Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Heitetääs omat kokemukset tiskiin.
    Kesäkuussa 2010 tuli tuo 2.0 125kw A4 pihaan, silloin mittarissa hieman vajaa 72tkm.
    Syksyllä vaihdoin EGR:n supistavan tiivisteen, jonka jälkeen ajottain esiintynyt moottorin hytkyntä on pysynyt poissa. 90tkm kohdalla vaihdoin jakopäänhilut + vesipumpun. Nyt mittarissa 96500, kerran on tehnyt, että melkein 30 asteen pakkasesta käynnistettäessä syttynyt hehkun merkkivalo, eikä auto ole kiertänyt yli 3000rpm.. n 15 km ajon jälkeen tuntui reilu nykäys ja sen jälkee auto toimi taas normaalisti.
    Vikakoodina jäi muistiin joku ahtopaineen raja-arvo väärä tms.

    Comment


    • Millaisena pitäs tämmösen 2.0 TDI:n lämmöt pysyä 20+ asteen pakkasella? Mulla on maski peitetty ulkopuolelta sillä Audin omalla setillä (joka ei käy ihan täydellisesti S-lineen) ja tänä aamuna webasto päälläkään ei meinannu saada lämpöjä normaaliin muuta kuin moottoritiellä. Enimmäkseen viuhtoo siellä 75 asteen tuntumassa ja kaupunkiin tullessa ilman webastoa laskee vielä tuosta lähemmäs 60 astetta. Onko normisettiä vai voisko termarissa olla häikkää?

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja msuomal Näytä viesti
        Onko normisettiä vai voisko termarissa olla häikkää?
        En tiedä että onko normisettiä mutta mulla käyttäytyy samoin. Kohtalaisen tuore mulle tuo menopeli mutta olen ymmärtänyt foorumikirjoituksista että näin se pelaa muillakin. Mulla on pahvit keulassa maskin takana...

        Comment


          Itsellä pysynyt Golfissa kyllä lämmöt normaalissa ilman maskejakin. Ainoastaan tyhjäkäynnillä ei jaksanut enää pitää lämpöjä -30 pakkasessa.

          Kaasuläppäkotelonkin puhdistelin samalla ja EGR:n tulo ei oikeastaan ollut kuin vähän pölyinen. Koneen takaa jäähdytettyä EGR:n venaa en jaksanut lähteä availemaan, kun olisi ollut niin iso homma.Tiedä sitten olisiko siellä karstaa, mutta ei ainakaan kaasuläppäkotelon puolella ollut. 188tkm ajettu.

          TDIfreak, onko sulla siis myös sen VW-merkin maski peitetty? Millainen lappu siihen tulee? Ei kai vain niitä sellaisia nännilappuja, joissa töröttää kiinnitysnännejä kuin itsenäisyyspäivän vastaanotolla...

          Comment


          • Olikos Freakilla imuilman ottopaikka keulassa vai jostain konehuoneen puolelta ?

            Omassa 3.0 TDI:ssä on keula tukittu kokonaan + molemmat välijäähdyttimet sivuilla.
            Tällä setupilla sai ajaa viime viikonloppuna matka-ajoa -17 asteen pakkasessa n.35km, ennenkuin motti lämpesi 90-asteeseen.
            Termari on vaihdettu viime talvena.

            Ahtoilma on yleensä vain muutaman asteen ulkoilmaa lämpimämpää, vaikka molempien coolerien ilmanotto on tukittu.
            Nilkka suorana saa vetää melkoisen siivun, ennenkuin ahtolämpö näyttää esim. +50.
            Ilmanottohan tuossa A4:ssa on suoraan keulamaskista, toki nyt tällä hetkellä suojan takaa. Silti samaa pakkasilmaahan se sieltä tarjoaa.

            Pitäisi varmaan virittää jokin muu ilmanottopaikka näin talveksi, niin sais tuota imuilmaa vähän lämmitettyä.

