http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?p=899642 Siitä ruuvien kiristysmomentit. Ei tarvitse arpoa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)
Collapse
X
-
Ikävää raporttia pukkaa täältäkin BPW koneesta: EGR:n ympäristö alkoi nokeentumaan ja määräaikaishuollon tulkinta oli EGR venttiili. Vaihdoin venttiilin, mutta vuoto ei poistunut. F-T Toivalasta sitten kurkisti tarkemmin pellin alle ja löysi haljenneen pakosarjan.
Samalla kun keskustelin pakosarjan korjauksesta merkkiliikkeen huoltopäällikön kanssa kysyin myös tuosta öljypumppuongelmasta. Tuttu juttu kuului olevan, varmaksi tietää kumpi systeemi koneessa on kun otetaan öljypohja pois. Suositteli asiaa seuraavaan jakopäähuollon yhteyteen eli jos on ratasvälitteinen vaihdetaan se välitintanko ja jos ketju vaihtuu koko paketti. Ja saa siihen saakka kuulemma nukkua yönsä rauhassa jos öljynpaineen varoitus valo ole vilahdellut ja koneesta ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Seuraava jakoremmin vaihto olisi 50 tkm päästä, saa nähdä kestääkö hermo siihen saakka :) Vaihtoehtoja
a) kone pamahtaa ennen sitä ja korjaus n x k€
b) koneessa on ketjuvälitteinen öljypumppu ja huolto n x k€
c) koneessa on ratasvälitteinen öljypumppu ja huolto "kohtuuhintainen"
Ja kun laitetaan mukaan vielä tuleva turbon uusinta ja DPF:n vaihto/tyhjennys niin kylläpä on lystiä!Viimeksi muokannut antmar; 7.1.2013, 19:41.
Comment
-
Antmar minkäs vuoden tuo sun auto on ja paljon on kilometrejä mittarissa?
Tuo on kyllä ikävää kun edes liikkeissä ei tiedät kummalla tuo öljypumppu toimii.. Tässä miettinyt pitääkö että pitääkö sitä kurkata oman bpw:n alle että millä tuo toimii. Saisi ainakin mielenrauhan.. Tai sitten harmaita hiuksia. :D
Onkohan tuolla vuosimallilla väliä, että millä tuo öljypumppu toimii?
Comment
-
Tuon näkee myös öljypohjan muoto erosta. Että kummalla pyörii. Tapin kun vaihtaa kannattaa olla myös kriittinen istukan kunnon kanssa.
Mulla esim 2006 bpw rattailla.
Jos turbon joku vaihtaa kannattaa laittaa suoraan 170hp turbo 140hp turbon tilalle.
Partikkelifiltterin pystyy myös pesemään.
Tikku pyörähtää koska istukka on turhan väljä alunperin. Istukka on karkaistu mutta vain ohuelti pinnasta. Pääsee yhtälailla kulumaan. Istukka kannattaa korjata jos hiemankin väljä. Itselläni uusikin tikku pyöri tyhjää.
Comment
-
Jotenkin hyvin vaikea uskoa, että ei auton tai moottorin sarjanumeroista tehdas tietäisi mitä sinne on laitettu. Samoin jos muutos on tehty tehtaan proseduurien mukaan, niin takuulla on tarkasti jossain ylhäällä.
Mitä ETKAsta katselin, niin A4q -06 2.0tdi BPW:ssä ketju vaihtuu rattaiksi runkonumerolla 8E-6-080172* eteenpäin. xxx171 asti on ketjulla. Öljytikku on erilainen riippuen onko ketju vai ratasveto: 038115611G=ketju, 038115611L=ratas. En osaa sanoa mitä eroa fyysisesti tikuilla on.
Onko 77mm tapilla vai parannetulla 100mm tapilla, niin siihen ei ainakaan ETKAsta näe sen kummempia vinkkejä. Jos vaihdatettu Audilla (tehtaan proseduurit), niin olettaisin tyyppitarraan tms. lisätyn jonkin merkinnän.
Comment
-
Vieras
Tuollaisesta vaihdoksesta ei välttämättä jää mitään muuta jälkeä, kuin huoltohistoria koneelle. Mitään merkintöjä huoltokirjaan yms. ei yleensä tehdä. Toki kannattaa vilkaista huoltokirjan perältä " korjaamon merkintojä"-sivut. Sieltä näkyy tehdyt kampanjat ja jos korjaamo on ollut omatoiminen, niin myös tuollainen, joka on harvinaista.
ETKA kyllä osaa erotella mitä koneessa on, ja kertoo mitä pitää tilalle laittaa. Auton alustanumero toki vaaditaan.
Comment
-
Muistaakseni mikäli Etkassa on tähti valmistenumeron perässä, se merkkaa sitä että se on about se kohta missä osa vaihtuu toiseen. Elikkä on tehty sekaisin kahta variaatiota jonkun aikaa eikä ihan tarkkaan tiedetä mitä autoissa on. B5:sen jäähdytin esim on tämmöinen osa, muistaakseni mulla oli jonkun 2tuhatta isompi valmistenumero kuin Etka ilmoitti, mutta silti oli vanhan mallin jäähdytin.
