Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0TDI vs. 2.0TDI quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 3.0TDI vs. 2.0TDI quattro

    Kertokaapa joku tyhmälle, että miksi saksanmaalta saa 3.0TDI A4 Avant quattron vm2005 noin 2000e halvemmalla kuin vastaavan 2.0TDI quattron?

    Mitä tätä sivustoa olen selaillut, niin isompia teknisiä ongelmia ei tuossa V6:ssa enää nykyisellään pitäisi olla?

    Liittyykö tämä nyt jotenkin päästöjen mukaiseen verotukseen tai suurempi tehoisten autojen kalliisiin vakuutusmaksuihin Saksassa? Eikös ero naftan kulutuksessakin ole vajaan litran luokkaa?

    t. tuleva Audistiko

    #2
    Liittyykö tämä nyt jotenkin päästöjen mukaiseen verotukseen tai suurempi tehoisten autojen kalliisiin vakuutusmaksuihin Saksassa? Eikös ero naftan kulutuksessakin ole vajaan litran luokkaa?
    Tähän se varmaan liittynee. Säästäväinen dieselillä ajeleva teutooni lienee viimeisen tarkka henkilö auton kulujen suhteen. Jos säästetään ja ajellaan dieselillä niin säästetään sitten kunnolla ja ajellaan vähällä toimeen tulevalla 2.0 pikkudieselillä.

    Comment


      #3
      Olen jäänyt käsitykseen, että tuo uusi V6 olisi jopa huolettomampi kuin 4-mukinen, jossa ilmeisesti jää aiheuttaa turbojen huomattavan nopeaa uusimisen tarvetta.

      Comment


        #4
        V6 on ketjulla kun 2.0 taitaa olla vielä remmi kone. Yksi säästökohde tuossakin.

        Comment


        • #5
          Tuo 3 litrainen on kyllä hieno moottori! Mukavan tehokas, mutta kuitenkin taloudellinen. Omien kokemusten perusteella ottaisin ehdottomasti automaatin, mutta tätäkin kannattaa kokeilla ehdottomasti niin tietää mistä itse tykkää.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
            Olen jäänyt käsitykseen, että tuo uusi V6 olisi jopa huolettomampi kuin 4-mukinen, jossa ilmeisesti jää aiheuttaa turbojen huomattavan nopeaa uusimisen tarvetta.
            Eikös just ollut jossain ketjussa että tuo turbojen uusimisen tarvetta on lähinnä alkupään poikittaiskoneissa?

            Comment


              #7
              Paljon mahdollista. En ole ihan joka ketjua lukenut. :)

              Tuossa taannoin istahdin erään C6-korisen takapenkille, enkä malttanut pitää päätäni kiinni vaan kyselin vähän kuskilta tuollaisista. Väitti 2 litraisissa olleen jotain murheita, kun taas oma 3 litrainen oli ollut huoleton peli. Tiedä sitten..

              En kyllä hetkeäkään epäile, etteikö 2 litrainen CR-diesel olisi ihan riittävän (ainakin vähän aikaa) ruudikas pannu.

              Comment


                #8
                Osin OT: Mie olen tässä käynyt (spekulatiivista) henkien taistelua itseni kanssa. Jos joskus tarttee A2:n tai A3:n tilalle enemmän tilaa niin hommaako C6-korin A6:n 2.0 TDI Multitronicina vai pari vuotta vanhemman 3.0 TDI quattro Tiptronicin. Ollakko siis nuuka vai nauttiako elämästä? ;)

                Comment


                • #9
                  2 litrainen CR-diesel olisi ihan riittävän (ainakin vähän aikaa) ruudikas pannu.
                  aika on suhteellinen käsite ;) Vajaavetoiseen riittää kai 400nm ja ~200hp, mistä seuraakin tarvetta päivittää q:n.

                  Ehdottomasti 3.0TDIq, jolla voi sitten säästellä tarvittaessa. Ihan tosi.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se 3.0 koneisten matala hinta selittyy juurikin sillä että Saksassa verotus ohjaa vahvasti pienikulutuksisiin autoihin. Pertti perusautoiljaa ei tällöin huvita ostaa sitä tehokkaampaa autoa vaan ajaa mielellään kohtuullisen tehokkaalla pienempikuluisella 2.0 koneella. Tämän vuoksi nelisylinteriset ovat halutumpia käytettyjen markkinoilla ja hintakin säilyy paremmin.

