No äsken kävin varaamassa Audilta ajan, ja jo ensimmäisellä kerralla oli hyollon vastaanottaja miettinyt tuota tandempumppua, ja NYT laittoi sen uusittavaksi, joten saa nähdä miten vaihto vaikuttaa ajoon/ em oireisiin...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)
Collapse
X
-
Tuossa autoa huollossa käyttäessäni(BKD, 227tkm),mainitsin seuraavasta mahdollisesta huollon kohteesta eli tuosta tandem pumpusta. huoltomies kertoili että noi yleensä menee rikki sen vuoksi että siirtopumppu ei työnnä soppaa kunnolla jolloin käy kuivana...järkeen käypää? Omaan autoon tullut pientä nykimistä kylmänä,kuumana ok, egr taitaa nyt mennä deletointiin viimein..
Comment
-
Löytyiskö täältä pikaista apua?
Kaveri soitteli, oli käynyt koeajamassa 170hv koneella varustettua, käsittääkseni A6:sta. Muutoin oli toiminut hienosti mutta, heti startin jälkeen oli aavistuksen "yskähdellyt", ikään kun yksi pytty olisi "sammuillut" ja kierrokset aavistuksen pomppineet (neulasta ~100-200rpm).
Ei ollut ensimmäisellä startilla kuulemma oireillut, mutta lämpinä kun oli startannut niin oli oireillut noin 5sec, ja korjaantunut kaasua inan painamalla. Oli kokeillut useampaa otteeseen ja muutaman kerran oli tuota tehnyt. Vikakoodeja ei ollut ja suutinten korjausarvotkin kohdillaan.
Oma autoni ei tuollaista ole tehnyt joten itse en osannut auttaa, löytyykö täältä kokemusta?
Comment
-
Asiallisen oloisia vastauksia, toinen tarjoaa privassa omaansa joka ei vastaa sitä mitä haetaan ja toinen neuvoo olemaan ostamatta.
Kysymys oli siitä että ostaako sen"viallisena"/ominaisuuksineen, huomattavan hyvityksen kera vai odotteleeko että liike saa sen ehkä joskus kuntoon.
Auto kuitenkin muuten juuri sellainen kun pitää.
Comment
-
Kannattaa silti ymmärtää suhteuttaa tämänkin ketjun sisältö varsinaisten myytyjen autojen määrään. Ei tässä ketjussakaan ole edes kovinkaan monesta eri ongelma-autoyksilöstä kyse, vaikka pituutta onkin ja kirjoittajia enemmänkin. Foorumeille kun edelleenkään ei kirjoitella, kuinka hemmetin hyvin ja ilman vikoja auto toimii vaan ainoastaan niistä ongelmatapauksista.
Comment
-
Onko Karmatin auton öljypumpun hajoamisen syy selvillä? Kun ei ilmeisesti BRD koneissa ole tuota ongelmaa muuten ollut.
Tuli vain mieleen että jos nyt epäillään Tandempumpusta johtuvaa nykimistä, niin olisko tuo tandem vuotanut naftaa paljonkin jo öljyn sekaan ja huonosta voitelusta johtuen hajonnut tuo öljypumppu?
Comment
-
Samaa epäilin itsekkin mutta kuulemma öljypumppu ja polttoainepumppu ei liity toisiinsa. ??
Kuulemma akseli pyöri tyhjää tms hammasratas siinä pumpussa...
Välillä kun auto kävi tyhjäkäyntiä niin haisi vähän niinkuin diesel olisi kärynnyt... Ajattelin kyllä että ei oo ihan ok mutta asia jäi kun kaikki toimi.
Comment
-
No eihän ne varsinaisesti toisiinsa liity, mutta jos tandempumppu vuotaa, niin ongelmanahan on että öljyt ja polttoaineet sekoittuu keskenään. Naftan voitelukyky ei ole aivan paras mahdollinen ja kyllä se varmasti jotain rikkoo jos "öljystä" puolet on naftaa.
Kuusiotapin kulumista se ei varmastikkaan aiheuta, mutta oliko tässä tapauksessa varmasti kyse siitä?
Comment
-
Kuulemma öljypumppu pyöri tyhjää akselilla eli luultavasti se kuusiotappi rikki.
Nyt auto on kunnossa. Turbo tarkistettiin.
Ei nyi enää ja muutenkin vaikuttaa erittäin pirteältä.
Öljypumppu 1790€ + työt ja tandempumppu 330€ + työt, lisäksi muut tarvikkeet ja nesteet.
Audi maksoi öljypumpun, korjaamo jotakin ja minä 1400€
Laitoin myyntiin....
Comment
-
Kerrotaas välillä hyviäkin kokemuksia, mulla mittarissa kohtapuolii pyöreesti 130 000 km, ei ole ollut ongelmia.
EGR:n supistavan tiivisteen laitoin toissasyksynä, siihen loppui hytkynnät kertaheitolla.
Auto on ollut mulla kohta 2 vuotta ja ostohetkellä oli hieman yli 71 tkm mittarissa.
