Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Laitallaas tuosta omastakin kotkotuksesta pari hommaa tuoreeltaan. Kone alkoi pitämään epämääräistä ääntä ja auto vietiin tutkimuksiin. Paljastui että nokka-akseli kulunut ja vaihtoon menee. Neljä nostajan kuppia vaurioitunut. Samalla tutkittiin tuo öljypumppu, joka piti olla tässä vehkeessä ketjulla valmistenumerosta päätellen. Tähän olikin jo valmiiksi korjaussarja takakontissa. Pumppu palastui kuitenkin rataskäyttöiseksi, joka oli positiivinen yllätys. Siihen vaihdettiin kuitenkin se käyttöakseli kun paikat auki kerran oli. Samalla vaihdettiin vielä jakopään osat. Jännä homma kun 45tkm viime jakopään rattaiden vaihdosta ja vaihtoon ne nytkin meni. Ohessa pari kuvaa akseleista. Autolla mittarissa nyt 227tkm, konetyyppi BPW. Jospa nyt taas muutama huoleton kilometri olisi edessä. :) (nuo ketjukäyttöisen pumput osat on muuten myynnissä tuolla myyntipalstalla.)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut oopee; 19.12.2014, 21:32.

    Comment


    • Mitenkä tota on huollettu? Omaani vaihdoin kuusiotapin n.vuosi sitten muttei ihan noin kulunut ollut,silloin mittarissa 190 noin.
      Mitäs toi nokka kustanti muuten?

      Comment


        LL-ohjelman mukaan 170tkm asti, sen jälkeen vaihdettu kiinteälle vaihtovälille. Tuosta öljypumpun käytön vaihdosta ei historiaa löydy, joten täytynee olettaa että on ollut uudesta saakka rattailla ja tappikin oletettavasti alkuperäinen. Vajaan tonnin juttu tuo nokka-akselin vaihto oli. Tämä kasitappinenhan on siis yhdellä nokalla. Auto oli kiire saada jouluksi takaisin liikenteeseen niin siksi piti tyytyä pikaiseen ratkaisuun eli viedä korjaamolle. Ebaystä osat hommattuna ja itse tehtynä kulut murto-osan tuosta, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.

        Comment


          Edelleen painin ahto-ongelmien kanssa tuossa BRD:ssä. Alle 2500 rpm jos painaa kaasun enemmän kuin vartin verran alas, niin kulkua ei tule hirveästi lisää. Noin 2500 rpm kohdalla tuleekin sitten kaikki kerralla. Kakkosella tämä on kuin 1.8t, eli ei jaksa oikein lähteä alle 2000 rpm ollenkaan. Ja 2500 rpm kohdalla on pakko pitää ratista kiinni.

          Otin venttiilikopan päältä alipaineletkun irti, ja se suhahti eli on tiivis. Kone käynnissä niin letkun pää imaisee sormeen kiinni. Sama asian kun otin ahtimen kellosta letkun irti niin siinäkin letkun pää imeytyy sormenpäähän oikein hyvin kiinni. Tästä oletan että alipaineletkusto on tiivis, alipainetta kehittyy ja N75 toimii.

          Kokeilin alipaineella kelloa, ja pumpatessa kello vetää kyllä tangon sisäänsä. Topparia vasten ollaan noin -50 kPa kohdalla joka on tuon youtube-pätkän mukaan ihan oikein?

          http://youtu.be/Ppif4qC560U?t=1m1s

          Minulla kello vetää alipaineella, videossa alipaine työntää tankoa.

          Mitä voisin vielä tarkistaa ennen kuin revin ahtimen irti?

          Kiitos MarcusS:lle puhelin-neuvoista ja amalin pumpun lainasta.
          Attached Files

          Comment


            Väsyny maffi tai pielessä oleva ajoitus ainakin aiheuttaa tuommoista. Auki jumiva aeg myös, mutta taitaa tuossa aiheuttaa vikakoodin jos sen tekee? Loggaa ainakin maffi vielä.

            Comment


              Aeg lienee saksankielinen lyhenne egr:ästä? Se on laipattu. Pulla teki jakopään ei niin kauan sitten eikä tilanne siitä muuttunut. Vaikea uskoa että se siitä johtuisi. Pitää loggailla tuo MAF.