Comment
-
Kappas vaan. Tänään olikin taas se päivä, jota on odoteltu. Justiinsa aamusella tuumasin töihin mennessä emännälle, että onpas tää nyt pelannu hienosti vähän aikaa. Pitäskö puuta koputtaa.
Otsaa parempaa ei ollut siinä lähettyvillä ja niinpä se paluumatkalla hyydähtikin Kehä III:lla neljän ruuhkassa ylämäkeen ohituskaistalla. Siitä lykkäsin pikaseen hätävilkut päälle ja sain poistuttua väylältä, kun tuli just ramppi vastaan. Hehkuvaloa taisi vilkutella siinä kanssa. Eikä yrittänytkään käyntiin enää. Eikun hinurilla taas marmoripajalle. Sinälläänhän tää poikkesi parista edelliskerrasta, ettei ollut lauantai-ilta - vaan perjantai-ilta.
Taas täytyy autoilla vakuutusyhtiön rahoilla Hertzin Volvolla. Sikäli mukavia pelejä, että saatan kohta mennä ittekkin Volvo-kauppaan. Entisellä ajoin yli 150 tonnia eikä tarvinnut hinata pajalle kertaakaan. Paitsi kerran kun ajoin öljypohjan kiveen... Tällä oli nyt vajaaseen 70 tonniin neljäs kerta. Hirmu mukava auto ja kaikkee, mutta pikkisen ahistaa tuo luotettavuuden taso. Suuttimen takia se hyytyi tielle viimeksi tosin melkein 60 tonnia sitten, mutta toinen vaihdetuista piti jo vaihtaa osatakuuna viime kevättalvella. Oisko siitä tullut 25-30 donaa lisää.
Jos meni suutin taas, niin vaihtakoot sitten molemmat vaihtamattomat. Mä en nyt jotenkin usko, että ne vaihtavat hyvistä huhupuheista huolimatta mulle marmorilla mitään ilmaiseksi, kun autoa ei ole siellä huollatettu. Korjattu vaan sitäkin enemmän... Niin ja täähän oli BRD eli 170 hp Siemensin pumppareilla.
Että semmoinen avautuminen. Odotellaan ensi viikkoon.
Comment
-
Nyt DPF:n poiston jälkeen rullailtu muutama tuhat ja auto toimii mainiosti. Nyt kuitenkin alkanut mietityttämään auton savutus. Välillä pitkänkin matkan jälkeen pysähdyttäessä päästää ilmoille dieselin käryisen pilven, mistäs tuo johtuu? Ja kone siis BPW ja mielestäni ei tuollaista ollut havaittavissa heti dpf:n poiston jälkeen vaan ilmaantunut nyt muutaman viikon sisään. Auto kävi huollossa pari viikkoa sitten missä tehtiin normi huolto + öljypumpun tanko. Ja jostain syystä huoltoväli vaihdettu aikasemmasta 20tkm/1vuosi, mittariston mukaan 30tkm/2vuotta. Tästä varmaankin valittamaan ja vaihdattamaan takaisin alkuperäiseen?
Comment
-
Tulipa soitto Audisentteristä. Eivät vielä saaneet autoa työlle, mutta huomiseksi lupailivat joka tapauksessa. Vähän tuli syväksi yllätyksekseni sellaista palautetta, että jos on pumpparivika, menisivät ainakin vaihtamattomat uusiksi no cost -tyyppisellä periaatteella. Sehän kyllä saattaisi palauttaa hiukan uskoa inhimillisyyteen ja oikeudenmukaisuuteen ja muihin jaloihin aatteisiin. Seuraamme tilanteen etenemistä!
Comment
-
Taitaa olla vielä jossain softan mutkassa/muistissa määräyksiä DPF:n polttosyklille. Jos ne ei lopu muutaman tuhannen kilometrin sisään niin auto takaisin sinne softan puukottajalle.
Comment
-
Eihän niitä sais olla, mutta on niitä vaan ollu. Mutta kuten sanottu, jonkun kilometrimäärän jälkeen ne polttosyklit pitäis loppua. Toki voihan softaa olla puukotettu muutenkin samalla kertaa...onko syöttöjä lisätty miten paljon tms? Ja "käryn" suhteen tietekin pitää hyväksyä se "vanhan dieselin käry" kun enää ei ole mikään sitä pakokaasua pudistamassa ja ei myöskään usein kierrättämässä...ja se nimenomaan "haisee" tyhjäkäynnillä auton ympärillä pyöriessä...ajossa tietenkin käryt jää jälkeen. Mutta polttosyklissä putkesta tulee savua kun sellutehtaan piipusta tyhjäkäynnillä...sellaista vaalean harmaata, sen kyllä erottaa paikoillaan....mutta ei taaskaan välttämättä ajossa huomaa ja voi olla että kovemmilla kaasu asetuksilla pakokaasun lämmöt tms anturit/laskurit voi pienentää sitä polttosykliä tai jotain...