                    Kyllä se itseänikin säikäytti kun menin ensimmäisen kerran vakuutuskonttorille tuon 3.0 kiikun kanssa. Kaskon vuosihinta 2260 euroa... Onneksi laitettiin kaskoon täydet alennukset (70%) niin ei enää yskittänytkään niin pahasti.

                    Itse en vaihtaisi omaani nelisylinteriseen mistään hinnasta. Autossa ei ole ollut mitään vikaa eikä valittamista. Tehoa ja vääntöä on jokseenkin riittävästi, (toki enemmän on aina enemmän) ja kulutus pysyy silti aisoissa. Jos auto ei ole pelkkä kulkuväline pisteestä A pisteeseen B, niin en näe mitään syytä miksi kukaan tyytyisi nelisylinteriseen jos on mahdollisuus hankkia V6. Toki mielipiteitä on monia...

                    Comment


                    • #11
                      Kaskon vuosihinta 2260 euroa...
                      Kyselitkö monestakin yhtiöstä miten se voi olla noin kallis,, itellä ollut noita passatteja ja ei muistaakseni ole kuin alle 600 täys kasko eli täysillä bonuksilla ei oikeastaan mitään..

                      Comment


                      • #12
                        En tällä kertaa kysellyt. Tapiolan hinta tuo 2260. Edelliseen autoon (80 2.8q) kyselin tarjouksia lähes joka putkasta, ja halvimmaksi osoittautui Tapiola. Onko muilla kokemuksia kaskon hinnasta näihin isoihin dieseleihin?

                        Oisko Miika sulla sittenkin liikennevakuutuksen hinta tuo 600? Mulla Liikennevakuutus 742 ilman alennuksia.

                        Comment


                          #13
                          Mulla kyllä Passatissa täyskasko on toistatonnia ilman bonuksia. Riippuu varmaan mitä täyskaskoon kuuluu ja millasilla omavastuilla.

                          Toki tuo 2200e kuulostaa hieman kovalta. Mun mielestä A8:ssa oli jopa halvempi täyskasko aikoinaan.
                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.2.2009, 14:56.

                          Comment


                          • #14
                            Eli just kattelin paljonko makso kasko niin, en löytänyt mistään laskua mut 208? löyty tiliotteesta, koko vuodeksi täysillä bonuksilla pohjantähdessä,,sieltä ei muistaakseni sanut kuin 70% bonuksia. eli se makso vuodessa se kasko 693?.. ja summa ei voi olla liikenne vakutus koska itellä bonuksia vain 10% liikenne vakutuksessa...

                            Comment


                            • #15
                              Kiitokset selventävistä vastauksista.

                              Sen verran alkoi itseäkin kiinnostaan tuo vakuutus asia, että kokeilin mitä Nordean sivuilta löytyvä vakuutuslaskuri antaa 3.0TDI quattrolle: liikennevakuutus 523e ja laajakasko 1740e (ilman bonuksia). Eli aika korkealta tuo 2260 kuulostaa pelkästä kaskosta, mutta sopisi aika tarkalleen vuotuiseksi kokonaisvakuutus maksuksi (523+1740=2263).

                              Ja kun laskukoneen kerran otin käteen, niin vertailinpa samalla noita 2.0TDI ja 3.0TDI käyttökuluja. Laskin mukaan vakuutukset (65% ja 70% bonuksilla), naftat (20 000km/v) ja verot (2010 säädöksillä). 3.0TDI:lle kertyi kuukausi kuluksi 244e ja 2.0TDI:lle 200e, eli eihän tuo nyt ihan tolkuton ero ole! Kyse onkin varmaan enemmän siitä paljonko on suorituskyvystä valmis maksamaan. :)

                              Comment


                              • #16
                                Kävi sen verran vaivaamaan nuo vakuutushinnat että oli pakko kokeilla itsekkin Nordean laskuria. Itselleni Nordean laaja Kasko maksaa 2160 euroa vuodessa ilman alennuksia. Eli onhan se 100 euroa halvempi kuin Tapiolassa, muttei kuitenkaan niin roimasti halvempi kuin teillä muilla.

