Ammatin puolesta kun tulee nähtyä pumppareitakin aika paljon, olen todennut mitä Puuhapete yllä sanoo. Kaikki ne hytkyy, enemmän tai vähemmän. Vasta radikaali pomppiminen, hyytyminen tms. aiheuttaa jotain toimenpiteitä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)
Collapse
X
-
Vieras
-
Aivan kuin yksi mäntä tai kaksi mäntää ei joka tahdilla syttyisi ollenkaan tuossa meidän vehkeessä. Tuntuu sitten kyllä vähän turtuneempaakin perseeseen ja kierroslukumittari käy nykäyksen aikana 50-100 kierrosta alempana. Pellin alta ku hommaa seurasi, näytti että moottori hyppää kohta pois tilastaan.. sillä kone heilahti about 5cm.
Toki välillä se oli miedompaa ja tuntui lähinnä tärinänä kabiiniin, mutta ajan kuluessa muuttui välillä tuollaiseksi kunnon potkimiseksi.
Pienikin kuormitus sai tuon katoamaan, eli esim ajo tyhjäkäynnillä, mutta alavääntö oli muuten kateissa jos vaikka päästit rullaamaan kakkosella ja painoit tonnista kaasun pohjaan niin tapahtumia ei juuri ollut ennen ~1300rpm, sen jälkeen meni ihan normaalisti.
En tiedä mistä johtui.. todennäköisesti sitten suuttimista. EGR kun temppuili niin auto nyki ajossa pienellä kuormalla, muttei tyhjäkäynnillä.. mutta nyt silti näytti että EGR:nkin herkistely auttoi jotain ja valvolinen lisäaine viimeisteli.Viimeksi muokannut Matson^; 29.4.2011, 13:42.
Comment
-
Vastoin yleistä luuloa pumpparin suuttimet ei ole ikuisia :)
Niiden huoltaminen lienee edelleen hyvin hankalaa ja kallista, eli tekijoitä ei juuri ole. uudet maksaakin sitten hunajaa.
Kärkiä kyllä tehdään pumppusuuttimiin, joten vaihdettavissa nekin olisi.
Jos kone selkeesti heilahtaa ja kiekat tippuu niin sitten on jo jotain tutkimisen aihetta.
Comment
-
No juu ehkä tuo nyt oli hiukan väritettyä tarinaa pienen v*tutuksen keskellä, mutta selvästi siis kierroslukumittari ja moottori heilahtivat kun kunnon nykäys tapahtui. Muuten esiintyi tärinää.
Katsotaan nyt.. sen verran paljon laittanut tuohon jo rahaa lyhyen ajan sisällä, että kun se nyt taas toimii, niin en viitsi vielä varmuudeksi ruveta korjaamaan.
Comment
-
Tulipa eilen illalla putsattua tuo EGR. Olihan sinne muutamat millit karstaa kertyny. Pienen koeajolenkin perusteella tuntui olevan jopa hyötyä, pintakaasulta kuormittaessa ei jääny enää miettimään, vaan lähti vetämään huomattavasti paremmin. Tai sit se vaan tuntui siltä.. Tänään pääsee sit ajamaan pidemmän lenkin, niin pystyy paremmin vertaamaan.
Comment
-
Ei muuta kuin hauskaa vappua. Mä pääsenkin viettämään sitä Hertzin Volvon ratissa. Audista tais sitten kajahtaa seuraava suutin. Hyytyi lennosta motarilla eikä yrittänytkään enää käyntiin. Aikatauluthan siinä parilla tunnilla kusee, mutta ei nyt hengenhätää ole onneksi. Ja vakuutusyhtiön laskuun on aina kiva huristaa taksilla :D
Comment
-
Comment
-
Mulla 11mm ja oli jonkun aikaa nykimättä ,mutta nyt nykii taas. Valoja ei vilkuta ,mutta pienillä kierroksilla nykii. Elikkä taitaa mennä se egr vaihtoon. Onko jollain kokemuksia ,että olisi sen vaihdolla nykiminen loppunut.
