Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuo "kumea" ääni johtuu nimenomaan menneillään olevasta hiukkassuodattimen regenerointi tilasta...eli ihan normaalia sitä palaneen kytkinlevyn katkuista hajua myöten...;) Ja kyllä tuo nykiminen polttosession aikana tuntuu olevan ihan ominaisuus, vaikkakin pitäisi tehtaan mukaan olla huomaamaton operaatio...Nykimisen huomaa reilumpana jos ottaa hieman ripeämmän (täyskaasu) lähdön poltto päällä, niin saattaa nykäistä hieman rajumminkin...
    Viimeksi muokannut jasso; 17.12.2010, 19:54. Perustelu: ^-merkit turhia

    Comment


      Tuon polton huomaa juuri tuollaisina nykäyksinä etenkin matka-ajossa.

      Auto on nyt talvella myös ollut parikertaa tehoton ja siirtynyt vika tilaan kun aamulla käynnistän sen töihin lähtiessa. Kierrokset ei nouse 2100rpm enempää muuta kuin pikkuhiljaa polkemalla ja auto ei kulje. Armoton vaalea savutus ja ihan kuin kävisi vajaa pytyillä.
      Saattaa olla sammutusläppä jumissa / jäässä, aukeaa osittain tai ei ollenkaan
      Ecu haistaa ettei aukene --- vikatila. uusi startti ja jos aukenee --- toimii normaalisti.
      Ahtoputkethan ei sula hetkessä ja sulamis veden tuhoistahan oli puitu jossain näillä foorumeilla. (seat)

      Comment


      • aina kierrokset yli 2000rpm just näiden ongelmien takia että ei pääsis nokea syntymään niin paljoa
        Kierroksilla ei ole niinkään merkitystä, vaan poltetun polttoaineen määrällä. On kierrokset pienet tai isot, palotapahtuma on yhtä "puhdas", eli tuhkaa syntyy enemmän suhteessa käytettyyn polttonesteeseen.

        Se miten kova lämpötila pakopuolella on, vaikuttaa siihen miten usein dpf tarvitsee regeneroida. Itselläni regeneroinnit parhaimmillaan päivittäin...

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja Karmat Näytä viesti
          Asiasta toiseen... Olen huomannut että oma -07 (-08) A4 2.0TDI Q pitää välillä semmosta "kumeaa" ääntä pakoputkistosta kun kierrokset on jossaa 1500rpm kohdalla. Olen yhdistänyt sen siihen että se polttaa nokipönttöä puhtaaksi. Haju vahvistaa sen kun pysäköin. Lisäksi olen huomannut että auto nykii joskus pintakaasulla tuon kumean äänen aikana, eli polton aikana. Autolla ajettu 70tkm ja ei perkule pitäs olla tommosia vikoja. Voisko joku muu vahvistaa tuota kumeaa ääntä ja valaista miksi nykii. Muuten se ei nyi. Ajan 102km päivässä työmatkaa ja aina kierrokset yli 2000rpm just näiden ongelmien takia että ei pääsis nokea syntymään niin paljoa. Jos huomaan sen polton ja jos matka vaan salliin, niin ajan kierrokset yli 2500rpm että pöntössä olisi kovempa hönkä ja pönttö puhdistuisi paremmin. Jos tästä tulee joskus remonttia mulle, niin auto vaihtuu ja usko Audiin meni :( B7 sarjan viimeisimpää vuosikertaa ja vielä lastentaudit vaivaa niin ei hyvää päivää.
          Parhaiten auto toimii kun ajelet tuon matkan ihan normaalisti. Korkeat kierrokset ei tarkoita automaattisesti että pönttö pysyisi puhtaampana.
          Kaikki havaitut asiat ovat täysin normaaleja.

          Comment


          • Kumiseva ääni kuuluu minullakin silloin kun poltto ilmeisesti käynnissä.Tasa kaasulla nykii ja kun kiihdyttää.Samoin kun pysähtyy liikennevaloihin niin nytkähtelee koko kampe.Sitten kun nousee autosta niin haju jotain kumin,kytkin ja jarrukäryn sekoitus.Vika/ominaisuus on kyllä aika usein.

