Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Molemmille vastaten, EGR venttiili sijaitsee koneen vasemmalla puolella (eri puolella kuin turbo), egr mötikkä on seuraava ahtoilman putkesta, joka on kuminen. EGR siis sijaitsee metallisen imusarjan ja kumisen letkun välissä (samassa on kiinni sammutusläppä, mutta egr löytyy siis tuosta)... tuon osan puhdistatte ja siihen moottorin takaa tulevaan metalliseen putkeen asetetaan tuo tiiviste.



    Ei ole sama moottori, mutta tuossa se sijaitsee kaikissa moottoreissa. Kuvassa näkyy myös erinomaisesti oikealta tuleva noin 25mm paksuinen kiiltävä putki, tuohon kys. putkeen kiinnitetään tuo tiiviste.

    Jos ei vielä onnistu, vie pajalle :D

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja pide Näytä viesti
      Muistaako Arttu mitenkä muutit tuossa minun autossa tuota egr:n toimintaan? Pienemmällehän sitä muistaakseni ohjelmasta säädit.
      Tuo egr:n toiminnan pienentäminen ei varmaan kuitenkaan aja samaa asiaa kuin supistava tiiviste. Tuo tiiviste kun selvästikin auttaa egr-venttiilin "nykivään" ohjaukseen, läppä siis aukeaa esim. vaihdetta vaihtaessa liikaa ja saa auton nykäisemään. Supistava tiiviste ei päästä läpän ollessa täysin auki kuitenkaan läheskään samaa määrää pakokaasua imupuolelle ja sen myötä ei nykimistä aiheudu.

      Itse tosin aion nyt tuota omaa tiivistettä hieman "avartaa", alkup. kun on 9mm niin voisi tuplata reiän pinta-alan, eli 13mm reikä voisi olla kokeilemisen arvoinen. Nykyisellään tuo 9mm antaa vikakoodia liian vähästä virtauksesta, mutta ei mielestäni vaikuta mitenkään auton käytökseen. Jos löytäisi tasapainon kulutuksen ja nykimisen väliltä, kun olen mielestäni havainnut jopa 0,5l/100km kulutuksen nousua.

      Comment


        Onko tuolle ERG:n putkeen tulevaan kuristavalle tiiviste laipalle jotain koodia olemassa jos sellasta kävis kyselemässä marmorilta ?

        Comment


        • Ei ainakaan meillä tuntunut vaikuttavan, toki montaa kilometriä ei ehditty ajaakkaan ennenkuin tuon tuon kuristavan tiivisteen putsauksen yhteydessä sinne heitin. Eli mitään 100% tutkimusfaktaa ei ole esittää. Pitkäaikainen kulutus on jämähtänyt 4,3l/100km, joka ainakin tuntuu hyvinkin kohtuulliselta. Maantietä ehkä 60% ja kaupunkia 40%.. maantie tarkoittaa tässä tapauksessa ~20km/sivu.

          Vähän alkanut mennä maku kuitenkin tuohon audiin, niin monesti joutunut lyhyen ajan aikana korjaamaan ettei tahdo enää huvittaa.. No toki nyt sieltä on ne yleisimmät tyyppiviat eliminoitu; ahdin, ahtoputket/tiivisteet, egr & supistava tiiviste, venttiilikopan tiiviste jne.. eli nythän se periaatteessa pitäisi olla kunnossa pitkäksi aikaa, mutta kuten sanottua, mielenkiinto on loppunut.
          Viimeksi muokannut Matson^; 20.4.2011, 10:46.

          Comment


          • Aika huuruilla menee Matin 2.0tdi! Oma 4Motion BKD-koneella on pitkällä välillä kuluttanut 5,5l / 100km. Ajo on ehkä 70/30 maantietä/kaupunkia.

            Supistavan tiivisteen en mielestäni ole huomannut lisänneen kulutusta. Pitäisi tarkistaa tankkausten perusteella.

            Comment


            • Laitatko Jukka (jjj84) tänne sitten kokemuksia kulutuksen suhteen ym, Kun ole avartanut sen kuristimen reiän. Itse ajattelin jotain saman tyylisiä juttuja kokeilla. Kun minunkin mielestä olisi syönti vähän kasvanut. Ajelen muutaman sata kilometriä ja sitten voin tankata ja verrata. Kiitoksia.

