Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Joo. Audin huolto-ohjeita laativa insinööri ilmeisesti kykenee tämän selitystyön tekemään. Muutenkin tykkäävät vaihtaa johtosarjoja aina, kun vähän yskäisee. Itse viat ovatkin sitten toinen juttu.

    Mikäs on hyvä paikka hommata noita osia? DPF on.

    Kaasuläpän sopeuttamisesta intternetti tietää kertoa. Missäs semmoinen onnistuisi?

    Comment


    • Ei tarvitse sopeuttaa läppää. Itse hommasin kaasuläpän muistaakseni spareto.eu

      Comment


      • Kyllä se öljy vaan menee johtosarjassa eculle asti. Kaasuläpältä ja egr:sta.
        Tuskin sitä ecua tarvii uusia. Olen korjannut muutaman auton missä öljyä ecussa.

        Comment


          4F korissa tuttu juttu, täälläkin on siitä ollut puhetta. EGR:n akselin tiiviste vuotaa kondensiovettä ja öljyä elektroniikan puolelle, josta se menee liittimen kautta kapillaariilmiön avulla johtosarjaa pitkin aina ecuun asti. Helpoin havaita ottamalla liitin irti EGR:stä. Jos märkä, on syytä tarkasta johtosarja ja ecun liitin.

          Comment


            Jos haluaa säästää, niin avaa kaasuläppä ja putsaa. Usein tulee kuntoon, kun päästää öljyt pois elektroniikkapuolelta. EGR:ääkin voi ihan hyvin liuotella ja puhdistella.

            Joskus putsauksella pääsee pitkäaikaisiinkiin tuloksiin, joskus ei. Mutta kun miettii kuinka helppo homma putsaus on ja suhteuttaa sen uusien osien hintaan, niin ei hirveästi hävittävää. Ja kun nuo uudetkaan osat eivät nyt niin älyttömän pitkäikäisiä ole.

            Comment


            • Onkos se nyt sit ahdin menossa lopullisesti, kun tuntuu ettei vetoja oikeen ole alle 3000rpm ja pullauttelee välillä sinisiä savumerkkejä? Vihellyskin kyllä aika voimakas...

              Comment


              • Kiitoksia vastanneille. Entäpä jos se ECU nyt sattuu olemaan sitten öljyllä kyllästetty? Täytyykö se purkaa ja puleerata, vai kuin?

                Comment


                • En tiedä auttaako tämä kirjoitus mitään.Minulla A4 1.9 tdi 96kw B6 awx kone.Siinä alkoi suuttimet temppuilla heti oston jälkeen,kävi tosi huonosti tai sitten ei mitenkään. Siinä sähköllä ohjaus suuttimissa.Irrotin abiko liittimet suuttimista.Kiristi varovasti pihdeillä ja paikoilleen. Siihen loppui suuttimien temppuilu ja auto kuntoon.
                  Laakkonen olisi ollut uusimassa suuttimet, 4000eur hintaan.

                  Comment


                  • Eipä se sinällään auta, ettei tällä kertaa ole suutinvika kyseessä. Hain auton pois marmorilta sen jälkeen, kun olivat analysoineet asian loppuun. Kuulemma EGR ja kaasuläppä. Ei ECU-vikaa. No, EGR on vaihdettu jo aiemmin. Se alkoi toimia moitteettomasti, kun vain vaihdettiin uusi alipaineletku poikki palaneen tilalle. Se oli asennettu samaisessa merkkipajassa pari vuotta sitten ja oli tavannut pakosarjaan. Kaasuläpässä on kai oikeasti jotakin failua, koska vika pätkähtää päälle tietyssä kaasun asennossa uudestaan ja uudestaan. Sinällään pirssi toimii ihan OK, mutta pakokaasujärjestelmän vikavalo syttyilee. Hehku ei enää vilkuta. Uusi läppä on tilauksessa Saksasta. Katsotaan, miten homma etenee. Ajellaan sen aikaa taas vakuutusyhtiön laskuun Volvolla.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja andy1 Näytä viesti
                      Eipä se sinällään auta, ettei tällä kertaa ole suutinvika kyseessä. Hain auton pois marmorilta sen jälkeen, kun olivat analysoineet asian loppuun. Kuulemma EGR ja kaasuläppä. Ei ECU-vikaa. No, EGR on vaihdettu jo aiemmin. Se alkoi toimia moitteettomasti, kun vain vaihdettiin uusi alipaineletku poikki palaneen tilalle. Se oli asennettu samaisessa merkkipajassa pari vuotta sitten ja oli tavannut pakosarjaan. Kaasuläpässä on kai oikeasti jotakin failua, koska vika pätkähtää päälle tietyssä kaasun asennossa uudestaan ja uudestaan. Sinällään pirssi toimii ihan OK, mutta pakokaasujärjestelmän vikavalo syttyilee. Hehku ei enää vilkuta. Uusi läppä on tilauksessa Saksasta. Katsotaan, miten homma etenee. Ajellaan sen aikaa taas vakuutusyhtiön laskuun Volvolla.
                      Pakko kysyä, että saisi vihdoinkin selvyyttä tähän kaasuläppä hommaan. Minun mielikuva on, että diesel koneissa ei ole kaasuläppää vaan ainoastaan sammutusläppä, joka menee kiinni, kun moottori sammutetaan. Eli onko näissä kaasuläppää, joka rajoittaisi ilman saantia moottorin käydessä vai ei?

