Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Täällä 2.0tdi BRE moottorilla varustettu A6. Alkoi tuossa viikonloppuna kolahtelemaan motti tyhjäkäynnillä.. Kuuluu sellanen klok, klok, klok ääni koneesta, tämän lisäksi havaittavissa värinää 1000-2000 kierroksen välillä paikallaan kun kierrättelee. Ajaessa huomaa, että välillä auto lähtee itsestään kiihtymään tasakaasulla ja välillä ''nykii'' ylä- ja alamäissä.. Viimein alkoi värisemään tyhjäkäynnillä ihan ilman kaasuakin. Tänään taas kun autolla hurutteli töihin, se pelittikin taas ihan hyvin, ainut oli lämpimänä vähäistä värinää tyhjäkäynnillä.. Olisko tuota ongelmaa lähdettävä etsimään suuttimista vai mistä?

    Lisäksi autossa on ongelmana, että turbo ujeltaa tyhjäkäynnillä aika kovaa.. Näillä ei varmaan yhteyttä ole?

    Comment


      Kuullostaa vauhtipyörältä. Mutta varmaksi ei voi sanoa.

      Comment


      • BLB-kone : Injection Quantity Cyl 1: 2.99 mg/str. tämä arvo tyhjäkäynnillä. Kone välillä puistattelee. muute tehot ja yläkierroksilla käynti hyvää.
        Onks toi pumppusuutin kaput? muiden arvot +0,96-(-)2.19.
        Viimeksi muokannut tontzae; 15.4.2016, 00:15.

        Comment


        • Moro!

          Mulle kerrottiin korjaamolla noista suuttimista, että mikäli arvot ylittää 1,5 lämpimällä koneella, alkaa suutin olemaan entinen. Itselle kaikki suuttimien arvot lähentelivät 0,5 arvoja.

          Tuossa BREssä ainakin turbo on nyt kaput eli yli ahtaa tyhjäkäynnilläkin ja tästä syystä ahdin ääntää. Kannentiivisteestä ei voi sanoa vielä mitään kun letkut ovat kovat, mutta niiden kuulemma kuuluukin olla?

          Comment


          • Tonzaen varmaan kannattaisi vaihtaa pumpparien johtosarja ennen isompia toimenpiteitä. Pikkuisen p..amainen vaihtaa pitkittäiskoneessa, mutta kuumailmapuhaltimen avulla kuulemma onnistuu.

            Comment


            • kiitos vinkistä, sähkösarja 03G971033L on "edullinen" tapa aloittaa tämä puistattelun poistaminen.
              Viimeksi muokannut Killeri; 15.4.2016, 21:24. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

              Comment


              • Noista suuttimien korjausarvoista sen verran, että nehän kertoo sen paljonko tietyn sylinterin kohdalla täytyy ruskutusmäärää lisätä tai vähentää jotta moottori kävisi mahdollisimman tasaisesti joutokäynnillä. Eli jos jokin sylinteri vaatii poikkeavia arvoja vika voi olla muuallakin kuin suuttimessa.

                Comment


                • Senverran lisätietoa että 2.sylinterissä "MissFire" esiintyny aiemmin. Vikakoodin nollauksen jälkeen ei näy muutakun 2.sylinterin hehkun sähköongelma ja kaasuläppä oireilee välillä.
                  Tää dieseltekniikka uutta allekirjottaneelle. Itte ymmärtäisin ett bensavehkeessä tulis toi "Missfire" virhekoodi, mutta diesel syttyy puristuksilla . Osuva on tää aihe "2.0 TDI koneisen kotkotuksia"..