              Comment


              • Nyt on 13mm reikä egr tiivisteessä. Muutama pieni nykäisyn merkki tuntui lyhyellä koeajolla, eli saattaapi olla, että reikä saisi olla millin tai kaksi pienempi. Toisaalta, kulutuksen kannalta tämä nykyinen voi olla lähellä optimia vielä ilman kunnon nykimisiä.

                Egr on viimeksi puhdistettu 25tkm sitten ja kyllä siellä oli aikamoinen määrä mömmöä, eli puhdistus vuosittain on tarpeen.

                edit: kulutus laskenut noin 0,4l/100km tuo isomman reiän ansiosta.
                Viimeksi muokannut jjj84; 23.4.2011, 14:48.

                Comment


                • No nyt on audista turbo pöydällä ja VNT-siivet ainakin jumivat yhdessä kohtaa aivan täysin. Mutta paljonhan itse turbossa saa olla poikittais välystä? Jonkin verran holkkasee.

                  Comment


                  • Mä laitoin syksyllä tuon kuristavan EGR:n tiivisteen, en huomannut mitään eroa kulutuksessa. Ainoastaan joutukäynnin hytkyminen loppui. Nyt tässä kevään aikana tuo on alkanut välillä pitämään semmosia kuolleita alueita vedossa, pitäs varmaa viikonloppuna nappasta EGR pöydälle ja putsata.

                    Comment


                    • Miikka, turbossa ei saa olla lainkaan aksiaalivälystä. Säteisvälystä hyvin hyvin vähän, luokkaa max. 0,1mm. Tietäjät voivat tarkentaa tuota mittaa.

                      Comment


                        Valmistajan ilmoittamat välykset

                        Jos vnt on jumissa ja itse niitä haluatte huoltaa, niin älkää irrottako kellon jalkaa tai pakopesää, ennen kuin olette kokeilleet saada vnt:n liikkumaan muuten.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja Mannion Näytä viesti
                          Mä laitoin syksyllä tuon kuristavan EGR:n tiivisteen, en huomannut mitään eroa kulutuksessa. Ainoastaan joutukäynnin hytkyminen loppui. Nyt tässä kevään aikana tuo on alkanut välillä pitämään semmosia kuolleita alueita vedossa, pitäs varmaa viikonloppuna nappasta EGR pöydälle ja putsata.
                          Mitäs auto muuten kuluttaa?

                          Itselläni talvi meni 6,7l/100km keskinopeuden ollessa 45kmh luokkaa, alla 18" gummit. Maantiellä 5,7l ja kaupungissa 7,5l.
                          Kesärenkailla 7,1l/100km, sama keskinopeus, ilman egr kuristusta 6,7l/100km, 18" gummit.

                          Comment


                          • Mulla tulee päivässä työmatka-ajoa n 70 km. Josta n 50 km maantietä. Talvella pahimmilla pakkasilla oli n. 7,5 l/100km, mut nyt kesällä 18"rengastuksella menee 5.8-6.5l /100km, riippuen vähä kaasujalan asennosta..
                            Viimeksi muokannut jasso; 29.4.2011, 11:04. Perustelu: ^-merkit tarpeettomia

                            Comment


                            • Vähän vertailun vuoksi...

                              2.0 BRD moottori, Quattro ja vm2008. 85Tkm vakio.

                              Työmatkaa 100km päivässä maantietä + kaupunkiajot:

                              Talvella 16" keskikulutus mittarin mukaan 7.3l/100km
                              Kesällä 18" keskikulutus mittarin mukaan 7.2l/100km

                              Comment


                                Testarimpa itsekkin tuota kuristavaa tiivistettä EGR putkeen mutta päätin poistaa sen koska hehkun valo alkoi välkyttämään. Tekeekö teillä samoin vai onko mulla kenties poikkeus ? Mutta tosiaan tyhjäkäynti hytkyntään se vaikutti positiivisesti. Vieläkö saisi sen valon välkynnän häivytettyä niin laittaisin takaisin.

                                Comment


                                • Ei väläyttele mitään valoja.

