Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 1.9tdi naputtaa - vähentynyt!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 1.9tdi naputtaa - vähentynyt!

    Tyhjäkäynnillä kuuluu varsin voimakas naputus. Ääni ei kasva kierroksia nostaessa - naputus tiheytyy kylläkin. Kuuluu aikalailla koneen takaosasta.

    Hankala sanoa tarkkaan, kun ääni on siinä kilkatuksen ja naputuksen välillä.


    Koneessa on vanhat, viime kesän öljyt. ajettu 5500km sen jälkeen. Tikku ei kastunut kun öljymäärän katsoin. Lisäsin n. 1,5 litraa uutta öljyä, mikä palautti öljytason normaaliksi, ja naputus lakkasi hetkeksi.

    Ehkä minuutin tai pari raksuttin normaalisti. Mutta sitten tuli naputus takaisin yhtä äänekkäänä.

    koneella ajettu 330tkm.
    Viimeksi muokannut elfuego; 20.5.2009, 20:14.

  • #2
    Aikas paljon tuntuu ölppää syövän. Mä just litran pistin kymppitonnin kohdalla omaan AFN:ään, vanha (99`myös) AFN otti 2dl kymppitonniin.

    Naputukseen en osaa sanoa, mutta voi olla että johtuu samasta asiasta kuin öljynsyönti?

    Comment


    • #3
      auto ei ole mulla ollut kuin eilisestä. Ja eilen ei naputtanu. Myyjän mukaan ei syö öjlyä, mutta otapa nuista myyjistä selvää...

      Comment


      • #4
        Ai. Herää kysymys että miksi sieltä puuttui 1,5l öljyä 5500km ajolla?

        Comment


        • #5
          todellakin

          Comment


          • #6
            Olikos AFN:ssä tuo alipainepumppu missä vai voisko olla venttiilinnostaja joka naputtelee?

            1.5l öljyä 5500tkm:llä on aivan liikaa ns terveelle koneelle.

            Comment


            • #7
              Alipainepumppu on siinä öljytikun lähistöllä koneen kuskinpuoleisessa kulmassa.

              Comment


              • #8
                pitääpä kuulostella tarkemmin. Kaveri arveli äänen tulevan 4 pytyn kohilta. Varmaan jollakin tikulla sais paikannettua paremmin?

                Vaihdan tänään uudet öljyt ja filtterin. Saa nähdä miten vaikuttaa.

                Comment


                • #9
                  Kannattaa kokeilla kyllä tuota ajattelemaasi "kuuntelulaitetta".

                  Comment


                  • #10
                    Venakopan aukaisu kertoisi jotain venttilikoneiston kunnosta. Uusi tiivistekään ei varmaan kauheita maksa. Saattaa olla jopa kuminen, jolloin ei tarvitsisi välttämättä uusiakkaan.

                    Comment


                    • #11
                      Siitä ei juuri muuta näe kuin paininkuppien ja nokkien kunnon, joka tietysti on sekin jo jotain.

                      Kuminen tiiviste on, itsellä ainakin toiminut välttävästi tiivisteliiman kanssa.

                      Comment


                      • #12
                        uudet öljyt ja filtteri paikallaan: ääni hiljeni osittain yhden tahdin kohdalla, ja ehkä vähän toisenkin. Siis musiikkitermein, kun nakuttaa 4/4 tahtiin tuo.

                        Mietittiin tuossa kaverin kanssa, josko löis koneeseen RVS-käsittelyn.

                        Comment


                        • #13
                          Koppa auki konetta pyöritellessä voisi huomata jumivan nostajan jos sellaisia on.

                          Comment


                          • #14
                            Taitaa myyjällä jäänyt jotain kertomatta.

                            Falskaavat venttiilinnostajat voi temppuilla noin. V8 audissa tekivät tolleen. Lämpösenä hetkellisesti naputteli käydessä.

                            Eipä noiden vaihtokaan rahallisesti mikään älytön juttu ole, jos nostajat on vikana. Ei kannata tällöin välttämättä RVS:ään rahojaan tuhlata, koska ei sillä korjata moista.

                            Comment


                            • #15
                              Bensakoneista on kokemusta tuosta venttiilinnostajien äänestä bemarissa. Mutta se oli enemmän säksätystä kuin naputusta.

                              Vaan pitää tosiaan avasta tuo koppa ja katsoa mitä on syönyt ja mitä syömättä jättänyt.

                              Comment


                              • #16
                                Öljyn lisääminen vähensi naputteluah hetkellisesti
                                Eli öljyn "paksuuntuminen" vaimensi oireita, jotka palasi kun öljyt lämpes.

                                Vai naputteleeko se samalla tavalla kylmänä ja kuumana?

                                Voisko olla, ettei kone pidä öljypaineita ja siksi esim jokin venttiilinnostaja naputtelis? Kaikenlaisia piruja voi maalata toki seinälle, mutta ei maalata :)

                                Tarkistappa miten se kone huohottelee.

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä vaikuta paljoa, onko kylmä vai kuuma kone. Tai ainakaan nyt ei äkkiseltään eroa muistu. Pitäisi ottaa asiaksi tuokin.