              Comment


              • EGR on saksaksi AGR (Abgasrückführung), mutta varmaan sitä tarkoitettiin.

                Comment


                  EGR piti kiroittaa:) Mutta meni tarpeeksi lähelle toisella keilellä näköjään.

                  Comment


                    Eipä ole vielä tullut otettua MAF-mittausta, mutta group 11 löytyi. Kakkosella vedetty, mutta siitä selviää hyvin millainen viive on 1000-2500 rpm ahtojen nousussa. Jossain on tullut luettua kellon tangon ja ääriasentoruuvin säätämisestä, mutta tämä ei liene helppoa BRD:ssä? Pääseekö edes alakautta siihen tankoon käsiksi?

                    N75 pyörii siinä 85% prosentin kohdalla kun halutaan ahtoja, joka on ymmärtääkseni ihan oikein.
                    Attached Files

                    Comment


                    • Moro!

                      Tuli nelisen vuotta sitten ostettua BRE koneellinen 2007 B7... Yhteisön paineesta johtuen ei ollut vaihtoehtoja. No nyt yhteisö alkaa varmaan kohta olemaan eri mieltä mutta ei se enää lämmitä kun kurat on housuissa :) Eniveis ei sen enempää parisuhteestani...sen sijaan olisin kysellyt vähän tuosta BRE koneen öljypumpun tapista ja mitä sille on tehtävissä. Koitin lueskella foorumeita mutta mitään selkeää kuvaa en saanut joten kokeillaan kysymällä tarkalleen.

                      1) Mitä tuolle tapille on tehtävissä ennaltaehkäisevästi? Ilmeisesti vaihdattaa?
                      2) Paljonko tuo vaihto suurinpiirtein marmorilla maksaa?
                      3) Alkaako olla aika laittaa työn alle kun mittarissa on 105tkm?
                      4) osaako joku suositella muuta osaavaa pajaa tuohon kuin marmorimiehet? Mielellään järkevän matkan päässä Hämeenlinnasta.
                      5) saako tapin vaihdolla huolettoman auton vai vähäksi aikaa huolettoman jotta voi taas arpoa uutta tapin vaihtoa?

                      Kiitos ja kumarrus mielipiteistä!

                      Jussi

                      Comment


                      • Tuon tapin voi vaihtaa ihan normi nyrkkipaja. Hinta noin 400

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja jusv Näytä viesti
                          Moro!

                          Tuli nelisen vuotta sitten ostettua BRE koneellinen 2007 B7... Yhteisön paineesta johtuen ei ollut vaihtoehtoja. No nyt yhteisö alkaa varmaan kohta olemaan eri mieltä mutta ei se enää lämmitä kun kurat on housuissa :) Eniveis ei sen enempää parisuhteestani...sen sijaan olisin kysellyt vähän tuosta BRE koneen öljypumpun tapista ja mitä sille on tehtävissä. Koitin lueskella foorumeita mutta mitään selkeää kuvaa en saanut joten kokeillaan kysymällä tarkalleen.

                          1) Mitä tuolle tapille on tehtävissä ennaltaehkäisevästi? Ilmeisesti vaihdattaa?
                          2) Paljonko tuo vaihto suurinpiirtein marmorilla maksaa?
                          3) Alkaako olla aika laittaa työn alle kun mittarissa on 105tkm?
                          4) osaako joku suositella muuta osaavaa pajaa tuohon kuin marmorimiehet? Mielellään järkevän matkan päässä Hämeenlinnasta.
                          5) saako tapin vaihdolla huolettoman auton vai vähäksi aikaa huolettoman jotta voi taas arpoa uutta tapin vaihtoa?

                          Kiitos ja kumarrus mielipiteistä!

                          Jussi
                          Terve,

                          Paneuduin aiheeseen, kun olin ostamassa vm. 2008 BPW koneella varustettua autoa. Tässäpä jotain vastauksia sen tiedon pohjalta, jota löysin erinäisiltä foorumeilta:

                          1) Vaihtoehto 1: Pelkkä tappi uusiksi. Siirtää mahdollista vikaantumista, mutta ei ole varma keino. Jos tasapainoitusakselissa oleva reikä on kulunut, niin voipi vikaantua yllättävänkin nopeasti.

