Niin ja sit jos innostuu virittää niin sitä suorituskykyäki saa kyllä suht paljonkin. :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)
Collapse
X
-
Tai C4-korin 2.5 TDI.. ;)
En nyt koko merkkiä tuomitsisi, vaikka pari sudeksikin luokiteltavaa moottoria on markkinoille päästänyt. Alkupään V6-TDI:t on myös tunnettuja luotettavuudestaan, nokat ja pumppu pettää kokolailla varmasti. Samalla nuo uudet V6-TDI:t taitaa olla markkinoiden luotettavimpia patoja..
Comment
-
Onhan näissä uudemmissa konsernin autoissa aikamoisia miinoja tarjolla. T5 portteri viitoskoneella on melkoinen laitos sekin. Huollossa töissä oleva kaverini kertoi eräästä uudesta autosta joka oli päässyt 40 km liikkeestä kunnes oli mennyt vesipumpun kautta vedet ja öljyt sekaisin.
Nämä commonrail 2.0 tdi:t on kai toimineet paremmin kuin nuo ensimmäisen sarjan 2.0 tdi:t ? Liekö 140/170 hp versioissa eroja ?
Comment
-
Palataanpa jälleen tuttujen tutinaongelmien pariin. Kuten kaikki saitit lukeneina, tiedätte jo varmaan ketjun aloittajan autossa ilmenneet "kotkotukset", mutta kerrrataan vähän....
Jossakin vaiheessa luulin jo päässeeni suurimmista tärinöistä, mutta kuinka ollakkaan, kesä ja lämmin keli toi ne taas takaisin. Talvella ei siis juuri ollenkaan puistatusta tyhjäkäynnillä, mutta nyt siis lämpimien kelien tultua ei tahdo viitsiä ihmisten ilmoilla istua autossa, joka käy tyhjäkäyntiä. Puistattaa meinaa niin kovasti että jäljellä oleva tukkakin heiluu.
Viimekesäistä "nypytystä", joka ilmeni kiihdyttäessä ja vääntöä tarvittaessa, ei kuitenkaan ole vielä (onneksi) tullut takaisin. Nypytykseen liittyi myös selkeä tehonvaje, joka palautui niiden pumppareiden vaihdon jälk. Nyt herääkin kysymys, kun autooni vaihdettiin yksi uusi ja kolme ultraäänipestyä suutinta, että ovatko jo nuo kolme jälkimmäistä vaihtokunnossa.
Taitaa olla niin, että ei Suomen niemeltä taida löytyä mestaria, joka saa BLB - koneen käymään myös tyhjäkäynnillä :)
Comment
-
Mulla on vähän samaa vikaa, paitsi tasakaasulla ei nyi. Nykäisee normaalisti kiihdytettäessä kakkosvaihteella (tuntuisi että vaihteella ei ole merkitystä asiassa, sattuu vain sille kohtaa kiihdytystä) 1-3 kertaa sen jälkeen kun A4 on hetken tyhjäkäynnillä, esmes liikennevaloissa. Ei koskaan kylmänä, vain koneen ollessa lämmin. Kone on BPW, 83 tkm. Olis ihan mukava tietää, jos tuosta nykimisestä pääsis eroon vaikka MAFfin vaihtamalla ettei tarvitsisi vinguttaa visaa Pörhön tiskillä.Viimeksi muokannut Archie; 28.6.2010, 18:27.
Comment
-
Kyllä mulla ainakin tuo BPW käy kylmänäkin ihan tasaisesti, toki karkeampi käyntiääni tietenkin, mutta samalla kierrosluvulla ja ilman normaalia dieselin tärinää merkittävämpiä satunnaisia heilahduksia. Kun vetää 20 asteen pakkasesta käyntiin ilman roikkaa niin silloin se ensimmäinen 3-5 sekuntia voi olla vähän puistelevaa ja röhkimistä, mut sitten se tasaantuu.