            Comment


              Kuinkas kuumana tämä osa käy ?



              Ei kuitenkaan vissiin näin kuumana saisi käydä..



              Eli onko turbossa kenties vikaa ?

              Comment


              • Kyllä ne volkkarin nänninahkat on käytössä, myös ylämaskissa. Toimii ja näin vanhalle ukolle ei ulkonäkö ole enää niin tärkeää.

                Ilmanotto on konehuoneesta, eli kaikki muoviosat on poistettu keulan ja putsarikotelon väliltä.

                Näyttäisi että megamagnumilla on tuo kierrätysputki värissyt poikki...

                Comment


                  EGR:n putki taitaa olla kyseessä, eli pakokaasujen lämmön mukaan sekin lämpee. EGR voi olla tietysti jumissa jollon se joko päästelee kaasuja läpi koko ajan tai ei ollenkaan. Jälkimmäinen on ns hyvä vika :)

                  Comment


                    Eli tuo putki päästää painetta läpi juurikin tuosta haitari kohdasta jos painetta liikaa ?

                    Comment


                    • Ei tuosta haitarikohdasta pitäisi tulla mitään läpi. Sen takia varmaan tuon suojamuovinki sulattanu, jos siinä kohtaa on reikä / halkeama tms.

                      Comment


                      • Tässä pari viikkoa vanhana Audi-ukkona olen hämmästellyt, kuinka lämmin auto tuo uutukainen on, vaikka farkussa on sisäilmaakin lämmitettäväksi ihan reilusti - ikkunapinta-alasta puhumattakaan. Työmaan virallinen säätila kertoi aamulla olleen -26 C ja viisari kiipesi nätisti yhdeksäänkymppiin ja pysyi siellä jo aika alkumatkasta. Lähtö tosin tapahtuu työmaan suuntiin lämpimästä hallista, mutta paluussa on päästy noita parinkympin kelejä muutamana päivänä koittamaan. No problemos.

                        Jonnii sortin lisälämppärihän tuossa on, mutta lämpimänä pysyy tosiaan myös pannuhuone.

                        Comment


                        • Kysymykseni koskee nyt uusinta A4B8 audia dsl 2,0 versiota.

                          Onkos muilla auto pyytänyt lisää öljyä kun ei ajotietokoneen näytön palkissa ei näy enää mitään? Vai oletteko omin päin vaan lisänneet öljyä? 25tkm on mittarissa ja nyt näyttäisi olevan öljyntaso vähissä. Muistaakseni luovuttaessa kauppias sanoi et se ilmoittaa milloin tarvii öljyä lisätä, mutta alkaa pikku hiljaa vaivata asia. Joten kuinkas asia oikein on?

                          Comment


                            Oljyn määrä kannattaa katsoa tikusta, niin ei tarvitse arpoa valoista.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                              Oljyn määrä kannattaa katsoa tikusta, niin ei tarvitse arpoa valoista.
                              Tikusta se olisi kyllä helppoa mutta kun sellainen ei kuulu varustukseen B8 mallissa. Suojakopan alla on putki kyl tikulle muttei enää tikkua. Joten B8dsl kuskeilta kommentia jos tietoa asiasta on.

                              Comment


                                No jo on. Perseestähän tuollainen on :)

                                Comment


                                • Onkos 170hp pumpparin omistajilla ollut vielä ongelmaa, että dpf:n polton aikana auto menee vikatilaan, jos kierokset on alle 2500 ja kaasua poljetaan vähän kovempaa? riittää myös, että vakkari päällä ajaa ylämäkeä...

                                  Itse nyt ajanut turku-helsinki-turku moottoritietä 3 kertaa kuukaudessa ja jokaisella reissulla auto pamahtaa vikatilaan polton aikaan... ja tapahtuu aina ylämäessä, kun moottoria kuormitetaan hieman enemmän kuin tasamaalla ajettaessa. Rupeaa kyrsimään nuo ylimääräiset "pit-stopit" rampeissa...