                          Vaihtoehto 2: Uusi vahvistettu tasapainoitusakseli ja uusi tappi. Pitäisi olla ns. "varma ja lopullinen" ratkaisu, mutta en tiedä kuinka suuria kilometrimääriä on ajettu vahvistetuilla versioilla. Valmistajia on myös useampia ja menetelmät vaihtelevat, liekkö sitten myös kestävyydessä eroja.

                          Vaihtoehto 3: Tee ns. balancershaft-delete eli siinä koko tasapainoitusakselisto poistetaan pumppuineen ja tilalle asennetaan 1.9 TDI koneen öljypumppu. Tässä täytyy myös vaihtaa kampiakselilla oleva hammaspyörä, koska 1.9 pumppu on ketjuvetoinen ja yksi tasapainoitusakselistolle menevä öljyreikä täytyy tukkia. Tähän löytyy kohtalaiset ohjeet netistä ja valmiita sarjoja saa muistaakseni tilattua myös. Tämä on kaikista varmin konsti, koska 1.9 pumpuissa ei ole ollut vikaa ja koko tasapainoitusakselisto vikaherkkyyksineen poistuu. Miinus puolena on lisääntynyt tärinä ja se, että autoa voi olla vaikeampi myydä?

                          2) Tapin vaihto VAG-spesialistilla taisi maksaa luokkaa 300-400e (edellinen omistaja oli tämän tehnyt minun autooni). Marmorin hintaa en tiedä.

                          3) Vikaantumisia on tullut tietääkseni aika vaihtelevasti, joten ei ole pomminvarmaa kilometrimäärää, milloin pitäisi tehdä. Muistaakseni luin tapauksista, joissa kilometrejä oli niinkin vähän kuin 100 tkm, mutta vaihtelee kovasti.

                          4) Ei tietoa.

                          5) Riippuu varmaan edellisen tapin kunnosta ja tasapainoitusakselin reiän kunnosta. Ei ole pomminvarmaa.

                          Itse vaihdoin vahvistetun tasapainoitusakselin ja tapin. Tilasin osat englannista ja hintaa niille taisi tulla luokkaa 300-400e. Samalla kun tein tämän rempan ja paikat olivat auki tein myös nokkahihnarempan, öljynvaihdon yms., koska lisä vaiva näistä oli erittäin pieni. Aikaa meni noin 25 tuntia, kun teki rauhassa ja käytössä oli vain pukit, jolloin työskentely auton alla oli 'hieman' tuskallista ajoittain =)

                          t: Jussi myös

                          Comment


                            Jos tasapainoitusakselissa oleva reikä on kulunut, niin voipi vikaantua yllättävänkin nopeasti.
                            Kyllä, seuraan juuri yhtä tapausta johon on pumppu ja tappi vaihdettu puoli vuotta sitten ja nyt sutaisi uudelleen tyhjää. Koko moduli menisi vaihtoon mutta maksajasta kinastellaan.

                            Comment


                            • Marmorilla hinta on n. 500€. Ilmeisesti virallinen epistola sanoo jotta pumppu pitäisi vaihtaa aina mutta ilmeisesti tuota sovelletaan juuri sen mukaan, onko askelissa klappia. En tosin hahmota onko tuo tasapainotusakseli osa tuota öljypumppumoduulia? En taida tehdä mitään, ajelen ja syksyllä vaihtoon....ehkä :) Kiitos kaima oivasta vastauksesta!