Kuumana saattaa joskus pitkän ajon jälkeen (200km yhtäsoittoa) olla aavistuksen tyhjäkäynnillä pientä tutinaa, mutta en ole löytänyt siitä mitään säännönmukaisuutta (ei siis jokaisen pitkän ajon jälkeen) ja kyseessä voi olla myös DPF:n polttosykli (sitähän ei ajossa huomaa).
77tkm and stil going strong :)
Comment
-
Nykiminen loppui! Putsasin eilen illalla EGR-venttiilin: parin millin töhnäkerros lähti hyvin mineraalitärpätillä eli lakkabensalla. Puolentoista tunnin työllä säästyi siis viissatanen, mitä Pörhö olisi ollut vailla uudesta venttiilistä ja vaihtotyöstä. Tästä sainkin aiheen kehua hallitukselle, että kyllä sun ukkos jotain ymmärtää autotekniikasta... Kiitos toisaalla tällä palstalla olleen räjäytyskuvan.
BPW-koneen EGR-venttiilin osanumero on 038131501AD ja se näyttää olevan muualla Euroopassa selvästi halvempi kuin kotimaisella marmoritiskillä. Kuukkeloimalla löytyy netistä.
Comment
-
kommentoidaan sen verran, että omasta kiesistäni olen ihmetellyt pientä nypyttämistä kevyellä moottorijarrutuksella... päätin kokeilla mennä sieltä mistä aita on jo kaatunut. Eli meno mätänettiin ja STP diesel cliener -litkua pullo mukaan.
ensimmäisen testilenkin jälkeen nypyttäminen oli vähentynyt, ellen väittäisi kokonaan. mutta joutunee ajamaan vielä hetken että kokonainen tankillinen lisäaineen kera ehtisi valua konehuoneeseen asti... mutta ensimmäinen kokemus oli positiivinen. liekö pelkkää henkistä ajattelua vain...
Comment
-
Patakoski
Onkos kukaan huomannut semmoista ominaisuutta, että paikallaan vaihde pesässä, kytkin alhaalla, kone ottaa ainoastaan 3000rpm, ja kun kytkintä hieman nostaa nappaa kierrokset normaalisti ylös. Sama homma vapaalla, kytkin alhaalla, 3000rpm. Vapaalla kytkin ylhäällä ottaa täydet kierrokset. Tuo toiminto olisi mukava saada kytkimestä pakotettuna päälle katsastukseen tai jollekin parkkitontulle.
Tämähän on kuin "ralliauto" lähtörajoittimella, vain suorituskyky puuttuu :D
Comment
-
Jep, saman huomannut passatin ratin takana. Ottaa vapaalla vain n. 2500rpm. Moottori kait CBAB ja jatkeena DSG, eli ei käytännön "launch-control"-hyötyä. Joskus miettinyt, että mitäköhän sellaista toimintoon liittyvää saksalainen insinööri tietää, mitä minä en. Varmaan USA:n lakimiesystävällisille markkinoille suunniteltu ominaisuus.. :)
Comment
-
Voisiko liittyä tähän, että ainakaan tavallisella automaattivaihteistolla ei koskaan saisi polkaista kaasua pohjaan P tai N asennossa? Tämän kertoi katsastusmies, joka vastasi kysymykseeni savutustestin alle 3000rpm kierroksista. Siis lisätään vähän laitteen sietoa käyttäjän komentovirheille.
Comment
-
No morjensta vaan koko tähän asti tähän kyseiseen ketjuun kirjoitelleille todella tyhjentävää keskustelua kyseisestä moottorista ja sen ongelmista . Itellä kans just hankittuna 100tkm ajettu A-6 2.0 103 kw 6v manual diesel. Lähinnä jäi kaqikkien lukemieni viestien jälkeen mitä milläkin autolla oli ajettu , koska sehän sen ratkaisee paljonko laitteet on liikkuneet . Mitä enemmän kilsoja sitä enemmän liikkkuvia osia...