Comment
-
Tosiaan autoon lyötiin samalla Findieselin ohjelma, jolle luvataan 175hp/ 385nm. Edes kylmänä käynnistys ei tuota savutusta, mutta tänäänkin motaria n.50km, sitten stoppi vaihteilla jarrutellen ja kun auto pysähdyksissä tulee auton yli dieselin käryinen pilvi. Sitten tasoittui ja ei savuttanut. Tosin hieman kuulostellessa auto kävin n.1min ja sitten ääni putkesta muuttui hieman voimakkaammaksi, mutta tosin ei savuttanut. Eilen myös pientä pätkä ajoa n. 20km, jonka jälkeen hetken pysähdys ja auton kääntö ympäri niin pakittaessa diesel pilvi menee auton yli. Softan muutoksen yhteydessä noita suuttimien korjausarvoja tutkailtiin ja ne ei kovinkaan pielessä olleet. Varmuuden vuoksi ajoin läpi Midlandin cleanerin ja conditionerin dieselin mukana.
Comment
-
Kyllä Findieselin softan pitäisi hyvä olla. Jos niitä harmaan valkoisia savupilviä tulee kokoajan niin sit on jotain vialla...jos niitä tulee suunnilleen siinä syklissä mitä tyhjennyspolttoja yleensä tulee kun tietokone luulee pönttöä lähes täydeksi (200-300km välein???) niin seuraile vielä jonkunaikaa. Ne voi poistua kun kompuutteri vihdoin tunnistaa pöntön "tyhjäytyneeksi". Näin kävi ainakin minulla.
Comment
-
Mulla kilometrejä poiston jälkeen aika tarkalleen kasassa 3000km.
EDIT: Auto seisonut tunnin tasamaalla, öljynpinta tarkistettu ja puolen välin suurinpiirtein pitänee tarkkailla. Voisiko turbossa olla vika? Tänään kylmänä annoin auton käydä muutaman minuutin, ei normaalista poikkeavaa savutusta. 15km motari ja käytin pihalla. Hieman tummaa savua ja pienillä kierroksien annoilla tulee vaalean harmaata savua putkesta.
Comment
-
Noin, nyt on saatu auto takaisin pajalta. Tällä kertaa täytyy kyllä olla huomattavan tyytyväinen merkkiliikkeen palveluun. Auto tosiaan hajosi perjantai-iltana. Maanantai-aamuna tuli soitto ja samana päivän neljän jälkeen auto oli valmis. Suutinhan siellä oli syypää. Vaihtoivat sen ja viimeisen vaihtamattoman. Kustannukset menivät kokonaan firman piikkiin, vaikkei auto ole käynyt yhdessäkään määräaikaishuollossa marmorilla maahantulonsa jälkeen.
Jännä homma olikin sitten se, kun kyselin aiemmin mainitsemastani kannen halkeamisdiagnoosista. Koneella luki kuulemma oikein selvästi, että suutinpesät väljät eikä kannen halkeamisesta mitään. Semmoista ne vaan mulle viime keväänä väittivät moneen kertaan :O
No, nyt Audi liitää taas sangen mukavasti. Suuttimet ehkä kestävät ehjänä. Toivottavasti muutkin paikat... Nyt ei ainakaan falskaa suutinpesät.
Comment
-
yläkautta sen ainoastaan saakin vaihdettua. tarvitset kolme tiivistettä:
-turbo/kat
-turbo/pakosarja
-öljyn paluupuoli
samalla on helppo irroittaa ja putsata imusarja, eli siihen tiiviste.
Comment
-
yläkautta sen ainoastaan saakin vaihdettua. tarvitset kolme tiivistettä:
-turbo/kat
-turbo/pakosarja
-öljyn paluupuoli
samalla on helppo irroittaa ja putsata imusarja, eli siihen tiiviste.
Tulipa paljon kysymyksiä :)
Comment
-
Ulkoa muisteltuna, pois edestä seuraavat osat:
-Maf:n piuha irti
-Ilmanputsarinkotelo pois
-Imuputki pois turbolta
-EGR ja sen jäähdytysputki 2.0TDI:ssä
-Kellolta alipaineletku
-Alakautta öljyn paluuletkun irroitus
-Alakautta coolerille lähtevä ahtoletku pois (pikaliitos)
-Alakautta turbon tukirauta
-Öljyn tuloputken irroitus turbolta
-Turbon laippojen mutterit
... sitten se oiskin jo aika lailla ujuteltavissa yläkautta pois
Tuossa modatusta 2.0TDI BPW:stä keskeneräistä kuvaa, joskus menneiltä ajoilta.
S/U mallin 12/13mm lenkkejä on hyvä olla työkaluna, muuten perus työkalut.
Uusia joutuu ainoastaan kuparimuttereita, olikohan 8kpl 8mm kuparimuttereita noihin turbon ja EGR:n laippoihin. Muut menee vanhoilla osilla.
jotain varmaan unohtu.
Comment
-
Kohtuu edullisia EGR venttiilejä. Vajaassa viikossa tulee kotiovelle.
http://www.ws-autoteile.com/Ersatzte...01Q::4811.html
Noin niinku tiedoksi vaan.
Comment
Comment