Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vielä AEL-koneen savutuksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vielä AEL-koneen savutuksesta

    Kävin eilenillalla katsastuksessa ja yllätys-yllätys, meni vain juuri-ja-juuri läpi kovan savutuksen vuoksi.

    Tiedän, että se on ominaisuus.
    Asiaan vaikuttaa varmaakin se, että normaalisti tulee ajeltua isolla vaihteella, talvinopeudetkin 6:lla, kun kone jaksaa vetää hyvin ihan matalillakin kierroksilla. Taitaa vaan mennä "paikat tukkoon" ja sitten katsastuksessa vuoden pöperöt lähtevät liikkeelle.

    Katsastusinssi sanoi, että silloin-tällöin kannattaa antaa koneelle kunnolla kierroksia, jotta putket pysyisivät puhtaina, 2- tai 3-vaihteella kierrokset maksimissa. Kaveri väitti, että putsaamalla myös polttoaineen kulutus vähenisi.!!!

    Millaiset kokemukset teillä muilla AEL-omistajilla on moottorin savutuksesta..?? (otan tässä uudelleen esiin aikaisemmin keskustellun aiheen). Mitä mieltä olette tuosta maksimikierroksilla ajosta..?? Entä miten olette selvinneet katsastuksessa..???

    #2
    Kyllä tuosta koneesta tuntuu savua lähtevän kun vähän enemmän antaa kierroksia. Minä tapaan maantiellä ajaessa silloin tällöin putsata putken, eli kolmonen silmään ja kierroksia yli 4000rpm. Sitten on aika vaihtaa pykälää kun peileistä ei näy enää selvästi savua, eli 5-10 sekuntia tapaa riittää. Yksi hyvä hetki suorittaa tuo operaatio on silloin kun joku on roikkunut pitkään takapuskurissa kiinni eikä selvästikään ymmärrä turvavälien päälle:) Ainakin ennen katsastusta kannattanee poistaa usvat putkesta.

    Meikäläinenkään ei normaalisti käytä yli 3000rpm kierrosaluetta, joten ei ole ihmekään jos nokea kertyy, ja mustaa usvaa alkaa putkesta tulla yli 3000rpm kierroksilla. Kyllähän se alavääntö tekee sen, ettei jaksa kierrättää konetta, koska siitä ei ole hyötyä. Minäkin ensin ihmettelin tuota savun tuloa, mutta on siihen alkanut tottua. Voisi koittaa tukkia EGR-venttiilin, koska silloin ainakin imusarja pysyisi vähän puhtaampana. Jotkut ovat sanoneet, että tukkimisen jälkeen savutuskin on hiukan vähentynyt. Itse imusarja on kyllä 200tkm jälkeen sen verran paksun nokikerroksen peitossa, ettei EGR:n tukkiminen auta määräänsä enempää. Kerran näin irrotettuna yhden TDI-koneen imusarjan, ja oli siinä aikamoinen nokikerros.

    Comment


    • #3
      Minä taas olen päässyt katsastuksesta läpi vaikka minkälaisilla lastuilla ja ikinä ei ole ollut lähelläkään rajaa. Veikkaan että jossain onpi vikaa...

      Comment


      • #4
        Juttelin asiasta erään paikallisen mönttöörin kanssa: Hän arvioi, että pumpun ajoituksessa voisi olla sanomista...Kannattaisi varmaankin tarkistuttaa.

        Tietäkseni mekaanisen ennakon lisäksi pumpussa on sähköinen ennakon tai ruiskutushetken ajoituksen säätö. Miten se oikeastaan toimii..???

        Joskus aikaisemmin loppuvuodesta kirjoittelin AEL-koneen käyntiinlähtö-probleemista lähellä 0 ast.C lämpötiloissa. Autossani on edelleen tuota vaivaa, eli jos hehkujen merkkivalo vain välähtää, käynnistyy kone huonosti. Jos lämpötila on selvästi pakkasella, hehkun valo on päällä useita sekunteja, kone käynnistyy nätisti.

        Voisiko ajoituksella, savutuksella ja huonolla käynnistyvyydellä olla jotakin yhteistä nimittäjää..???? Entä suuttimien toiminnalla..???

        PS. Aikasempaan 100:een (1T-kone) laitoin "huijausnapin", jolla sain hehkun päälle pitemmäksi aikaa, ja kone käynnistyi lämpötilasta riippumatta hyvin.

        Comment


          #5
          Ainakin käynnistyvyys voisi parantua pumpun säätämällä. Todennäköisesti myös savutus. Säätöönhän tarvitaan VAG-COM.