                  Comment


                    Juuri kun sain kansiremontin tehtyä ja tyytyväisenä ajettua 10tkm alkoi kumma tuputus ääni koneesta kuulumaan ja niinhän siinä oli käynyt että alakerta avattuna kampiakselin laakerit sökönä. Tuhon suuruutta en vielä tiedä ja sitä että saako veivistä tehtyä enää kalua. Etka antaa BPW koneeseen kammeksi 03G 105 021 L ja 03G 105 021 F. eBay stä löytyis 03G105021C (BNA,BLB)
                    Koodilla hiottu kampi. Myyjän mukaan pitäisi passata myös BPW koneeseen.
                    Miten on mahtaako sopia?
                    Mahtaako kellään olla ylimääräistä ehjää kampiakselia myydä pikaisesti ?
                    Viimeksi muokannut Killeri; 16.4.2016, 12:08. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                    Comment


                    • Megamagnum, oletko selvittänyt syyn kampiakselivauriolle? Jäähdytysnesteet ja öljyt sekaisin, liian alhainen öljynpaine (hajonnut tasapainomoduuli/öljypumppu), dieseliä öljyn seassa, vai ihan öljypohjavaurio?

                      Comment


                        Syy on öljypumpun akseli joka vaihdettiin n. 100tkm sitten. Kammen kaikkia laakereita ei käsittääkseni silloin vaihdettu. Nyt kai ne vaihtamattomat porsi.
                        Viimeksi muokannut Killeri; 16.4.2016, 17:47. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                        Comment


                        • Mikähän nyt alkaa vaivata.. Vehe käyntiin jolla ajettu tunti aiemmin 60km, tämän jälkeen pihasta lähtiessä joutui kiihdyttämään reippammin kakkosella niin alkoi nykiä eikä jaksanut oikein kulkea mihinkään sekä samalla paksua mustaharmaata utua putkesta. Vaihto kolmoselle ja vielä hetken kakoi nyt kuitenkin toimii normaalisti taas.
                          Ahdin alkaa olla vaihtokunnossa ainakin koska vnt jumittelee ja ujellus kuuluu pikku kierroksilla. Myös vauhtis ravistelee sekä naftafiltterissä oli vaihdon yhteydessä mustaa joten voisiko tandempumppu olla syypää hetkelliseen käyntihäröön? Noi muut kun ei oikeen moista vaivaa oikein aiheuta.
                          Softattu peli kyseessä jossa dpf ja egr delete. Kone BPW kilsoja 277, nokka ja kaksi suutinta uusittu 20tkm sitten.

                          Comment


                            Omassa touranissa kylmänä tuntuu et joku sylinteri kyykkää, eli tuntuu et jäis välistä.
                            Vikakoodin antaa ykkössylinterin plugista. Löpösyodattimessa miullakin viime syksynä oli mustaa töhnää pohjalla jonkun verran. Moottorikoodi tuossa siis Azv, 136hv

                            Comment


                            • B7 2005 2.0 tdi (BLB)

                              Nyt syttyi öljynpainevalo tuossa autossa. Sen verran kokeilin käyntiin että ihan normaalilta moottori edelleen kuulostaa, mutta kun kierroksia nostaa noin 2000 niin valo syttyy uudelleen. Tasapainoakseli (vai mikä se nyt olikaan) on vaihdettu 2013 ja sen jälkeen ajettu noin 50 000 km. Öljynpaineet tuosta on nyt päästävä mittauttamaan. Vikakoodeissa ei löytynyt mitään mikä minun mielestä tuohon viittaisi, mutta pitäisikö esim. öljynpaineanturista tulla vikakoodi, jos sen toiminnassa häikkää? Vai voiko anturi olla rikki vaikka vikakoodia ei tulisi?

                              Lisää kysymyksiä. Täytyy käydä motonetista hakemassa uusi anturi ensin ja kokeilla onko sillä mitään vaikutusta. Missä kohtaa tuossa moottorissa anturi sijaitsee eli onko miten hankalassa paikassa vaihtaa? Pitääkö auto saada pukille vai voiko vaihto onnistua yläkautta?
                              Näyttää antureitakin olevan kahta eri mallia (ruskealle ja harmaalle pikaliittimelle). Pitänee ottaa molemmat ja katsoa kumpi tuolta löytyy.
                              Viimeksi muokannut homelius; 25.5.2016, 12:09.

