongelma, tosin hyvin epäsäännöllisesti ilmenevä eikä aina samoilla kiekoilla. Pieni nykäys, ei paha mutta häiritsevä. Toi alipaineventtiili täytyykin katsoa/uusia ensimmäiseksi.
Comment
-
Hmmmm. kävin marmorilta kyselemässä... väittivät ettei siellä ole mitään venttiiliä, hetken asiasta keskusteltuani sanoi myyjä että sen on oltava se kokonaisuus johon kuuluu alipainepumpulta lähtevä letkukin. Ei ole Joensuussa kuulemma ikinä semmosta myyty.
Tuon systeemin hinta 76€. Toinen takaiskuventtiili mitä tarjosivat ois ollu polttoaine suodattimen jalassa oleva.
Comment
-
Marmorilla tainnu olla tiskin takana pojilla taas jälleen peukku jossain pimeässä paikassa!
Kyllä minä sen VagCatista löydän ja autoni pellin alta joka kerta tuon. VagCatista olisin laittanu kuvan mutta kun en osaa, räjäytys kuvassa kuitenkin osa numero 5, vara-osa numeroltaan 046905291A ja nimeltään non-return valve, suomi hinnaltaa tuolla vara-osa numerolla 39.80 euroa!
Tuossa joku venäjän ETKA, jossa tuo sama sivu esillä!
http://www.detali.ru/cat/au/au.mycat...tvcFMbVJpRfw==
Comment
-
En ole vielä ongelmaa tarkemmin tutkinut, mutta kun ajoin 500 km:n reissun huomasin, että ajoittaisen puutumisen lisäksi (siis ongelma millä aloitin tämän viestiketjun) myös tehot ovat kadonneet täysin; hyvä kun pääsin rekkojen ohi ja koko ajan tuli mustaa savua ja sitä sankemmin mitä enemmän kaasutin. Kaikki halusivat ohittaa kun eivät viitsineet savussa ajaa...kuuluuko tämä tuon venttiilin aikaansaannoksiin vai onko jotain muita vaihtoehtoja näille oireille? Tarkkaan ottaen ongelma tuli sen jälkeen kun syöttöpumpun hihna katkesi ja säädöt tehtiin.
Comment
-
Toisaalta menohalujen puute ja rankka savutus ylensä viittaa siihen ettei kehitä paineita.
Se, että tulee puutuminen tossa 2 tonnin puitteissa puhuu myös ahtovuodosta tai yliahdosta?
Eli mikä moista voisi aiheuttaa? Turbo jumii, säätö jumii, putki tukossa, ahtovuoto tms, öljyä alipaineletkuissa?
Comment
-
Juu, tuo takaisku sijaitsee siinä tulipellin tuntumassa, jarrutehostajasta hiukan apparin puolelle päin. Sitä en kyllä ymmärrä, että miten se voisi vaikuttaa käyntiin, kun eihän alipainejärjestelmä ole missään tekemisissä imusarjan/ahtopaineen ohjauksen kanssa?
Comment
-
Kokeile ottaa taka-isku pois ja lähe koe lenkille! Ilmiö on sama kun ottais MAFfin johdon irti, eli meno halut katoo.
Comment
-
Kokeile ottaa taka-isku pois ja lähe koe lenkille! Ilmiö on sama kun ottais MAFfin johdon irti, eli meno halut katoo.
Comment
-
En ole vielä saanut selville vikaa (en ole ehtinyt tutkimaan), mutta sen verran vielä valotan historiaa: kesken ajon syöttöpumpun hihna katkesi ja sen vaihtoi ei merkkikorjaamo joka ei saanut enää autoa käyntiin (en todellakaan tiedä mitä kaikkea olivat sille tehneet). Hain auton pois ja vein merkkikorjaamolle, koska arvasin että mekaaninen säätö on pielessä ja pyysin vain sen laittamista kohdalleen. Vaimo haki auton korjaamosta ja on ajellut autolla ja vasta nyt itse sitä varsinaisesti testasin pitemmällä matkalla eli otin tehoja irti. Oletan vakaasti, että varsinaisen hihnan vaihtanut korjaamo on tehnyt jotain "korjausta", jolla yrittänyt saada autoa käyntiin, koska toimi täysin moitteetta ennen hihnan vaihtoa. Eli nyt asiantuntijat mistä aloittaisin tällä teorialla vian etsinnän tai mitä virheitä tuossa hihnan vaihdossa voisi tehdä?
Comment
-
Ajoin vikakoodit, mutta niissä ei ilmennyt mitään. En tiedä mitä tällä voi sulkea pois, mutta auto lähtee loistavasti käyntiin niin kylmänä kuin lämpimänä. Käyntiääni on mielestäni karkeampi kuin aiemmin mutta mustaa savua lykkää ihan rauhallisella ajollakin ja oikein pilvi kun polkaisee kunnolla. Ajoituksen tarkistukseen en ole vielä saanut aikaa. Pitääkö se tehdä pumpulle ja kellolla erikseen?
