Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)
omassa autossa (touran) 2.0 tdi on alkanu mennä useesti limbmodeen. Aikasemmin harvakseltaan, nykyisin aika useesti. Autolla kiihdyttäessä tietää millon ei kannata polkea loppuun asti muuten menee limbbiin. Kiihdytys tuntuu vähän "tahmealta", välillä antaa polkea sinne 4000rpm asti. Tänään sytytti ekan kerran moottorin vikavalon sen takia, aikasemmin ei ole syttynyt.
tuollasia koodeja oon saanu sieltä ulos.
auto on manuaaliaskilla ja siellä on fin-turbon hybridi eikä sitä ole ohjelmoitu tuolle turbolle.
120tkm olen ajellu nyt autolla ja varmaan tuossa 300tkm kohalla alkanu tulla enemmän noita yliahtoja (330tkm mittarissa nyt). turbo vaihdettu 170tkm kohdalla.
Miten näitten kanssa menee 2 Mm+? Nyt 290 kkm takana, mikä porsii? 1.9 8-tappisista menee nokka etenkin poikttaiskoneissa, mutta mikä on oletettu suuri remppa pitkittäisissä ja etenkin 16-tappisissa kun mennään 300 tkm paremmalle puolelle?
Alustan puolelle joutuu jo remppaa tekemään +300 ja noin 500tkm rullatussa. Muuten ei juuri jakopäätä, hehkuja ja normihuoltoja kummempaa kummassakaan bkd+dsg kombossa ole ollut. Vauhtis ja turbo menee näköjään parin sadan tkm välein. Tourani alkaa puolessa millissä olla koriltaan jo hiukka laho, seattiin on 300 tkm jälkeen ilmestynyt takakaareen kukka.
Onko jollain hajua mistä tuota vikaa lähtis etsimään?
Egr järjestelmän puhdistuksella? Tietääkseni tuosta ei ole tukittu tuota Egr. Saako jostain sokeita siihen vai pitääkö itse tehdä.
EGR:ää ei voi tukkia suoraan ilman uudelleenohjelmointia, mutta esim. marmorilta saa siihen supistavaa tiivistettä, jossa on 7mm reikä alkuperäisen ~20mm sijaan.
Ehkä ennemmin ahtopaineista kun egr:stä. Egr vikakoodi tullut loadin ollessa 0%, kun taas koodi ahtopaineista 77%. Kummatkin mahdollisesti oireilee, eli kaksi erillistä vikaa.
Millanen tuo ahtopaineen säätö on? Onko siellä joku sähköinen laite mikä säätää?
Eilen taas meni limbbiin, täys kaasukiihdyksessä kerkes 3200rpm nousta kierrokset.
Laitoin vaihteen vapaalle ja käytin virrat poissa vauhdissa, ja taas täyskaasu kiihdytys ja sit kiersi punarajalle asti ilman ongelmia.
Ei varmaan siivet jumissa ku noin käyttäytyy?
Muistelisin vagarenalla puhuttaneen jostain boksista mikä hajoaa mut siellä hakutoiminnolla alhaalla ni ei pääse etsimään.
Kaivelin tuolta foorumilta, ni se oli ahtopaineen säätöventtiilin boksi missä oli jollain ollu vikaa.
Pitänee tutkia tuota et miten se siipien säätö toimii. Jakopään remppa edessä ni samalla jos yrittäs puljata sen. Jos vika ei korjaannu ni alettava uutta turboa etsimään tai vietävä huoltoon tuo nykyinen...
Mulla tuo BKD tekee vastaavanlaista, jos kakkosella tai kolmosella laittaa kaasun pohjaan ennen kahta tonnia niin ei jaksa kiertää kolmea tonnia enempää mutta jos kaasun avaa 2500rpm niin sitten vetoja normaalisti loppuun asti. Kaupungissa huomaa aina liikkeelle lähtiessä että taakse jää sinertävä savupilvi. Pitäisköhän sitä alkaa valmistautuun turbon vaihtoon? Ajeltu 297tkm ja tietääkseni ei ole ahdinta vaihdettu.
Auton ku jättää tyhjälle käynnille ni vähän ajan päästä kuulostaa samalta ku flekti lähtis käyntiin. Kaasua ku polkasee ni ääni häviää. Onko tuossa joku että nostaa tyhjälläkäynnillä turpon kierrokset? Vai vaan huoltoa kaipaava puhallin?
Lueskelin ffp foorumilta tuosta mr.musclesta, millanekoha homma poikittaiskoneelliseen on tuo homma tehä. Pääseekö turbolle asti jos imusarjalta irrottaa Egr:n putken vai pitääkö avata liitos turbon päästä.
