Onkelma on seuraavanlainen: ajaessa noin 90-110km/h lämmöt tippu yhtäkkiä 50 (minimiin)..normaalisti 90 astetta! Sitten pikkuhiljaa nousi 70 tienoille ja siinä sahas 10 astetta edetakas..lopuksi taas normaaliin karvan alle 90 astetta. Kumpi otsikon osista temppuilee? Mistä löytyy AWX koneessa termostaatti ja lämpötila-anturi? Pakkanen vaihteli 10-15 asteen välillä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
b6 termostaatti vai lämpötila-anturi?
Collapse
X
-
Itellä teki b5 korinen 1.8T juurikin noin, kun oli moottorin lämpötila-anturi rikki... Välillä saatto tipahtaa lämpöviisari alas muutamaksi sekunniksi ja palas samantien yheksäänkymppiin. Tai välillä saatto jäädä seittemäänkymppiin..
Ei muuta ku lämpötila-anturi vaihtoon. Ei putoo korkeelta vaikka ei oiskaa vika siinä, makso muistaakseni jotain alle 30? ja helppo vaihtaa, tosin en tiedä miten dieselissä...
Comment
-
Tämmöistä oiretta olisi itselläni:
Huomasin tuossa matka-ajoa ajellessa, että lämpömittari hieman elää. Parhaillaan käy lähes 90 asteessa, siis jos tarkasti katsoo, neula ei ole aivan 90 asteessa, puoli milliä/ millin vajaa ehkä. Sitten neula laskee hieman, ehkä parhaimmillaan johonkin 80 asteeseen, jonka jälkeen taas vähitellen hilautuu sinne melkein 90 asteen kohdille. Mittari ei siis taida koskaan nousta aivan sinne tasan ysikymppiin, minkä se mielestäni vielä viime talvena teki.
Mikä mättää? Termari, g62 anturi?
Keulassa on hieman pahvia syylärin edessä, pakkasta oli -5,5 astetta.
Auto A4 1,9 tdiq AVF.
Comment
-
Kun itte aikoinaan termarin vaihdatin, vika oli just tuota 90 ast hiipumista, eli ei meinannut saavuttaa talvisin mitenkään tuota 90 ast. Jäi roikkumaan.
Nykyään aina silloin tällöin heitelee viisaria 90 ja 60 ast välillä, taitaa olla anturin tunnit täynnä kun lokikin kertooa katkoksista. Jäänyt vaihtamatta, kosmeettinen vika jos anturin tietoa ei käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen ?
Comment
-
Itsellä lämmöt heilui moottoritiellä 75-90 asteen välillä, ja kaupungissa kun pysähtyi valoihin lämpö tippui alle 80 asteen ja kierroksilla taas nousi 90 asteeseen. Vaihdoin termostaatin ja lämpötila-anturin joka on kiinni ylävesiletkun laipassa. Nyt lämmöt ovat aina reilussa 90 asteessa.
Comment
-
Täällä samanlaisia ihmetystä aiheuttavia oireita. Välillä lämmöt nousee ihan normaalisti ajossa 90 asteeseen ja pysyvät siellä. Tosinaan lämmöt saattavat yhtäkkiä tipahtaa sinne n. 75 asteeseen ja sieltä taas hiljalleen nousta. Varsinkin monesti kun maantieltä siirrytään taajama nopeuksiin näin tapahtuu. Erikoista kuitenkin on se, että tällä ei näyttäisi olevan mitään tekemistä ulkolämpötilan kanssa. Välillä -20 astetta eikä mitään ihmeellistä ja välillä -2 ja lämmöt 70 astetta. Termostaatti on uusi ja vanha teki ihan samaa. Anturivikaa ainakin itse arvelen sillä ei kai termostaatti voi joskus toimi ja joskus taas ei? Voiko tähän sitten vaikkuttaa jokin muu asia? EGR nyt ainakin on pistetty umpeen, mutta ei ollut sen vanhan termarin kanssa vielä.
