Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

    Täytyy alkaa kyselemään tyyppivioista, kun tuli laitettua a4 2.0 tdi 103kw -05 ajoon.
    Soitin alkajaisiksi didituningille ohjelman päivityksestä ja kaveri varoitteli ko. autossa olevan heikon turbon. Kuulemma kkk varsinkin olisi garrettia löyhempi. Sanoi että päivitys ei säre turboa vaan turbot siis muuten ovat vain löyhiä ko. autoissa.
    Mikä on mielestänne asian laita, onko turboja mennyt ? Mitä muita vikoja on ilmennyt tässä moottorissa (jonka tyyppiä en vielä tiedä, auton saan vasta pe:na) ?
    Viimeksi muokannut pulla; 20.1.2016, 22:01.

  • #2
    alkupään 2.0tdi:ssä oli ongelmia turbon kans, mutta kylläkin eniten kuulunut poikittaismoottoreista.

    Comment


    • #3
      mm. tuossa yksi tyyppivika mitä itsekin selvittelen..

      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=71189

      Comment


      • #4
        Itselläni on moottori jonka tyyppi on BLB (2.0tdi). Heti eka päivänä hoksasin moottorin täristävän tyhjäkäynnillä. Luin esim. ffp-motorsportin sivuilta vastaavista ongelmista. Useilla siirtopumppuongelmia. Näytti olevan VW-autolla 19.12.2004 aloitettu (vielä sulkematon) kampanja, jossa tarkastetaan tai vaihdetaan siirtopumppu. Onkohan jollain kokemuksia ko. kampanjasta ja onko vielä voimassa ?

        Comment


        • #5
          Auto oli nyt sitten puoli päivää pörhöllä Oulussa (9.3) tyhjäkäynnillä ilmenevän tärinäongelman takia "huollossa". Oli ajettu uusi softa, mitattu puristuspaineet ym. ym. hommia oikein olan takaa. Mitään vikaan viittaavaa ei ollut kuitenkaan keksitty. Yksi huoltoneuvoja sanoi autoa hakiessani että näissä kaksilitrasissa diiseleissä pakkaa olemaan kyseistä ongelmaa tai ominaisuutta, joksi hän sen mielestäni tulkitsi.

          Soitin asiasta Rovaniemelle PR-Dieseliin, joka on myös arvostettu diiseleiden asiantuntija. Hän sanoi vian löytyvän kaksoismassavauhtipyörästä. Samaan tulokseen päätyi myös pörhön Rovaniemen korjaamopäällikkö.

          Nyt tarvitaan teidän kokemuksianne ongelman ratkaisemiseksi. Moottori heiluttaa (rytkyttää) koria siis lämpimänä tyhjäkäynnillä. Kytkintä painaessa tuntuu pientä värinää, ei mitään todella voimakasta. Mielestäni kytkimen toiminta ei ole erilaista kylmänä eikä lämpimänä.

          Itse en usko että Audia olisi uutena myyty tyhjäkäynnillä (eikä muutenkaan) rytkyttävällä käynnillä, joten uskon tämänkin yksilön sivistyneeseen käyntiin. Ei voi todellakaan olla ominaisuus (?)

          Comment


            #6
            Voisko tässäkin olla egr-venttiilisäädin epäkunnossa. Onks ajon aikana mitään oireita?

            Comment


            • #7
              Ajon aikana ei mitään ongelmia. Toki EGR voi myös olla syyllinen. Edellisestä autosta (a4 1.9tdi afn -98) tukin laipalla koko systeemin sokkemisen estämiseksi, eikä mitään vikailmoituksia tullut. Voikohan b7- mallista eliminoida samalla tavalla ?

              Comment


              • #8
                Ei voi, vaatiin softaan muutoksia

                Comment


                  #9
                  Saatko vian päälle esimerkiksi nopean moottorijarrutuksen jälkeen päästäessä koneen taas tyhjäkäynnille? Vai täriseekö se ihan jatkuvasti tyhjäkäynnillä?