            Comment


            • Kysytään nyt tässä ketjussa... eli mulla on tulossa 120tkm huolto autoon ja sehän on remmirempan paikka. Onkos tämmösessä VAG 2.0TDI (BRE) koneessa jotain tiettyä juttua, joka kannattaa tehdä tuon rempan yhteydessä vaikka ei varsinaiseen työhön kuulukaan (esim. vesipumppu tjsp)? Ajan siis takaa sitä, että yleensä näissä on aina joku 3€ tiiviste, joka alkaa sitten heti vuotamaan 10tkm kuluttua tuosta huollosta ja sen vaihtaminen vaatii kaikkien samojen osien irroittamisen kuin remmirempassa.

              Comment


              • Jakorempan yhteydessä kannattaa ehdottomasti vaihdattaa vesipumppu ja moniurahihna. Muita osia jakopäässä ei sitten olekaan, joka ei jakopääsarjaan kuuluisi. Jos et käytä merkkiliikkeessä niin varmista, että vaihtavat kampuran moniurahihnapyörän ruuvit uusiin. Niissä on venymäkiristys, eli ovat kertakäyttöisiä.

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                  Jakorempan yhteydessä kannattaa ehdottomasti vaihdattaa vesipumppu ja moniurahihna. Muita osia jakopäässä ei sitten olekaan, joka ei jakopääsarjaan kuuluisi. Jos et käytä merkkiliikkeessä niin varmista, että vaihtavat kampuran moniurahihnapyörän ruuvit uusiin. Niissä on venymäkiristys, eli ovat kertakäyttöisiä.
                  Kiitos neuvosta! Ajattelin näin aluksi käyttää liikettä, jonka tuntitaksa on 30€ vähemmän kuin merkkiliikkeellä... pitää nyt kuitenki vielä kysästä noista hinnoista parista paikkaa.

                  Comment


                  • Onko muilla ollut seuraavanlaisia kokemuksia kaasuläpän/sammutusläpän suhteen. Eli irroittelin tuossa EGR:n ja juuri tuon läppäyksikön puhdistusta varten. Törkyä oli jonkun verran, mutta ei ihan pahasti.
                    Sitten tutkin tuota läppäyksikköä tarkemmin, niin sen "ohjainboxin" sisältä löytyi melkein desin verran öljyä:D
                    Vähän googlettelin niin on noita jonkin verran rikki menny maailmalla. Ilmeisesti se läpän akselin tiiviste kuluu ja sitä kautta pääsee hiljalleen huohotusöljyä ym. sisälle.
                    Tilasin Ebaystä purkuosan tilalle ja autossa perus värinät ja tärinät hävisivät kyllä huomattavasti. Eli on tuossa kaasuläppäyksikössä ilmeisesti jotain vikaa ollut, vaikka ei vikakoodeja olekaan tullut.

                    Comment


                      Rikkooko se öljy muka mitään elektroniikkaa? Suojaa hapettumiselta vaan :)

                      Comment


                      • Ongelmahan tuossa on rakenne, jossa ohjainboksi on sijoitettu läpän alaosaan ja tiivistys on puutteellinen. On kai noita jotkut elvyttäneet ihan vain puhdistamalla. Omastakin hävisivät satunnaiset nykäykset kun putsasin läpän ja EGR:n.

                        Comment


                        • Samaa öljyä puskee itsellänikin, mutta ei mitään ongelmia. Itse olen omani puhdistanut, mutta ei se nykymiseen mitään auttanut. Nykimisen maaginen raja useammassa autossa on ollut +14`c, sen alla ei nyi. Tosin itse korjasin tuon nykimisen supistavalla egr tiivisteellä, josta on juttua tässä samassa thredissä.