Comment
-
Muistaakseni osa maksoi noin 30-50e ja marmoritiskiltä ostin. Omasta mielestäni vaihtotyö oli helppo ainakin AWX 1,9 tdi:ssä, eikä tarvinnut purkaa mitään muuta kuin muovisuoja moottorin päältä. Nestettä laskin pois jonkin verran , jottei konetila sotkeennu kun termarin vetää pois.
Termari löytyy edestä käsin katsottuna kuskin puolelta moottoria, laturin takaa. Musta muovinen jalusta, jonka alta osa löytyy, on kiinni kahdella kuusiokolopultilla. Näin ainakin omassa tapauksessa..toivottavasti on jotain apua.
Comment
-
Ihmettelin vag-comin kanssa tuota lämpömittarin elämää. Mittarin näyttäessä 100km/h vag-com näytti 80,9 - 81,9 astetta, ei noussut missään vaiheessa korkeammaksi. Onko siis termari kaput, vai mitä sen pitäisi näyttää? Auton lämpömittari näytää siis parhaimmillaan mittarinverran alle 90 ja välillä tippuu sinne 80 asteen kohdalle.
Lisäys*
Termostaatin vaihdolla homma korjaantui!Viimeksi muokannut Olmi; 13.7.2010, 17:52.
Comment
-
Laitetaas oma ongelma tähän jatkoksi. Elikkäs tuo b6 awx ei meinaa näillä keleillä(viidestä kymmeneen astetta pakkasta) oikein lämmetä enää. Kaupunkiajossa mittari ei meinaa nousta 90asteeseen sitten millään, pidemmässä motariajossa nousee kyllä, mutta jo pienikin pysähdys laskee mittarin 75 asteen tietämiin.
Eroa viime talveen on egr-disablointi. Voiko se oikeasti vaikuttaa noin paljon? Termari on vaihdettu alle vuosi sitten (orkkiskamaa), joten uskoisin sen olevan vielä ok. Jonkinlaista viimasuojaa on tarkoitus askarrella nokalle, mutta kiinnostaisi silti kuulla muiden kokemuksia onko tämä normaalia vaiko eikö?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viestiTäysin normaalia on.
Comment
-
Piti oikein seurata nyt kun täällä rannikollakin on -11°C pakkasta. Ei se neula siihen 90°C viivalle kovin nopeasti nouse, mutta kun se on sinne kerran tullut pysyy se kyllä siinä kuin tatti. Minulla siis laipattu, mutta minulla on tosin keskikulutus tämän aamuisessa laru-krunikka-laru-arabianranta pyrähdyksessä keskikulutus vähän päälle 9 l / 100 km. Paffia tai teippiä en harrasta.
Termostaatti on viimetalven apulaitehihnakiristimen hajoamisen seuranneen rempan jäljiltä uusi. Ei nuo termarit nyt niin kalliita tai vaikeita vaihtaa tässä 1.9 TDI:ssä ole etteikö kannattaisi vaihtaa.
Comment
-
Kyllä mulla on nuo EGR laipatut/softalla poistetut tehny sillä tavalla ihan uudellakin termarilla, että maantiellä jo 80km/h nopeudessa nousee kyllä 90 asteeseen suht helposti.
Mutta sitten kun tulee kaupunkiin, lämmöt tipahtaa heti 70 asteeseen.
Täytyy kokeilla ensi viikolla miten käy, jos ajelen koko n. 15km työmatkan webasto päällä.
Comment
-
Mulla kyllä lämmöt 90 asteeseen nousee 80km/h ajellessa tooodella hitaasti. 20km ajon jälkeen saattaa jo olla lähellä. Tämä siis jos lähtee ajelemaan ilman eeberin avustusta. Tai vaikka olisi lämmittänyt ennen ajoa, mutta siten että eeberi ei enään ole päällä ajaessa. Eeberi päällä ajon aikana nousee muutaman kilometrin ajon jälkeen. Liekkö sitten normaalia vai ei...