                              Comment


                              • Anturi vaihdettu. Ei ollut vaikutusta. Eli tyhjäkäyntiä käy normaalisti, mutta heti kun kierrokset nousee noin 1800-2000 niin öljynpainevalo syttyy. Pitää tuo jonnekin pajalle saadaa tutkittavaksi.

                                Comment


                                  Pumpun sihti tukossa tai koko pumppu tukossa/kaput.

                                  Comment


                                  • Muistankohan väärin vai oliko (ainakin) näissä Audin 2.0 pumppusuutin dieseleissä sellainen ominaisuus, että alle 2000 kierroksen öljynpainevalo ei syty vaikka paineita ei olisikaan? Muistan lukeneeni moista ulkomaan foorumeilta.

                                    Onko jollakin varmaa tietoa puolesta tai vastaan? Jos asia on noin, niin sitähän voi ajaa pitkiäkin pätkiä vaikka matka-ajoa ilman paineita ja auto ei varoittele mitään. Ja siinä vaiheessa kun valo viimein syttyy saattaa motti olla entinen.

                                    Ja veikkaus homeliuksen ongelmaan on, että kuusiokulma-akseli on pyörähtänyt tasapainoitusakselissa ja alkanut pyörimään tyhjää, jolloin paineet häviävät. Ja oliko vuonna 2013 vaihdettu tosiaan tasapainoitusakseli vai pelkkä kuusikulmatappi? Ja jos tasapainoitusakseli vaihdettiin, niin oliko vaihdettu käytettyyn vakio akseliin vai uudelleen koneistettuun ja vahvistettuun akseliin? (noita akseleita ei Audilta erikseen edes saa).
                                    Viimeksi muokannut jussis; 28.5.2016, 22:27. Perustelu: selvennyksiä

                                    Comment


                                      About kaikissa autoissa öljynpainevalon rajat ovat kierrosriippuvaisia. Koska tyhjäkäynnin tuntumassa vielä välttävä paine on jo auttamatta liian vähän ylempänä.

                                      Comment


                                      • Kiitokset vastauksista. Paineet saatiin mitattua. Nollaa näytti. Ei kovin hyvältä kuulosta. Aika mielenkiintoista tuo, että öljynpaineiden varoitusvalo ei syty matalilla kierroksilla. Nytkin ennen valon syttymistä ajoin letkassa jossa vauhti pitkän aikaa tasaisesti noin 70-80 km/h ja kierrokset varmaan noin 1500-1700 paikkeilla. Eli tuoltahan on voinut olla "pitkäänkin" paineet pois. Koneesta ei sinänsä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu, mutta onhan tuolla helposti laakerit ainakin voinut mennä ja todennäköisesti jotain muutakin. Korjaamon kuitissa lukee, että 2013 marraskuussa, eli noin 2,5 vuotta/50 000 km sitten vaihdettu öljypumpun akseli pyöristymisen takia. Kyllähän tämä tuohon pumppuun tai akseliin viittaa kun luulisi, että vaikka sihti olisi "tukossa" niin kait sieltä vähän öljyä läpi menee. Nyt öljynpaineen mittarin anturi pysyi ihan kuivana.

                                        Comment


                                        • Eli koneeseen on erittäin todennäköisesti uusittu vain kuusikulma-akseli, joka välittää voiman tasapainoitusakselilta pumpulle. Jos korjaamo lasku tältä osin on luokkaa 300-400e, niin tasapainoitusakselia itsessään ei ole vaihdettu (maksaisi melkoisesti enemmän).