                      Comment


                      • Nykydieseleissä on kaasuläppä EGR:n tehostamista ja dpf polton käynnistymisen helpotusta varten.

                        Comment


                        • Nonniin, kävihän se sitten tääläkin. Autona tosiaan A4 2,0 tdi quattro BPW koneella. Turbohan siinä ensimmäisenä oireena oli, se kun hajosi, niin ilmeisesti välijäähyn kautta jotain putua nelossylinteriin venttiilin alle ja venttiilin lautanen halki. Kysyisinkin, onko kellään tietoa luotettavasta moottoritoimittajasta? Halvallakin pitäisi vielä päästä... :D

                          Comment


                            Eikö pelkkä venttiiliremontti riitä?

                            Comment


                            • No kansi kun irrotettiin niin oli se melkein männästä läpi mennyt+ sylinterissä sellaiset skraadut että eipä taida kalua tulla. Mietinnässä että miten moinen käynyt, öljypohjaa ei avattu joten öljypumpusta ei tietoa, se varmaan syynä tähän hommaan on.
                              Ihme vaan, ettei mitään huudellut ennen kuin turbo pimahti.

                              Comment


                              • Mahtaiskohan olla ilmamäärämittari huonona kun välillä tuntuu pirssi kulkevan hyvinkin herkästi jolloin kulutuskin pysyy aisoissa ajotietokoneen mukaan, mutta sitten kun sattuu sille laiskemmalle päälle niin tuntuu melko nuhaselta ja kulutuskin lähtee nousuun?
                                BPW jossa Artun ohjelma ja dpf poistettu.

                                Comment


                                • Omasta BMM moottorista katos voima moottoritien rampissa. Neloselle vaihdettaessa katosi tehot, heti tien sivuun eikä enää käynnistynyt. Hinurilla tallille ja ihmettelemään. Eikä ainuttakaan vikakoodia ja startatessa ryskyttää todella pahasti eikä käy kuin sekunnin. Kolina kuulosti omaan korvaan vauhtipyörältä mutta voiko se mennä noin äkisti? Autossa softa ja vp ei ole oireillut.
                                  Ehdotuksia mistä lähteä etsimään vikaa. Puristukset, turbon kunto, vauhtipyörän purkaminen? Heti kylmäs, ettei vaan oo käyny samanlailla kuin mangaralla tuossa ylempänä. Turbo on meinaan ulissut vähän kylmänä ja pienillä kierroksilla.

                                  Comment


                                    Jaon tarkistus, sitten vasta puristukset.

                                    Comment


                                    • Tuttu juttu kävi täälläkin. Huollosta olin tulossa 2,0 TDI BPW koneella ja "oil pressure" valo tiskiin taajamanopeudessa. Onneksi tiesin heti mistä on kysymys ja auto sammutettiin heti. Ei ajettu edes risteykseen vaan heti seis. Lavetilla marmorille ja selvä tuomio, ei öljynpaineita se kaikille tuttu öljypumpun tappi kulunut öljypohjassa. Sinne vaihdettiin korvaavat systeemit Marmorilla 1k€ hintaan jota pidän aivan asiallisena hintana.