Laittelin pleksisen viimasuojan syylärin eteen, eipä se sen nopeammin lämpene, mutta nyt lämmöt pysyy siellä 90 asteessa vaikka tulisi kaupunkivauhdit. Eihän se termari paha ole vaihtaa, epäilyttää vaan kun tosiaan tämän vuoden tammi/helmikuussa vaihdettu. Kai se pitää seuraavaksi ostaa veekasi bensamylly... :)
Comment
-
Keskustelun kaltaisia oireita, eli taajamaan tullessa lämmöt saattavat laskea 90->70 motarinpätkän jälkeen. Samoin tuntuvat nousevan kohtuu hitaasti, vaikka pitäisi eberiä päällä. Termari on epäilyksen alla, mutta onko se tuossa 3.0 tdi:ssä(Olikohan BKN?) miten vaikea vai jopa mahdoton vaihdettava?
Comment
-
Täällä oli melkein -20 aamulla. Webasto huusi ennen lähtöä n. 50min.
Kokeilin sillä tavalla, että sammutin webaston ennen liikkeelle lähtöä.
Kyllä ne lämmöt sinne 90:een nousi just ja just, kun on ensin pätkä maantieajoa ja sitten pätkä kaupunkia.
Aivan välittömästi kun kaupunkiin pääsi, niin laski lämmöt sinne 70 nurkille. Kävi hetkittäin jopa alle 60:ssa.
Lämpöhän tuossa ei oikeen hytissä pysy tuolla matkalla ilman webastoa näillä pakkasilla. Pidemmillä vedoilla sitten lämpöäkin riittää.
Outo toi nykyisen auton lämpömittari muutenkin, kun se tuntuisi olevan reaaliaikainen. Tottunu aikaisemmissa siihen, että vaikka mittarissa on 90, voi todelliset lämmöt heittää jopa yli 10 astetta.
Tai sit tää on rikki, kun en ole vcds:n näyttämää verrannut mittariin näyttämään :)
Comment
-
Hyvin samalta kuulostaa kuin oman pulkan lämpötilakäytös tänään. Aamulla eeberi päällä ajoon, lämmöt 90 melko nopeasti, eberi sammui ja samaa tahtia laski lämmöt. Kabiiniin kuitenkin riitti lämmintä, pystyi fleece päällä ajelemaan. Sen verran kokeilin, että kliman kun pistää offille, alkaa viisari värähtää. Kaupungissakin nousee normaaliin. Tosin oli melko kylmä kokeilu :)
Tuo on kyllä jännä toi mittarin reaaliaikaisuus. Tuntuu että viisari heilahtaa ihan samantien, kun esim. juuri tuo eeberi sammui. Tarttis jokupäivä katella miltä öljynlämmöt näyttää näillä keleillä, onko sen lämpimämpiä kuin nestekään..
Comment
-
On tuolla polttoainelämmittimellä paljon vaikutusta.
Oikeastaan prikulleen saman verran pakkasta kuin eilen aamulla, webasto käynyt ennen starttia saman ajan.
Tökkäsin lähtiessä webaston pois ja takaisin päälle, ettei sammu ajon aikana 60min täytyttyä.
Lämpömittari nousi mukavan nopsasti 90:een ja siellä se myös pysyi, kunnes sammutin auton.
Toki myös hyttiin tuli lämpöä eri tyyliin.
Comment
-
Joo kyllä webaston avulla omaan 1.9:iin tulee aivan eri tavalla lämmintä kuin ilman sitä vaikka lämmöt olisi 90 asteessa.
Maantiellä pysyy kyllä 90 asteessa, mutta muistikuva viime talvelta on, että kun huidellaan -25 + lämmöissä ei aivan ilman webastoa 90astetta saavuta.
Mutta lämpee toi joka tapauksessa aivan eri tahtiin kuin tuo AEL :)
Comment
Comment