          Comment


            #6
            Pumpunajoitus pitää tosiaan säätää ensin kohdilleen mittakellolla ja sitten viimeistellään softalla. Meikäläisellä ajoituksen säätäminen auttoi käynnistysongelmiin. Nyt starttaa kovillakin pakkasilla heti kun avainta kääntää. En oikein osaa sanoa, että auttoiko se savutukseen, mutta ei ainakaan ole lisääntynyt:) Jos maalaisjärjellä ajattelee, niin myöhäinen ruiskuennakko voi aiheuttaa sitäkin, että palaminen on epätäydellistä ja savua tulee enemmän. Jos suuttimissa on selvää vikaa, niin kai sen kulutuksessa huomaisi ja savuttaisi varmaan normaalimmassakin ajossa(?). Ajoituksen tarkistaminen testerillä on pikkujuttu.

            Comment


            • #7
              SUODATIN

              Suodatin

              Comment


              • #8
                Minä lähtisin ilman muuta liikkeelle mekaanisen ajoituksen tarkistamisesta. Sähköinen säätö pystyy korjaamaan ajoitusta jonkin verran mutta se ei ennätä vaikuttaa käynnistysvaiheessa. Ei ole ollenkaan tavatonta että mekaaninen ajoitus on sivussa syystä tai toisesta.

                Comment


                  #9
                  Hyvä pointti Sampolta. Testeri näytti oikeaa ennakkoa allekirjoittaneenkin tapauksessa, mutta mekaaninen ajoitus ei ollut kohdillaan ja käynnistys tökki. Softasäädöllä voi sitten vaikuttaa ajonaikaiseen ennakkoon. Ajoitushan pitäisi vissiin säätää vähintään softalla kuntoon aina jakohihnan vaihdonkin jälkeen.

                  Comment


                    #10
                    Moottorin puhtaaksi ajamisella voi olla uskomattoman suuri vaikutus savutukseen. Mulla oli joitakin vuosia sitten ympäristörikos merkkiä Volvo 240 -83 suoralla kutosen dieselillä. Menin katsastukseen ja savuarvo oli hiukka yli 11. Suurin sallittu arvo oli 2,5 ja neljästä meni ajokieltoon, joten punainen korttihan sieltä tuli. Autoon tehtiin suutinremppa sekä säädettiin ja katsastus hoitui sen jälkeen arvolla 2,2.
                    Seuraavana vuonna uudestaan katsastukseen ja tällä kertaa punainen kortti arvolla 8,3. Ajoin suoraan leimalta edellisenä vuonna huollon tehneeseen korjaamoon. Korjaamon setä kuunteli hetken ja sanoi, että hän on auton laittanut kuntoon ja se on kunnossa. Nyt vaan menet motarille, laitat kolmosen päälle ja ajat niin kovaa kuin peli kulkee. Totesi vielä, että saattaa kuullostaa, että kone hajoo, mut ei se hajoo, anna mennä vain.
                    Joten ei muuta kuin motarille ja kierroksia. Lenkin jälkeen katsastus läpi arvolla 2,3. Mitään säätöjä koneeseen ei tehty, pelkästään puhdistus ajamalla.

                    Comment


                    • #11
                      Savua tuli vakiona jonnin verran. Nyt muutetulla ohjelmalla sen verran enemmän, että ihan joka paikassa ei viitsi takanatulevia myrkyttää.

                      Opasiteetti vai mikä se olikaan tuntuu tällä olevan luokkaa puolet sallitusta. Vakiota en katsastanut, mutta mukana tullut saksalainen lappu kertoo vielä puolet pienemmästä arvosta.

                      Kierrosalue tulee käytyä läpi päivittäin ja ennen katsastusta tietysti erityisellä hartaudella. Rajoitinta en kyllä koskaan ole ajaessa löytänyt, se jääköön katsastusmiehen testattavaksi.

                      EGR on suljettu sekä ohjelmallisesti että myöhemmin myös pneumaattisesti. En huomannut eroa savutuksessa. Imusarjan sisäpinnalla oli 1 - 3 millin kerrostuma, jonka poistin pölynimurilla.

                      Comment


                      • #12
                        Asia vilpitön...Kiitoksia kommenteista ja vihjeistä.

                        Tänään tilataan aika tohtorisedälle, joka laittaa ajoituksen ja säädöt kuntoon. Ja sitten vaan ihan oikeasti kovaa ajoa...

                        Comment

                        Working...
                        X