                                      Ja entäs sitten, miten turbolle kävi, huollon mukaan turbo ei ehtinyt vioittua. Toimii, vetää ja ei tule ylimääräisiä ääniä ahtimesta, ei purettu mutta sormituntumalla ok. Nyt ajettu n. 1000 km operaation jälkeen ja kaikki pelaa....huh...huh. Mietin kyllä että vaihtaisiko kiepin nyt kuitenkin varmuuden vuoksi, menee se ehkä kuitenkin lähitulevaisuudessa jos se sai vähänkin siipeensä paineiden kadotessa? Turbotukusta tarjosivat jo alkuperäisestä turboahtimesta uusilla osilla kunnostettua turboahdinta hintaan 690,00 euroa 24 kuukauden takuulla.

                                      Comment


                                      • Pari vuotta sitten kävi samoin n. 120 tkm ajetulla ja vasta hankitulla BRE:llä, paikkana tosin taajaman sijaan maantie. Heti pysäytys ja tien laitaan. Marmori korjasi myyjäliikkeen laskuun, mutta turboa eivät ruvenneet vaihtamaan. Perustelu sama kuin yllä.

                                        Tuon jälkeen ajettu 37 tkm. Edellinen 1.9 tdi passat vihelteli koko välin 157 tkm - 220 tkm, ja kun tämä taas ei ainakaan vielä oireile mitenkään niin kai se vaan on ajettava...

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja masademasa Näytä viesti
                                          Tuttu juttu kävi täälläkin. Huollosta olin tulossa 2,0 TDI BPW koneella ja "oil pressure" valo tiskiin taajamanopeudessa. Onneksi tiesin heti mistä on kysymys ja auto sammutettiin heti. Ei ajettu edes risteykseen vaan heti seis. Lavetilla marmorille ja selvä tuomio, ei öljynpaineita se kaikille tuttu öljypumpun tappi kulunut öljypohjassa. Sinne vaihdettiin korvaavat systeemit Marmorilla 1k€ hintaan jota pidän aivan asiallisena hintana.

                                          Ja entäs sitten, miten turbolle kävi, huollon mukaan turbo ei ehtinyt vioittua. Toimii, vetää ja ei tule ylimääräisiä ääniä ahtimesta, ei purettu mutta sormituntumalla ok. Nyt ajettu n. 1000 km operaation jälkeen ja kaikki pelaa....huh...huh. Mietin kyllä että vaihtaisiko kiepin nyt kuitenkin varmuuden vuoksi, menee se ehkä kuitenkin lähitulevaisuudessa jos se sai vähänkin siipeensä paineiden kadotessa? Turbotukusta tarjosivat jo alkuperäisestä turboahtimesta uusilla osilla kunnostettua turboahdinta hintaan 690,00 euroa 24 kuukauden takuulla.
                                          Oliko minkä verran ajettu, kun tämä tapahtui?

                                          Omassakin autossa (BPW) oli entisellä omistajalla pyörähtänyt tappi ja öljynpaineet hävinneet. Turbo ei hajonnut ja autolla ajettu sen jälkeen noin 35-40 tkm ilman ongelmia. Entinen omistaja oli vaihdattanut pelkän tapin, itse vaihdoin tilalle vahvistetun tasapainoitusakselin ja uuden kuusikulmatapin.

                                          Comment


                                          • 230 tkm ajettu.

                                            Comment


                                              Mulla näytti 220tkm ajettu BPW-moottorin tappi tältä. Ei vielä pyörähtänyt tyhjää kuitenkaan, mutta hyvin oli jo kulmat pyöristyneet.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja renze Näytä viesti
                                                Omasta BMM moottorista katos voima moottoritien rampissa. Neloselle vaihdettaessa katosi tehot, heti tien sivuun eikä enää käynnistynyt. Hinurilla tallille ja ihmettelemään. Eikä ainuttakaan vikakoodia ja startatessa ryskyttää todella pahasti eikä käy kuin sekunnin. Kolina kuulosti omaan korvaan vauhtipyörältä mutta voiko se mennä noin äkisti? Autossa softa ja vp ei ole oireillut.
                                                Ehdotuksia mistä lähteä etsimään vikaa. Puristukset, turbon kunto, vauhtipyörän purkaminen? Heti kylmäs, ettei vaan oo käyny samanlailla kuin mangaralla tuossa ylempänä. Turbo on meinaan ulissut vähän kylmänä ja pienillä kierroksilla.
                                                Onko tästä mitään uutta? Itsellä vuotta vanhempi versio samasta kombosta, niin kiinnostaa.