                          Comment


                            Usein on törmätty EGR;n vikaan, jossa akselin kauttaa pääsee kaasua ja kosteutta EGR;n sähköosiin ja sitä kautta liittimeen ja johtosarjaan. Enpä ole vielä tuohon kaasuläppävikaan törmännyt.
                            Nyt hyllystä saatavat EGR;t on kolminkertaisella tiivistyksellä akselilta.

                            Comment


                            • Juu ei tuossa kyllä enään läpän puhdistaminen auttanut, kun sieltä ropisi pintaliitoskomponentteja irti, vaikka niitten päälle on alkujaan sellainen musta mömmö suojaksi valettu. Uuden läpän myötä nyt sammuukin auto ilman nytkähtelyjä, niin kuin pitääkin.

                              Comment


                              • Huomenta,

                                Kirjauduinpa foorumille viimein, joskin olen tätä aika ajoin lueksinutkin. Minulla on ollut pitkät ajat himo hankkia Audi ja tokikin miellyttävästi varusteltu Quattro. Aa nelkkuun olen mieltynyt kovasti ja taannoinen perheenlisäys on kovasti kallistanut vaakakuppia Avantin suuntaan. Tai no, pohjassa se vaaka on farkun puolelle. Aikanaan olin kovasti ostamassa uutta, mutta silloiset työ- ja perhesuunnitelmat eivät menneet ihan putkeen, joten homma siirtyi tulevaisuuteen. Nyt se tulevaisuus voisi olla jopa aika lähellä. Tulipahan noita silloin kuitenkin ajeltua aika liuta ja kävin Quattro-talviajokoulunkin, kun sattui tilaisuus moiseen.

                                Valittaen tilanne ei vieläkään mahdollista sitä, että voisin mennä firman rahoilla hakemaan tulenuuden tuotteen kaupasta ja ulkoistaa samalla huolet sekä murheet, joten omaa käytettyä olen kuolannut.

                                Aika paljon myös dieseleillä huristaneena olen harkinnut kovasti paluuta nakuvermeiden maailmaan. Olen katsellut muutamaista 2,0 TDI q:ta tuossa ja tommonen joku B7 170-heppaisena on vaikuttanut aivan ihanalta. Ollen viittä vaille valmiina raapustamaan nimen vekseliin, tuli lueksittua näitä kauhutarinoita kyseisen koneen kestävyydestä ja monenmoisista murheista. Kun noita nyt kuitenkin on meidänkin firman parkkihallit puolillaan ja liikenteessäkin niitä näyttää sangen taajaan pyörivän, jaksan hämmästellä onko se moottori nyt oikeasti noin susi, vai eivätkö tyytyväiset omistajat tosiaan jaksa tulla tänne kehumaan hankintaansa?

                                En haeksi mitään tuunauskohdetta saati valtaisia tehoja (joskin tuollaisen voisi hyvillä mielin parisataakaakkiseksi päivittää), vaan ihan jokapäiväistä käyttöautoa, jolla myös mökkireissut ja harrastusten vaatimat pidemmätkin ajot hoituisivat mukavasti ja kohtuuedullisin tankillisin. Saattaisin ehkä vielä ottaa senkin riskin, että suuttimet menisivät vaihtoon lähitulevaisuudessa, mutta minua ei huvita a) maksaa käyttöauton korjaamisesta huikeita laskuja b) seisottaa käyttöautoa pajalla yhtään normihuoltoja enempää.

                                Olen huristellut viisi vuotta turbo-Volvolla ja takonut siihen ostettaessa olleen 73000:n päälle 150 tkm lisää. Kerran se ei lähtenyt käyntiin, kun akku oli sanoutunut irti, kerran se jäi tielle kiven tultua öljypohjasta läpi ja samaa myöten turbon hajottua. Vakuutusyhtiön laskuun tapahtuneen pikku korjauksen jälkeen se on taas kulkenut melkein 40 tonnia ongelmitta. Sen kaltaisesta luotettavuudesta tykkäisin kovasti jatkossakin. EDIT: Niin joo, vaihdettiin siihen takatukivarsien puslat, kun toinen oli katsastusmiehen mielestä muuttunut kelvottomaksi. Broidi ajaa pitkää matkaa työkseen ja omisti viisi diesel-Volvoa ennen siirtymistään Chrysleriin ja sitä kautta Mersun dieseliin. Yhtään ei tainnut myydä pois alle 400 tkm ajettuna, yhdessä oli yli 600. Niissä ei isommalti ollut tekniikkamurheita yhdessäkään. Mutta minä huolin ihan oikean nelivedon!