                                  Pitänee varmaan kokeilla bootata auto vauhdissa :D

                                  Comment


                                  • Kai tyhmä kysymys, mutta mistä tietää, että DPF poltto on käynnissä? Mulla vaan joskus parkkihalliin pysäköidessä auto haisee ihan sikarin tumpille ja oon ajatellu et se johtuu siitä DPF poltosta. Muuten en huomaa mitään...

                                    Comment


                                    • Kuuntelemalla, kaasupolkimen vaste muuttuu jne. pieniä muutoksia, mutta helposti havaittavia kun tietää mitä etsii..

                                      Comment


                                      • Onkos 170hp pumpparin omistajilla ollut vielä ongelmaa, että dpf:n polton aikana auto menee vikatilaan, jos kierokset on alle 2500 ja kaasua poljetaan vähän kovempaa? riittää myös, että vakkari päällä ajaa ylämäkeä...

                                        Itse nyt ajanut turku-helsinki-turku moottoritietä 3 kertaa kuukaudessa ja jokaisella reissulla auto pamahtaa vikatilaan polton aikaan... ja tapahtuu aina ylämäessä, kun moottoria kuormitetaan hieman enemmän kuin tasamaalla ajettaessa. Rupeaa kyrsimään nuo ylimääräiset "pit-stopit" rampeissa...
                                        Eikös sulle vaihdettu autoosi uusi DPF...?Ajattelin vain kun mullakin auto teki samaa aikaisemmin ja luulin vian liittyvän juurikin DPF:ään...Mutta nyt vika näyttää ainakin 2 hieman pidemmän ajosession perusteella poistuneen kokonaan kun kaikki 4 ruiskutussuutinta vaihdettiin...Ettei olisi vika siellä...?Niin ja mullahan on DPF:n täyttöraja ylittynyt jo hetken aikaa sitten, raja-arvohan oli 60g ja mulla täyttöaste oli jotain 67g...Hyvin ainakin vielä pelittää...

                                        Täytyy tosin koputtaa vielä maalaamatonta puuta, mutta tosiaan 2 pidemmän reissun aikana auto ei enään mennyt vikasietotilaan, jonka se ennen teki hieman pidemmällä yhtäjaksoisella ajomatkalla...Kaupunkipyörittelyssä ei ollut mitään vikaa...

                                        Comment


                                        • Onhan mulla uus pönttö, mutta ei auta. Kokeiles saada vika päälle enskerralla kun on poltto päällä... 80-100 nopeutta, kutonen päällä, kaasu pohjaan noin 5s, pitäisi pamahtaa vika päälle.

                                          Itse en noihin suuttimiin usko, koska ne on mullakin vaihdettu. Vikaa on ainakin ollut jo 30tkm vaihdosta, mitä aikanaan luin auton vikakoodeja oston yhteydessä.

                                          Äsken kävin heittämässä tunnin lenkin logittaen ahtoja, n75, paine-eroja jne. mutta kun ei ole poltto päällä, ei ole mitään ongelmia.

                                          edit. ja uusi toteamus, vikatila saatu päälle 3000rpm kierroksilla, eli silloin kun jälkisyöttöä ei enää tehdä. Tuolloin kyseessä oli 3 vaihde, isompi kuorma autossa ja ylämäki, tapahtui myös hesan reissulla :)

                                          000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached P0299 - 006 - Short to Plus - Intermittent
                                          Freeze Frame: RPM: 3040 /min Torque: 280.0 Nm Speed: 71.0 km/h 71.37 % Voltage: 14.13 V Pressure: 2385.6 mbar Pressure: 1980.9 mbar

                                          edit2: taas kun asiaa pohtii ja netin keskusteluja lukee, voisiko olla, että dpf:n poltossa syntyvä kuuma pakokaasu saa vnt-siivet jumittamaan? polton aikana pakokaasut menevät tuonne 800-900`c tuntumaan, ja koska poltto kestää kauan, myös turbo käy hyvin kuumana. Normaalisti autoa poljettaessa lämmöt jäävät tuonne 700`c luokkaan ja turbo ei ehdi lämpenemään samalla tavoin, kun poltossa.
                                          Viimeksi muokannut jjj84; 20.2.2011, 20:36.