                                                Comment


                                                • Onkohan mahdollisesti pumppusuuttimien tiivisteiden vaihdossa jotain erityistä huomioitavaa? Tarvitaanko erikoistyökaluja tms?
                                                  Eli käsittääkseni homma menee silleen että keinu sivuun ja suutin käteen jolloin päästään vaihtamaan tilkeet? Tarviiko noita vielä jotenkin säädellä välyksiltään, korjaus sarjassa mukana uusi säätö ruuvi. Kyseessä BPW moottori

                                                  Comment


                                                  • Omasta BMM moottorista katos voima moottoritien rampissa. Neloselle vaihdettaessa katosi tehot, heti tien sivuun eikä enää käynnistynyt. Hinurilla tallille ja ihmettelemään. Eikä ainuttakaan vikakoodia ja startatessa ryskyttää todella pahasti eikä käy kuin sekunnin. Kolina kuulosti omaan korvaan vauhtipyörältä mutta voiko se mennä noin äkisti? Autossa softa ja vp ei ole oireillut.
                                                    Ehdotuksia mistä lähteä etsimään vikaa. Puristukset, turbon kunto, vauhtipyörän purkaminen? Heti kylmäs, ettei vaan oo käyny samanlailla kuin mangaralla tuossa ylempänä. Turbo on meinaan ulissut vähän kylmänä ja pienillä kierroksilla.
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja tumpsi Näytä viesti
                                                    Onko tästä mitään uutta? Itsellä vuotta vanhempi versio samasta kombosta, niin kiinnostaa.
                                                    Tarkistin jaon, oli ihan kohdillaan.
                                                    Katsoin turboa imupuolelta, oli laipat ehjät eikä välystä merkittävästi. Ahtoputkissa ei hälyttävästi öljyä.
                                                    Käynnisteltiin autoa kaverin kanssa ja todella nihkeästi pyöritti eli selvästi joku siellä haraa vastaan. Sitten kun alkaa hörähtään käymään niin aikamoinen ryskytys ja kolina. Sen verran sitä kuunneltiin ja pähkäiltiin, että oisiko se vauhtipyörä kuitenkin.
                                                    Tänään aloin purkamaan ja ainakin startin reiästä katsottuna vp heiluu n. 9 hampaan väliä. Uusi sarja heiluu 2-3 hampaan väliä. Ihmettelen sitä kanitusta ja starttauksen nihkeyttä, että mikä siellä ottaa vastaan. Mutta se ehkä selviää kun saa laatikon irti. Ilmottelen vielä lopullisen tuloksen kunhan selviää / saa vauhtipyörän vaihdettua.

                                                    Comment


                                                      Miten ne puristukset oli?

                                                      Comment


                                                      • RIP 2.0 TDI BRE vm. 2008. Jakohihna katkesi motarilla vähemmän kunniakkaassa 279tkm iässä ja kone otti nokkiinsa. Merkkiliikkeen hihna ja kaikki rulllat uusittu 2v ja 60tkm siten. VMP.

                                                        Comment


                                                        • Eikös tuo merkkiliike sitten osallistu uuden koneen hankintaan...? :) Mikäli siis teetit vaihtotyönkin siellä...

                                                          Comment


                                                          • Merkkiliikkeen hihna, mutta vaihdettu muualla. No bonus.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja MM73 Näytä viesti
                                                              Merkkiliikkeen hihna, mutta vaihdettu muualla. No bonus.
                                                              Oliko vaihdettu kuitenkin liikkeessä vai itse? Ja onpahan kyllä täysin haitarista tuommoinen. Voi vain kuvitella v-käyrän korkeutta.

                                                              Tässä joutuu kohta itsekin ajelemaan kylmärinki kiinni penkissä nimimerkillä "tein viime jouluna itse nokkahihna rempan vm. 2008 2.0 TDI BPW koneeseen".

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X