Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN:n kampiakselin ajoitusmerkki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN:n kampiakselin ajoitusmerkki

    Nyt tartteis kipeästi apua. Tarkastin omasta 1.9 Tdi:stä (AFN) ajoitusta. Kampiakselin merkin tarkastusreikä on melkein soikea, kuskin puolen reuna on kuitenkin suora eli ilmeisesti merkki täytyy kohdistaa tähän reunaan. Vauhtipyörältä löytyy 0 ja jos moottoria pyöräyttää hieman vastapäivään tulee näkyviin viiva. Kumpi on oikea ajoitusmerkki, 0 vai viiva? Merkit ovat niin lähellä toisiaan, että viivan ollessa reiän reunassa näkyy myös 0 aivan reiän vasemmassa reunassa.

    Tuossa on nyt siten, että viivan ollessa reiän reunan kohdalla ovat nokka ja pumppu kohdallaan. Olen vain aikaisempien autojen kanssa tottunut siihen, että 0 on oikea ajoitusmerkki, tosin edellisissä menopeleissä ei ole tuota viivaa ollutkaan. Ja tuo viiva on tosiaan sen näköinen, että se on ollut uudesta asti eli kukaan ei ole sitä siihen itse saanut noin siististi vetäistyä.

  • #2
    Nolla on oikea kohdistusmerkki. Saat kohdistettua seuraavasti: Kun seisot auton edessä sieraimet kohti perää, vauhtipyörän nollan tulee olla kohdistusreiäin vasemmassa laidassa, jossa siis selvä viiste. Nolla on stanssattu moottorin puolen ulkoreunaan kampiakselia. Oliko tarpeeksi epäselvä ohje ?

    Comment


    • #3
      Jos oikein ymmärsin tuon sinun selityksen niin nyt minulla on sitten ajoitus hieman pielessä... Yritän saada huomenna otettua kuvan mistä selviää, että missä asennossa kampura on nyt, kun muut merkit ovat kohdallaan.

      Comment


      • #4
        Siltä se vähän vaikuttais, että ajoitus on pielessä.
        Jotenkin ymmärsin alfamerin ohjeen paremmin kuin tuon helun (hymiö), mutta tästä linkistä löytyy kanssa oikein kuvan kera, jolloin myös helun ohjeen oivaltaa:
        http://www.elisanet.fi/garage/huollot/nokkahihna.html

        Comment


        • #5
          No tuo kuva vahvisti epäilykseni, eli ajoitus on hieman pielessä. Osaatteko sanoa, että mikä merkki se viiva on?

          Comment


          • #6
            Jotain asteita EYKK? Viiva kyllä kuuluu olla siellä kanssa.

            Comment


            • #7
              Viiva voi olla nollställ eli heittokello nollataan viivan kohdalla ja sitten mitataan pumpun männän nousu 0-kohtaan pyörimissuuntaan. TDI:n saa hyvin ajoitettua hieman aikaselle myös heittokellolla.

              Comment


              • #8
                Miten tyon kampiakselin saa kohdalleen kun moottori on irti autosta?
                Onko muita merkkejä kuin tuo vauhtipyörässä oleva?

                Comment


                • #9
                  Muistelisin, että moniurahihnan siivapyörässä olisi hahlo. Vastamerkki kyllä taitaa sitten olla jakohihnan alamuovisuojassa, eli muovikin pitäis olla paikallaan silloin kun jakoa kohdistelee.

                  Viimeinen toivo kai on sitten katsoa tai tunnustella ykkösen männästä YKK.

                  E: Ja toki jos hihna ja kansi on paikallaan, niin venakoppa pois. Silloin kun ykkösen nokat sojottaa ylöspäin, on merkit kohdallaan (jos jako on kohdallaan :) ja nokka mahdollista lukita takaa esim. 4mm lattaraudalla.
                  Viimeksi muokannut A6tonen; 30.10.2010, 15:26.

                  Comment


                  • #10
                    Juu laitoin kohdalleen ykkösen hehkun reijästä tunnustelemalla.
                    Kumma kun ei kampuran hihnapyörässä ole merkkejä.

                    Comment

                    Working...
                    X