                                          Comment


                                          • Jatketaan yksinpuhelua, ja eiköhän ongelman syy ala olemaan käsillä.

                                            Ajoin tänään 1,5h vcds:n kanssa logittaen eri kanavia. Ja mitä vcds kertoo, on että kaikki toimii kuten kuuluukin. Tuohon ajoon kuului myös yksi aktiivinen regenerointi, joka aikana mitään ongelmia ei ollut.

                                            Polton aikana ajoin lähes 30s kaasu pohjassa 6.vaihteella, noin 85-110kmh nopeudella. Kun poltto on päällä, ecu pyytää kaasu pohjassa 2,4bar ahtoja, mutta saa vain 1,4bar. Vikakoodia ahtopaineesta ei tule, eli tuossa vaiheessa ecu ymmärtää polton olevan päällä ja siksi ahdot eivät nouse. Vikatilassa koodi tulee ahtopaineesta n. 1.9bar, joka viittaa että siivet jäävät hieman auki ja auto "yliahtaa", joka tekee vikakoodin.

                                            Se miten tähän asti vika on ilmennyt, on vaatinut alle pidemmän pätkän maantieajoa. Pidemmässsä ajossa pakokaasut lienevät tuolla 600`c luokassa ja polton aikana mennään 800`c lukemissa. Nuo lukemat yhdessä nostavat turbon niin kuumaksi, että silloin vnt:n siivet uskoakseni menevät jumiin, tai liikkuvat vajaavaisesti. Tämän päivän testit olivat sekalaista ajoa ennen polton alkamista, eli pakokaasut olivat valtaosan ajasta alle 300`c lukemissa... ja vnt toimii kuin unelma.

                                            Eli jos on vastaavia hehkun merkkivalo & limb mode ongelmia ja syyllinen ei ole G450 paine-eroanturi, niin vnt on todennäköisin syyllinen.

                                            Itse en aio tehdä asialle mitään, ellei sitten tule niin pahaksi että vika alkaa ilmenemään muulloinkin, kuin reissulla hesaan :)
                                            Viimeksi muokannut jjj84; 21.2.2011, 18:20.

                                            Comment


                                            • Mistähän tässä alkaisi BKD moottorista etsimään vikaa kun kiihdytyksessä tökkää ja tehot katoavat kokonaan. Virtoja kun käyttää pois niin kaikki taas ok. Kerran sytytti moottorihäiriö valonkin. Vikakoodiksi antaa "Ahtopaine, säätöraja ylitetty" tms. Ei tarvi edes kovasti polkea että tämä tökkääminen tapahtuu.

                                              Comment


                                              • vnt siivet jumissa tai n75 rikki, eli yliahtaa.

                                                Comment


                                                • Laitetaanpa nyt tähänkin ketjuun sitten kommentti, kun tuo oma ongelmaketjuni kaikkoaa kuitenkin sivulle 73 ajan myötä.

                                                  Ehdinpä siis ajaa melkein neljä viikkoa ja vajaat 3000 km, kun pirssi hyydähti tienposkeen ilman pienintäkään ennakkovaroitusta. Ja tietty lauantai-iltana. Nyt kun eletään vasta keskiviikkoa, paikallinen Audi-paja on saanut viimein selvitetyksi vian ja se helvetin suutinhan siellä kuuluu olevan oikosessa. Että oikeassa olette, eivät kestä. Mittarissa on vasta 126 tkm, joten aika varhaisessa vaiheessa tämän yksilön suuttimet aloittavat lahoamisen. Nyt se on sitten vissiin ajeltava pelko persiessä, kunnes ne kaikki on yksi kerrallaan vaihdettu. Onko lystiä sitten semmoinen? Koska autossa on tommonen kultaturva, homma ei onneksi tule kalliiksi, mutta eipä se myöskään mahdollista projektin tekemistä kerralla kuntoon, kun en viitti omia rajoja lykätä siihen ainakaan vielä ekalla kerralla. Perkele.