Comment
-
BKD ja omassa ajossa ollut 95tkm - 169tkm. Moottorissa ei mitään vikaa satunnaista kylmäkäynnistyksen jälkeistä puutumista lukuun ottaamtta. EGR:n supistavan tiivisteen vaihdon ~110tkm kohdalla ja se helpotti hytkymistä tyhjäkäynnillä selvästi. Keskikulutus pitkällä ajalla nelivedolla 5,7l / 100km.
Comment
-
No niin, tais mennä toinen suutin. Ensimmäinen meni viimekesänä kun mittarissa oli 130tkm. Nyt 150tkm ja sammu niinkuin saunalyhty motarille. Hehkun valo paloi hetken ja siihen sammu. Nyt merkkiliikkeen pihalla oottamassa diagnoosia. Mitä tuolla aiemmin meinattiin maininnalla "NYKYISESTÄ takuulinjauksesta"? Meneekö jo ihan defaulttina takuuseen vai joutuuko tuosta vääntämään?
Huonompaan suuntaan on nää ohjaukset menossa kaikenmailman saastehärpättimien kans. Muuten "lähes" tyytyväinen autoon.
Comment
-
Jänniä asioita taas tapahtuu. Profiilikulkineseen eli siis -07 BRD-koneiseen A4:een ilmaantui muutama viikko sitten kiihdytyksessä esiintyvää ravistusta. Semmoisella kohtuullisella väännöllä lähinnä, eli pintakaasulla ei mitään. Vika vaikutti mekaaniselta ja koska onnistuin alkutalvesta tölväämään etunurkan hangen alle kätkeytyneeseen korotettuun suojatiehen sillä seurauksella, että mm. vetari meni vaihtoon, epäilin tietty huollossa jääneen jonkin asian vituralleen. Kävin sitä sitten näyttämässä pajalla ja arvelivat vetoakselin laipan menneen. Sitä ei kuulemma ollut varastossa, joten eikun tilaukseen ja aika parin viikon päähän, jolloin "sähkärikin olisi paikalla". Tämän testin jälkeen meno parani huomattavasti. En tiedä, mitä sille tekivät. Mutta ilmaantuihan se hiljakseen takasin. Ei ehkä ihan yhtä voimakkaana.
No, sitten vein sen sovittuna ajankohtana taas korjaamolle, jossa se viihtyikin puolitoista päivää. Laipassa ei kuulemma ollut mitään vikaa, vaan homma näyttäisi(!) enemmän viittaavan EGR-puolelle. Ja #2 suutinkin kuulemma antoi vikakoodia. Kyselin tässä vaihessa foorumihuhuna kuulemastani suutintakuusta. Ei kuulemma koneella näkynyt mitään siihen viittaavaa, joten mitenhän senkin kanssa nyt sitten lienee...?
Hiukan kilisteli taustalla kelloa ja tulin soittaneeksi pajalle, jossa viime vuonna vaihdettiin toinen lahonneista suuttimista ja kas kas, sehän oli nimenomaan kakkonen. Ensin hajonnut oli nelkku. No, korjaamo lupasi sitten ilman muuta vaihtaa sen suuttimen kahden vuoden osatakuun puitteissa, joskaan ei ole kuulunut asiasta vapun jälkeen mitään, vaikkapa lupasivat tutkia jotakin ja varata korjaamoajan. Itehän siitäkin täytyy tietysti käydä avautumassa (menee noihin helvetin korjaamolla käynteihin ja puhelinkuluihinkin tätä menoa kelpo olutillallisen verran fyrkkaa).
Mutta joo, aattelin sitten että voisin kokeilla puhdistavia toimenpiteitä sinne EGR:n suunnille. Siitä taas tuli mieleen, että onko se EGR:n elektroniikka integroitu runkoon kiinni vai saako sen irti? Jos pömpelin viskaisi ultraäänipesuriin kokeeksi. Entäpä millainen homma laitoksesta on irrottaa imusarja? Jos sen työstäisi samalla vaivalla. Jos samalla laittaisi vaikka sen supistavan tiivisteen ja saisi uuden suuttimen, voisikin taas jännityksellä keskittyä odottelemaan suutinten #1 ja #3 sanoutumista irti tehtävistään.
Niin joo, nyt taitaa olla karvan auki 170 tkm lasissa.
Comment
-
Aamulla soittelin korjaamoon ja kas' sehän oli pirssi jo työnalla ja suutin sökönä -oli diagnosi! Ennen kuin ehdin edes kysymään, todettiin että takuuseen menee! Loistavaa että edes joku toimii. Noin vanhassa paskassa vielä takuu, siis noitten suutinten osalta!
Laittoivat sitten johtosarjan ja suuttimen uusiksi mutta mitäpämittään, savuaa ja käy huonosti. Maanantaina jatkavat operointia...saapa nähä mitä sieltä on lopulta menny. Epäilivät että uus suutin olis ehkä ollu viallinen ja koittavat maanantaina vaihtaa sen toiseen. Tuo olis kyllä merkillistä, ja miten se suostuu käymään viallisella suuttimella...?