                                  Käynti on pikkusen epätasanen, jotta nuo suuttimetkin ois varmaan hyvä vaihtaa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    En usko, että suuttimista johtuu epätasainen käynti.

                                    Olisin ehdottanu yhtenä kilkatteluvaihtoehtona suutinta, mutta jos öljyn lisäys hetkellisesti poisti sen niin eipä se sitten se oikein voi olla.

                                    Toimiiko se kone muuten ok? Ei savuttele liikoja ja vetoja on terveen tuntuisesti?
                                    Koska se kilkuttelu alkoi vai oliko se jo ostaessa? Jos ei niin tuliko esim reippaamman kiihdytyksen jälkeen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Huohottaahan se. Öljykorkin nostin pois ja puhaltaa hyvin.

                                      Toimii muuten, ei savuta. Vetoja lähes terveesti. Kilkuttelua ei ollut ostaessa. Ja kiihdyttelyjen jäkeen tuli, tosin aika hissukseen ajettiin kotio. Jotta vasta Ouluun tullessa illalla parkkiin laittaessa huomas, kun katoksen seinä kaiutti äänen hyvin.

                                      Tuossa kylmänä käynnistin, naputti ensin muutaman kerran ja sitten ei naputtanu, mutta jo kilometrin ajon jälkeen naputti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä se jotenkin hydraulinostajaan viiittaa. Kylmänä, kun räjäyttää käyntiin, hetken nuo nostajat naputtelee, kunnes öljynpaine kerkeää sinne asti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Niin, kyllähän se, mutta naputtaa sitten myös lämpimänä, niin onko eroa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla ei ole ollut kuin noita ns normaalisti kuluneita nostajia, eli naputtelee kuumalla koneella hetkellisesti.

                                            Eli öljyt "litkuna" ei pidä sitäkään vähää. Öljyä vaihtamalla voi saada vähän oirehtivat tekohengitettyä, koska öljyillä on eroa. Jotkut menee ihan vedeksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              tällä hetkellä koneessa mobilin täyssynteettinen 5w-40 3000 tjsp.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Castrol yleensä mobia jämäkämpi. Eräs muuten ihan jämäkkä halpa 505.01 ölssi, made in Netherlands, valmistaja kuka lie: Tämä toimii ok -93 portterissa 2.4D 8tkm vaihtovälillä :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  pitääpä muistaa tuo öljy, kun huhtikuussa avaavat motonetin Ouluun.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja elfuego Näytä viesti
                                                    tällä hetkellä koneessa mobilin täyssynteettinen 5w-40 3000 tjsp.
                                                    Tasan ainoa öljy jolla mulla on audin nostimet naputtanu lämpimänä, oli tuota hyvin pitkälle vastaava Mobil Synt S 5w-40. Öljy maistui myös tosihyvin autolle.

                                                    Jopa se täällä haukuttu Mobil Rally Formula 5W-50 on huomattavasti laadukkaampi öljy..

                                                    Täyttääkö toi edes alkeellisiakaan TDI-koneen vaatimuksia toi mobili?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä se tuo Synt S jo täyttää juurikin tämän koneen vaatimukset.

                                                      En tiedä miksi mulla tulee kanssa isoja näppylöitä Mobilista. Tuossa nykyisessä Passatissakin sitä on käytetty pitkän aikaan siihen saakka kunnes auto tuli mulle ja Diamondit käyttöön.

                                                      Ei se Mobil sillai kauheen huonoa voi olla kun ei naputa ja venttiilikoneisto oli hyvässä kunnossa kun se kannen höyläyksen yhteydessä tarkastettiin.
                                                      Turbokin alkuperäinen (355tkm).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo näyttää täyttävän 505.00 luokituksen, mutta hyvää se ei minusta ole. Öljynkulutus kasvoi ja venttiilikoneiston naputus alkoi kun tuota tuli vähän vahingossa autoon. Takaisin siirryttäni RF:aan, jonka luokitukset ei sen kummemmat ole, naputus loppui ja öljynsyönti normalisoitui, eli syö kyllä mutta ei kahta litraa/15tkm.

                                                        Eli mun suositus on vahvasti kuultuani öljynlaadun viidenkympin pikaremppa eli parempi öljy ja uusi suodatin.

                                                        Mullakin väheni huomattavasti ne naputukset kyllä vaihtovälin aikana kun sinne tuli se kaks litraa lisättyä öljyä, etupäässä ralliformulaa, mutta kun tuossa meikäläisen kotterossa se kaks litraa on jo 66% öljyntäyttömäärästä..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ok. käytän autoa ensin testerissä, jotta saadaan myös sieltä mielipide. Vahvasti kyllä vaikuttaa nuo nostajat olevan kyseessä. RVS auttaisi saamaan puristukset takaisin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Minä pistin RVS:t tuohon Passattiin sellanen 100tkm sitten. Alussa tuntu käytös jotenkin muuttavan, mutta ei se ihmeitä tee. Toki en tiedä millanen tuo olisi ilman RVS:ää :)

                                                            RVS:n tuoteselosteessakin sanotaan, ettei se korjaa mekaanisia vauriota.

                                                            Voihan sitä kokeilla, mutta jos naputtaminen on noinkin reilua, en usko sen juuri auttavan.

                                                            Comment

                                                            Working...