                                                  Comment


                                                  • jj84: Tuli tänää samat oireet kuin sullakin. Laitettiin tänää uusi softa ja alko oireilee juuri kuvailemallasi tavalla. Pitääköhän tässä alkaa DPF tyhjentelee?
                                                    Niin mulla toi vika tulee ihan lyhyellä ajolla.
                                                    1 Fault Found:
                                                    000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
                                                    P0299 - 000 - - - MIL ON
                                                    Freeze Frame:
                                                    Fault Status: 11110000
                                                    Fault Priority: 1
                                                    Fault Frequency: 1
                                                    Mileage: 123360 km
                                                    Time Indication: 0

                                                    Freeze Frame:
                                                    RPM: 2142 /min
                                                    Speed: 104.0 km/h
                                                    Load: 31.0 %
                                                    Voltage: 14.21 V
                                                    Bin. Bits: 11101000
                                                    Absolute Pres.: 2590.8 mbar
                                                    Absolute Pres.: 1591.2 mbar

                                                    Readiness: 0 0 1 0 0
                                                    Viimeksi muokannut JayJay-; 4.3.2011, 23:18. Perustelu: lisäys

                                                    Comment


                                                    • Kenen softa sulla on? Karalan? Itselläni motorbit, jos vika johtuisi softasta, niin en usko että kaksi tekijää tekisi saman virheen...

                                                      Mulla on hieman erilainen vikakoodi, tietyiltä osin:

                                                      000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
                                                      P0299 - 006 - Short to Plus - Intermittent
                                                      Freeze Frame:
                                                      Fault Status: 00000001
                                                      Fault Priority: 5
                                                      Fault Frequency: 2
                                                      Reset counter: 38
                                                      Mileage: 0 km
                                                      Time Indication: 0

                                                      Freeze Frame:
                                                      RPM: 2272 /min
                                                      Torque: 264.0 Nm
                                                      Speed: 103.0 km/h
                                                      77.61 %
                                                      Voltage: 13.79 V
                                                      Pressure: 2492.1 mbar
                                                      Pressure: 1661.4 mbar

                                                      Ahtopyynnöstä vaikuttais, että sulla vika iskee päälle ihan normaalissa ajossa. Mulla ahtopyynti on tuon samat 2590mbar (tarkka luku 2590,3) kun dpf poltto ei ole päällä ja silloin ei koskaan mene vikatilaan. Mun vikakoodissa kun on dpf polton aikainen maksimipyynti 2492,1mbar.

                                                      Mulla on normaaliajossa kovin pyynti 2530,1mbar, mulla on tallessa 2h ajologia ja vain ihan satunnaisesti auto pyytää tuon 2590mbar. Login mukaan polton ollessa käynnissä, pyyntö laskee noin 100bmar.

                                                      Comment


                                                      • JJ84; täytyy ajaa muutama tunti ja logittaa tietoo autosta. Kokeillaan vakio softaa et jatkuuko oireet. Oon vielä noiden laitteiden kanssa niin newbie et pitää vähän reenata ;)

                                                        Comment


                                                          A4 2.0 TDI -08 sammu vauhdista

                                                          Tekipä Audi sitten temput paluumatkalla pohjoisesta. Rovaniemen jälkeen ohitin ja moottorijarrutuksen jälkeen kone ei vastannut kaasuun. Hehkuvalo sytty.