                  Comment


                  • #10
                    Eli mitään erityisiä toimenpiteitä ei tarvitse tehdä vian aikaansaamiseksi. Aina kun ajan auton normilämpötilaan, ja pysähdyn vaikka liikennevaloihin, puistatus alkaa. Ei siis katso aikaa eikä paikkaa. Todella ärsyttävä vika ja aion hoidattaa takuuseen keinolla millä hyvänsä.

                    Comment


                    • #11
                      Edellisen kulkineen (B6, 1,9TDI) kokemusten perusteella ääni kaksoismassavauhtipyörälle.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään kävin taas pörhöllä. Ensin ajoimme auton myyneen myyjän kanssa auton ja hän myönsi avoimesti, että rynkyttää tyhjäkäynnillä kuten kuvasin. Toimitti kääntymään huollon puoleen eli täytyy käydä tasaisesti myös tyhjäkäyntiä. Huollossa suorastaan oltiin ylimielisiä "olemattoman" vian suhteen ja edelleen väitettiin vian kuuluvan kyseiseen moottoriin. Samalla takuuvastaava sanoi ettei kaikkea kannata uskoa mitä automyyjät puhuvat, koska ei heillä ole tietoa teknisistä asioista. Sanoivat myös senkin huollossa että ei me voida lähteä kaikkia mahdollisia paikkoja tutkimaan, sehän olisi takuuvastaavan mukaan loputon suo.

                        Kaksoismassavauhtipyörän mahdollisuudesta sanoivat, että jos olisi viallinen, kuuluisi poikkeavaa ääntä jo käydessä. Lisäksi äänen täytyisi muuttua kytkintä painaessa, jota muutosta autossani ei kuulu. Kytkimen toiminta (pientä värinää) lukuunpottamatta siis normaalia.

                        Luulen että heillä ei yksinkertaisesti ole ammattitaitoa vian selvittämiseen. Aion kuitenkin viedä asian loppuun asti eli tasainen tyhjäkäynti vielä löytyy ! Toisaalta tällaisessa tilanteessa kokee itsensä voimattomaksi puljua vastaan joka vain sanoo että pieni vika, ethän paljon ajele tyhjäkäynnillä, kuuluu ko. malliin jne.

                        Tänään uhkasin takuuvastaavalle kolmannesta osapuolesta, joka voisi todistaa vian olemassaolosta. Mikä vain olisi osoite josta tällaista palvelua saa ? No kuluttaja-asiamieshän tällainen on, mutta kukahan auton sitten loppujen lopuksi saa kuntoon jos ei suuri pörhö-konserni.

                        Comment


                          #13
                          Jossei suuttimet korjaa määräänsä missään pytyssä kovin radikaalisti niin eipä tuohon paljoa muuta jää kuin tuo vp.
                          Tekstistä tosin on paha saada tuntumaa tuohon värinään, pikkasenhan nuo tuntuu heiluvan ihan kunnossa ollessaankin, dieselistä kun on kyse.

                          Comment


                          • #14
                            Suutinongelman suljen pois, koska PR-Diesel sanoi suuttimien oirehtivan ennemminkin kylmänä kuin lämpimänä.

                            Kuvaukseni hytkytyksestä on ollut ehkä huonosti kuvattua, mutta yritän vielä yhdellä tavalla: se on saman tuntuista kuin säätäisi bensakoneesta sytytyksen täysin metsään tai bensakone käy välillä "kolmella" eli ns. potkii vastaan.

                            Comment


                            • #15
                              Pörhön palvelu on yleisesti juuri tuollaista. Missään heidän myymässään/edustamassaan tuotteessa ei taatusti ole vikaa heidän mielestään, ainakaan siis sellaista mikä menisi takuuseen. Itse tappelin uuden Nissanin kanssa monta vuotta pörhön ja maahantuojan kanssa. Vasta kuluttajansuojaviranomaisen suosituksen jälkeen suostuivat korvaamaan asian.

                              Eli marssi puolueettomalle asiantuntijalle, pyydä lausunto kirjallisena, pyydä pörhöltä heidän vastine ja heti paperit kuluttajavirastoon => asia vireille. Sitten tutkit/korjautat sen jossain muualla, säästät kuitit remontista ja vaadit ko. summaa maahantuojalta jos pörhö ei asiaan lämpene.