                                Pitkällisen alustamisen jälkeen kertokaat siis, onko tuo kahden litran turbodiisseli tuhoon tuomittu ajatus, vai onko teillä myös positiivisia kokemuksia?
                                Viimeksi muokannut andy1; 28.1.2011, 08:13.

                                Comment


                                • Itselläni oli turbovolvo, joka jätti edellisen omistajan tielle kk välein, 6kk ajan... kunnes luovutti auton pois. Kun auto tuli minulle, vika oli saatu korjattua ja itse ajelin 65tkm ilman yhtään ongelmaa.

                                  Tässä thredissä ei mielestäni ole yhtään ns. vakavaa vikaa, joka lamauttaisi moottorin kokonaan, poislukien suutinviat. Suuttimet kun on kunnossa, ei tuossa pitäisi olla mitään vikaa. Nyt on 6kk aikana laukattu 20tkm ja mitään varsinaista vikaa autossa ei ole ollut, mutta olen moottoria "jalostanut" hieman paremmaksi muutamilla muutoksilla, jotka eivät ole välttämättömiä.

                                  Comment


                                  • Kiitoksia kommentista. Se valaa oitis uskoa. Olen pitänyt Audia laatuautona ja niitä on kaveripiirissäkin ollut sekä tosiaan duunikavereilla paljonkin. Samoin VAG-konsernin muitakin tuotteita. Omani olivat tosin aikanaan 80-luvun laitteita, joten suuresti ei pysty rintaäänellä puhumaan mitään.

                                    Mites muuten, jos sattuu tulemaan vastaan joku sanotaan vaikka speksit täyttävä tuontiauto, saanko jostain kaivettua tehtaan varustelistan ja auton huoltohistorian selville, olettaen että se on merkkihuollossa aikanaan rampannut? Suhtautuuko Audi-paja tiedusteluihin suurella tympeydellä, kieltäytymisellä vai auttaako käteinen?

                                    Comment


                                    • Omaani vaihdettiin kaikki 4 suutinta tälle syksyä, joskin edellisillä rullattu jo yli 200tkm...Kallis remontti, mutta sen verran yleinen tyyppivika, josta johtuu monet muutkin tässäkin topicissa mainitut oireet tämän moottorityypin ollessa kyseessä...Toinen kalliimpi "määräaikaisremontti" on hiukkassuodattimen vaihto, mutta senkin suunniteltu elinkaari on noin 200tkm, joskin halvempia ratkaisuja sen tilalle on jo alettu kehittämään...Ja tämä ei ole ainoa moottorimalli, jossa tämä pömpeli on, vaan kaikissa vm.2006-->(korjatkaa jos olen väärässä) dieselautoista se löytyypi ja on joskus vaihtokunnossa....Kannattaa käydä koeajamassa tuollainen 170hv A4:nen, niin tiedät millä tavalla nykydiisselin kuuluu liikkua...;)

                                      Comment


                                      • Kiitos infosta. Tässä on tietysti se ongelma, kuten aina, että foorumeita lukemalla saa pahan mielen. Ei ne tuolla volvovoorumillakaan muuta kun valittavat hajonneita palikoita. Yksilöitähän nämä ovat.

                                        Mulla on tuossa moinen vähän työn alla ja kävin sitä jo hiukan pyörittämässäkin. Alustava idea liikehtimisestä on siis olemassa :) (intoa täynnä kuin vissypullo). Saanen sen vielä tällä viikolla vähän tarkempaan syyniin, minkä jälkeen selviää ruvetaanko latomaan taaloja tiskiin vaiko ei.