                                  Meillä hytkyminen/pätkiminen tyhjäkäynnillä on alkanut hiljalleen satunnaisesti palaamaan, nyt jo reilun 2000km jälkeen siitä kun putsasin EGR:n ja laitoin tuon supistavan tiivisteen. Liekö EGR menossa jo rikki kun ei tuon pitempään pysynyt kunnossa? Vai kuuluuko tuo putsata 15 kertaa öljynvaihtovälillä, että toimii? :D

                                  Mitäs jos ajaa softaamalla EGR:n kokonaan pois pelistä, niin tuleeko enää vastaavia ongelmia "rikkinäiselläkään" venttiilillä??

                                  Comment


                                    Toki, jos venttiili ei vastaa niin kuin sitä pyydetään. Auki jumittava on auki, ohjattiin sitä tai ei. Softamuutoksen jälkeenhän voi koko EGRn tulpata siitä tiivisteen kohdalta.

                                    Comment


                                    • No hyvä, tuo voisi nimittäin olla mielekkäämpi & halvempi tapa päästä tuosta ongelmasta. Uusi venttiili kun näytti vaihto-osana maksavan sen ~500€, joten mielummin pyydän kaveria muuttamaan softan niin ettei koko venttiili pelaa.
                                      Jäähän se silloin kiinni, ettei kuitenkaan auki? Eihän se mikään homma sitä tulpata sitten enää ole, mutta kunhan mietin.

                                      Comment


                                        Testarimpa itsekkin tuota kuristavaa tiivistettä EGR putkeen mutta päätin poistaa sen koska hehkun valo alkoi välkyttämään. Tekeekö teillä samoin vai onko mulla kenties poikkeus ?
                                        Melko varmasti koodia löytyy tyyliin incufficient flow EGR:stä.
                                        Ehkä se reikä ei ole tarpeeksi iso tai sitten EGR:n putkissa on jotain valmista tukosta.

                                        Millähän se muuten tarkkailee tuota flowta? Siihen ei taida kikka kolmosia olla vaan johonkin specified arvoon verrataan ja täten ei auta vaikka sitä anturia jollain huijaisi?

                                        Comment


                                          Melko varmasti koodia löytyy tyyliin incufficient flow EGR:stä.
                                          Ehkä se reikä ei ole tarpeeksi iso tai sitten EGR:n putkissa on jotain valmista tukosta.

                                          Millähän se muuten tarkkailee tuota flowta? Siihen ei taida kikka kolmosia olla vaan johonkin specified arvoon verrataan ja täten ei auta vaikka sitä anturia jollain huijaisi?
                                          Tuskin on tukoksia koska samalla kun asensin tuon tiivisteen niin putsasin imusarjan ja muut hilppeet. Eli 9mm reikä taitaa olla liika ahdas. Täytyypä isontaa hivenen ja koittaa uudelleen. Muuten oletteko laittanut tuon tiivisteen putken ylä (EGR) lähelle vaiko alapäähän ?

                                          Comment


                                          • Tiivisteen ansiosta hytkyntä yms loppu, mutta tosiaan välillä tulee toi hehkun valo vilkkumaan kojetauluun.. kestää yleensä 0,5-5min ennenkun taas sammuu.

                                            Mitäs ootte mieltä, et haittaako tommonen vai annanko tiivisteen vaan olla?

                                            Comment


                                            • Mulla ei ole mitää merkkivaloja vilkutellut.
                                              Viimeksi muokannut jasso; 29.4.2011, 11:04. Perustelu: ^-merkit tarpeettomia

                                              Comment


                                              • Omaan kulkineeseen tuli myös vaihdettua tuo supistava tiiviste ja nyt on alkanut kans satunnaisesti vilkuttelemaan tuota hehkun valoa. Joten päätin tänään ottaa tiivisteen poran alle ja suurensin reiän nyt 10mm. Katsotaan onko tuosta apua vai pitääkö vielä avartaa. Samalla tuli viimein otettua EGR irti ja katsottua mitä se on syönyt. No olihan se syönyt, joten bräkleen-purkki, hammasharja, vähän naftaa sekä paperia kainaloon ja puhdistushommiin. Reippaan puunauksen jälkeen alkoivat osat näyttää jo paremmilta. Alla pari ennen ja jälkeen kuvaa..
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Fogata; 28.4.2011, 21:08. Perustelu: tekstin siistiminen

                                                Comment


                                                • Itse en usko supistavan egr:n vaikuttavan tyhjäkäynnin tutitaan (liittynee enemmän suuttimien korjausarvoihin), ei ainakaan omassa ole mitään vaikutusta. Tutisee noin joka kolmaskymmenes kerta, kun auto seisoo liikennevaloissa.