                                                          Bussipysäkille rullasin ja koitin startata, kerran lupas mutta sit ei mitään elonmerkkejä. Starttauksen aikana paloi moottorivalo ja hehkuvalo vilkku.

                                                          Polttoainemittari ei ollut vielä ihan punaisella ja polttoainevalo ei palannut. Mutta starttauksen aikana polttoaine valo syttyi ja viisari pysy punaisen yläpuolella. Hain kuitenkin läheseltä huoltamolta 11l polttoainetta ja polttoainemittari nousi yli varttitankin. Koitin startata vielä uudelleen useamman kerran pitkiäkin starttauksia, muttei mitään elon merkkejä.

                                                          Sitten alkoi kuului takapenkin alta jatkuvaa surinaa (ilmeisesti polttoaineen siirtopumppu)joka surina meinasi välillä loppua. Se ei loppunut vaikka otti avaimet pois virtalukosta. Käytin akunkaapelin irti ja kytkin uudelleen. Eka kerralla surina jatkui, mutta toisella akkukaapelin irroituksen jälkeen loppui.

                                                          Jälleen yritin käynistää, kuului normaali surina hetken takapenkin alta ja starttasin useamman kerran pitkiäkin starttauksia ja pidin välillä taukoa. Nyt ei hehkuvalo enään vilkkunut, mutta moottorivalo paloi starttauksen aikana. Onkos vastaavia tullut eteen?

                                                          Hinuri toi lavalla Mondeon ja veti kyytiinsä halvaantuneen Audin, kuljettaen sen Pörhölle Keminmaalle. Maanantaita odotellessa....

                                                          Comment


                                                          • Onhan näissä polttoainepumppuhässäkässä ollut aikalailla vikoja.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Kario Näytä viesti
                                                              Tekipä Audi sitten temput paluumatkalla pohjoisesta. Rovaniemen jälkeen ohitin ja moottorijarrutuksen jälkeen kone ei vastannut kaasuun. Hehkuvalo sytty.

                                                              Bussipysäkille rullasin ja koitin startata, kerran lupas mutta sit ei mitään elonmerkkejä. Starttauksen aikana paloi moottorivalo ja hehkuvalo vilkku.

                                                              Polttoainemittari ei ollut vielä ihan punaisella ja polttoainevalo ei palannut. Mutta starttauksen aikana polttoaine valo syttyi ja viisari pysy punaisen yläpuolella. Hain kuitenkin läheseltä huoltamolta 11l polttoainetta ja polttoainemittari nousi yli varttitankin. Koitin startata vielä uudelleen useamman kerran pitkiäkin starttauksia, muttei mitään elon merkkejä.

                                                              Sitten alkoi kuului takapenkin alta jatkuvaa surinaa (ilmeisesti polttoaineen siirtopumppu)joka surina meinasi välillä loppua. Se ei loppunut vaikka otti avaimet pois virtalukosta. Käytin akunkaapelin irti ja kytkin uudelleen. Eka kerralla surina jatkui, mutta toisella akkukaapelin irroituksen jälkeen loppui.

                                                              Jälleen yritin käynistää, kuului normaali surina hetken takapenkin alta ja starttasin useamman kerran pitkiäkin starttauksia ja pidin välillä taukoa. Nyt ei hehkuvalo enään vilkkunut, mutta moottorivalo paloi starttauksen aikana. Onkos vastaavia tullut eteen?

                                                              Hinuri toi lavalla Mondeon ja veti kyytiinsä halvaantuneen Audin, kuljettaen sen Pörhölle Keminmaalle. Maanantaita odotellessa....
                                                              Yksi suutin oikosulussa. Takuuseen laittoivat ja Audin liikkumisturva toi hinurin kyydissä sijaisauton ja Audi palautetaan Keminmaalta Vaasaan rekkakyydillä, mistä sen saan noutaa. Ihan hyvä lisä merkkihuollon käytössä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X