                              Comment


                              • Tasapainoitusmoduulissa on kaksi tasapainoitusakselia, joista toisesta otetaan öljypumpulle veto kuuluisan kuusikulmaisen tapin välityksellä. Eli voima välitetään ketjulla (vanhat koneet) tai rattailla ensimmäiselle tasapainoitusakselille, josta välitetään voima moduulin sisällä rattaiden avulla jälkimmäiselle akselille. Ja siitä jälkimmäisestä akselista voima välitetään sitten öljypumpulle tapin välityksellä. Tasapainoitusakseli(t) on siis moduulin sisällä ja jos akselin haluaa vaihtaa vahvistettuun täytyy moduuli poistaa ja purkaa. Akselin vaihto itsessään on melko suoraviivainen operaatio. Moduuli halkeaa iroittamalla 6 tai 8 pulttia ja jokunen muu pikkunippeli. Moduulin esille kaivaminen ja irrottaminen on sitten toinen tarina =)

                                Ja oma mielikuva on ollut se, että itse pumpussa oleva kuusikulmainen reikä ei yleensä kulu, vaan vauriot tapahtuisivat tasapainoitusakselin puolella. Yleensä siis on vaihdettu vain tasapainoitusakseli ja tappi, ei pumppua kun on tehty ns. kestävä korjaus (ei merkkiliikkeessä siis).

                                Marmorilta tuohon moduuliin ei taida saada mitään sisäisiä osia vaan koko roska täytyy vaihtaa (joka on kallista ja samalla hieman käsittämätöntä), jos tappi pyörähtää. Ja mikäli VAG-konserni ei ole vaihtanut tasapainoitusakseleiden valmistusmenetelmää, niin en tiedä mikä on uudenkaan tasapainoitusmoduulin kestävyys tuon akselin ja tapin osalta.

                                Comment


                                • Tuossa vielä linkki kuvaan, josta näkee tasapainoitusakselimoduulihässäkän.

                                  http://www.partsbase.org/audi/audi-a...fied-vehicles/

                                  Comment


                                  • Eipä ole itselleni töissä ainakaan tullut vastaan 2010 vm uudempaa missä olisi noita akseliongelmia ollut. Joku aika sitten 230tkm ajetun taksin moduli tuli purettua, kun yritti betoniporsaan ylitse ajella, muuten ottanut osumaa mutta akseli oli kyllä priimakunnossa. :)

                                    Comment


                                      Jussi voisi vielä laittaa linkkejä akselin toimittajiin.

                                      Comment


                                      • Onko noita öljypumppuongelmia ollut CR moottoreissa? Omassa 125kw versio ja CEGA moottoritunnus.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
                                          Jussi voisi vielä laittaa linkkejä akselin toimittajiin.
                                          Tuossapa noita:

                                          http://www.ring-engineering.co.uk/ Itse tilasin tuolta.

                                          http://www.powermaxengineering.com/

                                          http://www.kmbpartsdirect.co.uk/

                                          Varmaan löytyy vielä muitakin, mutta nuo puljut tulivat vastaan useimmin keskusteluissa.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja lemmentalja Näytä viesti
                                            Onko noita öljypumppuongelmia ollut CR moottoreissa? Omassa 125kw versio ja CEGA moottoritunnus.
                                            CR-koneissa ei ole tuota kuusiotappia, eli ei päde.

                                            Edit: Onpas sittenkin, keskustelua alla.
                                            Viimeksi muokannut turbokiisseli; 23.4.2015, 18:37.

                                            Comment


                                            • En tiedä olenko aivan ulapalla mutta. Moottorkkoodi CAGA on käsitykseni mukaan CR kone. Marmorilta tilasin öljypumpun akselin ja kuusiotapin mallinen oli. Pajalla vaihdatin ja kyllä sieltä kuusiotappi tuli ulos ja meni sisää. Ja sanon vain että vanha tappi oli jo melko pyöristynyt (200tkm)

                                              Comment


                                              • CAGA on CR-kone. Tämän mukaan siinä voi hyvinkin olla tuo kuusiotappi eli olin väärässä. http://www.natef.org/natef/media/nat...o-kei2AI8MCoOQ

                                                Comment


                                                • CAGA,CAGB,CAHA,CAHB,CAGC. Ainakin ETKAn mukaan, noissa 2.0TDI CR koneissa on se kuusiotappi öljypumpussa.