Comment
-
Tulin liian aikaiseen kehuneeksi nykimisen häviämistä, se nimittäin palasi, ajoittain pahempana, reilun viikon kuluttua EGR:n putsaamisesta. Korvissa jo melkein kuului Masterin vinkuna Pörhön tiskillä, mutta lisäsin tankkauksen yhteydessä pullollisen STP Diesel Treatmentia, joka tuli hetken mielijohteesta ostettua kun ei oikein muitakaan diy-keinoja tuntunut olevan jäljellä, ja yllätys yllätys: nykiminen hävisi heti lähes kokonaan eikä ainakaan vielä ole palannut! Koputetaan puuta...
Oliko siis jossakin polttoainejärjestelmässä lisävoitelua vaatinut paikka vai oliko kenties vettä joko pa-suodattimessa tai tankissa?! Mitähän ainetta tuo STP:n litku on ja onko siinä jotain vettä absorboivaa ainetta? Ikinä en ole uskonut noihin litkuihin, mutta nyt pitää tehdä takinkääntö...
Comment
-
Itsellä 199Tkm ajettu 125kW 2,0TdiQ (piezo) rupesi nykimään kiihdyttäessä runsaammalla kaasulla. Pintakaasulla toimi hyvin, mutta jos kaasua lisäsi niin helvetinmoinen nykiminen alkoi. Kuin olisi tuhkehtumaisillaan. Olipa pelko perseessä, että eihän vaan ahdin olisi rikkoontumassa.
FinTurbolla sitten tsekattiin mm. ahtimen toimintaa, suuttimien arvot. Diagnosoitiin lopulta että hyvin todennäköisesti olisi EGR-vika.
Marmoritiskillä hinta EGR:lle 359? (saisi tiivisteet ~12? kaupan päälle)
Toinen osamaahantuoja suomessa tarjosi hintaan 248?+tk+tiivisteet
No tulipa sitten etsittyä googlella varaosanumeron perusteella ja saksasta löytyikin nopeasti pulju WS-AUTOTEILE (www.ws-autoteile.com) josta osan sai hintaan 118,95 +postikulut suomeen ~20?
JEPS... Eipä tarvinnut kauaa miettiä. Tilaus saksaan ja maksu tilisiirrolla. Osa tuli noin viikossa kotiovelle ja kympin tiivisteet hain marmoritiskiltä.
Todella helppo vaihtaa (n.20min) jos vaan yhtään pysyy työkalut kourissa.
EGR vaihdon jälkeen nykiminen katosi lähes kokonaan, mutta ihan yläkierroksilla 3500-4000 kohdalla vielä hieman tutinahavaintoa.
Viimeisetkin nykimiset katosi, kun laitoin tankkiin diesel-lisäaineen, joka puhdistaa polttoainejärjestelmän sekä vaihdoin uuden polttoainesuodattimen. Melko likaista oli suodattimen sisältö, vaikka se oli vaihdettu edellisen huollon yhteydessä (30Tkm)
Nyt toimii kuin uusi. Kaikki tehot tallessa ja lähtee kuin hauki rannasta!
Comment
-
.. mulla A4 2,0TDI alkanut välillä ravistaa koneen ollessa kuumana tyhjäkäynnillä ja alavääntö hieman kateissa. Ei nyi mutta ravistaa tyhjäkäynnillä.
Liekö samaa vikaa mitä ylläkuvatuissa ongelmissa.
Mistähän päästä tätä alkas tutkia? Noiin ja työkalut pysyy aika huonosti käsissä:(
STP diesel treatmenttia vois kokeilla. Onko jollain joku linkki oikeeseen litkuun? Eikö tuotakin ole erilaisia.
tää on hyvä ketju :)
Comment
-
Patakoski
Osuipa tuommoinenkin silmään
Dieseleistä tulee lähivuosina kalliita ja vikaherkkiä
Dieseltekniikasta on vuosien mittaan puristettu irti lähes kaikki mahdollinen. Pian ollaan siinä pisteessä, että dieselit eivät enää kestä katkonaista ajoa.
...Uudenlaiset normien mukaiset dieselmoottorit ovat kalliita ja monimutkaisia verrattuna bensiinimoottoreihin, sanoo Audin teknisen tuen päällikkö Harri Määttä.