                                          Kun kuluneen (puhumattakaan jo kertaalleen ympäri pyörähtäneen) kuusikulma-akselin tilalle vain vaihdetaan uusi, niin korjaus ei yleensä ole kestävä. Kestävä korjaus olisi vaihtaa myös uusi tasapainoitusakseli. Useat yritykset englannissa myyvät uudelleen koneistettuja ja vahvistettuja tasapainoitusakseleita. Audi myy vain koko tasapainoitusmoduulin, joka maksaa luokkaa 1500e ja jonka kestävyydestä ei kaiketi vieläkää ole varmuutta (onko paremmin koneistetulla tasapainoitusakselilla vai samaa skeidaa kuin aikaisemminkin)?
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 31.5.2016, 21:09. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                          Comment


                                          • Otat koneen auki ja korjaat sen tasapainoakselin tai vaihdat kokonaan akselit pois. Tasapainoakselin voi korjata jolloin siitä tulee ikuinen.

                                            Turbon pääset vaihtamaan todennäköisesti nyt tai noin 10tkm päästä.

                                            Comment


                                            • Vihdoin ja viimein kone on aukaistu. Kuusikulma-akseli oli ehjä, mutta tasapainoakselin pää on pyöristynyt ja kuusikulma-akseli pyörii siinä tyhjää. Muuten kone vaikuttaa olevan kunnossa.

                                              Korjaaja mietti sellaista vaihtoehtoa, että hitsasi tuon akselin kiinteästi siihen tasapainoakselin päähän kiinni. Onko teidän mielestä tuossa mitään ongelmaa? Noin sen kyllä saisi varmasti kiinni.

                                              Mitäs käytännössä tarkoittaisi se, että vaihtaa noi tasapainoakselit pois? Tätä moni vihjannut, mutta mitä siihen tilalle ja onko se helppo operaatio?

                                              Comment


                                              • Vahvistettuja akseleita

                                                Tuohon on saatavilla vahvistettuja tasapainoakseleita ainakin seuraavista paikoista:

                                                http://www.ring-engineering.co.uk/va...mp-repair.html

                                                http://www.kmbpartsdirect.co.uk/oil_pumps.html

                                                http://www.powermaxengineering.com/oil%20pumps.htm

                                                Tai sitten jos haluaa tasapainoakseleista kokonaan eroon pitää hankkia öljypumppu 1.9 tdi koneesta, ketju ja vaihtaa kampiakselilla oleva hammasratas ketjuvetoiseen rattaaseen sekä tulpata yksi öljykanava. Ohjeet tähän taitaa löytyä netistä ja valmiita sarjojakin saattaa olla (hatara muistikuva). Mutta periaatteessa helpointa on hommata vahvistettu tasapainoakseli ja uusi kuusikulmatappi. Itse vaihdoin omaan 2.0 tdi pumppariin ringengineeringiltä ostetun akselin.

                                                Ja OT:na: On varmaan melkoisen yleinen tämä tasapainoakseli/öljypumppu ongelma, kun pelkästään UK:sta löytyy lukuisia firmoja, jotka tekevät vahvistettuja akseleita? Ja tuossa listassa on vasta osa kaikista firmoista...
                                                Viimeksi muokannut jussis; 1.7.2016, 22:48. Perustelu: linkin korjaus

                                                Comment


                                                  Veikkaan, että sen pitää pystyä elämään päittäissuunnassa. Eli jos vetää hitsillä kiinni, varmaan joku paikka alkaa rasittua.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja jussis Näytä viesti
                                                    Tuohon on saatavilla vahvistettuja tasapainoakseleita ainakin seuraavista paikoista:

                                                    http://www.ring-engineering.co.uk/va...mp-repair.html

                                                    http://www.kmbpartsdirect.co.uk/oil_pumps.html

                                                    http://www.powermaxengineering.com/oil%20pumps.htm

                                                    Tai sitten jos haluaa tasapainoakseleista kokonaan eroon pitää hankkia öljypumppu 1.9 tdi koneesta, ketju ja vaihtaa kampiakselilla oleva hammasratas ketjuvetoiseen rattaaseen sekä tulpata yksi öljykanava. Ohjeet tähän taitaa löytyä netistä ja valmiita sarjojakin saattaa olla (hatara muistikuva). Mutta periaatteessa helpointa on hommata vahvistettu tasapainoakseli ja uusi kuusikulmatappi. Itse vaihdoin omaan 2.0 tdi pumppariin ringengineeringiltä ostetun akselin.

