Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 v6 tdi naftaa kierrättämätön suodatin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 v6 tdi naftaa kierrättämätön suodatin?

    Noihin 1.9 koneisiinhan tuo mk2 golfin suodattimen vaihto on ihan tuttu juttu, mutta onko kenelläkään tietoa onko jossakin vanhemmassa automallissa tuollaisen v6 tdi:n suodattimen paikalle sopivaa suodatinta josta puttuisi tuo naftan takaisinkierto? Lähinnä letkujen kokoja siis haen kohdilleen ettei tarvitsisi suurentaa tai pienentää välissä letkuja ja saisihan se suodattimen halkaisijakin olla sama. Tällä tarkoitus vähentää ilman pääsyä polttoainelinjaan tuon venttiilin kautta ja saada polttoainetta ja pumppua viilennettyä ja pidentää pumpun aivolaatikon ikää.

    #2
    Niin, no voi sitä kierrätystä toisaalta talvella tarvitakin....

    Melkein laittaisin vaan originaalin suodattimen, niin toimii ainakin. Jokunen (epäonnistunut) kokeilu on ollut palstalla Motonet yms suodattimista.

    Tsekkaa ne kangasletkut suuttimien välillä ja sitten tuloletku, joka voi hangata ittensä koria vasten rikki niillä tienoilla kun letku nousee pohjasta konehuoneeseen (ovela paikka), mutta ei ensimmäinen kerta kun siitä tuo vuotaisi.

    Comment


      #3
      Ideana tos on toi löpön jäähdyttely ja sitä kautta pumpun jäähdyttely viileällä löpöllä.
      Saadaa käyttö-ikää lisää jne.

      Comment


      • #4
        Laitat vain paluuletkujen väliin jatkokappaleen ja kumitulppa suodattimen reikään ja se on siinä. Suodattimen vaihdon yhteydessä ostat samanlaisen suodattimen ilman tuota reikää.
        (BOSCH 0450906172)
        Viimeksi muokannut evinrude; 18.3.2009, 09:45. Perustelu: lisätty numero

        Comment


        • #5
          BOSCH 0450906172
          -Tuo lienee se 80-luvulla volkkarin dieseleissä käytetty putsari. Kannattaa sitten hiukan mittailla letkulähtöjen kokoja ennenkuin ryhtyy hommiin. Alkup. filsussa muistaani jotain 12mm. tässä toisessa n.9mm. Mitä siis tapahtuu virtausvastukselle kun "kaikki"nafta imetään nyt tankilta asti tuollaisen kuristimen läpi? Jos ratkaisu olis noin simppeli, olisin jo syssyllä tehnyt omaani moisen muutoksen. Joku muu kokeilkoon ensin jos on enemmän rohkeutta...

          Comment


          • #6
            Onhan siellä siirtopumppu.
            Mut siitä ei mulla ole tietoa että millainen, hämmästyin ite kun Ford mondeossa oli ihan perinteinen bensaruiskun pumpu siirtopumppuna.

            Jos tuossakin on samanlainen joka tekee useamman barin painetta niin jonkun paineen tasaus systeemin silloin vaatii toimiakseen.

            Comment


            • #7
              Joo, on siirtopumppu mutta se on syöttöpumpussa ja imee filsun läpi. Tankin sähköpumppu ei tee linjaan painetta tiemmä. Siirtää vaan ilmatonta naftaa ns. kuppiin tankin sisällä josta vp44 sitä sit imeskelee.

              Comment


              • #8
                Olisko ideaa laittaa ns. naftan jäähdytintä? Uusissa ocuissa on pohjassa pieni kenno jossa nafta jäähtyy.. Itellä on rivi vitos 2.5 mut samalla aineellahan nää käy.. Eikös kylmä nafta pala paremmin?

                Comment


                • #9
                  Bemareissa ja Ooppeleissa on naftaa jäähdytelty vp44 pumpulle mutta bokseja palaa silti. Kyllä itse vahvasti uskon siihen ilmattomaan naftaan enemmän kuin jäähdyttimiin.

                  Comment


                    #10
                    Kylmä nafta ei pala. Poltettavan aineen, oli se sitten mitä hyvänsä, lämpötilan on oltava ko. aineen syttymispisteen yläpuolella, jotta palaminen voi alkaa.

                    Comment


                    • #11
                      ^^jostain syystä passatiin annetaan alkuperäisen korvaava boschin suodatin jossa on 8mm letkulähdöt vaikka toisen merkkisessä on 12mm.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja vitonen
                        Bemareissa ja Ooppeleissa on naftaa jäähdytelty vp44 pumpulle mutta bokseja palaa silti. Kyllä itse vahvasti uskon siihen ilmattomaan naftaan enemmän kuin jäähdyttimiin.
                        Eikö yksi pumpun boksin kärähtämisen syy ole nimenomaan kuivan määräsäätimen männän aiheuttama lisäkuorma? Kuivana pyörivässä pumpussa männästä kuluu pinnoite, mistä seuraa kitkaa ja pyörimiseen tarvitaan enemmän jerkkua.
                        Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

                        Jos em. oletus pitää kutinsa, on tosiaan tuo ilmattomuus tärkeämpi tekijä, kuin jäähdys. Ja jos pumppua jäähdyttää meinaa, pitää se minusta toteuttaa jotenkin muuten kuin naftalla, ellei aine ala kiehua jo ennen aikojaan.

                        Comment


                        • #13
                          Minä uskon vilpittömästi korkilliseen hyvälaatuista 2T-öljyä silloin tällöin tankkauksen yhteydessä.

                          Rakensin 1990 parista kupariputkesta jäähdytysnesteellä toimivan naftan lämmittimen 23TD Rekordiin -86. Ei havaittavaa etua polttoaineen kulutukseen, mutta toimi myös kylmällä ilman ongelmia. Samaa yksinkertaista lämmönvaihdinta voisi käyttää myös jäähdyttämiseen; n. 22mm putken ympärille hiekat sisässä taivutettu 10mm putki, kovajuotoksella yhteen, solumuovieristys tarvittaessa.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt rupes oikeesti kiinnostaa,tuo pa-paluun ohittaminen suoraan tankkiin.Orkkis suodatin uusittu sekä paluu puolen kaikki ylivuoto/paluuletkut,imupuolen letkuklemmarit uusittu/kirrattu ja yhä nykiiii(1900-2100rpm)...Eli onko jollain ko. ohitus kokemusta?

                            Comment


                              #15
                              Millainen toi sun nykiminen on? Kierrosalue viittaa myös ahtimen nykäisyyn
                              noilla kierroksilla. Vakio ahdin meinaan vähän nykäisee tossa noin 2000rpm
                              kohdalla hieman yliahtoja.

                              Comment


                              • #16
                                Nykiminen kiihdytyksen jälkeen tasaista nyintää,lähtee pois kaasulla "leikkiessä",ja saattaa palata taas hetken päästä samaan oireiluun.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko tippilootalla? Turbiinilukko oikuttelee usein juur noilla kierroksilla. Passatti nyki aikanaan samaan tapaan mutta kun "nuohosin" katalysaattorin/ tuunasin egr:ää , oire poistui.

                                  Comment


                                    #18
                                    Voisko siinä egr-venttiili sitten olla vaihdon tarpeessa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Laippaan vaihdon.. =)

                                      Comment

                                      Working...
                                      X