Mikä mahtaa olla kun Audi A3 2.0TDI BMN koneella, nykii kiihdyttäessä n. 3000-3500 välissä. Kylmänä pahemmin, lämpimänä tuntuu vaan hiukan nykäsevän. Suutinongelma korjattu.
Mulla tuo BKD tekee vastaavanlaista, jos kakkosella tai kolmosella laittaa kaasun pohjaan ennen kahta tonnia niin ei jaksa kiertää kolmea tonnia enempää mutta jos kaasun avaa 2500rpm niin sitten vetoja normaalisti loppuun asti. Kaupungissa huomaa aina liikkeelle lähtiessä että taakse jää sinertävä savupilvi. Pitäisköhän sitä alkaa valmistautuun turbon vaihtoon? Ajeltu 297tkm ja tietääkseni ei ole ahdinta vaihdettu.
Ahdin vaihdettu ja edellä mainitut ongelmat poissa. Pakopesä oli melko karstainen sekä osittain märkä öljystä. Mittarissa 300tkm ja koko matka menty ll-huolloilla. Sitä en tiedä onko edelliset omistajat tehnyt välivaihtoja mutta itse ajattelin tekeväni öljynvaihdon puolivälissä varsinaisia vaihtoja jotka teetän liikkeessä.
BPW eli 103kw 8v 2.0 alkoi nostaa mittarissa lämpöjä, välillä laski normaaliin ja nousi sitten sen verran ylös että nestetason häly alkoi vilkkua. Tsekkasin sitten pihassa mitä kennon sisään menevän lämmön anturi näyttää ja aika samaa oli moottorin kanssa, näytti 105 astetta ja mittari oli 90 asteessa. Onkos kyseessä anturivikaa vai onko aika täynnä olevan DPF:fän syytä? Pakkopolttoja on useampi tehty mutta eikös ne lopu kun käyttää virrat pois? DPF valo syttyi myös kun oli hetken lämpöjä nostellut.
Laitoin uuden lämpöanturin ja termarin. Kokeilin termarin reiästä kaiketi vesipumpun siipiä muttei ne liikkunut jos nyt edes niitä hipelöin. Huomenna näkee että pitääkö vesipumppu vaihtaa, laakkosella viimeksi tehty 100 tkm sitten.
Jatketaan taas, termari ja lämpöanturi vaihdettu niin nyt ei noussut lämmöt 90 asteeseen töihin ajellessa. Saas nähdä onko uusi anturi sökö vai mikä tässä mättää
Mikä voisi olla vikana kun auto nykii kiihdytyksessä alle 2000 kierroksen. Kun pääsee yli 2000 pölläyttelee mustaa sauhua ja kuuluu voimakas puhallus ääni. Vikakoodi antoi syyksi kaasuläppäkotelon. Vaihdoin sen uuteen mutta tilanne ei muuttunut (vikoja en kerinnyt nollaamaan). Otin kokeeksi kaasuläppäkoteloon menevän liitimen irti niin pätkiminen loppui, puhallusääni ja savutus jäi mutta lievempänä.
Mitä enemmän aiheesta lukee sitä enempi asia rupeaa jännittämään.
Eli kyseessä on 2.0TDI BPW koneella varustettu -08 A4.
Haluisiko joku tarkentaa kuinka ja minkälaisella huollolla/korjauksella saan mielenrauhaa tähän mahdolliseen öljypumpun tuomaan ongelmaan.
Eli siis minkälaisia vaihtoehtoja mulla on kun oletetaan että tämän kulkineen haluan edelleen pitää.
PS. Mitään siis ei tiettävästi VIELÄ ole rikki :D
Potilaana BPW-koodilla oleva kone, 273tkm mittarissa. Heittelee vikatilaa päälle satasen vauhdeissa kun tulee pieni ylämäki ja sen huipulla vakkari keventää kaasua. Samoin kolmosella täyskaasuvedon jälkeen kun nostaa kaasun, niin välillä pudottaa tehot pois. Vikakoodina "Boost pressure regulation - P0299 - control range not reached". Ahdin vaihdettu elokuussa -15. Ahtimen akselissa ei tuntunut klappia ja ahto- sekä alipaineputket silmämääräsesti ok. Lisäoireina vedot puuttuu kokonaan alle 3500rpm ja tuntuis pikkasen enemmän savuttavan. Yli 3500rpm kun mennään, niin tuntuis vetävän ihan normaalisti.
Comment