                                        Ilmastonmuutoshömppä on valittaen sillä tolalla, että noita erilaisia vähän vaatimattomastikin tutkittuja ongelmakohteita on pakko keksiä ja autoihin asentaa. Kuluttajareppanathan niiden ongelmat sitten maksavat, mutta minkäs teet.

                                        Ja itse itselleni vastaten saatan myös tietoonne marmoritiskin huollon suhtautuneen kysymyksiini asiallisesti. Sain huoltohistorian ja varusteluettelon hyvän palvelun kera ja vielä suosituksen ottaa noin hieno tuontiauto alle, jos vaan siltä tuntuu. :)

                                        Comment


                                          Varusteluettelot voi ihan itsekin katsoa auton tyyppitarran varustekoodeista.

                                          Itselläni on Golf BKD 2.0tdi:llä johon olen ollut tyytyväinen. Nätisti toimiva pata, pieni kulutus ja ihan kohtuu väännöt. Enemmän pidän kuin perus 1.8t:stä.
                                          Viimeksi muokannut jasso; 29.1.2011, 16:38.

                                          Comment


                                          • Samoin täällä oikeastaan vain positiivisia kokemuksia BKD-koneesta. EGR:n tiivisteen vaihdoin supistavaan ja ainoa varsinainen vika on ollut vuotava venttiilikopan tiiviste. Sen vaihto meni kätevästi jakopääremontin yhteydessä ja nyt on kone taas ulkoa kuiva. Kulutus nelivetoisessa kolopallossa ollut keskimäärin 5,7l/100km.

                                            Comment


                                            • No peijooni. Nyt ne kokemukset tuli haettaviksi sitten. Nimi tuli skrivatuksi paperiin ja profiilin mukainen kulkine on nyt sitten tallissa, Aika jees :)

                                              Comment


                                              • Onneksi olkoon hankinnasta...;) Kyllä se tämä talvi on Quattromiehen aikaa!

                                                Comment


                                                • Kiitosta kiitos :) Sitäpä se on. Sais tosin näemmä olla vähän paremmalla sivuttaispidolla varustetut kitkat alla, mutta kaupastahan niitä saa!

                                                  Comment


                                                    Missäpäin sijaitsee polttoaine suodatin 2.0tdi A4:ssa ? Jostain tulee naftan haju ja pitäs alkaa etsimään vuotokohtaa.

                                                    Comment


                                                    • ^ Tulipellin etupuolella konehuoneen puolella...

                                                      Comment


                                                        Kummalla puolen konetta, kuski vaiko vänkäri ?

                                                        Comment


                                                          Tässä availin imuputkistot Golfista ja ihan "kivasti" sieltä löytyi jäätä ja vettä. Ei niin miellyttävää. Hyvin se on kyllä toiminut kaikissa keleissä. Viime talvenakin Rukalle asti -30 asteessa ajo ja ei mitään ongelmaa.

                                                          Täytyy koittaa tukkia alaritilä, jos vähän imulämmöt nousisi.

                                                          Comment


                                                          • Keula kun on tukossa Golf V:ssa VW:n omilla nahkapaloilla niin ahtolämmöt pysyy plussan puolella mukavasti. Joskus katselin -15-20 pakkasessa niin ahtolämmöt +20C motarilla tasanopeudessa. Ilman nahkoja melkein samassa kuin ulkoilma.

                                                            Alle 15 pakkasta niin joutuu yhden nahkapalan ottamaan pidemmälle matkalle jo pois, muuten alkaa lämmöt nousta.

                                                            Comment


                                                              Mitenkä kuumalta teillä tuntuu tuo moottorin suoja muovi n. 10 km ajon jälkeen ? Omassa 2.0 TDI:ssä n 5 km lenkin jälkeen muovi oli öljykorkin vierestä niin kuuma että olisi voinut munia paistella. Ei kestänyt paljain käsin koskea. Mahtaneekohan olla jossain vikaa ? Turboko siellä käy niin kuumana vai mikä ? Viimeaikoina tuntunu että tehot johonkin kadonneet.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X