                                                  Comment


                                                  • No niin eli kysytääs löytyykö täältä tietoa! Eli potilas on BPW moottorinen b7 ja ongelmana öljynkulutus ja savutus. Nyt öljyä palaa sellanen reilu litra 1000km eli kohtuullisen paljon. Kun autolla ajaa normaalisti savua ei juurikaan tule mutta heti kun polkasee ni sininen pilvi pössähtää putkista. Mustaa tietty tulee vähän ennenkun ahdot nousee mutta sen jälkeen savu muuttuu siniseksi. Auto on lastutettu ja Dpf tyhjensin siitä myös joten aluksi luulin että savu johtuu lähinnä siitä kun putkessa ei ole enään mitään mikä savuja putsaisi. Noh seuraavaksi tietysti olin varma että turbo vuotaa läpi joko pako tai kompressori puolelle ja tilasin uuden hybridiahtimen ja vaihdoin sen. Entinen ahdin olikin puskenu ahtoputkiin ja cooleriin aika paljon öljyä. Putsasin ja pesin ahtoputket ja coolerit hyvin ja auto kasaan mut harmikseni vika ei ollu kadonnut.

                                                    Auto siis vetää suunnilleen normaalisti ja tässä nyt mietin että kun auto pitäs viedä uudellleen ohjelmointiin ahtimen takia mutta öljynkulutuksen takia tuntuu penkkiin vieminen vähän hurjalle. Eli mistä vikaa kannattaisi nyt lähtee ehtimään? Autolla ajettu 280tkm ja nokka ja suuttimet on edellisen omistajan toimesta vaihdettu reilu 10tkm sitten. Jostain luin että jos suuttimien tiivisteet olisi asentaessa mennyt vituilleen ni öljyä pääsis sitä kautta palotilaan? Ajattelin myös käydä tammerdieselillä puristusten mittauksessa että voiko joku sylinteri vuotaa jo niin paljon männänrenkaiden ohi?

                                                    Joten jos jollain olisi nyt ideaa mistä vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan helpoiten otan mielellää vinkkejä vastaan =)

                                                    Comment


                                                    • Kuinka paljon on ns. normaali määrä öljyä tuolla välijäähdyttimessä. Siis ettei tarvi pelätä että kone alkaa polttamaan sitä ja käymään ylikierroksilla?

                                                      Comment


                                                      • No nyt on Diesel tietäjät vähissä joten minäpä nyt vastaan ees tohon sinun kysymykseen. Eli itsellä rikkinäinen turbo oli työntänyt cooleriin sellasen noin 1-2dl öljyä, vaikee sanoo kun ne lattialle levisi mutta melko reilusti kuitenkin. En usko että ihan pieni määrä sieltä lähtee ylös nousemaan ja ryntäyttämään moottoria.

                                                        Comment


                                                        • väännöt kadoksissa...

                                                          Morjensta tiskiin. Jouduin nyt kotkotuksien pariin... Elikkäs A4 B7 2.0tdi 125kw piristettynä optimoiautosi-lafkan ohjelmalla rupesi nyt käyttäytymään oudosti. Tuossa männä viikonloppuna matkalla Lohjalta Helsinkiin rupesi ilmeisesti häkäpönttö polttelemaan juttujaan, auto muuttui aivan löllöksi ja kaasua sai painaa tosissaan jos vähän halusi vauhtia lisää. Perillä kotipihassa haisi auto sen verran, että päättelin polton siis olleen käynnissä.

                                                          Seuraava ajo ja alkuun tuntui auto toimivan moitteetta mutta sitten huomasin notta eihän se väännä alhaalta ollenkaan, risteyksestä kun kääntyy kakkosella kerkiää fillaristi edelle hetkeksi ennen kuin turbo tekee töitään ja kiihtyvyyttä tulee. Sama on jos 80 vauhdeista yrittää vitosella kiihdyttää, auto tuntuu aivan turbottomalta. Yli 2000rpm alkaa ahtoja tulemaan ja kiihtyy kyllä muttei aivan sen mukaan että pitäisi olla 430nm... Noh keskiviikkona on menossa pajalle tutkailtavaksi. Ottaisin mielelläni ehdotuksia vastaan mikä voisi olla vialla niin voisin sitten ehdotella pajaväelle.

                                                          Comment


                                                            Oisko menossa pönttö tukkoon.

                                                            Comment


                                                              Sama homma täällä BRD-koneessa, pönttö on tyhjä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X