                                                    Ja OT:na: On varmaan melkoisen yleinen tämä tasapainoakseli/öljypumppu ongelma, kun pelkästään UK:sta löytyy lukuisia firmoja, jotka tekevät vahvistettuja akseleita? Ja tuossa listassa on vasta osa kaikista firmoista...
                                                    Kiitos tiedoista. Pitää tutkia noi vaihtoehdot. Eli periaatteessa riittäisi uusi tasapainoakseli ja siihen uusi kuusikulma-akseli.

                                                    Comment


                                                    • Mistähän löytyisi kaasuläppäkotelon sulake A4 '07 2.0TDI:ssä, kojetaulun sulakkeet käyty läpi mutta sieltä ei vian etsintä edistynyt.

                                                      Comment


                                                      • Tervehdys arvon palstaveljet!

                                                        Tästäkin on varmaan jo ollut juttua mutta ei nyt kyllä heti meikäläisen silmään osunut.

                                                        Kysymys: Monessa näkyy olevan juttua että ketjuvetoinen öljypumppu tasapainohässäkkä on vaihdettu siihen johonkin 1.9tdi:n öljypumppuun. Mutta mitäs jos öljypumppu tasapainohässäkkä onkin jo ratasvetoinen ja haluaisi sen tilalle vaihtaa 1.9tdi:n öljypumpun? Onnistuuko se? Ja mitä kaikkea sinne pitää silloin vaihtaa?

                                                        Omani on -06 bre moottorilla ja on ratasvedolla. Öljyt vaihdoin juuri hetki sitten mutta en tapin kuntoa tarkastanut. Koneella kumminkin ajettu jo 327tkm.

                                                        Rupes vaan peljättämään kun oli kaverilla siinä lattialla rikkoinen bkp moottori (328tkm ajettu) joka oli kans ratasvedolla ja tappi oli jo pyöristynyt niinkuin se kolo sielä tasapainohässäkänkin päässä.

                                                        Ensiviikolla vaihdatan siihen tapin ja toivon mukaan se on vielä kunnossa :D

                                                        Toinen kysymys: Näitä tappeja kun on vissiinki kahta mittaa 7.7cm ja 10cm. Mutta onkos niitä ollut vahvistettujakin? Vai onko se vahvistettu juuri tuo 10cm tappi?

                                                        Kiitos jos joku viitsii ja jaksaa vastata :)

                                                        Comment


                                                        • Mistähän löytyisi kaasuläppäkotelon sulake A4 '07 2.0TDI:ssä, kojetaulun sulakkeet käyty läpi mutta sieltä ei vian etsintä edistynyt.
                                                          Se on konehuoneessa oikealla yläkulmassa. Pyyhkimet pois ja muovit edestä pois niin pääsee käsiksi.

                                                          Toinen kysymys: Näitä tappeja kun on vissiinki kahta mittaa 7.7cm ja 10cm. Mutta onkos niitä ollut vahvistettujakin? Vai onko se vahvistettu juuri tuo 10cm tappi?
                                                          Nuo ilmeisesti eri koneisiin. Itse juuri kävin jkl autotarvikkeelta hakemassa omaani uuden akselin, myyjä ei ollut varma kumpi käy niin otin molemmat 7€/kpl :D Omaan BPW koneeseen meni tuo lyhyempi.

                                                          Comment


                                                          • Mä oon kyllä ollut ihan siinä uskossa että se 10cm tappi on juurikin se "korjattu,vahvistettu,parempi" malli. Tos rikkinäises bkp mosas oli tuo 7.7cm tappi.

                                                            miten, ostitko sen sokan kans autotarvikkeelta?

                                                            Comment


                                                            • Pituus ei liity vahvuuteen. Rakenteellinen ero ihan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X