                              Comment


                              • #16
                                Itsellä on kokemusta vain poikittaisista 2.0 BKD moottoreista ja enemmän tai vähemmän on hytkyttänyt jokainen. Sanoisin tuota siis ominaisuudeksi.

                                Vauhtipyörä kun hajoaa niin se oireilee vedätyksessä ja myös paikallaan kierrättäessä voi tuntua pahaa tärinää. Voihan vauhtipyörän vanheneminen tietysti joissain olosuhteissa alkaa epämääräisenä tyhjäkäyntiravistelunakin. Ei ole mulla kokemusta kuin yhdestä pahasta hajoamisesta.

                                Kuitenkin jos auto muuten toimii hyvin tuota tyhjäkäyntihytkyttelyä lukuunottamatta, en ehkä alkaisi tekemään asiasta kovin suurta ja kallista 'härkästä'.

                                Comment


                                • #17
                                  Tänään laitoin sp:n pörhölle, jolla vaadin selvitystä jatkolle eli miten menetellään korjauksen kanssa. Odotan mielenkiinnolla vastausta. Vaikka auto pelaakin muuten hyvin, en voi ymmärtää miksi minun täytyisi niellä "pitkäksi maksamastani" autosta jokin sellainen vika, jota ei taatusti ole uutena esiintynyt. Veljeni istahti kyytiini ja ensimmäisenä havaitsi sekä kysyi moottorin puistatuksesta tyhjäkäynnillä itseni sanomatta ongelmasta sanallakaan. Siitäkin asiasta olen varma että jos joskus olen pörhöltä tällä vaihtamassa jotain, heidän "tekninen asiantuntijansa" - joka testaa kaikki vaihdossa tulevat autot - tyrmää autoni viallisena. Näin kävi myös nyt antamani vaihdokin kohdalla, jossa kuulema laatikko oli sökönä :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Kolleekan tyttöystävällä on A3 2.0 TDI, jossa oli ihmeellinen käyntiinlähtöongelma (ei startannut) ja sitten toinen jossa moottori kolisi (!).

                                    Ongelma oli se, että tuossa mallissa jostain syystä kertyy jäätä ahtimen imnupuolelle sopivissa olosuhteissa. Kylmällä puolellahan se on ennen ahdinta, joten sikäli ihan loogista.

                                    Korjauksena porataan ahtimen ilmapuolen pesään pari 2-3 mm:stä reikää, joilla kosteus ja vesi saadaan tulemaan pois. Aika eksoottinen korjaus, mutta pitäisi olla merkkareissa tiedossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itselläni on vastaava 2.0TDI A4 ja tyhjäkäynnin tutinat kyllä kummastuttavat jopa vanhaan diesel Jeeppiin tottuneena,mutta eipä sille kai mitään voi. Eikä sillä itselleni merkitystä ole jos se kerran on enemmänkin ominaisuus eikä merkki jostakin vakavammasta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Itse vaihdatin kolmoseen -03 malliseen nuo suuttimet, jotta nuo tutinat saatiin pois. Ihan tyyppivika, kuten kaksoismassa ongelmat (vaihdettiin -05 kolmoseen) ja EGR:n viatkin (-03). Kunnossa ollessaan tuo kone ei pahemmin tutise ja nykyisessäkin on pikku hiljaa alkanut noita tutinoita ilmenemään ja täytynee ennen takuun päättymistä tuohonkin suuttimet vaihdattaa. Selityksiä kyllä maahantuojalta riittää, mutta jostain syystä noita tutinoita ei lehdistöautoissa ole?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Olen Jarkon kanssa samaa että tyyppivika eli ei ominaisuus kuten pörhöllä väitettiin. Pörhö ei siis osannut korjata vikaa (sain kirjallisen paperin asiasta) joten asiansa osaavaan korjaamoon mars. Soitin myyjän toimesta erääseen dieselfirmaan Oulussa, joka sanoi suuttimien vaihdon olevan edessä. Saa nähdä miten pörhön myyjällä suu käy kun saadaan kustannusarvio.

