Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TDI koneiden kotkotuksista (pumppusuutinkoneet)
Sanoppas muuta ! Oli käytetty kaikki irti ja testattu kukin erikseen. Sanoivat että jos testerissä (piuhan nokassa) ei tule viat esiin. Syöttömäärän vaihtelusta eli "hakemisesta" sanoivat, että voi esiintyä samalla tavalla jos vika esim. tasapainotusakselin ketjussa. Näinhän toki voi olla, mutta kyllä vian määrittäminen näyttää olevan vaikeaa. Saa nähdä, saako koskaan kuntoon. Jos jotain positiivista hakee, niin nyt kuitenkin saa teetettyä jakorempan ja öljyn vaihdon edullisesti, koska töistä ei tarvitse maksaa mitään.
No niin, nyt on sitten löytynyt yksi tyyppivioista ko. moottoriin. Eli 05/06 - 01/07 valmistetuissa moottoreissa on öljypumpun rattaiden kanssa ongelma. Siitä on tullut takaisinkutsu Audin huoltopisteille, koodilla 13D7 ja huoltokutsun kertominen on jätetty huoltopisteille. Sanomattakin on selvää että takaisinkutsu koskee "ehjiä moottoreita".
Tilanne on sellainen, että öljypumpun käyttörattaisto kulluu pois. Ja kun se metalli pyörii koneessa sekä öljypumppu lakkaa pumppaamasta öljyä, on edessä melkoinen täystuho.
Käsillä on juuri yksi tällainen tapaus josta nyt sitten väännetään VV-auton kanssa. Saksan foorumeilla on asiasta paljonkin keskustelua ja kuten takaisinkutsukin osoittaa, on kyse materiaali/tyyppi viasta. Nyt VV-auto ja Laakkonen kieltäytyvät korjamaamasta moottoria koska se on jo rikki. Vaikka eipä kukaan ole huollossa vetänyt henkeä sen puolesta että olisi jotain pitänyt tehdä.
Käykääpä tarkstuttamassa onko teillä ko. moottoreita. Käynti tiskillä saattaa maksaa itsensä takaisin.
Kutsussa ei eritellä moottorityyppejä, vaan kyseisenä aikana valmistettuja moottoreita. Tämä viittaa alihankkija ongelmaan. Yritän saada alkuperäisen kutsun itselleni. Minulla on tuttuja Germanian Audilla ja sitäkautta on mahdollista saada doku.
Nyt ollut "telakalla" 1,5 viikkoa. Pitkää aikaa selittää osien hankinta, joita tulee ilmeisesti rakkaasta naapurimaastamme. Luulenpa, että ensi viikko näyttää onko audista autoksi :)
Joo, oli miten oli - kestää. Omistajan kestävyys alkaa olla kylläkin jo lopussa. Auto ostettu 19.2 ja viisi kertaa ollut jo korjaamolla erinäisten tutkimuksien vuoksi. Kolme näistä tärinään liittyviä, yhdellä kertaa eliminoitu airbag- valo ja yhdellä vaihdettu turvavyön pistoke. Ai niin, onhan vielä vaihdettu myös uusi avain (lähetin sökönä) :)
Auto oli seisonut korjattuna Pörhön pihalla 9.4 lähtien - automaattiviesti ei vaan ollut tullut perille. No mukava oli lainarelulla ajaa :)
Nyt se sitten on Audi kunnossa, ei puista eikä tutise ! Tasapainotusakselia ja öljypumppua pyörittävä ketju sinkunut. Siinä siis todellinen vika. Pumppusuuttimiin vaihdettiin uudet O-renkaat, muuten ne olivat kunnossa. Kyllä oli prosessin aikana monenlaista diagnoosia vialle eri korjaamoissa, mutta yksikään muu ei epäillyt ko. vikaa. Nyt Audin käyntikin muuttui huomattavasti sivistyneemmäksi, koska lievä "ralkatuskin" poistui. Kannattaa siis muillakin, kenellä vastaavaa puistatusongelmaa - kuunnella käyntiä myös auton ulkopuolella.
Toisaalta jos jotain positiivista, niin mukavasti uutta osaa sai vaihdettua varaosien hinnalla, mm. öljyt, suodatin, nesteet, vesipumppu, jakoremmi + kiristimet sekä ilmastoinnin huolto, koska myös sen joutuivat tyhjentämään. Järjestelmä oli lähes tyhjä eli 75 g ulos, n. 520g tilalle.
Itsellä kans puistatusvikaa tyhjäkäynnillä ja siitä ylöspäin n. 1500 RPM asti voimistuen koko ajan. Sen jälkeen käynti tasoittuu eikä ravistus tunnu korissa asti.
Merkkiliikkeen diagnoosi oli vauhtipyörä, mutta nyt oon alkanut Heikin remontin perusteella epäilemään.
Oliko Heikillä puistelua pelkästään tyhjäkäyntialueella?