Comment
-
Vieras
Mistään mitään tiedä, mutta jos tehdas on tehnyt tiivisteen jossa normaalia pienempi reikä, niin arvelen sen olevan suunniteltu juuri sopivan pieneksi ilman softamuutoksia. Se kun on suunniteltu "korjaukseksi".
Ja missä löytyy EGR;n jäähdytin kuten BRE kone, niin se tiiviste pitää laittaa siihen jäähdyttimeltä lähtevän putken alkuun, ei EGR;n päähän.
Comment
-
Mieluummin sen laittaa jo ennen hässäköitä, ettei turhaan tarvitse kerätä niihin putkiin nokea. Ei siis kyse varmaan niinkään reiän nokeentumisesta vaan kaiken muun. Jäähdytetty ja kuuma kaasu vaativat oman kokoisen reikänsä, kuten joku muistaakseni jo mainitsikin. Eli reiän oikea koko voi olla eri riippuen mihin sen laittaa.
Comment
-
Niinhän se onkin, jos supiste on alussa, pakokaasua kulkee imupuolelle vähemmän... itse ainakin olen nyt suurentanut reikää sen takia, että pakokaasua menisi enemmän. Ja ainakin itse olen todennut, että tuo on auttanut kulutukseen positiivisesti. Lisäksi dpf tukkeutuu vähemmän, kun kierrätetään enemmän pakokaasua koneen sisällä.
Tehdas varmasti tietää, miksi reikä on juurikin 9mm ja sijoitettava putken alkuun... mutta mikäpä muukaan autossa olisi enää sellaista kuin tehdäs on ajatellut :D Eli itse toteuttamalla saa mieleisen ratkaisun.
Comment
-
Mulla on tuolla 9 mm reiällä ollut tiiviste jo 20 tkm paikoillaan, ja siinä egr:n lähellä. Ei mitään ongelmia hehkunvalojen tms kanssa. Et jos se 9mm reijällä ei toimi jollai, niin voi olla joku toinen vika, joka vaan ilmenee tuon tiivisteen ansiosta..
Töissä noita 9mm tiivisteitä on tullut Mitsuihin laitettua (niissä tätä 2.0 tdi konetta myös) niin ei yhdessäkään ole ollut ongelmia tiivisteen vaihdon jälkeen.
Comment
-
EGR-kampanja
En tiedä onko tämä jo vanhaa tietoa, mutta katselin erwinistä ihan muita juttuja, kun silmään sattui 11.5.2011 päivätty kampanja 26G3 EGR:n vaihdosta. Tässä suora lainaus:
Kuvaus
Joihinkin 2.0l pumppusuutin-TDI-moottorilla varustettuihin Audi A4 ja Audi A6 -malleihin on valitustapauksessa asennettu AGR-venttiili VO-nro 03G 131 501 Q. Tämä venttiili voi epäsuotuisissa olosuhteissa vioittua kosteuden takia.
Korjaus
Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen AGR-venttiili vaihdetaan.
Tiedottaminen asiakkaille
Kerro seuraavan korjaamokäynnin yhteydessä kampanjasta asiakkaille, joiden autot kuuluvat kampanjan piiriin. Varmista, että kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot tarkastetetaan ja kunnostetaan seuraavan korjaamokäynnin yhteydessä.
Comment
-
Nykimis/nypytysasiaa
Oisko vinkkejä mitä lähteä tarkistamaan kun pirssi nykäsee satunnaisesti ajossa ja ei oo väliä kiihdyttääkö vai ajaako tasaista nopeutta? Tuo nykäys tapahtuu siis vain kerran ja fiilispohjalta tuntuu vähän samalta kuin jos naftansyöttö/virrat katkeis millisekunniksi tai kun esim. DSG:llä lähtee liikkeelle, niin pirssi joskus hieman nykäsee. Tulpat aion joka tapauksessa piakoin vaihtaa kun A3 lähtee tulille hieman nihkeesti. Mielestäni ei pitäisi vaatia kovin paljoa sahausta ainakaan lämpimillä keleillä startattaessa.