                                          Kävin La:na koeajamassa täysin samanlaisen (mutta vain 75tkm ajetun) audin vaihtoplussassa oulussa ja mitään tutinoita tai renkutuksia ei ollut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itsekkin Audin vaihdoin liikkeestä 3 vk sitten, toki jos jossain "korkeammalla taholla" on vika myönnetty niin käyn autoliikkeessä kitisemässä asiasta josko siihen saisi parannusta. Itsellä vain epäily että homma menee normaalin kulumisen piikkiin ja omavastuu osuus niin suuri että korjaus jää tekemättä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo itselläni vapina on kyllä niin todellista että ei mene olankohautuksella. Sen verran olen selvittänyt soittamalla kuluttajaneuvojalle, joka oli täysin sitä mieltä että jos liike ei suostu tuon hintaista ja suht. vähän ajettua autoa saattamaan kuntoon, niin se menee takuulla kuluttajansuojan kautta läpi.
                                              On vaan erittäin valitettavaa lähteä sille tielle. Mutta kuten jo ed. olen todennut, "pitkäksi" maksetulle autolle on lupa vaatia myös toimivuutta jos vika on korjattavissa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Koittakaa löytää jostain saksalaisten tyyppivika listoja, koska muistaakseni tuo vika oli sellainen, että saksassa se oli myönnetty tyyppiviaksi. Suomessa taas kyse oli ominaisuudesta...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Millä kilometrimäärillä tuo ravistus muuten alka ilmetä?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Varmaan yksilöstä kiinni, mutta tällä "yksilöllä" ajettu 170tkm.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt sitten asiat etenivät seuraavasti. Kävin yhdessä Oululaisessa dieselkorjaamossa näyttämässä autoa. Laitettiin töpselit seinään ja syöttömäärät vaihtelivat asiantuntijan mukaan aivan liikaa. Aina kun voimakas puistatus alkoi, määrät vaihtelivat 3-5 mm3 (testerin yksikköä). Tuomio: pumppusuuttimet vaihtoon.
                                                      Otimme dieselkorjaamosta yhteyttä pörhölle, jolloin automyyjäni kutsui minut "miittinkiin" luokseen. Sekä myyjäni että myyntipäällikkö tunnustivat vian aiheellisuuden ja sanoivat että eivät itsekkään hyväksyisi tällaista autoa. Pienen neuvottelun jälkeen sovimme että varaan autolle ajan suuttimien vaihtoon. Ja hintaahan toimenpiteellä oli se 2900?. Korjaus tehdään siis pörhöllä.
                                                      Raportoin sitten kun saan uudet suuttimet paikoilleen.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Hyvä homma, että ottivat vastuun. Kyllä se siitä kuntoon tulee. Eipä ole suuttimien hinta näköjään viidessä pudonnut...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oravanpyörä pyörimään, kun sinä sait myyjän vastaamaan asiasta niin minäkin haluan. Ei tuo vapina omassanikaan mitenkään nomaalia ole mutta aluksi luulin sitä "ominaisuudeksi." Kun järjellä ajattelee niin eipä sitä kyllä mielellään myönnä ominaisuudeksi tuon hintaluokan autossa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tänään autosta sitten purettiin suuttimet irti ja todettiin niiden olevan kunnossa ! Uudet O-renkaat kuitenkin laitettiin.

                                                            Uudeksi diagnoosiksi olivat määrittäneet tasapainotusakselin (-akseleiden) ketjun, joka olisi venynyt ja voi aiheuttaa puistelua. Moottorista oli kuulunut "alapäästä" myös sivuääntä, jonka vuoksi se sitten jäi odottamaan todellista rempaa, jossa tietysti käytetään auki myös jakopää (uusi ketju).

                                                            En ole löytänyt yhtään vastaavaa vikaa vielä täällä olevista kirjoituksista, mutta jos jollain kokemusta vastaavasta oireesta, niin kirjoittele.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X