Sekä tyhjäkäynnillä että kun alkoi hiljalleen nostamaan kierroksia, ravisteli edelleen aina kun pysäytti kierrosten nostamisen tietylle tasolle. Mielestäni ravistelu tuntui selvästi ainakin n. 1500-1700 1/min asti. Mielestäni kaksoismassavauhtipyöräongelman poissulkee yksinkertaisesti painamalla kytkintä, ja jos sillä ei värinään tai ylimääräisiin ääniin mitään merkitystä, niin ei vaikuta merkittävästi tärinään.
Juu, kytkin pohjassa/ylhäällä samanlaiset tutinat tuntuu.
Alkaa pikkuhiljaa mennä uskottavuus ns. "ammattipajoilta" kun heittelevät lonkilta arvioita. Onko tietoa kuinka paljon akselin ja pumpun välinen ketju vaihtoineen mahtaa kustantaa, jos kokeilisi suoraan omatoimisen diagnoosin pohjalta vaihtoa? Varmaan kuitenkin halvempi kokeilu kuin vauhtipyörän 1200e..
Se on totta. Asiaan en muuten osaa ottaa kantaa, kuin että useista korjaamoista (myös Oulun pörhöltä) vain vakuutettiin käynti-ääneen (ns. ylimääräisiin ääniin ja värinöihin) kytkimen painamisella olevan merkitystä jos kaksoismassavauhtip. viallinen. Veljelläni on bemari, josta kuulema myös selviää vauhtipyörän kunto kytkintä painamalla. Omassa audissani epäiltiin myös vauhtipyörän kuntoa, mutta vika kuitenkin ainakin toistaiseksi löytyi toisaalta.
Jos 2-massavauhtipyörä on syystä tai toisesta muuttunut jäykäksi, niin laatikko enemmän tai vähemmän kilisee kytkin ylhäällä mutta hiljenee kytkin pohjassa.
Kaksi hajonnutta vauhtipyörää on tullut vastaan: toinen täristi liikkeelle lähtiessä, kun keskiosa pääsi heilumaan epäkeskeisesti pienillä käyntinopeuksilla.
Toinen taas aiheutti voimakasta värinää epätasapainosta johtuen melkein kaikilla käyntinopeuksilla. Tämä pyörä oli jumiutunut joustoalueen ääriasentoon pysyvästi.
Kieltämättä joskus liikkeelle lähtiessä saa olla tarkkana ettei ala puistelemaan. Kilkatuksia konehuoneesta ei ole kuulunut kytkin ylhäällä..
Autolla ajettu 133tkm, joten eipä taida olla haitaksi muutenkaan jos vaihtaa uudempaa vauhtipyörää tilalle. Ilmeisesti tyyppivikaa enemmän tai vähemmän.
Voikohan rikkinäinen vauhtipyörä aiheuttaa moottorijarrutuksessa lievää nykimisen tunnetta?
itellä ollut auto paripäivää ja kieltämättä tuntuu epätasaisia heilahduksia tyhjäkäynnillä. jos joku selvittää tuon tasapainoketjun hinnan niin laittakaa tänne näkösälle. töillekkin ois kiva saada joku arvio. vois saada vaikka myyjäliikkeeltä osuuden remonttiin.
Tervehdys! Hommasin tuossa Saksasta A4 2.0 tdi avant vm 2005. Huomasin heti, että kone "hytkähtelee" tyhjäkäynnillä lämpimänä. Nyt pari tuhatta kilometriä ajeltuani kone on alkanut ihmeellisesti ravistelemaan kun kierrokset pyörivät siinä 2000 paikkeilla. Varsinkin jos ajelee hieman lujempaa ja sen jälkeen hiljentelee pintakaasulle niin silloin ongelma on pahimmillaan. Mitään sivuääniä ei kuulu eikä käynnistysongelmia ole ollut. Kiihtyy ja kulkeekin ihan normaalisti. Voisiko nämä oireet liittyä näihin asioihin mitä tässä topicissa käsitellään?
Kuten ed. kirjoitellustani voi laskea, auto ollut käytössä nyt viikon. Pari päivää meni täysin tärinättömänä, mutta nyt jo selvästi tärinää havaittavissa. Ei kuitenkaan läheskään samanlaista, kuin ennen remonttia. Nyt on jotenkin sellainen olo että olkoon - ei tätä voi edes saadakkaan kuntoon kuin koko moottorin vaihdolla ja silloinkin vain vähäksi aikaa. BLB - tyypin konehan on tyypillinen proto, jossa sitten ilmenee kaikki lastentaudit. Täytyy nyt katsoa, jos pysyy edes kohtuudessa värinät niin ajelee menemään, mutta vaihtuu kyllä liukkaasti jos ylim. ongelmia ilmaantuu :)
Mistä vois johtua pitkä startti lämpimänä ? Kylmänä hyrähtää käyntiin välittömästi, mutta lämpimänä starttauttaa huomattavan kauan. Edelleen kysymyksessä siis "tärisevä" 2,0 tdi.
tuossa lueskelin tuota 3.0tdi topiccia http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68636 ja siellä oli kaverilla samanlaisia oireita autossa kuin minulla on 2.0tdi. eli kysymys on että löytyykö tuosta 2.0litraisesta tuota egr ohjaus venttiiliä? jos löytyy niin onko kallis tai paha homma vaihtaa?
Comment