                                                  Jos egr tiivisteen laittaa alkupäähän, pakokaasu on vielä kuumempaa (isompi tilavuus) eli sen läpi kulkee entistäkin vähemmän tavaraa.

                                                  Itselläni nyt 13mm reiällä tiiviste ja se on liian iso, egr:n takia nykii kunnolla kylmällä koneelle siinä 1900rpm paikkeilla, erityisesti pintakaasulla. 9mm reiällä tuota ei esiintynyt ollenkaan... Myös ulkolämpötila vaikuttaa, alle 14,5`C nykimistä ei esiinny.. tämän on muutama muukin vahvistanut. Pitänee ostaa uusi tiiviste ja laittaa noin 11mm reikä. Itselläni ei ole hehku vilkkunut egr:n takia.

                                                  Pakokaasun virtausta varmaan lasketaan maffista ja lambda-arvosta, eiköhän noista irtoa, minkä verran ilmaa sylinteriin menee vs. reagoimatonta pakokaasua.

                                                  Comment


                                                  • Mulla näytti suht samalta toi egr, oli kyll aika paskanen.
                                                    Mut ilmottele jos reiän suurennu auttoi.

                                                    Ja jjj84 mulla toi tiiviste on siinä ns. vikassa paikassa mihin sen voi pistää, eli ihan imusarjan kyljessä. Mut kuitenki se välillä vilkkuu siellä (satunnaisesti)

                                                    Comment


                                                    • Taas pitää kysyä tyhmiä, mutta ainahan pysyy tyhmänä jos ei kysy..
                                                      Mitä pumppusuuttimet sanoo näistä polttoaineen sekaan kaadettavista "puhdistus lisäaineista"?
                                                      Bemari ei niitä suosittele raili vehkeissä, mutta ei ne niistä rikkikään mene.. jos nyt ei ihan suodatinta täytä sillä aineella kuten monesti ohjeistetaan.. tankkii vain mieto seos. Ajattelin että jos se voisi auttaa tuohon tyhjäkäynnillä hytkymiseen?

                                                      edit. Jaahas pikku haku auttoi, eli voisi jopa toimia. Kokeillaan.
                                                      Viimeksi muokannut Matson^; 28.4.2011, 23:48.

                                                      Comment


                                                      • Näytti vähän että tyhjäkäynnillä esiintynyt tutina/humppaaminen/pätkiminen taas katosi egr:n putsauksella & herkistelyllä. Mutta kun lisäaine tuli jo kerran ostettua niin kumaisin senkin äsken tankkiin.. ja ainakin lyhyellä testilenkillä hyrräsi taas niin tasaista kuin tuollainen raksuttava nelonen vaan voi.

                                                        Se että oliko kaikki vaan sattumaa niin.. who knows..

                                                        Comment


                                                        • Itse olen forten puhdistusainetta laittanut tankkiin kerran, mutta en huomannut mitään eroa. Ehkä teki hyvää, ehkä ei, mutta tulipa tehtyä :)

                                                          Comment


                                                            Tässä kun työni puolesta suuttimien korjausarvoja vilkuilen, niin pakostakin näkee paikallisen merkkihuollon Forte kampanjan toimivan(Skoda), kun niissä autoissa korjausarvot ovat olleet suhteessa pienempiä kuin autoissa joita ei ole Fortella käsitelty. Toisaalta, koneen hytkymistä on ilmentynyt myös pienillä korjausarvoilla..

                                                            Comment


                                                              Taitaa kaikki pumpparit hytkyä enemmän tai vähemmän. Ei ole vaikuttanut mitkään litkut tai EGR:n disablointi ainakaan alkupään 1.9 pumpparissa.
                                                              Ja niin hytkyy tuo 105hp pumpparikin. Siitä en ole EGR:ää vielä suolestanut, kun on niin inhottavasti poikittaisessa koneessa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X