Comment
-
Helpoiten ajoituksen tarkitus käy VAG -Comilla, jos sattuu rekisteröity versio olemaan. Mittakellollakin kyllä onnistuu.
Hyvä syttyminen ja karkea käyntiääni taitavat olla merkkejä himppasen aikaisesta ajoituksesta, mikä ei ole huono asia. Olettaen tietysti, ettei ole liian aikaisella. Nämä mosat on tunnetusti tarkkoja ajoituksesta.
Savutus (musta) taas tarkoittaa, että kone ei saa ilmaa niin paljon, kun tarvisi. Suodatin? EGR:n toiminta? N75 --> alipainejärjestelmä?
Comment
-
En uusinut takaiskua, mutta MAPin letkun klemmarin. Ei ole vielä toistaiseksi pätkäissyt, saas nähdä palaako vika. Vikakoodiahan tuo oli antanut juurikin imusarjan paineesta.
Comment
-
Miten nokka-akselin ajoitus korjataan sillä autossa on todella voimakas moottorijarru päällä, varsinaista vikaa en ole löytänyt siis musta savutus koko ajan ja nykäys tietyillä kierrosluvuilla sekä heikko teho. Parin viikon päästä saan auton perusteelliseen tutkimukseen, vikakoodeja ei ole ja ajoitusta varten minulla ei ole rekisteröityä vag-comia. Mistä muuten ajotietokone otta kulutuksen kun se on koko ajan sama eli ei toimi (tullut oheistuotteena vian myötä)? auttaisko tuo vian löytämiseen?
Comment
-
lainaan tätä topiccia,koska porukoiden a4 b5:ssa on samankaltaisia ongelmia.
eli ajelin tuossa toissapäivänä sillä tasaista nopeutta niin tuntuu että moottorista lähtee veto pois päältä tai siis puutuu,kiihdyttäessä voimakasta savutusta (nk. Voimasavua). tänään tuntui nykivän jo tuossa kaupunkiajossakin,muori oli sitämieltä että kohta taitaa jättää tien varteen hänet :)
mistähän kannattaisi lähteä vikaa metsästämään? autohan on siis 1.9tdi moottorilla,olin katsovinani että koodi oli ATJ.
Comment
-
Oon huomannut itekkin samanlaista nykimistä omassa kulkineessani, auto ei puudu, mutta selviä nykäyksiä tuntuu. Minulla ainakin nykäykset johtuvat ilmastoinnista, koska kun ilmastointi ei ole päällä ei nykimistäkään ole. Joka kerta kun nykäys tuntuu napsahtaa ilmastoinnin rele jossain. Kannattaa katella myös tuo. Topikkia foorumilla olikin tuosta aiheesta, jossa ratkaisuna oli kylmäaineen lisäys.
Comment
-
Savutus kielisi vähän ilmansaantiongelmista. Takerteleva EGR? Jumivat VNT-siivet tai takkuileva N75? Ahtovuoto? Risa MAF?
Mahdolliset vikakoodit voisi tosiaan valaista asiaa.
Itse havaitsin tässä männä päivinä, että dieseliä tarvii silloin tällöin niivittää. Tuo AAT tuntuu toimivan kuin uutena muutaman kovan Ahveniston lenkin jälkeen. Oma ajo on kuitenkin suurimmaksi osaksi tasaista jurnutusta moottoritiellä ja ihan perus maantiellä. Kaupunkiköröttelyä ja valoissa seisomista ei juuri tule.
Comment
-
Viat korjattu...
Ajoitus ei ollut kohdillaan ja ahtoputki revennyt (ei kyllä pitänyt ylimääräistä suhinaa). Nämä yhdessä tai erikseen saivat aikaan kunnon savutuksen, tehohäviön ja tuon "voimakkaan moottorijarrutuksen" sekä ikävän että ajoittaisen nykimisen. On se taas mukava päästellä kun auto on kunnossa. Kannattaisiko tuo egr tukkia? Siellä näkyy olevan kolme kohtaa mihin sen "umpilaipan" voisi laittaa, onko suosituksia? + mitä hyötyä tai haittaa tuosta tukkimisesta on?
Comment
-
+ Imusarjan umpeenmuuraus loppuu. Saattaa jopa ruveta puhdistumaan.
+ Yleensä raporteissa on ollut maininta alaväännön parantumisesta.
- Lämpeneminen saattaa hidastua talvella, voi jopa jäädä vajaalämpöiseksi, eli kabiinissa saattaa tulla kylmä.
Itse olen ajatellut tulpan laittoa pakosarjan päähän.
Oliko muuten ahtoletku halki juuri ennen imusarjaa? Ei olisi ensimmäinen..
Comment
Comment