Comment
-
Osaisko joku auttaa tälläisessä?
125kw, ilmeisesti BRD moottori.
Autossa havaittu laiskuutta ja kulutuksen nousua, tasakaasulla 120kmh ~7.0->9.0l/100km mittarin mukaan.
Ahtojen mukaan kuuluu vikinää matalampaa "ulinaa" jonka taajuus tuntuisi pysyvän about samana kokoajan. Homma havaittu "yht'äkkiä".
Loggailin tolla omalla, vanhalla vcds:llä ahtoja yms. Ilmamäärät tuntuis hienosti olevan kohdallaan ja seuraavan pyyntiä mutta ahdot tuntuu ja näyttää nousevan hitaasti. Oheisessa kuvassa kaasu painettu pohjaan ~2000rpm 4.vaihteella.
Tuntuu että kun kaasun tuossa löysäsi ~3000rpm, ihan kun olisi kuulunut pientä sakkausta konehuoneesta.
Omalla piuhalla en omaan autoon pääse käsiksi niin että sais logia ajettua joten hankala verrata, selvästi kuitenkin huomaa ettei tuossa kaikki ole kotona.
Vikakoodeja ei tarjonnut.
Voisko jumittava EGR tehdä tälläistä? Ahtovuoto? Onko jotain "the paikkoja" joita kannattaa ahtovuotojen varalta tarkastaa?
Viimeksi muokannut dr_ink; 11.5.2012, 23:23.
Comment
-
joskus suuttimen vaihdon jälkeen on käynyt pitkään huonosti ja savuttanutkin melkoisesti, tasoittunut kyllä ~minuutissa ja savutus lakannu kun käyny ajamassa reippaasti kuumaksi. En pitäis mahdottomana että noissa suuttimissa oli muutakin vikaa olemassa kun se elementin oikosulku mikä sammuttaa vehkeet, vuoto tms..
Ihan normaalille viiveelle toi ny tossa näyttää. Ulina tuntuu olevan 2litrasten ominaisuus ja sakkauskaan ei varsinaisesti yllätä jos täydellä buustilla lakkaa vedättämästä. Eli ihan ok senkin puolesta. Kulutuslukemia kannattaa välillä tarkistella ihan laskemalla siinä kun tankilla käy, mittarit o vähän suuntaa antavia ja voihan sitä vikaa tulla muuallekkin..
Egr, ajoitus ja vuodot vois olla tarkistamisen arvoisia. Eikä se nyt haittaa jos vaikka pääset vnt akselia heiluttamaan mekaanisesti ja sit testilenkille, jos vaikka jumittaa hiukan.. Oliko tossa kuvassa nyt veto vain 2-3krpm? Vetäähän se alempaa ja paljon ylemmäs.....
Comment
-
Ihan normaalille viiveelle toi ny tossa näyttää. Ulina tuntuu olevan 2litrasten ominaisuus ja sakkauskaan ei varsinaisesti yllätä jos täydellä buustilla lakkaa vedättämästä. Eli ihan ok senkin puolesta. Kulutuslukemia kannattaa välillä tarkistella ihan laskemalla siinä kun tankilla käy, mittarit o vähän suuntaa antavia ja voihan sitä vikaa tulla muuallekkin..
Egr, ajoitus ja vuodot vois olla tarkistamisen arvoisia. Eikä se nyt haittaa jos vaikka pääset vnt akselia heiluttamaan mekaanisesti ja sit testilenkille, jos vaikka jumittaa hiukan.. Oliko tossa kuvassa nyt veto vain 2-3krpm? Vetäähän se alempaa ja paljon ylemmäs.....
Kuuleman mukaan tuossa on havaittu tuota laiskuutta juuri sen äänen ilmestymisen jälkeen. Oma autoni ei tuollaista ääntä pidä ja tuntuu vetävän hieman paremmin hieman alempaa eikä tuossa omassani tunnu sellaista "Kuollutta kohtaa" vaihteen vaihdon jälkeen, ihan kun paineet karkais ja hetken taas kestää että nousee. Hieman vaikea verrata kun torsen vs etuveto, tuntuu tuo nelikko muutenkin menevän hieman "raskaammin".
Tuossa kuvassa on veto juurikin sen ~2000-3000rpm, pidemmälle vetää kyllä muttei juuri alempaa.
Tänään juttelin omistajan kanssa ja hänen kertomansa mukaan ääni oli ollut pois kun oli aamulla lähtenyt liikenteeseen ja vedot olivat olleet tallella.
Kun moottori oli saavuttanut normilämmöt niin oli ääni palannut ja vedot olleet taas hieman kateissa. Ero on kuulemma todella selvä muttei kuitenkaan "dramaattinen".
Vedot ei siis missään nimessä ole missään vaiheessa täysin kateissa.
Voikos tollasesta testata vuodot imusarjan päästä? Olis aavistuksen helpommassa paikassa kun ahtimen päädyssä oleva letku :)
Comment
Comment