                                Uskoisin että kotipaikkakunta vaikuttaa tähän vakuutuksen hintaan. Itse muistelen että edellisellä autollani vakuutukset pompsahtivat rajusti kun vakuutusyhtiö huomasi että asuin Helsingissä vaikka kotipaikkakuntani oli Kuusankoski. Sain kuitenkin tällöin puhuttua itseni Kuusankoskelaiseksi myös vakuutusyhtiön kirjoissa.

                                Nykyisin kun olen Järvenpääläinen, niin vakuutusmaksut ovat suuremmat kuin Kuusankoskella asuessani.

                                Comment


                                • #17
                                  Yritin haeskella ja jotain löysinkin, mutta voisiko saada hankinnan tueksi kommentteja mm. luotettavuudesta 2.0 tdi vs. ketjukone 3.0 tdi? Vuosimallit joita olen haeskelemassa ovat 2016-2018 ja siksi koska silloin sattuu osumaan budjettiin. Onkohan noissa vuosimalleissa jotain spesiaalia ko moottoreiden osalta, tuskin..(?)

                                  Luonnollisesti taloudellisuusasia/-ero on selkeä ja siitä ei tarvi vertailuja.

                                  Nim. merk. harmistunut kun bensoissa ei tuossa hintaluokassa ole nelivetoja tarjolla juuri lainkaan. Ruotsi ja Saksakin tsekattu.
                                  Viimeksi muokannut woof; 13.4.2023, 23:42.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mutuilua vaan, mutta taloudellisuus ero lieneen aika pieni lopulta noiden välissä. Ei ole kokemusta kolme litrasesta, mutta semmonen ymmärrys on tullut molempien menevän siihen 5-6l väliin maantiellä.
                                    Kutosessa lienee se sama jakopääketju mikä aikasemminkin, kun kilsoja alkaa olla reippaammin. Kaks litraset taas taitaa olla suhteellisen varmoja näin yleisesti, kun ei noiden tyyppivioista juuri ole keskustelua.
                                    Semmonen tunne, että suurimmat ongelmat on päästölaitteissa, esim urea-systeemeissä.

                                    Joo ei ole paljon Audilla vaihtehtoja, eli sitten pitää taipua volkkari/skoda osastolle. Se on jännä miten autoa katsoaessa mieli muuttuu. Tässä on nyt katsottu liikkumisvälinettä välille A->B eli siis ihan mikä tahansa kävisi. Viimesimpänä tosin innostuin Variant R golffista (jotka muuten on edullisia Suomessa), mutta ei tämmönen velaton keskitulonen perheellinen enään pysty 30ke autoa ostamaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on tuo 2.0tdi 140kw kone quattro A4 farkku B 8,5 kopassa (vm.2015 ja manuaalilaatikko), käsittääkseni sama kone mitä 2016-2018 kans. Koppahan siinä vaihtui, liekkö sitten paljon vaikutusta kulutukseen. Mulla menee helposti tosiaan 5L pintaan matka-ajossa, mutta tietenkin vauhdilla on vaikutusta (ja renkailla/vanteilla). Talvella pikkupyörityksessä menee sit enemmän....25km työmatkalla suuntaansa Oulun taajamassa keskikulutus asettuu johonkin 6,5L pintaan talvella. Mittarissa 180tkm....jakopään vaihdatin varmuuden vuoksi 130tkm kohdalla (Oulun seudun "oktomurske") ja yksi hehku on vaihdettu. Muuten perus "öljynvaihtohuoltoa". Urea-systeeminkin ollut ihan oireeton...kop kop puuta koputellaan. S-tronic olis se, mitä eniten välttäisin jos olisin itse katselemassa ko. autoja.

                                      PS. olis myynnissä hyvien varusteiden kera :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Luulen että woof harkitsee A6 C7 kun on kysynyt asiasta, mielestäni A6:ssa 2.0TDI on alimittainen/tehoinen näin isossa autossa.

                                        Ilmeisesti ölynkulutusongelmaa ollut enemmän pikkukoneissa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos A6 C7 puhe niin 3.0 ja biTDI. Samasta syystä mitä Killeri sanoi, 2.0 TDI alimittainen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X