Lisätietona sen verran, että EGR:ää ei ole tulpattu, mutta putsasin sen viime syksynä. Traktoria ei ole myöskään lastutettu ja muutenkin se on ihan "vakio".
Comment
-
Tuo nykäisy johtuu egr:stä ainakin BRD koneessa, esiintyy varsinkin koneessa joka ei ole vielä käyntilämpötilassa, putsaamisella ei ole mitään vaikutusta nykimiseen. Ratkaisu: supistava tiiviste. DPF:ää tuon ikäisessä autossa ei ole.
Mutta vika voisi todellakin olla jossakin aivan muualla... tuossa kun ei taida olla sähköistä egr:ää vaan alipaineella pelittää.
Comment
-
Joo.. tosiaan tuossa ei ole vielä DPF:ää. Voishan sitä supistavaa tiivistettä (EGR:n tulppaus?) tietysti kokeilla. Ei maksa paljoa vaivaa, mutta ilmeisesti sen jälkeen alkaa pukata vikakoodia ja eikö senkin saa ohjelmallisesti poistettua?
Tässä vielä mietin tuota nykäystä, niin vanhemmassa A3:ssa tuli samantyylinen nykäys kun ilmastoinnin kompressori hyrähti käyntiin. Tää ei kuitenkaan voi johtua samasta asiasta sillä nykäystä esiintyy oli ilmastointi päällä tai ei.
Comment
-
2.0 tdi kotkotuksia lisääää...
Yritin lukea koko viestketjun läpi, mutta vastaavaa ongelmaa ei tarkalleen tainnut olla vielä kenelläkään.
Perustietoja/historiaa:
- ajettu 230 tkm
- moottorissa ei ole ollut mitään vikaa koko aikana
- talvella huohotin jäätyi ja viskasi öljyt pihalle
- moottorin käynnissä epätasaisuutta ollut jokin verran koko ajan (2 v/90 tkm)
- moottori käy joskus "pötpöttäen" kierrokset kuitenkin tasaiset, mutta ääni tuntuu tukevan pakoputkesta, pötpöttämisen huomaa tyhjäkäynnillä, mutta auo kulkee normaalisti (tämä ominaisuus ollut koko ajan)
Nyt kuitenkin pari viikkoa sitten tuli uudenlainen ongelma.
Moottori alkaa savuttamaan harmaata savua voimakkaasti, tämä savutus alkaa ainostaan tyhjäkäynnillä muutaman minuutin kuluttua käynnistämisestä. Ei siis heti käynnistettyä, eikä ajossa tai painaessa kaasua isommille kierroksille. Auto toimii normaalisti ja tehot tuntuu olevan täysin tallessa.
Lisäksi välillä, ei aina (en tiedä onko osa tätä samaa vikaa) moottori savuttaa jostakin, aluksi luulin, että talvella huohottimen jäädyttyä ulos lentämät öljyt vielä jossakin haisee kun kone lämmin.
Tai savuttaa ehkä tarkoittaa tarkemmin, että öljyä palaa jossakin kuuman moottorin osan päällä. Tarkalleen tätä paikaa en pysty paikantamaan, mutta kerran ainakin lievä savu nousi (jos katsoo moottoria suoraan konepellin ollessa auki) öljyntäytön aukon vasemmalta puolelta. (sieltä alta jostakin;)
Tällä viikolla myös pakokaasupäästöjen varoitusvalo syttyi palamaan, tosin sammui seuraavana päivänä.
Aika varattuna Kuopion dieselhuoltoon reilun viikon päähän kun ei aikaa saanut aikaisemmin.
Tai onko jollankin tietoa missä Kuopiossa olisi hyvä/edullinen asiantunteva korjaamo.
Mielellään kuulisin onko jollakin ollut vastaavaa ongelmaa ja mitähän tämä tarkoittaa euroina:(
Comment
Comment