Pakokaasujen virtaukseen ruiskutetaan pelkitysainetta ja lisäksi tulee käyttöön typen oksideja pelkistävä katalysaattori.
Moottoreihin tulee lisää osia, jotka maksavat enemmän - ja niiden korjaaminen aikanaan maksaa enemmän.
Dieselit sopivat enää vain ammattiajoon. Työmatka-ajoon kannattaakin suunnitella taas bensiinimoottoria.
http://www.iltasanomat.fi/autot/2179930
Melko synkkiä pilviä diesel-miehille. Allekirjoitan kyllä täysin, että nuo DPF ja ERG ym. hilavitkuttimet lisäävät tulevaisuudessa ongelmia, varsinkn kun nykyinen kalusto alkaa vanhentua.
Comment
-
Ei vaan Iltalehden kirjoittaja ole ollut ihan ajan tasalla juttunsa kanssa, vaan minusta tuossa spekuloidaan jo tulevaisuutta.
Urearuiskutusta ei taida tällä hetkellä olla käytössä kuin aivan uusimmissa raskaan sarjan dieseleissä ja SCR-katalysaattoreita ei kai vielä niissäkään. Tämän hetken (05->) dieseleissä tuskin tulee sen suurempia ongelmia kuin hieman vanhemmillakaan vehkeillä, koska mm. EGR on jo kymmeniä vuosia vanha keksintö ja ollut käytössä pitkään. DPF puolestaan on jo uudempaa tekniikkaa, mutta sekin kuitenkin suht' yksinkertainen verrattuna esim. ureasysteemeihin.
Toki jos ajellaan vain se 5-15km / suunta niin diesel ei kannata edes veron takia, vaan esim. TSI-bensa on varmasti parempi vaihtoehto. Itse ajan lähes pelkkää matka-ajoa vuosittain n. 40 000km ja tässä en näe mitään ongelmaa ajaa dieselillä nyt enkä tulevaisuudessa. Välillä muistaa laittaa tallan tiskiin niin puhdistuu paikatkin, mummotyylillä nämä tukkoon menevät :)
Comment
-
SCR
No SCR-tekniikkahan ei kyllä mitään uutta oo. Raskaalla puolella on ollut käytössä jo melkein neljä vuotta, aina Euro 4:stä lähtien. Toiset merkit tosin on vielä Euro 5:eenkin päässy pelkällä EGR:llä, mutta kyllä SCR on yleisempi. 2013 kun tulee voimaan Euro 6 määräykset, niin se johtaa todennäköisesti siihen, että joka merkillä on SCR ja EGR. Amerikassahan tää tekniikka on jo käytössä.
Ja SCR-järjestelmässä nimenomaan on ureasuutin JA katalysaattori. Siellä katalysaattorissa se kemiallinen reaktio nimenomaan tapahtuu.
Comment
-
Niinhän tuo tosiaan onkin. Itsellä raskas puoli jäänyt aina vähän vähemmälle huomiolle. Mm. tässä artikkelissa on tiivistettyä tietoa asiasta.
Kuinkahan moni yksityisautoilija nostaisi haloon urean tankkaamisesta? :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja HoGaN Näytä viestiOnko noissa 2.0 TDI nokivasaroissa normaalia että lämpimänä käynnistettäessä starttia joutuu yleensä kierrättämään huomattavasti pidempään kuin kylmänä ennen kuin lähtee tulille? Kylmällä koneella hörähtää käyntiin samantien, mutta lämpimänä ei..
Comment
-
oma kippo lähtee kylmänä paremmin käyntiin, lämpimänä joutuu sahaamaan paljon pidempään. Ja se on tullut huomattua, että jos sattuu sammumaan risteykseen niin uudelleen käynnistys onkin kunnolla sahaamista... ja mottina BLB. ja samoin tutinaa tyhjäkäynnillä... mutta mennään niin pitkään ku toimii =)
Comment
Comment